ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Horia Drăghici, CMS România: Partenerul este reflexia echipei pe care o coordonează. Ca la o ștafetă, timpul echipei va fi egal cu suma performanțelor membrilor echipei

06 Octombrie 2017   |   G. S.

Horia Draghici, proaspat promovat partener in cadrul CMS Romania, a acumulat o experiență substanțială în litigii și arbitraj comercial, proceduri complexe de insolvență, dispute cu autoritățile publice, fiind specializat si în soluționarea disputelor naționale și internaționale privind dreptul investițiilor străine.

Horia Draghici, Partener CMS Romania

 
 
Horia Draghici (36 de ani, 3 copii, 11 ani de activitate la CMS Romania) promovat ca partener de la inceputul lunii mai, vorbeste intr-un interviu acordat BizLawyer despre o tripla maturizare: a practicii comerciale si litigioase de la CMS Romania, a echipei si, nu in ultimul rand, despre o maturizare proprie, din punct de vedere profesional. Pasul inainte presupune o implicare mai mare, spune Horia, coordonarea mai multor proiecte si dezvoltarea relatiilor cu clientii. Partenerul CMS Romania vorbeste despre noile sale responsabilitati, creioneaza sinergiile din cadrul CMS si descrie ”creuzetul de know-how” in care se distileaza consultanta de top acordata de avocatii biroului din Bucuresti.

Reamintim ca Horia Draghici, proaspat promovat partener in cadrul CMS Romania, a acumulat o experiență substanțială în litigii și arbitraj comercial, proceduri complexe de insolvență, dispute cu autoritățile publice, fiind specializat si în soluționarea disputelor naționale și internaționale privind dreptul investițiilor străine.


Mai multe detalii in privinta modului in care lucreaza echipa pe care o coordoneaza, proiectele in care se implica si planurile de viitor ce cuprind o dezvoltare a practicii de risk management, puteti afla in interviul acordat publicatiei noastre de Horia Draghici, Partener CMS Romania.

 * * * * * *

BizLawyer: Domnule Draghici, la inceputul lunii mai ati facut un pas inainte in cariera, devenind partener CMS Romania. In ce cheie trebuie inteleasa aceasta promovare: consolidare pe o activitate  in crestere - litigiile, linie de business ce urmeaza a fi dezvoltata in viitor, accent ulterior pe alte segmente legate de litigii/arbitraje?

Horia Draghici: Eu cred ca este vorba de o tripla maturizare: a practicii noastre comerciale si litigioase, a echipei si o maturizare proprie din punct de vedere profesional. Am avut sansa de a lucra, in acesti 11 ani de cand m-am alaturat CMS, cu toti partenerii locali - care nu sunt doar parteneri romani, ci si parteneri calificati pe drept strain - si cu alti parteneri din cadrul CMS. A fost un pas firesc dupa o crestere sustneabila, numerica si financiara, a grupului CRD (Comercial, Reglementare si Dispute).

Ce schimbari apar in activitate dumneastra in urma acestei promovari? Ce responsabilitati aduce pasul inainte?
Apar responsabilitati noi si asteptari mai mari, din partea tuturor. A mea, a colegilor din echipa si a celorlalti colegi parteneri din CMS. In primul rand insemna o implicare mai mare, coordonarea mai multor proiecte, pentru ca fiecare in parte necesita, intr-o anumita masura, coordonarea de catre un partener. Clientii isi doresc sa existe o implicare si un dialog continuu atat la nivel de partener, cat si la cel de senior associate, iar complexitatea proiectelor in care suntem implicati ofera oportunitatea de a fi in contact cu clientul atat la nivel de senior associate, cat si la nivel de associate. Discutam mult cu clientii si inainte, insa acum se adauga o noua componenta, trebuie sa fiu atent nu doar la problemele care vin dinspre client catre noi, ci si sa dezvolt relatia cu acel client, sa intaresc legatura cu el, pentru ca noi facem foarte mult cross-selling intradepartamental si chiar cross-border, cu alte birouri. De exemplu, recent, sfatuiam un client pe o problema de insolventa in Romania, iar doua dintre solutiile propuse necesitau cunostinte de lege germana, respectiv lege austriaca, astfel ca am mers firesc catre colegii nostrii din CMS Germania respectiv CMS Austria. Aceste sinergii sunt folositoare si faptul ca suntem prezenti in 39 de tari ne ajuta sa oferim un produs complet catre client. Practic, intotdeauna facem “outsourcing” intern.

In ce tip de proiecte va implicati direct? Trebuie sa fie de o anumita dimensiune, sa aiba in spate un client mare, sau sunt alte criterii? Ce anume face un partener CMS in proiectele in care se implica: strategie a cazului, coordonare, control pe etape, altele?
Toti clientii nostri sunt clienti premium, corporatii multinationale care au operatiuni la nivel international. Acestia vin la CMS pentru specializarea noastra in toate domeniile de practica legala si, in acelasi timp, pentru puterea brandului, fiindca au experienta lucrului cu colegii din alte birouri si stiu ca si aici, in Romania, vor gasi servicii de aceasi calitate. Adica totul este standardizat intr-o anumita masura: un contract produs de CMS Germania sau CMS Franta va arata la fel ca unul produs de CMS Romania. Sunt, bineinteles, particularitati legate de legislatia locala, insa oferim clientului un produs premium oriunde in lume.
Proiectele in care ma implic in principal sunt litigii comerciale, arbitraj international, contencios fiscal si insolventa - avem o practica de contencioas fiscal foarte puternica. Implicarea unui partener este foarte intensa la inceput, atunci cand se seteaza obiectivele care vor fi urmarite in acel dosar, strategia, echipa cu care se va lucra, deadline-ul si comunicatorii cu clientul. Pentru ca este foarte important sa existe un singur punct de comunicare coordonata cu clientul, chiar daca mai multe dosare care inter-relationeaza au problematici diferite si colegi diferiti se ocupa de ele. Este foarte important sa existe o singura interfata cu clientul si, in general, asta face un partener: se asigura ca pune in practica ceea ce s-a stabilit, ca si clientul intelege ceea ce se urmeaza sa se faca, urmareste implementarea planului si ghideaza atat clientul, cat si echipa, pe parcursul desfasurarii proiectului.

Pentru ca tot aminteati de sinergia cu celelalte birouri CMS, in ce procent va vin din retea dosare si clienti pentru departamentul de Litigii din Bucuresti? Au existat clienti pentru care ati lucrat si in alte jurisdictii? Ce tip de proiecte au fost?
Nu am facut un calcul procentual pana acum. O parte importanta vine din retea, e adevarat, dar sunt si multi clienti dezvoltati intern, in Romania. Pana la urma, retentia clientilor este importanta. Pentru ca un client poate veni o data, cu un singur sau mai multe proiecte, dar, noi il sprijinim in continuare, il intelegem, ii descoperim problemele, ramanem alaturi de el in masura in care are operatiuni in Romania sau in afara. Sunt multe cazuri in care am exportat clienti, am facut si noi recomandari catre alte birouri CMS. Este o “autostrada cu dublu sens”, nu este un sens unic catre Romania.

Au existat cazuri in care ati lucrat si in alte jurisdictii pentru clienti ai biroului din Bucuresti?
Da, am avut astfel de cazuri, am lucrat pe dosare ICSID in care investitia afectata era intr-o alta tara decat Romania. Sunt dosare de arbitraj international in care CMS asista clientii cu echipe mixte. Un exemplu tipic ar fi acela in care elementele principale ale disputei si legea aplicabila sunt legate de Romania, insa societatile sunt de alta nationalitate, iar arbitrajul se desfasoara in strainatate. Chiar acum lucram intr-un dosar de arbitraj in care formam echipa cu colegi de la CMS Barcelona, in altul am lucrat cu colegi din CMS Germania, iar asta da savoarea activitatii de avocat la CMS, esti intotdeauna expus la proiecte cu adevarat internationale. Suntem o firma internationala nu doar pentru ca ne numim CMS Cameron McKenna Nabarro Olswang - un brand compus din cuvinte ce nu sunt de origine romaneasca - noi chiar suntem o firma internationala, lucram intr-un mediu international, avem programe de formare pentru avocati, incepand de la juniori pana la parteneri, care se desfasoara in covarsitoarea majoritate in afara Romaniei, exista 2 sau 3 tineri avocati de drept englez care, prin rotatie, isi desfasoara activitatea timp de 6 luni in biroul CMS din Bucuresti – interactiunea este continua. 

Ati participat la astfel de programe? Ce tip de cunostinte acumulati acolo?
Pentru performantele obtinute, in 2012 CMS mi-a oferit o bursa de o luna la IMD Business School, la Lausanne, in Elvetia, aceasta fiind unul  dintre liderii mondiali in programe MBA. Participand la programul Building on talent (un modul pre-MBA) pe langa notiunile de marketing, financial, strategie, inovare pe care le-am dobandit acolo, acest program a avut si o foarte importanta componenta de dezvoltare personala ce a ajutat, ulterior, in cresterea colaborarii cu echipa si in potentarea fortei echipei. In calitate de partener, este la fel de bun pe cat este de buna echipa ta. Tu esti reflexia echipei pe care o coordonezi si, ca la o stafeta, timpul echipei va fi timpul ultimului care va trece linia de sosire. De aceea avem grija ca toti oamenii din echipa sa aiba o expunere cat mai mare pe cazuri cat mai diverse, lucram in echipe mixte, formate in functie de interesul fiecaruia si de resursele disponibile la momentul respectiv. Aceasta rotatie este driverul principal, stii ca la sfarsitul zilei poti pleca acasa satisfacut ca ai facut ceva interesant si important, si astepti provocarile de a doua zi.

Sa vorbim putin si despre echipa. Ce calitati trebuie sa aibe oameni cu care lucrati? Cum trebuie sa fie? Cat de usor gasiti oameni potriviti?
Am initiat un proces de recrutare care incepe inca de pe bancile facultatii. Un numar de aproximativ 15 studenti atent selectati participa la CMS  la un internship de o luna in fiecare an, rotindu-se la fiecare doua saptamani in doua departamente pentru care au optat. Le dam astfel posibilitatea sa inteleaga ce inseamna sa lucrezi intr-o firma internationala de avocatura si sa isi dea seama daca sunt potriviti pentru o astfel de cariera, pentru a deveni viitorii avocati CMS. Multi dintre actualii colegi au participat la acest program de internship, apoi au devenit stagiari si au ramas in continuare la noi. Bineinteles, cunostintele solide de drept sunt o conditie obligatorie, iar limba engleza este un fel de limba materna in CMS; chiar daca avem clienti care au o prezenta locala in Romania, intotdeauna relationarea se face in limba engleza pentru ca in mod necesar exista si o implicare a companiei mama.
In acest proces de recrutare a tinerelor talente, noi nu testam cunostintele de drept (ele sunt subintelese), insa filtrul pe care il aplicam contine mai ales repere de “business sense” si “business reason”. Incercam sa ne dam seama daca viitorii colegi au o gandire comerciala, inovativa, deschisa spre mai multe abordari. Eu cred ca nu exista o singura solutie pentru o anumita speta. Exista mai multe solutii, exista mai multe obiective pe care clientul le poate urmari, poate cel mai important nu este sa castigi, ci drumul pe care il parcurgi pana la un rezultat final sa fie un drum de succes. Sunt si angajari laterale, dar in principal incercam sa ne crestem intern resursele, iar eu pot sa spun ca sunt un “produs CMS”, intrucat am devenit parte a CMS imediat dupa examenul de definitivat, dupa fuziunea Hayhurst-Robinson cu biroul local CMS. Este important de spus ca CMS chiar crede in formarea avocatilor si acesta este un crez calauzitor in tot ceea ce facem.

Cati avocati ai firmei CMS Romania sunt implicati in litigii/arbitraje si cine ii coordoneaza?
Suntem 17 avocati, din care 8 sunt implicati exclusiv in activitatea contencioasa, 3 au o practica mixta - contencioasa si comerciala - restul fiind implicati mai ales in partea comerciala. Apoi, in functie de complexitatea proiectelor, putem sa alocam foarte usor resurse, pentru ca toti avocatii din practica de comercial au si un background litigios dobandit pe anumite proiecte. Ne este foarte usor sa alocam resurse importante pe un caz urgent.
De exemplu, lucram pentru un client care trebuia sa depuna 18 declaratii de creanta diferite intr-un dosar de insolventa, provenite din asigurari maritime. Acesta a venit la noi cu doar doua zile inainte de termenul final. Aveam know-how-ul intern, aveam si resursele pregatite, astfel ca in cele doua zile am reusit sa procesam o cantitate uriasa de date si documentatii pentru a reusi sa ne incadram in termenul limita. Cred ca si in asta consta unicitatea produsului pe care il ofera CMS: intotdeauna, oricat de complex ar fi cazul sau oricat de strans ar fi deadline-ul, noi il respectam, pentru ca avem resursele disponibile si know-how-ul necesar pentru a-l ajuta pe client sa isi atinga obiectivul.

Vorbind de unicitatea CMS, prin ce anume va diferențiați, care sunt abilitatile speciale ale firmei in materie de Litigii/arbitraj? Care sunt ingredientele reputatiei de care firma se bucura pe aceasta arie de practica?
Pe langa expertiza interna, noi putem sa accesam foarte usor expertize relevante din cadrul retelei CMS. Avem practicieni exceptionali in arbitraj si la CMS Londra, si la CMS Germania, CMS Austria sau CMS Franta, iar cooperarea si colegialitatea care ne caracterizeaza cred ca sunt ingredientele cheie ale succesului CMS. Cu siguranta exista cineva din CMS care a lucrat pe un caz similar si putem sa extragem foarte eficient solutia de la acea resursa. Nu trebuie sa reinventam noi roata de fiecare data aici, local, ci oricand putem sa accesam know-how-ul extern, ceea ce ne ajuta si la cresterea noastra profesionala, ca avocati, cat si la eficientizarea activitatii. Pentru ca, odata ce am accesat acel know-how, la urmatorul proiect il vom avea si noi.

Cate arbitraje aveti pe rol in acest moment si la ce curti ? Ne puteti spune si care este suma pretentiilor din aceste dosare?
Numarul si pretentiile sunt confidentiale, dar pot spune ca sunt exclusiv arbitraje ICC si arbitraje LCIA (London Court of International Arbitration, n.r.).

Si, din cate am auzit, un ICSID in pregatire...
Da, avem un client care analizeaza foarte serios posibilitatea initierii unui arbitraj ICSID, iar aici putem vorbi si de multa consultanta pre-litigioasa ICSID in care ne-am specializat... Multe industrii au fost afectate intr-un fel sau altul de decizii politice si sunt clienti care contempla si aceasta posibilitate, mai ales in domeniul energiei, unde este arhicunoscuta problema ridicata de certificatele verzi. Deocamdata nu a facut nimeni pasul principal, toata lumea asteapta sa vada ce se intampla local, la nivel politic, dar si la nivelul ICSID. Cu cele peste 20 de dosare pe energie verde, Spania este “campioana” si, probabil, investitorii asteapta sa vada ce se va intampla acolo si daca pot gasi anumite linii directoare care-i pot ajuta in luarea unei decizii: fie de a nu initia un astfel de arbitraj, fie de a marge inainte, mai ales ca acum Romania s-a angajat pe un trend negativ in cea ce priveste hotararile arbitrale ICSID - deja sunt trei dosare consecutive in care tribunalele arbitrale ICSID au constatat incalcarea de catre Romania a tratatelor international de protejare a investitiilor. Rezultatele pot fi prezentate in doua moduri: fie intr-o nota pozitiva, fiindca arbitrii au acordat despagubiri relativ mici raportat la pretentiile initiale, sau, din contra, intr-o cheie negativa, intrucat in mintea arbitrilor se contureaza deja ideea ca Romania isi incalca obligatiile internationale si, odata ce trendul este creat, va fi foarte greu de corectat.

Care au fost cele mai complicate dosare în care aţi asistat un client în acest domeniu de practică, in ultimul an? De unde a venit dificultatea în aceste cazuri?
Este vorba de un client german care are operatiuni in Romania; societatea romaneasca a fost implicata ca parata intr-un dosar de concurenta neloiala, noi am intrat doar la faza de apel, dupa ce o solutie negativa in prima instanta, iar noi am reusit sa stabilizam situatia, am obtinut o suspendare a executarii hotararii de fond iar apelul merge intr-o directie buna.
Ceea ce este deosebit de interesant in acest litigiu este ca se incearca atragerea raspunderii societatii mama, prin declararea simulatiei societatii romanesti, o eventuala executare silita impotriva societatii mama fiind mai profitabila pentru reclamanta.

Si cel mai complex proiect in care ati fost implicat in ultimii ani?
As aminti dosare recente de risk management, care au o componenta de drept penala, unde noi am realizat investigatia interna cu privire la presupusele fapte de coruptie sau de incalcari ale procedurilor interne. A fost un efort logistic foarte important, folosind in acelasi timp aproape toti avocatii din grupul nostru, dar si resurse externe de la Londra; am inceput prin a importa la inceput un know-how uman si tehnologic care exista in Londra, dupa care am ajuns sa cooperam cu alte firme de avocatura din SUA, intrucat aceasta investigatie avea si implicatii pe FCPA (The Foreign Corrupt Practices Act , n.r.); s-a creat un “creuzet” de know-how foarte important. A fost un proiect foarte intens, incitant, cu o importanta relationare inter-umana, atat la nivel inter, cat si extern.

Ati consiliat acesti clienti pe activitatea din Romania?
Activitatea din Romania era in centrul preocuparilor noastre, dar implicatiile erau transfrontaliere.

Care sunt cele mai importante proiecte aflate acum in lucru?
Avem mai multe arbitraje international aflate deja pe rol. Pot aminti aici si mai multe litigii fiscale, in care abordarea noastra este mult mai ofensiva; am observat o reticenta in a contesta masurile luate de autoritatile fiscale, pentru ca rata de succes ar fi mica, dar noi am avut succes de fiecare data. Am reusit sa obtinem suspendari ale executarilor actelor fiscale care ne-au asigurat timpul necesar pentru a gestiona eficient si problema de fond, fara impact asupra operatiunilor companieii controlate de autoritatile fiscale. Avem si o practica foarte solida pe chestiuni de insolventa, cele mai importante fiind recentele insolvente ale unor traderi de energie, Carpatica Asigurari, etc.

Ce va propuneti pe mai departe? Care sunt principalele linii strategice ale firmei pentru aceasta practica?
Vom dezvolta segmentul de risk management, care consta in consilierea clientului cu privire la fiecare pas pe care il intreprinde in domeniile cu risc ridicat si in a previziona, pe termen mediu, care sunt actiunile pe care trebuie sa le intreprinda pentru a ajunge la rezultatul dorit. Previzibilitatea este cea mai importanta nevoie a clientilor pe care ii reprezentam si clientii isi sa aiba o agenda foarte clara, sa stie ce, cand, si cum face. Daca pasii sunt stabiliti de la bun inceput, intr-un mod previzibil, aceata ii permite clientului sa ajunga la rezultatul pozitiv dorit si, in acelasi timp, sa se ajusteze foarte usor atunci cand intervin elemente pe care nu le putea anticipa sau controla. In aceasta directie mergem, cu un produs preventiv menit sa-l ajute pe client sa previna pe cat posibil aparitia unor probleme sau, chiar daca acestea apar, sa fie mult mai bine pregatit sa le intampine si sa le rezolve.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1680 / 10045
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
Un fond de investiții german preia cea mai performantă tipografie din România. Avocații Schoenherr și Clifford Chance din București, în tranzacție
Patru firme de avocați în tranzacția prin care BERD intră în acționariatul Black Sea Oil & Gas. Suciu Popa, Pachiu & Asocații și Herbert Smith Freehills au asistat compania, avocații Clifford Chance Badea au fost alături de BERD
Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...