ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ANAT: Implementarea sistemului privind plata defalcată a TVA va afecta grav agenţiile de turism

11 August 2017   |   Ioana Duta

În acest sens, Asociaţia susţine că va creşte şi numărul de operaţiuni şi documente de procesat şi verificat, iar activitatea de zi cu zi a firmelor se va îngreuna, mai ales că viramentul TVA trebuie efectuat în trei zile lucrătoare de la data încasării.

 
 
Implementarea prevederilor proiectului de Ordonanţă privind plata defalcată a TVA va avea efecte negative majore, în lipsa unei analize de impact, iar agenţiile de turism care activează în România vor fi grav afectate, atrage atenţia Asociaţia Naţională a Agenţiilor de Turism (ANAT), într-un comunicat de presă transmis vineri.

"Eventuala aplicare a ordonanţei va aduce costuri suplimentare agenţiilor care, într-un final, se vor traduce prin pierderi de clienţi. Acest lucru va fi determinat de alocarea de resurse umane suplimentare, creşterea numărului de tranzacţii bancare, implicit a dublării costurilor bancare aferente, creşterea preţurilor din cauza creşterii costurilor agenţiei, închideri voluntare de companii şi faliment în lanţ. Nu în ultimul rând, există riscul major de eroare dat de sistemul extrem de complicat, ce va genera amenzi şi penalităţi foarte mari, dar şi riscul de pierdere a clienţilor în favoarea agenţiilor de turism cu sediul în afara României, agenţii care nu vor avea proceduri atât de complicate', atrag atenţia reprezentanţii ANAT.


În acest sens, Asociaţia susţine că va creşte şi numărul de operaţiuni şi documente de procesat şi verificat, iar activitatea de zi cu zi a firmelor se va îngreuna, mai ales că viramentul TVA trebuie efectuat în trei zile lucrătoare de la data încasării.

"Considerăm că această măsură ar leza grav tocmai activitatea contribuabililor corecţi, cu precădere a IMM-urilor româneşti. Defalcarea TVA va afecta atât plăţile realizate de companie, cât şi încasările de la client. Mai exact, agenţiile vor face două plăţi în loc de una singură, în două conturi diferite, astfel timpul necesar gestionării şi contabilizării facturilor de furnizor va creşte. Să nu uităm plăţile prin card, la care de asemenea trebuie determinat zilnic TVA-ul încasat pentru efectuarea viramentului, în aceleaşi trei zile lucrătoare de la data încasării', explică Alin Burcea, preşedintele ANAT.

În viziunea şefului ANAT, prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale trebuie susţinută, însă, pe de altă parte, solicită Guvernului consultarea cu mediul de afaceri pentru o mai bună înţelegere a activităţilor companiilor înainte de luarea şi implementarea unor decizii pripite care vor afecta direct firmele româneşti.

"Vom plăti comisioane suplimentare băncilor. Mai mult, în mare, din contul special de TVA se pot face plăţi doar pentru plata TVA la furnizori şi buget. Pentru orice alte situaţii este nevoie de aprobarea ANAF. Dacă într-o anumită perioadă, TVA-ul ce trebuie plătit pentru achiziţii este mai mare decât TVA-ul încasat ajungem în situaţia în care companiile vor plăti TVA la furnizori din alte conturi. Ulterior, când vom încasa TVA de la clienţii noştri, banii pentru acel TVA sau o parte din ei vor fi blocaţi în contul de TVA. Pot rămâne astfel blocate resurse ale firmei, bani pe care i-am utiliza în mod normal pentru alte plăţi", susţine Alin Burcea.

Potrivit sursei citate, un alt impact al defalcării TVA este presiunea pusă pe responsabilii cu efectuarea plăţilor, din cauza amenzilor între 10% şi 50% din valoarea TVA neachitată corect în contul de TVA.

"Astfel, vor fi afectaţi şi angajaţii agenţiilor de turism, nu doar clienţii finali. Având în vedere aspectele prezentate mai sus, ANAT nu susţine implementarea proiectului de Ordonanţă şi avertizează că vor exista blocaje majore în activitatea companiilor şi autorităţilor dacă proiectul va fi aprobat", notează ANAT.

Autorităţile vor să introducă mecanismul plăţilor defalcate de TVA de la 1 septembrie, urmărindu-se creşterea nivelului de conformare voluntară a persoanelor impozabile, se arată într-un proiect de Hotărâre publicat pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice (MFP).

"În Programul de Guvernare 2017 - 2020, aprobat prin Hotărârea Parlamentului României nr. 53/2017 pentru acordarea încrederii Guvernului, se prevede introducerea unui mecanism îmbunătăţit de colectare a TVA (split payment) de la 1 septembrie 2017. Prin acest mecanism se urmăreşte creşterea nivelului de conformare a persoanelor impozabile, prin asigurarea resurselor financiare ale acestora pentru plata TVA datorate bugetului de stat, având în vedere că taxa încasată de la clienţi nu mai poate fi direcţionată pentru alte plăţi, ci doar pentru taxa datorată furnizorilor sau bugetului de stat", se arată în nota de fundamentare a proiectului.

Conform sursei citate, contribuabilii corecţi care şi în prezent îşi achită sumele datorate cu titlu de TVA către bugetul de stat vor fi avantajaţi prin eliminarea sau reducerea semnificativă a concurenţei neloiale din partea acelor contribuabili care nu îşi plătesc datoriile către stat şi utilizează resursele financiare din TVA pentru alte scopuri.

De asemenea, mecanismul mai presupune virarea/depunerea TVA aferente încasărilor în numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar de către furnizor/prestator în contul său de TVA în termen de 3 zile de la încasare, utilizarea sumelor din acest cont distinct de TVA pentru achitarea de către furnizor/prestator a taxei aferente achiziţiilor sale furnizorilor/prestatorilor săi, precum şi a taxei datorate bugetului de stat, posibilitatea transferului de sume din conturile de TVA în alt cont de către titular doar cu aprobarea ANAF şi interzicerea retragerii în numerar a unor sume din contul de TVA.

Prin proiectul de act normativ au mai fost reglementate includerea în categoria persoanelor care au obligaţia deschiderii de conturi de TVA şi a persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA aflate sub incidenţa legislaţiei privind procedurile de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă, stabilirea modului de determinare a TVA care trebuie virată în contul de TVA al furnizorului/prestatorului în cazul plăţilor parţiale, stabilirea regulilor de decontare a TVA în cadrul grupurilor fiscale unice care depun decont centralizat de TVA, regulile de deschidere şi funcţionare a conturilor de TVA, respectiv de debitare şi de creditare a acestora.

Recent, premierul Mihai Tudose a anunţat că plata defalcată a TVA va fi opţională o perioadă, dar de la 1 ianuarie 2018 va fi obligatorie.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 613 / 9532
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR Allen & Overy a asistat ADM Capital la vânzarea Brikston. Ce avocați au făcut parte din echipa despre care clientul spune că are ”una dintre cele mai bune practici de M&A din țară”
Litigiile dintre bănci și clienți continuă. Ce case de avocați au fost apelate de instituțiile bancare în dosarele importante
În agricultură, interesul investitorilor este orientat în special către fermele specializate pe cultura plantelor și industriile procesatoare de materii prime. Elementele care fac un business agricol atractiv, explicate de Cristian Radu, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații
Avocații NNDKP spun că se conturează o piață ‘secundară’ pentru NPL: o piață ‘retail’, de vânzare individuală, în funcție de profilul creanței și pachetului de garanții aferente. Alina Radu, Partener: Structura echipei ne permite să acordăm asistență în proiecte dificile care necesită găsirea unor soluții încă neîncercate pe piața românească
O noua firmă de avocatură, propulsată de avocați cu experiență. Ijdelea Mihăilescu are în portofoliu clienți de talie mare din mai multe industrii
IFLR 1000, ediția 2018: Nestor și Țuca sunt pe prima treaptă a podiumului. Birourile locale ale firmelor internaționale își întăresc poziția în ‘clubul’ celor mai bune case de avocați din România
Cele mai active firme de avocați implicate în fuziuni și achiziții în T1-T3 2017. Ce giganți cu prezență la București au intrat în Top 25 Thomson Reuters global, european și regional
Avocații ZRP, implicați în câteva tranzacții de credit sindicalizat, în derulare, în care asistă împrumutații. Elena Iacob, Partener: Finanțatorii și companiile au un apetit încă redus pentru credite noi
PeliFilip și Linklaters asistă Min. Finanțelor în emisiunea de euroobligațiuni în valoare de 1 mld E. Clifford Chance a asistat managerii tranzacției coordonate de la București. Ce avocați au fost implicați
Avocații Leroy și Asociații au asistat clienții în 10 finanțări complexe în ultimul an. Practica de Banking & Finance asigura 25% din veniturile firmei
Când apelează firmele la head-hunting în domeniul juridic. Criteriile în selecția posibililor candidați, explicate de Antonella Papp (expert internațional) și Monica Paisa (Staff Coordinator, TZA)
Trei firme de avocați apără proprietatea intelectuală pe lux în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...