ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Mihai DUDOIU, Partener Țuca Zbârcea & Asociații: Tendințe pe piața bancară

20 Iunie 2017   |   Mihai DUDOIU, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații

În urma implementării reformelor instituționale la nivel european, instituțiile financiare europene sunt mai bine capitalizate și mai riguros supravegheate decât în urmă cu 10 ani.

 
 
Anul 2017 este marcat de câteva forțe antagonice, a căror rezultantă pare a fi incertă. Pe de-o parte, se discută despre pașii care urmează a fi făcuți pentru consolidarea pieței unice și realizarea uniunii bancare. Pe de altă parte, au început negocierile dintre Uniunea Europeană (UE sau Uniunea) și Marea Britanie, cauzate de Brexit. O scurtă trecere în revistă a acestor tendințe contrare, sesizate la nivelul Uniunii, este prezentată în continuare.

1.    Înspre consolidarea uniunii bancare (forțe centripete)

La sfârșitul anului 2016, Comisia Europeană (Comisia) a făcut public noul pachet de reforme menite să consolideze rezistența băncilor din UE și să asigure stabilitatea financiară în cadrul Uniunii. Aceste propuneri au în vedere continuarea reformelor începute în urma crizei financiare, având ca scop indirect finalizarea uniunii bancare. Printre obiectivele vizate, Comisia menționează creșterea rezilienței instituțiilor UE și consolidarea stabilității financiare, precum și îmbunătățirea capacității de creditare a băncilor. Comisia vizează, de asemenea, facilitarea rolului băncilor în construirea unor piețe UE de capital mai active și mai lichide pentru a sprijini crearea unei uniuni a piețelor de capital.


În același sens, ESMA împreună cu autoritățile naționale competente (ASF, în cazul României) se preocupă de convergența reglementărilor la nivelul statelor membre, având ca obiective principale transpunerea MiFID II/MiFIR în legislația națională. Totodată, se are în vedere protecția investitorilor în contextul tranzacțiilor transfrontaliere (în interiorul Uniunii), care se doresc a fi stimulate.

Alte măsuri luate la nivelul Uniunii în vederea dezvoltării Pieței Unice Europene (în principal piața unică a serviciilor financiare și piața unică digitală) includ uniformizarea legislației naționale privind creditele de consum și respectiv creditele ipotecare, în vederea promovării creditelor transfrontaliere (din nou, în interiorul Uniunii). Totodată, în vederea dezvoltării pieței unice digitale, s-au introdus reglementări, de directă aplicare în toate statele membre, cu privire la identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice.
Toate cele de mai sus oferă o perspectivă asupra demersurilor făcute în vederea consolidării Uniunii și creșterii gradului de integrare.

2.    Elemente disturbătoare (forțe centrifuge)

Brexit.
La sfârșitul lunii martie 2017, în baza Articolului 50 din Tratatul de la Lisabona, Marea Britanie a transmis Uniunii adresa oficială prin care încep negocierile pentru ieșirea Marii Britanii din Uniune (Brexit). Negocierile, a căror durată se preconizează a fi de cel puțin doi ani, au ca obiectiv încheierea acordului care va stabili termenii cu privire la Brexit. Printre subiectele dificile ale negocierii se numără și condițiile în care Marea Britanie va avea acces la piața unică europeană, inclusiv în ceea ce privește serviciile financiare. Este probabil ca, de la momentul Brexit, instituțiile financiare londoneze să piardă (sau să le fie limitate) dreptul de stabilire (freedom of establishment) și dreptul de a presta servicii (freedom to provide services), care sunt acordate doar statelor membre ale Uniunii.

Totodată, de la momentul la care Brexit va produce efecte, legislația Uniunii va înceta să fie aplicabilă persoanelor din Marea Britanie, urmând a fi înlocuită de legislația națională. Astfel, toate reglementările amintite în prima secțiune a acestui articol nu vor mai fi aplicabile Marii Britanii. În principiu, acest fapt ar putea însemna un proces de „de-reglementare” de care ar beneficia instituțiile financiare operând în Marea Britanie (nemaifiindu-le aplicabilă legislația voluminoasă și adeseori complicată, impusă la nivelul Uniunii).
Dat fiind rolul pe care Londra îl are, și anume de principal centru financiar la nivel european, este de așteptat ca cele de mai sus să aibă un impact semnificativ cu privire la modul în care operează unele instituții financiare europene.

Incertitudinile politice.
În cadrul unei conferințe regionale privitoare la climatul investițional, la care am participat recent, majoritatea participanților au identificat riscul politic ca principala cauză care afectează comportamentele investiționale actuale. În condițiile radicalizării discursului politic în multe dintre țările Uniunii, alegerile naționale de pe parcursul acestui an sunt privite cu îngrijorare. Procesul de integrare europeană poate fi afectat de succesul unor jucători politici cu un discurs anti-european.

Normalizarea politicilor monetare.
Un alt element de preocupare pe piețele financiare este legat de impactul pe care l-ar putea avea procesul de normalizare a politicilor monetare, promovate de băncile centrale. În contextul în care condițiile macroeconomice s-au îmbunătățit (creștere economică aproape de potențial, inflație pe un trend ascendent, piața forței de muncă în ameliorare), se preconizează că băncile centrale vor pune capăt politicilor monetare extrem de acomodative, practicate pe parcursul ultimilor aproape 10 ani (proces de normalizare deja început de FED - Banca Centrală a SUA). Astfel, se preconizează că ratele dobânzilor de referință vor intra pe un trend crescător, ceea ce va conduce la scumpirea creditului. În condițiile în care gradul de îndatorare la nivel european a continuat să crească pe parcursul ultimilor ani (atât în ceea ce privește datoria publică, cât și datoria privată, deopotrivă în termeni absoluți și prin raportare la PIB), creșterea ratelor de dobândă poate avea un impact semnificativ asupra capacităților de susținere a serviciului datoriei.

În același timp, deși procesul de reducere a stocului de credite neperformante deținute de bănci se derulează în unele jurisdicții europene (România fiind printre cele mai active în domeniu), volumul de credite neperformante rămâne ridicat. Dat fiind că acesta este identificat ca unul din factorii care afectează gradul de profitabilitate a băncilor europene, în prezent se caută soluții instituționale (atât la nivel european, cât și la nivel național) pentru reducerea acestui indicator.

3.    Concluzii

În urma implementării reformelor instituționale la nivel european, instituțiile financiare europene sunt mai bine capitalizate și mai riguros supravegheate decât în urmă cu 10 ani. Pașii făcuți în realizarea uniunii bancare, în principal prin mecanismul unic de supraveghere (SSM) și mecanismul unic de rezoluție (SRM), contribuie la asigurarea stabilității financiare europene.

Această stabilitate poate fi perturbată în principal de incertitudinile politice și de perspectivele creșterii costului creditului, în urma normalizării politicilor monetare promovate de băncile centrale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1493 / 10045
     

    Ascunde Reclama
     
     
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
    Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
    Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
    Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
    LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
    LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
    LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
    LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
    Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
    Un fond de investiții german preia cea mai performantă tipografie din România. Avocații Schoenherr și Clifford Chance din București, în tranzacție
    Patru firme de avocați în tranzacția prin care BERD intră în acționariatul Black Sea Oil & Gas. Suciu Popa, Pachiu & Asocații și Herbert Smith Freehills au asistat compania, avocații Clifford Chance Badea au fost alături de BERD
    Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...