ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANAT: Implementarea sistemului privind plata defalcată a TVA va afecta grav agenţiile de turism

11 August 2017   |   Ioana Duta

În acest sens, Asociaţia susţine că va creşte şi numărul de operaţiuni şi documente de procesat şi verificat, iar activitatea de zi cu zi a firmelor se va îngreuna, mai ales că viramentul TVA trebuie efectuat în trei zile lucrătoare de la data încasării.

 
 
Implementarea prevederilor proiectului de Ordonanţă privind plata defalcată a TVA va avea efecte negative majore, în lipsa unei analize de impact, iar agenţiile de turism care activează în România vor fi grav afectate, atrage atenţia Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), într-un comunicat de presă transmis vineri.

"Eventuala aplicare a ordonanţei va aduce costuri suplimentare agenţiilor care, într-un final, se vor traduce prin pierderi de clienţi. Acest lucru va fi determinat de alocarea de resurse umane suplimentare, creşterea numărului de tranzacţii bancare, implicit a dublării costurilor bancare aferente, creşterea preţurilor din cauza creşterii costurilor agenţiei, închideri voluntare de companii şi faliment în lanţ. Nu în ultimul rând, există riscul major de eroare dat de sistemul extrem de complicat, ce va genera amenzi şi penalităţi foarte mari, dar şi riscul de pierdere a clienţilor în favoarea agenţiilor de turism cu sediul în afara României, agenţii care nu vor avea proceduri atât de complicate', atrag atenţia reprezentanţii ANAT.


În acest sens, Asociaţia susţine că va creşte şi numărul de operaţiuni şi documente de procesat şi verificat, iar activitatea de zi cu zi a firmelor se va îngreuna, mai ales că viramentul TVA trebuie efectuat în trei zile lucrătoare de la data încasării.

"Considerăm că această măsură ar leza grav tocmai activitatea contribuabililor corecţi, cu precădere a IMM-urilor româneşti. Defalcarea TVA va afecta atât plăţile realizate de companie, cât şi încasările de la client. Mai exact, agenţiile vor face două plăţi în loc de una singură, în două conturi diferite, astfel timpul necesar gestionării şi contabilizării facturilor de furnizor va creşte. Să nu uităm plăţile prin card, la care de asemenea trebuie determinat zilnic TVA-ul încasat pentru efectuarea viramentului, în aceleaşi trei zile lucrătoare de la data încasării', explică Alin Burcea, preşedintele ANAT.

În viziunea şefului ANAT, prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale trebuie susţinută, însă, pe de altă parte, solicită Guvernului consultarea cu mediul de afaceri pentru o mai bună înţelegere a activităţilor companiilor înainte de luarea şi implementarea unor decizii pripite care vor afecta direct firmele româneşti.

"Vom plăti comisioane suplimentare băncilor. Mai mult, în mare, din contul special de TVA se pot face plăţi doar pentru plata TVA la furnizori şi buget. Pentru orice alte situaţii este nevoie de aprobarea ANAF. Dacă într-o anumită perioadă, TVA-ul ce trebuie plătit pentru achiziţii este mai mare decât TVA-ul încasat ajungem în situaţia în care companiile vor plăti TVA la furnizori din alte conturi. Ulterior, când vom încasa TVA de la clienţii noştri, banii pentru acel TVA sau o parte din ei vor fi blocaţi în contul de TVA. Pot rămâne astfel blocate resurse ale firmei, bani pe care i-am utiliza în mod normal pentru alte plăţi", susţine Alin Burcea.

Potrivit sursei citate, un alt impact al defalcării TVA este presiunea pusă pe responsabilii cu efectuarea plăţilor, din cauza amenzilor între 10% şi 50% din valoarea TVA neachitată corect în contul de TVA.

"Astfel, vor fi afectaţi şi angajaţii agenţiilor de turism, nu doar clienţii finali. Având în vedere aspectele prezentate mai sus, ANAT nu susţine implementarea proiectului de Ordonanţă şi avertizează că vor exista blocaje majore în activitatea companiilor şi autorităţilor dacă proiectul va fi aprobat", notează ANAT.

Autorităţile vor să introducă mecanismul plăţilor defalcate de TVA de la 1 septembrie, urmărindu-se creşterea nivelului de conformare voluntară a persoanelor impozabile, se arată într-un proiect de Hotărâre publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

"În Programul de Guvernare 2017 - 2020, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 53/2017 pentru acordarea încrederii Guvernului, se prevede introducerea unui mecanism îmbunătăţit de colectare a TVA (split payment) de la 1 septembrie 2017. Prin acest mecanism se urmăreşte creşterea nivelului de conformare a persoanelor impozabile, prin asigurarea resurselor financiare ale acestora pentru plata TVA datorate bugetului de stat, având în vedere că taxa încasată de la clienţi nu mai poate fi direcţionată pentru alte plăţi, ci doar pentru taxa datorată furnizorilor sau bugetului de stat", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Conform sursei citate, contribuabilii corecţi care şi în prezent îşi achită sumele datorate cu titlu de TVA către bugetul de stat vor fi avantajaţi prin eliminarea sau reducerea semnificativă a concurenţei neloiale din partea acelor contribuabili care nu îşi plătesc datoriile către stat şi utilizează resursele financiare din TVA pentru alte scopuri.

De asemenea, mecanismul mai presupune virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de 3 zile de la încasare, utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achiziţiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum şi a taxei datorate bugetului de stat, posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF şi interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.

Prin proiectul de act normativ au mai fost reglementate includerea în categoria persoanelor care au obligaţia deschiderii de conturi de TVA şi a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA aflate sub incidenţa legislaţiei privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, stabilirea modului de determinare a TVA care trebuie virată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului în cazul plăţilor parţiale, stabilirea regulilor de decontare a TVA în cadrul grupurilor fiscale unice care depun decont centralizat de TVA, regulile de deschidere şi funcţionare a conturilor de TVA, respectiv de debitare şi de creditare a acestora.

Recent, premierul Mihai Tudose a anunţat că plata defalcată a TVA va fi opţională o perioadă, dar de la 1 ianuarie 2018 va fi obligatorie.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2596 / 11514
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bloomberg M&A Legal Advisory Rankings: Dentons, CMS și Clifford Chance domină topul firmelor de avocați implicate în tranzacții de M&A în Europa de Est. CMS, locul 8 în clasamentul global și locul 2 în topul european
Noile prevederi din legislația achizițiilor publice au eliminat din formalismul și birocrația inițială, spun avocații Suciu Popa. Recomandările echipei care gestionează proiectele multor clienți cu un profil proeminent în economia locală
Meet The Team: Echipa CMS România, implicată în cele mai mari tranzacții din ultima perioadă. O structură bine sudată, în care avocații se simt ‘într-o familie’, deși uneori ‘suferă zâmbind’ sub presiunea marilor proiecte
Avocații Cliza Law Office merg cu accelerația la podea în 2018. Consolidarea departamentului de drept penal este un pariu câștigat, urmează extinderea și primul birou CLO deschis în altă jurisdicție
Schoenherr aduce un produs nou pe piața locală de NPL. Performanta echipă de Banking & Finance, coodonată de partenerul Matei Florea, prezentă în mai toate proiectele sofisticate din domeniul financiar-bancar
LegiTeam: BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Echipa de Litigii de la Clifford Chance Badea a impus în România o abordare a disputelor specifică dreptului anglo-saxon. Avocații văd în continuare un număr sporit de litigii în domeniul bancar, imobiliare, construcții, energie, precum și în toate industriile implicate în proiecte de achiziții publice
Mihai Mareș, singurul contributor român al ghidului ”European Investigations Guide”, realizat de Hogan Lovells în 34 de jurisdicții
PNSA a promovat la nivelul clienților firmei cultura programelor de conformare. Mihaela Ion, Partener: Apariția Ghidului, un pas înainte. Programele noastre de conformare cu legislația concurențială reflectă deja cerințele desprinse din Ghidul Consiliului
Cum lucrează și ce proiecte are ONV LAW în practica de Dispute Resolution. Avocații se așteaptă ca numărul litigiilor să crească, iar lista să includă în special domenii precum insolvență, real estate, fiscal și dreptul muncii
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for one junior | middle level associate to join the Corporate M&A team in Bucharest office
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...