ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cameră: Faptele de incompatibilitate sau de conflict de interese ale demnitarilor, prescrise în trei ani (sinteză)

18 Mai 2018   |   Ioana Duta

Plenul Camerei a adoptat, de asemenea, un proiect de lege care modifică Legea 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului.

 
 
Propunerea legislativă care prevede că faptele săvârşite de persoanele aflate în exercitarea demnităţilor publice sau funcţiilor publice ce determină existenţa conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate se prescriu în termen de trei ani de la data săvârşirii lor şi modificările la Statutul judecătorilor şi procurorilor au fost câteva dintre proiectele adoptate în această săptămână de plenul Camerei Deputaţilor.


* Deputaţii au adoptat o propunere legislativă de modificare a Legii 161/2003, care prevede că faptele săvârşite de persoanele aflate în exercitarea demnităţilor publice sau funcţiilor publice ce determină existenţa conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate se prescriu în termen de trei ani de la data săvârşirii lor.


Proiectul, iniţiat de un grup de parlamentari PSD, mai prevede că aleşii locali pot avea activităţi în domeniul privat care nu sunt în legătură cu atribuţiile funcţiilor deţinute.

"Faptele săvârşite de persoanele aflate în exercitarea demnităţilor publice sau funcţiilor publice ce determină existenţa conflictului de interese sau a stării de incompatibilitate se prescriu în termen de trei ani de la data săvârşirii lor, în conformitate cu art. 2517 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil", stipulează textul adoptat.

Potrivit proiectului, "primarii, viceprimarii, primarul general şi viceprimarii municipiului Bucureşti pot exercita funcţii sau activităţi în domeniul didactic, al cercetării ştiinţifice şi al creaţiei literar artistice. Aleşii locali menţionaţi pot exercita funcţii în domenii de activitate din sectorul privat, care nu sunt în legătură directă cu atribuţiile exercitate ca primari sau viceprimari, primar general sau viceprimar general ai municipiului Bucureşti".

De asemenea, consilierii locali sau judeţeni pot exercita funcţii în domenii de activitate din sectorul privat care nu sunt în legătură directă cu atribuţiile exercitate ca aleşi locali.

O completare a legii prevede că "starea de incompatibilitate durează până la data încetării de drept a mandatului în care alesul local a exercitat o funcţie sau o calitate incompatibilă cu acesta sau până la data la care a încetat funcţia sau calitatea care a determinat starea de incompatibilitate".

Camera Deputaţilor este for decizional.

* Deputaţii au aprobat şi reexaminarea Legii 303/2004 privind Statutul judecătorilor şi procurorilor, ca urmare a deciziei Curţii Constituţionale, principala modificare fiind la definiţia erorii judiciare.

Potrivit textului adoptat, "există eroare judiciară atunci când: a) S-a dispus în cadrul procesului efectuarea de acte procesuale cu încălcarea flagrantă a dispoziţiilor legale de drept material şi procesual, prin care au fost încălcate grav drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanei, producându-se o vătămare care nu a putut fi remediată printr-o cale de atac ordinară sau extraordinară; b) S-a pronunţat o hotărâre judecătorească definitivă în mod vădit şi indubitabil contrară legii sau situaţiei de fapt care rezultă din probele administrate în cauză, precum şi atunci când, prin încălcarea clară şi incontestabilă a situaţiei de fapt sau a normelor juridice aplicabile, au fost afectate drepturile, libertăţile şi interesele legitime ale persoanei, vătămare care nu a putut fi remediată printr-o cale de atac ordinară sau extraordinară".

Alte modificări adoptate se referă la introducerea prevederii potrivit căreia "la încetarea mandatului pentru funcţiile de conducere, judecătorii şi procurorii revin pe funcţiile deţinute anterior în cadrul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie şi, respectiv, la parchetele pe care le-au condus sau de unde provin".

Camera Deputaţilor este prima sesizată, Senatul este for decizional.

* Plenul Camerei a adoptat, de asemenea, un proiect de lege care modifică Legea 535/2004 privind prevenirea şi combaterea terorismului.

"Terorismul reprezintă acele acţiuni, inacţiuni, precum şi ameninţări cu privire la acestea, care prezintă pericol public, afectează viaţa, integritatea corporală sau sănătatea oamenilor, ansamblul relaţiilor sociale, factorii materiali, relaţiile internaţionale ale statelor, securitatea naţională sau internaţională, sunt motivate politic, religios sau ideologic şi sunt săvârşite în unul din următoarele scopuri: intimidarea populaţiei sau a unui segment al acesteia, prin producerea unui puternic impact psihologic, constrângerea unei autorităţi publice ori organizaţii internaţionale să îndeplinească, să nu îndeplinească sau să se abţină de la îndeplinirea unui anumit act, destabilizarea gravă sau distrugerea structurilor politice fundamentale, constituţionale, economice ori sociale ale unui stat sau organizaţii internaţionale", prevede acest proiect.

În text sunt definite şi materialele de propagandă teroristă - "orice material în format scris, audio, video, sau date informatice, precum şi orice altă formă de exprimare prin care se face apologia terorismului ori se expun sau se promovează idei, concepţii, doctrine sau atitudini de susţinere şi promovare a terorismului sau a unei entităţi teroriste".

Potrivit proiectului de lege, limitele speciale ale sancţiunilor pentru actele de terorism se majorează cu o treime.

"Constituie acte de terorism şi se sancţionează cu pedeapsa prevăzută de lege pentru infracţiunea săvârşită, ale cărei limite speciale se majorează cu o treime şi cu interzicerea unor drepturi, săvârşirea uneia dintre următoarele fapte care, prin natura sau prin contextul săvârşirii lor, pot aduce atingere gravă unei ţări ori unei organizaţii internaţionale, atunci când sunt săvârşite în scopul de a intimida populaţia sau de a constrânge o autoritate publică sau o organizaţie internaţională să îndeplinească, să nu îndeplinească sau să se abţină de la îndeplinirea unui anumit act ori pentru a destabiliza grav sau a distruge structurile politice fundamentale, constituţionale, economice ori sociale ale unui stat sau organizaţii internaţionale, omorul, omorul calificat sau vătămarea corporală, ameninţarea sau lipsirea de libertate, distrugerea, preluarea fără drept a mijloacelor de transport colective de pasageri sau de mărfuri", se mai arată în proiect.

Pentru acest proiect Camera Deputaţilor este for decizional, fiind deja adoptat de Senat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

    ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 14 / 12128
     

    Ascunde Reclama
     
     
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Penaliștii de la Mareș | Danilescu | Mareș în asociere cu Dan Lupașcu au sesizat CCR în ”Dosarul Mineriadei”, în care îl apără pe Mugurel Florescu. Admiterea excepției ar avea efecte importante asupra modului de rezolvare a fondului cauzei
    Reff & Asociații asigură trei tipuri de servicii pentru implementarea prevederilor GDPR. Echipa de zece avocați lucrează atât pentru societăți locale, cât și multinaționale, fiind implicată în ultimul an și în proiecte multijurisdicționale
    Septimiu Stoica, Of Counsel Dentons: Pe piața de capital, cele mai frecvente solicitări de consultanță și asistență vin din zona ofertelor publice, fie că este vorba de finanțare, listare, răscumpărare sau ofertă publică obligatorie. Majoritatea proiectelor în care echipa Dentons s-a implicat au fost transfrontaliere
    LegiTeam: Societatea Civilă De Avocaţi Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocați definitivi pentru departamentul Consultanță
    LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
    Cum lucrează echipa Mitel & Asociații în proiectele GDPR: Monitorizează în permanență apariția oricăror noi fluxuri de date sau transferuri, a oricăror elemente noi care ar impacta modul în care a fost gândit și implementat GDPR în cadrul fiecărei organizații în parte
    Voicu & Filipescu a lansat noul site profesional. Reconfirmare a identității vizuale a Grupului pe o platformă modernă
    Riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată. Alexandru Cristea, TZA Tax: Ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă. Ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească
    DLA Piper anunță zece noi promovări odata cu celebrarea a 10 ani in România. Alina Lăcătuș intră în rândul partenerilor
    Clifford Chance Badea promovează un avocat pe poziția de counsel și trei avocați seniori. Promovările vizează toate ariile de practică
    Anda Todor (Dentons București), nominalizată pentru activitatea în trei arii de practică la ‘Euromoney Europe Women in Business Law Awards 2018’. Ce firme locale sunt pe lista scurtă
    Avocații Mușat & Asociații au remarcat un număr mai mare de solicitări de asistență din partea emitenților străini care vor să ofere valori mobiliare și în România. Răzvan Stoicescu, Partener: Ne așteptăm ca un volum mai mare de muncă să vină din direcția serviciilor financiare și mai puțin din zona IPO-urilor desfășurate de emitenți locali
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...