ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Romania introduces tax incentives for acquisition of electronic cash registers

29 Iulie 2020   |   CMS Romania

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.

 
 
On 24 July 2020, Law no. 153/2020 was enacted and published, which introduces tax incentives for the acquisition of electronic cash registers.

The passage of this law was prompted by the fact that economic operators had been obliged to adopt electronic cash registers by 1 September 2018 for large and medium-sized taxpayers and by 1 November 2018 for small taxpayers; and by the significant costs that businesses incurred in the acquisition and activation of this new equipment.

Entities paying corporate income tax or microenterprise income tax will deduct the purchasing cost of the electronic cash registers from the amount of the corporate income tax due. Any amount exceeding the tax due for the quarter or year will be carried forward for up to seven years. The purchasing cost of the electronic cash registers will be a non-deductible expense in the computation of corporate income tax.


This tax incentive is also available to freelancers or small businesses paying individual income tax, and will reduce the income tax due by the amount of the acquisition cost of the electronic cash registers. Any excess will also be carried forward for up to seven years.

These modifications will apply starting 1 August 2020.

Payers of activity-specific tax will also be able to deduct the costs of the electronic cash registers from their tax and carry forward the excess for up to seven years.

Law no. 153/2020 also applies to the acquisition of electronic cash registers in 2018, 2019 and the first seven months of 2020.

When calculating corporate income tax for 2020, the taxpayer – if subject to corporate income tax during the acquisition of the cash registers – will deduct the purchasing costs of the electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 from their corporate income tax. The adjustment of the costs for electronic cash registers recorded in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 will be performed in the corporate income tax calculation for 2020. Special attention should be paid to the calculation of the tax adjustment if the electronic cash registers were recorded as fixed assets and have depreciated.

Similarly, for microenterprise income tax payers, the tax due for the fourth quarter of 2020 will be reduced by the purchasing costs of electronic cash registers acquired in 2018, 2019 and the first seven months of 2020 if the taxpayer was subject to microenterprise income tax at the time of acquisition.

The above also applies to freelancers or small businesses paying individual income tax. As with the other cases, any excess amount over the tax due for the acquisition of the electronic cash registers can be carried forward over seven years.

For more information on how these tax changes could affect your Romanian business, contact local CMS experts Roxana Popel, Andrei Tercu and Ramona Tudor or your regular CMS advisor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3857 / 4251
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...