Andra Cașu, Partener Asociat, EY România: Evoluţii recente în fiscalitatea internaţională şi europeană – ATAD, MLI, CC(C)TB
14 Martie 2019
Andra Cașu, Partener Asociat, Departamentul de Asistență Fiscală și Juridică, EY Româniaaceste inițiative din fiscalitatea internațională și europeană pot avea un impact semnificativ atât la nivelul companiilor (care pot fi puse în situația de a-și regândi modelul operațional și cel de finanțare), precum și la nivelul statelor care vor implementa respectivele măsuri fiscale.
Andra Casu, Partener Asociat, Departamentul de Asistentă Fiscală si Juridică, EY România |
O serie de inițiative de la nivel internațional vizează modificări în legislațiile fiscale naționale și internaționale și au ca obiective principale adaptarea regulilor fiscale la noile modele de business și contracararea posibilităților de planificare fiscală agresivă. Punctul de plecare pentru o mare parte dintre acestea îl constituie planul de acțiuni elaborat în 2013 de către OCDE, intitulat „Action Plan on Base Erosion and Profit Shifting” (planul de acțiune BEPS).
Printre cele mai importante inițiative din fiscalitatea internațională se numără Directiva UE 2016/1164 (Anti-Tax Avoidance Directive – ATAD), Instrumentul multilateral OCDE (Multilateral Instrument - MLI), propunerile de directive la nivel UE privind o bază fiscală (consolidată) comună a societăților (Common Corporate (Consolidated) Tax Base – CC(C)TB), precum și inițiativele la nivel OCDE și UE în legătură cu dezvoltarea unor noi reguli pentru impozitarea sectorului digital.
Printre cele mai importante inițiative din fiscalitatea internațională se numără Directiva UE 2016/1164 (Anti-Tax Avoidance Directive – ATAD), Instrumentul multilateral OCDE (Multilateral Instrument - MLI), propunerile de directive la nivel UE privind o bază fiscală (consolidată) comună a societăților (Common Corporate (Consolidated) Tax Base – CC(C)TB), precum și inițiativele la nivel OCDE și UE în legătură cu dezvoltarea unor noi reguli pentru impozitarea sectorului digital.
Directiva UE 2016/1164 (Anti-Tax Avoidance Directive – ATAD) face parte dintr-un pachet de măsuri al Comisiei Europene împotriva practicilor de evitare a obligațiilor fiscale și este o componentă dintr-o serie cuprinzătoare de măsuri avute în vedere în Planul de acțiune privind impozitarea echitabilă și eficientă a întreprinderilor - prezentat de Comisie la 17 iunie 2015. Scopul ATAD a fost acela de a oferi un cadru comun la nivelul UE pentru punerea în aplicare a rezultatelor proiectului OCDE/G20 împotriva erodării bazei impozabile și transferului profiturilor (BEPS).
ATAD se adresează contribuabililor supuși impozitului pe profit în cel puțin un stat membru și prevede măsuri ce vizează 5 domenii specifice:
- Limitarea deductibilității costurilor de îndatorare
- Impozitarea la ieșire (exit tax) în cazul transferurilor de active / transferul rezidenței fiscale / activitații unui sediu permanent
- Regula generală anti-abuz
- Reguli privind societățile străine controlate (CFC)
- Reguli privind combaterea tratamentului neuniform al instrumentelor sau entităților financiare hibride.
În prezent, la un an de la adoptarea ATAD, la nivel UE a avut loc adoptarea unei noi directive, Directiva 2017/952 (ATAD II), care aduce modificări față de ATAD cu privire la regulile referitoare la combaterea tratamentului neuniform al instrumentelor sau entităților financiare hibride.
Ce s-a întamplat în România? Primele patru măsuri ale ATAD I (toate, mai puțin regulile privind tratamentul instrumentelor/entităților hibride) au fost transpuse în Codul Fiscal începând cu 1 ianuarie 2018 – cu un an înainte de termenul impus în cuprinsul Directivei. Pentru ATAD II (ce vizează regulile privind tratamentul neuniform al elementelor hibride), primul termen de transpunere în legislația statelor membre este 31 decembrie 2019. ATAD II nu a fost încă transpusă în legislația din România.
Dacă vorbim de MLI (Instrumentul multilateral OCDE- Multilateral Instrument), acesta a fost dezvoltat și negociat într-un grup de țări constituit la nivelul OCDE și are drept scop implementarea măsurilor din cadrul pachetului BEPS, referitoare la tratatele de evitare a dublei impuneri printr-o operațiune comună care să evite necesitatea negocierilor bilaterale între state.
MLI va duce la modificarea modului de aplicare a mii de tratate bilaterale de evitare a dublei impuneri, implementând măsuri anti-abuz precum cele privind prevenirea acordării în situații neadecvate a beneficiilor rezultate din tratatele de dublă impunere.
MLI a fost semnat de România în 2017, însă nu a fost și ratificat. Prin urmare, nu este deocamdată aplicabil în legătură cu tratatele de dublă impunere încheiate de România.
În ceea ce privește CCTB și CCCTB (Common Corporate (Consolidated) Tax Base – CC(C)TB), acestea reprezintă două propuneri de Directive UE legate de: armonizarea la nivelul statelor membre a regulilor de calcul a bazei de impozitare supuse impozitului pe profit (dar nu și a cotei de impozitare), precum și introducerea de reguli privind consolidarea fiscală din punct de vedere al impozitului pe profit și repartizarea veniturilor la nivelul entităților unui grup pe baza unei formule de calcul.
Printre avantajele și obiectivele urmărite de introducerea CCTB și CCCTB se numără:
· reducerea semnificativă a costurilor administrative și a obstacolelor pentru companiile transfrontaliere din UE;
· oferirea posibilității la nivelul companiilor de a compensa profiturile obținute într-un stat membru UE cu pierderile obținute într-un altul;
· asigurarea unui sistem stabil și transparent la nivelul UE;
· asigurarea unei certitudini juridice sporite la nivelul companiilor;
· reducerea obstacolelor fiscale (cum ar fi dubla impunere) sau combaterea practicilor de evitare a impozitării, stimularea investițiilor în cercetare și dezvoltare etc.
Toate aceste inițiative din fiscalitatea internațională și europeană pot avea un impact semnificativ atât la nivelul companiilor (care pot fi puse în situația de a-și regândi modelul operațional și cel de finanțare), precum și la nivelul statelor care vor implementa respectivele măsuri fiscale.
Astfel, este sigur că statele respective vor fi nevoite să preîntâmpine impactul acestor măsuri din perspectiva atragerii de investiții și dezvoltării mediului de afaceri, într-o economie globală în care întreprinderile multinaționale se adaptează din ce în ce mai rapid modificărilor legislative. Rămâne de văzut în ce măsura (și cu ce viteză) se va adapta legislația fiscală din România la ceea ce oferă peisajul fiscal global, în ideea de a beneficia de oportunități și de a atrage într-o mai mare măsură investiții străine (care vor genera un impact pozitiv mai mult decât necesar la nivel macroeconomic).
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 4741 / 5101 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
De vorbă cu Monica Mihăilă, Head of Legal CEZ Romania, unul dintre cei mai experimentați consilieri juridici din domeniul energiei | ”Mi-am dorit crearea unui climat de încredere, în care fiecare membru al echipei să își poată exprima opinia și în acest fel mi-am creionat stilul de leadership. Trăim o perioadă plină de schimbări și comunitatea juriștilor va trebui să se adapteze”
NNDKP promovează 14 avocați în 2024 și consolidează șase arii de practică ale firmei
O singură casă de avocatură locală independentă concurează la titlul de ”Firma anului în România” în cadrul IFLR Europe Awards 2024 | Filip & Company, Wolf Theiss și Clifford Chance Badea, printre firmele aflate pe lista scurtă a premianților din acest an
Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
De vorbă cu Ana Busuioc, Legal & Corporate Affairs Director Edenred, omul care își ghidează planurile de viitor după conceptul: „Nu judeca fiecare zi după recolta pe care ai adunat-o, ci după semințele pe care le-ai plantat” | ”Sunt recunoscătoare să pot lucra într-o echipă de profesioniști împreună cu care am convingerea că pot genera stabilitate în dinamica accelerată și volatilă care ne amprentează astăzi viețile profesionale, dar și sociale”, spune azi avocatul
Filip & Company a asistat ROCA Industry în procesul de majorare a capitalului social cu o valoare de 71,7 milioane RON și de transfer al acţiunilor pe Piaţa Principală a BVB
VF Insolvență finalizează transferul de afacere în reorganizarea judiciară a UCM Reșița către Hidroelectrica
Gabriel Resources a pierdut arbitrajul cu statul român pentru proiectul aurifer Roșia Montană, cu pretenții de cca. 6,7 mld. usd | Arbitrul Horacio A. Grigera Naón a opinat separat, în favoarea reclamanților care l-au nominalizat. România a plătit avocaților săi tarife orare cuprinse între 137 și 139 euro ̸ oră, iar Gabriel Resources a cuantificat costuri de 56,5 mil. $ cu avocații săi americani și români. Reclamanții ar ataca decizia, dar au, oare, bani pentru o nouă acțiune?
Reff & Asociații și Deloitte România au obținut sesizarea CJUE de către Curtea de Apel București într-un litigiu care vizează impunerea TVA pentru operațiuni care nu implică livrarea de bunuri sau prestarea unor servicii
Doi avocați români, evidențiați drept Global Market Leaders de ghidul juridic internațional Chambers | Cosmina Maria Simion și Ana-Maria Baciu, pentru al treilea an consecutiv printre cei mai buni profesioniști la nivel global în domeniul Gaming and Gambling. ”Prin promovarea transparenței și a comportamentului etic, ne străduim să contribuim la o creșterea aliniată la reglementări a acestei industrii”, spun coordonatoarele firmei Simion & Baciu
Popovici Nițu Stoica & Asociații, alături de Simona Halep în decizia istorică a Curții de Arbitraj Sportiv. Partenerul Bogdan C. Stoica a condus echipa care a acordat consultanță cu privire la toate aspectele legate de caz
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...