ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CDR: Considerăm ‘parţial neclare’ în special măsurile care vizează şomajul tehnic

25 Martie 2020   |   AGERPRES

Conform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.

 
 
Măsurile adoptate de către Guvern prin OUG 30/2020, menite să sprijine mediul de afaceri şi angajaţii din România, în special cele referitoare la şomajul tehnic, sunt încă insuficiente şi parţial neclare, susţine Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), într-un comunicat.

"Coaliţia pentru Dezvoltarea României - CDR a luat act de măsurile recent adoptate şi apreciază eforturile depuse de Guvern de a găsi soluţii cu care să vină în ajutorul angajaţilor şi companiilor afectate de pandemia COVID-19, însă subliniază că aceste măsuri trebuie să fie clare, simple şi aplicate în mod echilibrat şi să vizeze toate persoanele şi companiile afectate de pandemie. Încă de la începutul declarării pandemiei, CDR a formulat o serie de propuneri pentru măsuri concrete care să vină în sprijinul companiilor aflate în dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situaţiei de urgenţă, precum: soluţii de flexibilizare a muncii, suport pentru şomaj tehnic pentru toţi angajaţii şi companiile impactate, simplificare, digitalizare şi eliminarea birocratizării. Toate aceste propuneri sunt menite să asigure atât protecţia salariaţilor şi a clienţilor noştri, dar şi perenitatea locurilor de muncă, asigurarea continuităţii unor activităţi economice şi limitarea impactului negativ al acestei situaţii asupra competitivităţii economice a României pe termen lung. Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente şi parţial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează şomajul tehnic", se menţionează în comunicat.


Conform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.

"Măsura nu reuşeşte să adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi închise. Considerăm ca fiind vitală sprijinirea tuturor activităţilor afectate, nu doar a celor care sunt închise prin deciziile autorităţilor sau unde angajatorii se află în prezent în incapacitate de a plăti salariile. Măsurile trebuie să aibă şi un caracter preventiv pentru a evita efecte negative şi în viitor, nu doar în prezent. Trebuie să existe un sprijin acordat în mod nediscriminatoriu şi balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu şi lung. În acest sens considerăm necesar să se elimine limita maximă de 75% pentru numărul persoanelor ce pot fi trimise în şomaj tehnic, lăsând la decizia fiecărui agent economic să-şi dimensioneze personalul activ versus cel în şomaj tehnic în funcţie de nevoile rezultate din activitatea economică efectivă", subliniază Coaliţia.

În viziunea reprezentanţilor mediului de afaceri, în forma actuală a OUG este foarte important să fie clarificate de urgenţă o serie de aspecte.

Astfel, CDR reclamă faptul că nu este clar mecanismul prin care indemnizaţia de şomaj tehnic ajunge la salariat, pentru că "aşa cum este în acest moment stipulat în OUG, există riscul ca plata pentru munca prestată în luna martie să poată fi făcută către angajat cel mai devreme în luna mai".

De asemenea, se aduce în discuţie modul în care se aplică plafonarea indemnizaţiei de şomaj tehnic. "OUG prevede reducerea cuantumului indemnizaţiei de şomaj de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres dacă această plafonare se referă doar la cuantumul indemnizaţiei care este suportat din bugetul asigurărilor pentru şomaj, angajatorul putând plăti din fonduri proprii diferenţa de indemnizaţie până la valoarea maximă prevăzută de Codul muncii sau negociată cu partenerii sociali, după caz", avertizează membrii Coaliţiei.

Pe de altă parte, se face referire la condiţia neclară faţă de formularea de a fi în incapacitate de plată a salariilor tuturor salariaţilor. "Nu este clar cum va fi evaluată aceasta în funcţie de specificul fiecărui sector: de exemplu, dacă aceasta se raportează doar la salariaţii afectaţi de măsura şomajului sau la toţi salariaţii societăţii. Nu este justificat să nu beneficieze de suport şi acei angajatori care pot plăti o parte dintre salariaţi, a căror activitate nu a fost încă afectată", sunt de părere reprezentanţii CDR.

Pe lista aspectelor considerate de către mediul de afaceri neclare se mai află: diminuarea încasărilor (nu este clar ce încasări sunt vizate şi dacă sunt vizate doar încasările din activitatea redusă - exemplu: situaţia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activităţi), indemnizaţia să fie scutită de plata taxelor şi contribuţiilor, în vederea simplificării acestei proceduri, ipoteza referitoare la incapacitatea de a plăti salariile se referă la reducerea activităţii (este necesar să se clarifice dacă rambursarea indemnizaţiei se aplică şi în ipoteza întreruperii temporare a activităţii (reducerea nu este întotdeauna o opţiune).

"Menţionăm că toate aceste nelămuriri legate de eligibilitatea companiilor trebuie clarificate urgent, existând riscul, chiar şi pentru companiile de bună credinţă, să fie în situaţia de a nu completa corect declaraţiile pe proprie răspundere din cauza lipsei de claritate a reglementărilor. CDR semnalează nevoia adoptării în continuare şi a altor măsuri suplimentare faţă de cele anunţate până în prezent. Astfel de măsuri au fost propuse şi comunicate deja prin organizaţiile membre în dialogul direct cu Guvernul. CDR îşi reafirmă disponibilitatea de a continua dialogul cu autorităţile, esenţială în această perioadă dificilă fiind şi viteza de reacţie la fenomenele economice cu care se confruntă companiile (...) Sunt necesare măsuri de sprijin pentru orice companie românească mică, medie sau mare şi pentru orice industrie care sunt în situaţia de a-şi suspenda sau închide parţial sau în totalitate activitatea. Fără a fi acordate aleatoriu, aceste măsuri trebuie să fie cât mai puţin birocratice. Considerăm că este necesară evitarea pericolului ca, prin actele legislative subsecvente, să se aducă elemente suplimentare care să facă diferenţiere între tipuri de companii şi care să limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispoziţie prin OUG 29 şi OUG 30", precizează sursa citată.

Coaliţia pentru Dezvoltarea României este o iniţiativă privată, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi şi reuneşte organizaţii cum sunt: Camera Americană de Comerţ în România (AmCham), Camera Franceză de Comerţ în România (CCIFER), Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerţ şi Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederaţia Patronală Concordia şi Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).

Companiile reprezentate de către cele 25 de organizaţii de afaceri membre CDR angajează peste un milion de oameni şi generează aproximativ 50% din PIB.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8193 / 8643
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...