ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Creditul bancar, o soluție de co-finanțare pentru antreprenorii din mediul rural care au aplicat pentru granturi din fonduri europene

25 Ianuarie 2022   |   Radu Voinea, Sr. Product Manager Lending & EU Funds si Bogdan Tănăsescu, Sr. Product Manager Lending & EU Funds - First Bank

După evaluarea și stabilirea proiectelor aprobate, beneficiarii vor fi invitați să semneze contractele de finanțare nerambursabilă, moment în care trebuie să demonstreze existența sursei de co-finanțare a investiției, creditul bancar reprezentând una dintre aceste posibilități.

 
 
Sute de microîntreprinderi și întreprinderi mici se pregătesc să realizeze investiții neagricole în mediul rural. 100 milioane EUR din fonduri europene sunt disponibile în acest scop. Antreprenorii au depus proiecte de finanțare prin fonduri europene în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală (PNDR), Sub-Măsura 6.4, program care le permite să acceseze granturi pentru dezvoltarea sau înființarea de activități precum turism, agrement, producție, service auto, cabinete medicale, IT etc.

În cadrul PNDR, Sub-Măsura 6.4  - Investiții neagricole în mediul rural, 1.149 de proiecte au fost depuse în aproximativ 1 săptămână cât apelul de propuneri de proiecte a fost deschis de către AFIR (Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale). Bugetul alocat apelului, 100 mil. EUR, permite finanțarea a cel puțin 500 dintre aceste proiecte, grantul maxim pentru un proiect fiind de până la 200.000 EUR. Suma reprezintă până la 70% sau 90% din valoarea eligibilă a unui proiect, beneficiarul trebuind să asigure restul de 10% sau 30% din cheltuieli eligibile, la care se adaugă valoarea totală a cheltuielilor neeligibile, inclusiv TVA.


Durata proiectelor este de până la 2 ani (în cazul proiectelor simple, doar cu achiziții) sau de maximum 3 ani (în cazul proiectelor mai complexe, ce includ lucrări de construcție). În acest context, mulți antreprenori nu au posibilitatea să susțină financiar contribuția proprie /grantul până la rambursarea lui de la autoritate și au nevoie astfel de finanțare bancară. De altfel, pentru majoritatea, nu este rentabil să aloce un volum mare de resurse proprii într-o perioadă scurtă de 2 sau 3 ani, cât se derulează proiectul, pentru a finanța întreaga investiție, când pot să utilizeze resurse financiare contractate de la o bancă, pe care să le ramburseze ulterior într-o perioadă mai mare de timp.

După evaluarea și stabilirea proiectelor aprobate, beneficiarii vor fi invitați să semneze contractele de finanțare nerambursabilă, moment în care trebuie să demonstreze existența sursei de co-finanțare a investiției, creditul bancar reprezentând una dintre aceste posibilități. Banca poate asigura necesarul de finanțare pentru implementarea acestor proiecte prin intermediul unor soluții de finanțare adaptate specificului proiectului:
►    credit punte pentru pre-finanțarea grantului până la rambursarea acestuia de către AFIR;
►    credit pentru contribuția proprie (atât pentru cheltuieli eligibile cât și/sau pentru cele neeligibile);
►    garantarea prefinanțării/avansului;

De asemenea, în cazul unei bănci cu o echipă dedicată de experți în fonduri europene, clienții beneficiari primesc, pe lângă finanțarea propriu-zisă, și consultanță pentru etapele majore din implementarea proiectelor, astfel încât să se asigure că aceasta se realizează cu succes:

►    în faza de scriere a proiectului, în vederea definirii unei structuri de finanțare realiste și a unui cashflow care să nu determine blocaje în implementare;
►    în etapa de implementare privind alegerea modalităților de plată și etapelor de derulare a tranzacțiilor în cadrul contractelor comerciale, verificarea tragerilor din credit și încadrarea în bugetul proiectului, depunerea cererilor de rambursare /plată, modificări contractuale necesare, raportări, tragerile din credit etc.;
►    în etapa de sustenabilitate privind păstrarea și operarea investiției.

Structura de garanții este adaptată dimensiunii proiectului și firmei beneficiare, cu posibilitatea utilizării inclusiv a garanțiilor oferite de fondurile de garantare.

PNDR (Programul Național de Dezvoltare Rurală) reprezintă programul în baza căruia sunt alocate fondurile europene destinate dezvoltării mediului rural. Pentru perioada de programare 2021-2027, România beneficiază de o alocare totală de circa 20 mld. EUR.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3998 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...