ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Publicitatea serviciilor de avocatură în secolul XXI

08 Noiembrie 2021   |   Ana-Maria Corugă (Senior Associate) si Geanina Oprița (Associate) - Simion & Baciu SCA

Prezentul articol nu își propune să fie o analiză exhaustivă a modificărilor aduse Statutului profesiei de avocat, ci o trecere în revistă a principalelor elemente care pot reprezenta un punct de interes pentru practicieni.

 
 
În data de 4 noiembrie 2021 a fost publicată în Monitorul Oficial Hotărârea Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România pentru modificarea și completarea Statutului profesiei de avocat, adoptat prin Hotărârea Consiliului Uniunii Naționale a Barourilor din România nr. 64/2011 („Hotărârea”).  Hotărârea va fi supusă ratificării Congresului avocaților.

Prezentul articol nu își propune să fie o analiză exhaustivă a modificărilor aduse Statutului profesiei de avocat, ci o trecere în revistă a principalelor elemente care pot reprezenta un punct de interes pentru practicieni.

Hotărârea vizează o relaxare a prevederilor în vigoare până astăzi referitoare la publicitatea în profesia de avocat, în contextul digitalizării tot mai accelerate a serviciilor online de care trebuie să țină cont inclusiv piața serviciilor juridice și listează condițiile ce trebuie îndeplinite de conținutul mijloacelor folosite pentru publicarea informațiilor privind exercitarea profesiei, promovarea profesională și atragerea și dobândirea clientele în ghidurile prevăzute la Anexele XXXIII și XXXIV, care vor face parte integrantă din Statut.

Modificarea legislativă statutară a fost necesară având în vedere caracterul desuet al prevederilor privind publicitatea, care ajunseseră să fie depășite de progresul realizat în modul de prestare al serviciilor.



I.                    Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați

Ghidul privind utilizarea platformelor online de către avocați  se dorește un instrument cu caracter de recomandare, flexibil și permanent adaptabil la evoluția instrumentelor oferite de mediul online.

Ghidul prevede o clasificare a serviciilor de intermediere prin raportare la gradul de implicare al furnizorului de platformă, adică acea persoană fizică sau juridică care furnizează sau oferă spre furnizare servicii de intermediere online:

Directoare/Anuare ale avocaților, reprezintă website-uri pe care sunt înregistrate datele de contact ale avocaților, certificatele de specializare (dacă este cazul) sau domeniile de practică ale avocaților. Furnizorul platformei nu este implicat în niciun fel în alegerea avocatului de către un potențial client. Clientul este cel care selectează avocatul în baza opțiunilor de căutare, precum numele avocatului, domeniul de practică, aria geografică în care profesează.

Platforme de recomandare a avocaților presupun, față de directoare și anuare, un furnizor de servicii de intermediere care este implicat în alegerea avocatului de către client, prin una sau mai multe din următoarele modalități: când platforma în sine selectează avocații care apar pe website, definește ordinea apariției pe site sau modul în care apar, recomandă un avocat sau direcționează un client către anumiți avocați etc.

Platforme de intermediere servicii și brokeraj juridic oferă posibilitatea clienților de a pune întrebări juridice, iar furnizorul de platformă alege un avocat „bun” din rețeaua sa de colaboratori sau „cabinete afiliate”. Aceste website-uri solicită cel mai adesea clientului informații privind identitatea acestuia, natura litigiului sau chiar cuantumul onorariilor pe care ar fi de acord să le plătească profesionistului. Avocații sunt, de asemenea, chemați să răspundă cu o cerere de ofertă.

Platforme de întrebări și răspunsuri tip forum (Q&A) includ website-uri unde direct sau indirect este prestat un serviciu juridic pentru care platforma, care este și prestator, poate fi plătită în principal de către client (de exemplu, prin abonament la platforma respectivă pentru a putea posta întrebări). Astfel de platforme pot fi gratuite atât pentru avocați, cât și pentru clienți. Ceea ce urmăresc este creșterea traficului online, astfel încât să obțină cât mai multă finanțare din reclame.

Platforme de întrebări și răspunsuri autorizate au în vedere website-uri care utilizează procese automatizate, cum ar fi șabloane sau automatizare documente, precum și chatbots care oferă un serviciu de conversație folosind inteligența artificială.

Ghidul include și principalele aspecte de care trebuie să țină seama avocatul atunci când utilizează una dintre platformele menționate anterior, respectiv: obligativitatea stabilirii unei relații contractuale directe cu clientul, fără nicio interferență a furnizorului platformei, cunoașterea clientelei de către avocat, modul de stabilire al costurilor și onorariilor, cu mențiunea că avocații trebuie să respecte regulile profesionale privind stabilirea acestora și interdicția de partajare a onorariilor cu furnizorul de platformă, precum și obligația ca orice comunicare publică și/sau orice formă de publicitate să respecte reglementările profesiei și regulile concurenței oneste.

De asemenea, sunt prevăzute recomandări referitoare la asigurarea previzibilității parametrilor utilizați pentru efectuare ierarhizărilor sau clasamentelor avocaților, parametrii care ar trebui prezentați în prealabil, într-o manieră transparentă de către furnizorul platformei.

Nu în ultimul rând, Ghiul subliniază necesitatea respectării dispozițiilor legale privind utilizarea și asigurarea securității datelor colectate de pe platformă din perspectiva Regulamentului GDPR, precum și importanța existenței unor contracte personalizate care reglementează relația dintre furnizorul platformei și avocați, având în vedere regulile specifice, derogatorii de la dreptul comun, care guvernează profesia de avocat.

 

II.                  Ghiul pentru bune practici privind publicitatea avocatului și a formelor de exercitare a profesiei

Ghiul are ca obiectiv oferirea unor îndrumări cu privire la modul în care se poate gestiona relația avocatului cu mass-media, cât și a condiții privind mijloacelor de publicitate ce pot fi utilizate de formele de exercitare ale profesiei de avocat.

Sunt indicate mijloacele pe care formele de exercitare ale profesiei le au la dispoziție în vederea realizării acțiunilor publicitare atât în mediul online, cât și offline.

Prevederile privind publicitatea online includ condițiile pe care trebuie să le îndeplinească website-ul formelor de exercitare a profesiei, printre care și interdicția de a conține legături către alte adrese de internet (linkuri) al căror conținut ar fi contrar principiilor esențiale ale profesiei de avocat. Este admisă includerea unor legături care să permită accesarea paginilor de internet ale entităților cu care sunt încheiate convenții de conlucrare profesională avizate de consiliul baroului, ale conferințelor sau altor manifestări profesionale organizate de forma de exercitare a profesiei sau cu participarea acesteia, a articolelor de specialitate juridică publicate de membrii formelor de exercitare a profesiei.

Nu în ultimul rând, Ghidul cuprinde prevederi referitoare la publicitatea în rețelele sociale și motoarele de căutare online, potrivit cărora avocații și formele de exercitare a profesiei își pot crea pagini de prezentare în rețelele sociale. Paginile de prezentare și orice altă formă de publicitate în rețelele sociale și în motoarele de căutare online sunt permise cu condiția respectării reglementărilor și a deontologiei profesionale și a regulilor concurenței loiale.

 

Aducem profesia în secolul XXI!

 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 4519 / 8583
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
    NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
    CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
    Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
    LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
    Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
    Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
    Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
    Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
    Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
    O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
    Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...