ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi Europeană:Garantarea împrumuturilor acordate IMM-urilor, rezultate pozitive;trebuie o mai bună coordonare cu schemele naţionale

07 Decembrie 2017   |   Ioana Duta

Curtea în acest raport, Comisia Europeană nu a furnizat încă probe suficiente care să demonstreze impactul instrumentelor şi raportul lor cost-eficacitate. Comisiei îi revine responsabilitatea generală pentru aceste programe, însă execuţia lor este încredinţată Fondului European de Investiţii (FEI).

 
 
Garantarea împrumuturilor acordate IMM-urilor are rezultate pozitive, însă sunt necesare o mai bună direcţionare a sprijinului şi o mai bună coordonare cu schemele naţionale în materie, potrivit unui raport al Curţii de Conturi Europene, remis joi.

Dimensiunea financiară a celor două instrumente UE de garantare a împrumuturilor a fost stabilită fără o analiză exhaustivă a nevoilor pieţei iar un număr prea mare de întreprinderi beneficiare nu aveau o nevoie reală de un împrumut garantat, după cum se arată într-un nou raport publicat de Curtea de Conturi Europeană. Este adevărat însă că întreprinderile care au obţinut un împrumut garantat s-au dezvoltat.

Potrivit auditorilor Curţii, o pondere semnificativă din întreprinderile care au beneficiat de un împrumut garantat pentru inovare nu prezentau decât un grad modest de inovare. Această situaţie nu corespunde cu obiectivul şi ambiţia pentru excelenţă stipulate în regulament. De asemenea, după cum menţionează Curtea în acest raport, Comisia Europeană nu a furnizat încă probe suficiente care să demonstreze impactul instrumentelor şi raportul lor cost-eficacitate. Comisiei îi revine responsabilitatea generală pentru aceste programe, însă execuţia lor este încredinţată Fondului European de Investiţii (FEI).


Auditorii Curţii au analizat dacă garanţiile pentru împrumuturi ale UE au sprijinit creşterea şi inovarea întreprinderilor mai mici, facilitându-le accesul la finanţare. Aceştia s-au axat pe cele două instrumente aflate sub gestiune centralizată care sunt operaţionale în prezent: Fondul de garantare pentru IMM-uri InnovFin pentru întreprinderile orientate spre cercetare şi inovare şi Mecanismul de garantare a împrumuturilor.

Pentru perioada 2014-2020, se preconizează că bugetul UE va pune la dispoziţie 1,78 miliarde de euro pentru a acoperi atât eventuale pierderi viitoare din împrumuturi, cât şi costurile de gestionare a instrumentelor. Această cifră se ridică la 3,13 miliarde de euro dacă se include suplimentarea de la Fondul european pentru investiţii strategice (FEIS).

Din punctul de vedere al volumului financiar, cele două instrumente sunt relativ modeste în comparaţie cu cele puse la dispoziţie de UE pentru schemele naţionale de garantare pentru IMM-uri din cadrul fondurilor structurale şi cu cele furnizate de statele membre înseşi.

'Auditorii Curţii au constatat că este nevoie de o mai bună direcţionare a sprijinului către acele întreprinderi viabile care nu au acces la finanţare şi către acele întreprinderi care desfăşoară activităţi de cercetare şi de inovare cu un potenţial ridicat pentru excelenţă. De asemenea, schemele existente trebuie coordonate cu alte scheme similare de la nivel naţional', a spus Neven Mates, membrul Curţii de Conturi Europene responsabil de raport.

În opinia Curţii, instrumentele de garantare şi-au demarat operaţiunile în mod mai rapid faţă de trecut. Deşi finanţarea disponibilă din partea UE a crescut substanţial, evaluarea efectuată cu privire la nevoile pieţei nu a acoperit toate instrumentele de garantare şi nu a arătat modul în care acestea ar trebui să răspundă nevoilor existente. Comisia nu a furnizat deocamdată decât un număr limitat de probe cu privire la eficacitatea instrumentelor anterioare de garantare a împrumuturilor, în timp ce nivelul costurilor şi al comisioanelor plătite către FEI nu era justificat în mod suficient. Deşi mecanismele de evaluare a instrumentelor actuale s-au îmbunătăţit, există încă o serie de deficienţe, cum ar fi lipsa datelor pentru evaluarea efectului asupra activităţii de inovare şi posibilităţile limitate de examinare a schemelor prin cercetare academică.

Curtea a constatat că, în cadrul eşantionului său care acoperea nouă state membre, o proporţie semnificativă din întreprinderile beneficiare nu ar fi avut dificultăţi la accesarea finanţării şi, prin urmare, nu aveau cu adevărat nevoie de un împrumut garantat. Împrumuturile acordate întreprinderilor care aveau acces la finanţare au fost cu precădere evidente la intermediarii financiari privaţi din cadrul Fondului de garantare pentru IMM-uri InnovFin. Prin sprijinirea unor întreprinderi care au acces la împrumuturi comerciale, intervine riscul apariţiei unei concurenţe între instrumentele UE şi sectorul privat, arată raportul.

Fondul de garantare pentru IMM-uri InnovFin este destinat în mod special întreprinderilor care desfăşoară activităţi de cercetare şi inovare cu un potenţial ridicat pentru excelenţă. Cu toate acestea, două treimi din întreprinderile din eşantion fie doar au dezvoltat produse sau procese standard, fie nu au realizat nicio inovaţie.

Curtea a observat o diferenţă majoră între intermediarii publici şi cei privaţi - cei publici reuşesc mult mai bine să se concentreze asupra întreprinderilor din sectoarele cu grad ridicat de cunoştinţe, cu alte cuvinte, cele mai susceptibile să inoveze.

Curtea menţionează că în majoritatea statelor membre există deja numeroase instrumente similare, ceea ce are repercusiuni importante asupra schemelor UE şi face necesară aducerea unor îmbunătăţiri la nivel de implementare.

Conform Curţii de Conturi Europene, Comisia Europeană ar trebui să sporească accentul pe acele întreprinderi viabile care nu au acces suficient la finanţare, să se asigure că, în cazul Fondului de garantare pentru IMM-uri InnovFin, întreprinderile vizate sunt mai inovatoare, să desfăşoare o evaluare cuprinzătoare a eficacităţii instrumentelor de garantare anterioare şi a celor actuale şi să procedeze la o examinare ex ante a posibilelor instrumente succesoare, să identifice modul în care instrumentele aflate sub gestiune centralizată pot răspunde cel mai bine nevoilor pieţei.

De aproape 20 de ani, UE ajută întreprinderile mici şi mijlocii europene să acceseze finanţare prin îndatorare, furnizând garanţii pentru împrumuturi. Garanţiile sunt furnizate intermediarilor financiari, care ar trebui astfel să îşi mărească creditarea acordată întreprinderilor viabile ce nu ar putea obţine cu uşurinţă împrumuturi comerciale în lipsa acestor garanţii. Pentru a ajuta aceste întreprinderi, UE pune la dispoziţie fonduri pentru două instrumente de garantare aflate sub gestiune centralizată şi, în cadrul politicii de coeziune, cofinanţează instrumente similare instituite de autorităţi naţionale sau regionale.

În 2016, Comisia, Banca Europeană de Investiţii şi FEI au decis să pună la dispoziţie o parte din resursele bugetare ale FEIS pentru a completa contribuţia UE la cele două instrumente.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 20 / 10053
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss își întărește echipele de Real estate și Energie din România cu doi avocați. Flaviu Nanu se alătură echipei în calitate de Counsel și Sebastian Boțic - Avocat Colaborator
Cum au lucrat avocații români în achiziția prin care Vitruvian a devenit acționar Bitdefender. CMS România și Clifford Chance Badea au avut mandate în tranzacția de 180 mil. $
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...