ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Detașările de personal contra cost sunt în sfera TVA chiar și atunci când sunt realizate intra-grup

28 Aprilie 2020   |   Anamaria Tocaci (tax manager, Schoenherr Tax Bucharest SRL) și Mara Moga-Paler (managing attorney at law, coordonatoarea practicii de dreptul muncii a Schoenherr și Asociații SCA)

CJUE, analizând cauza, a decis că excluderea din sfera TVA a operațiunilor de împrumut sau detașare de personal nu sunt conforme cu prevederile legislației europene în materie de TVA, în măsura în care sumele plătite de filială în favoarea societății‑mamă, pe de o parte, și aceste împrumuturi sau detașări, pe de altă parte, se condiționează reciproc.

Anamaria Tocaci (tax manager, Schoenherr Tax Bucharest SRL) si Mara Moga-Paler (managing attorney at law, coordonatoarea practicii de dreptul muncii a Schoenherr si Asociatii SCA)

 
 
Societățile care detașează personal către filialele lor contra cost desfășoară tranzacții în sfera TVA, indiferent dacă prin această operațiune obțin un profit sau doar își acoperă costurile aferente. Aceasta este concluzia unei decizii recente a Curții de Justiție a Uniunii Europene (CJUE), emisă în cauza C-94/19 - San Domenico Vetraria, având ca obiect stabilirea tratamentului TVA pentru detașările de personal efectuate de o societate-mamă către filiala sa, pentru care filiala plătește doar costurile aferente respectivului personal, suportate de societatea-mamă.

În contextul în care legislația italiană exclude din sfera de aplicare a TVA împrumuturile sau detașările de personal în schimbul cărora se rambursează doar costul aferent de către societatea beneficiară, instanța italiană a solicitat CJUE interpretarea prevederilor legale în conformitate cu legislația europeană privind TVA.


CJUE, analizând cauza, a decis că excluderea din sfera TVA a operațiunilor de împrumut sau detașare de personal nu sunt conforme cu prevederile legislației europene în materie de TVA, în măsura în care sumele plătite de filială în favoarea societății‑mamă, pe de o parte, și aceste împrumuturi sau detașări, pe de altă parte, se condiționează reciproc.

Argumentarea CJUE s-a bazat pe faptul că între prestator și beneficiar există un raport juridic în cadrul căruia au loc prestații reciproce, plata primită de prestator constituind contravaloarea efectivă a serviciului furnizat beneficiarului.

Cu alte cuvinte, CJUE a statuat că – atât timp cât între societatea-mamă și filiala sa există un instrument juridic care prevede, pe de o parte, detașarea persoanei de la societatea-mamă la filială și, pe de altă parte, plata sumelor facturate pentru costurile cu persoana detașată de către filială societății-mamă –, această operațiune reprezintă o prestare de servicii cu titlu oneros care este în sfera de aplicare a TVA.

Este important de menționat că CJUE a respins argumentul conform căruia detașarea nu reprezintă în fapt o prestare de servicii pentru motivul că societatea-mamă nu facturează și o marjă de profit. Astfel, conform CJUE simpla condiționare a detașării personalului de plata costurilor societății-mamă cu acesta este suficientă pentru a cataloga operațiunea ca o prestare de servicii, indiferent dacă valoarea contraprestației este inferioară, egală sau superioară costurilor suportate.

Cum deciziile CJUE au aplicabilitate directă în legislația fiscală națională, putem conchide că detașările de personal efectuate intra-grup, ale căror costuri sunt recuperate de către societatea care detașează de la cea la care a fost detașat personalul sunt subiect de TVA, chiar și în contextul în care nu a fost aplicată o marjă de profit.

În legislația fiscală din România nu există prevederi specifice care să reglementeze detașările de personal intra-grup și la cost. Totuși, în practică au existat numeroase polemici cu privire la tratamentul privind TVA aplicabil acestui tip de operațiune, existând chiar voci care au susținut că această operațiune nu ar fi una în sfera de aplicare a TVA pe motiv că societatea care detașează personalul nu face, în fapt, o activitate economică în sensul prevederilor TVA.

Astfel, deși formal ne așteptăm ca decizia CJUE să nu aducă nicio schimbare în legislația națională în materie de TVA, aceasta va uniformiza practica în cazul detașărilor intra-grup și va lămuri tratamentul privind TVA aplicabil.

Un alt aspect de avut în vedere în cazul detașărilor intra-grup, mai ales în contextul în care CJUE a confirmat că acestea reprezintă prestări de servicii cu titlu oneros, este respectarea principiului valorii de piață. Astfel, atât prestatorul, cât și beneficiarul trebuie să demonstreze autorităților fiscale din statele lor de rezidență că remunerația pentru detașarea sau împrumutul de personal a fost stabilită la nivelul pieței. În acest sens, detașarea la cost poate ridica suspiciuni din perspectiva legislației prețurilor de transfer.

Din perspectiva legislației naționale în domeniul muncii, detașarea intra-grup pe teritoriul României presupune, de cele mai multe ori, ca drepturile cuvenite salariatului detașat să fie acordate de angajatorul la care s-a dispus detașarea, iar contractul individual de muncă să fie suspendat la angajatorul care dispune detașarea. În această ipoteză, plata costurilor salariale se face direct de la filiala beneficiară a serviciilor către salariatul detașat, iar între filiala beneficiară și societatea-mamă care dispune detașarea se achită doar marja pentru serviciul prestat, care să asigure conformitatea din punct de vedere al prețurilor de transfer, cum menționam mai sus. Este posibil, însă, ca angajatorul care dispune detașarea să nu suspende contractul individual de muncă pe durata detașării și, în acest caz, să rămână în sarcina acestuia obligațiile de plată a drepturilor către salariat. Într-o asemenea ultimă ipoteză, între cei doi angajatori poate exista un mecanism de recuperare a costurilor salariale, la care se adaugă o marja de profit pentru societatea care dispune detașarea. Indiferent de cum este structurată detașarea, implicațiile din punct de vedere al TVA rămân aceleași.

Autori: Anamaria Tocaci (tax manager, Schoenherr Tax Bucharest SRL) și Mara Moga-Paler (managing attorney at law, coordonatoarea practicii de dreptul muncii a Schoenherr și Asociații SCA)

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 8010 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...