ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

O nouă încercare de fiscalizare a bacșișurilor – cum va funcționa de data aceasta?

09 Ianuarie 2023   |   Camelia Malahov, Director, și Andreea Vlad, Manager, Taxe Directe, Deloitte România

Reglementările cu privire la evidențierea bacșișului au fost introduse prin modificarea legislației privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale și se aplică operatorilor economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN 5610 – Restaurante și 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor.

 
 
Agenții economici din domeniul ospitalității (HoReCa) aplică, din 2023, noi reguli fiscale. Este vorba, pe de o parte, de impozitarea activității, fiind eliminat impozitul specific, iar pe de altă parte, de impozitarea bacșișului prin reflectarea în bonul fiscal a sumelor oferite de clienți. Conform celor mai recente reglementări, aceste sume vor fi trecute pe nota de plată, distribuite angajaților și impozitate conform reglementărilor în vigoare.

Legiferarea bacșișului este o măsură cerută intens de reprezentanții domeniului HoReCa, iar dezbaterile au durat câțiva ani, trecând prin mai multe forme. După abrogarea prevederilor care reglementau modul de definire, înregistrare și fiscalizare a bacșișului, cuprinse în OUG nr. 15/2018, acest subiect a rămas suspendat. Totuși, interes există și din partea autorităților, având în vedere estimările privind sumele plătite și, respectiv, încasate sub formă de bacșiș, care ar fi cuprinse între 750 de milioane și 1,5 miliarde de lei, și, deci, nefiscalizate.


Cui se aplică noile reglementări?

Reglementările cu privire la evidențierea bacșișului au fost introduse prin modificarea legislației privind utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale și se aplică operatorilor economici care desfășoară activități corespunzătoare codurilor CAEN 5610 – Restaurante și 5630 – Baruri și alte activități de servire a băuturilor. Nu este specificat ce se întâmplă în cazul altor activități unde se practică bacșișul (spre exemplu în domeniul serviciilor de înfrumusețare, masaj etc.).

Pe de altă parte, în cazul livrărilor de bunuri la domiciliu, înscrierea bacșișului pe bon este opțională, probabil pentru că bacșișul remunerează o servire. De aici apare întrebarea dacă și pentru celelalte activități, care nu sunt direct menționate în legislație, înscrierea bacșișului pe bon este opțională.

Aspecte practice referitoare la plata și impozitarea bacșișului


Bacșișul va fi evidențiat ca linie distinctă, indiferent de modalitatea de încasare (cash sau card). În prealabil, clientul va primi o notă de plată prin care i se va oferi ocazia să opteze pentru nivelul bacșișului oferit. Acesta poate fi cuprins între 0 și 15% din valoarea consumației, dar există și posibilitatea înscrierii unei valori absolute în lei, dacă clientul optează pentru această variantă.

În cazul în care se solicită emiterea unei facturi, de exemplu pentru deducerea drept cheltuială de protocol, bacșișul va fi, de asemenea, înscris distinct pe acest document. În mod normal, bacșișul va putea fi dedus și doar în baza bonului fiscal, dacă nu s-a optat pentru emiterea unei facturi, deși nu este clar specificat acest lucru.

Bacșișul nu va constitui venit la nivelul operatorilor economici din domeniul HoReCa, ci va fi distribuit integral către angajați, în baza unei evidențe nominale și a unui regulament intern stabilit de angajator. Totodată, sumele aferente bacșișului rămân în afara sferei de TVA.

Prin adoptarea acestor reglementări, România se aliniază la regulile practicate de mai multe țări din Uniunea Europeană. Unele dintre acestea, însă, au oferit o serie de facilități fiscale jucătorilor din industria ospitalității, pentru susținerea salariaților pe perioada pandemiei. Spre exemplu, Franța a renunțat la taxarea bacșișului până la 31 decembrie 2023, iar Italia a micșorat impozitul pe venit aplicabil bacșișului la 5%. În plus, în ambele cazuri există anumite plafoane de la care se aplică impozitarea bacșișului.

În concluzie, fiscalizarea bacșișului în HoReCa este o măsură binevenită, care aduce mai multă transparență în domeniu, însă mai rămân o serie de aspecte practice care trebuie lămurite de autorități, astfel încât agenții economici care derulează activități în care se practică acordarea unor recompense de acest gen să se poată conforma la reglementările care îi vizează.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 1922 / 8632
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
    MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
    LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
    Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
    Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
    LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
    Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
    SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...