ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Anti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor

23 August 2022   |   Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & Asociații

Anti - Money Laundering Authority (A.M.L.A.) | Noua Autoritate pentru prevenirea spălării banilor

Claudia Stoica, Associate - Băiculescu & Asociatii

 
 
1.       Ce este A.M.L.A?

Potrivit expunerii de motive din cuprinsul Regulamentului Parlamentului European și al Consiliului de instituire a Autorității pentru Combaterea Spălării Banilor și a Finanțării Terorismului și de modificare a Regulamentelor (UE) nr. 1093/2010, (UE) nr. 1094/2010 și (UE) nr. 1095/2010, spălarea banilor și finanțarea terorismului reprezintă o amenințare gravă la adresa integrității economiei și a sistemului financiar al UE și la securitatea cetățenilor săi, Europol estimând că aproximativ 1 % din produsul intern brut anual al UE este „detectat ca fiind implicat în activități financiare suspecte”.


Astfel, în iulie 2019, în urma unui număr crescut de cazuri complexe de presupusă spălare de bani, care au avut loc la instituțiile de credit din Uniune, Comisia a adoptat un set de documente care analizează eficacitatea și eficiența UE pentru combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului concluzionand că sunt necesare reforme, inclusiv în domeniile supravegherii și cooperării între Unitățile de Informații Financiare (F.I.U.).

În acest sens, la data de 20 iulie 2021, Comisia Europeană a prezentat un pachet  de propuneri legislative pentru a consolida normele UE privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.), în centrul căruia se află crearea unei noi autorități UE, A.M.L.A – Autoritate pentru combaterea spălării banilor, care va transforma supravegherea combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului (C.S.B./C.F.T.) în UE și va spori cooperarea între unitățile de informații financiare (F.I.U.). A.M.L.A va fi autoritatea centrală care va coordona autoritățile naționale pentru a se asigura că sectorul privat aplică în mod corect și consecvent regulile Uniunii.

        2.       Care sunt obiectivele A.M.L.A?

Având în vedere caracterul transfrontalier al criminalității, se așteaptă ca noua autoritate să aibă o contribuție importantă și utilă la combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului. Printre alte sarcini, autoritatea va contribui la armonizarea și coordonarea practicilor de supraveghere în sectorul financiar și în cel nefinanciar și la supravegherea directă a entităților financiare transfrontaliere cu grad ridicat de risc și la coordonarea unităților de informații financiare.

Deși responsabilitatea pentru monitorizarea și combaterea spălării banilor va rămâne în sarcina autorităților naționale specializate ale statelor membre, A.M.L.A va monitoriza, sprijini și coordona aplicarea reglementărilor UE pe întreg teritoriul Uniunii. Se remarcă dreptul de a supraveghea direct instituțiile financiare mari și, din punctul de vedere al autorității, deosebit de riscante, dreptul A.M.L.A de a efectua inspecții imediate în cazul acțiunilor urgente pe o problemă de spălare a banilor, precum și dreptul A.M.L.A de a dispune acțiuni administrative.

Conform propunerii Comisiei, dintre atribuțiile ce urmează a fi conferite A.M.L.A enumerăm următoarele obiective principale:

        ·         Sporirea supravegherii combaterii spălării banilor și a finanțării terorismului în UE și supravegherea aplicării normelor Uniunii privind combaterea spălării banilor și finanțarea terorismului într-un mod adecvat, uniform și consecvent. În acest sens, se așteaptă ca A.M.L.A să publice standarde tehnice de reglementare, orientări, recomandări și avize cu scopul ca, acolo unde supravegherea rămâne la nivel național, aceleași practici și standarde de supraveghere să se aplice, de  principiu, tuturor entităților vizate;

        ·         Supravegherea directă a anumitor entități care au o expunere inerentă ridicată la riscurile de spălare a banilor și/sau finanțare a terorismului („S.B./F.T.”), similar cu modul în care Autoritatea Bancară Europeană (A.B.E) supraveghează instituțiile semnificative din sectorul bancar;

        ·         Supravegherea activității autorităților de reglementare financiare și modul în care acestea evaluează entitățile cu potențial de risc în domeniul C.S.B/C.F.T.;

        ·         Sprijinirea Unităților de Informații Financiare, prin oferirea suportului necesar în vedrerea îmbunătățirii capacității analitice, în ceea ce privește identificarea activităților ilicite și a riscurilor flagrante;

        ·         A.M.L.A va putea, de asemenea, să solicite autorităților de supraveghere nefinanciare să investigheze posibile încălcări ale politicii Uniunii privind combaterea spălării banilor și a finanțării terorismului de către întreprinderile și profesioniștii non-financiari (D.N.F.B.P.). Pentru a se asigura că se efectuează o astfel de supraveghere adecvată a întreprinderile și profesioniștii non-financiari, A.M.L.A va efectua evaluări periodice și va oferi asistență autorităților de supraveghere din aceste sectoare nefinanciare, asigurându-se astfel că standardele Uniunii sunt aplicate în mod corespunzătorși consecvent;

        ·         A.M.L.A va asigura cooperarea între unitățile de informații financiare, precum și între unitățile de informații financiare și alte autorități competente, cu scopul dezvoltarii unor metode adecvate de detectare, analiză și diseminare a tranzacțiilor suspecte în cazul infracțiunilor de spălare de bani și finanțarea terorismului cu caracter transfrontalier.

        3.       Entitățle vizate de activitatea autorității pentru combaterea spălării banilor.

Entitățile ce vor fi vizate pentru supraveghere directă continuă de către noua autoritate europeană sunt cele care desfășoară o „afacere financiară relevantă”, care sunt active într-un număr semnificativ de state membre și au un profil de risc în unul sau mai multe dintre acele state membre. Procesul de selecție se va baza pe criterii obiective centrate pe activitatea transfrontalieră și clasificarea riscurilor.

Aceste entități includ:

        ·         Instituții de credit care operează în cel puțin 7 state membre;

 ·        
Alte instituții financiare (inclusiv firme de investiți, instituții de monedă electronică, furnizori de servicii de plată, întreprinderi de asigurări de viață și intermediari de asigurări de viață) care își desfășoară activitatea în cel puțin 10 state membre;

        ·         Va fi, de asemenea, posibil ca A.M.L.A să supravegheze direct alte entități vizate, care nu îndeplinesc neapărat criteriile menționate mai sus, prin declanșarea unei proceduri speciale. Această procedură poate fi folosită de către A.M.L.A în circumstanțe excepționale, respectiv anume atunci când, nerespectarea de către o entitate a obligațiilor sale privind combaterea spălării banilor/a finanțării terorismului nu sunt tratate eficient și adecvat de către autoritățile competente naționale.

Potrivit Comisiei Europene, A.M.L.A urmează să fie înființată până în 2023 și să devină operațională până în 2024, ceea ce înseamnă că entățile vizate ar trebui să înceapă să implementeze mecanisme interne adecvate și eficiente de prevenire a spălării banilor și să efectueze o monitorizare efectivă și continuă a clienților și tranzacțiilor pentru a detecta potențialele profiluri de risc.

Deși locația în care își va desfășura activitatea noua autoritate europeană pentru combaterea spălării banilor sa nu a fost încă determinată, orașul Viena este considerat la acest moment ca fiind cea mai probabilă alegere pentru stabilirea noului sediului A.M.L.A.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2677 / 8643
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
    BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
    MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
    LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...