ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Companiile de ridesharing speră la aprobarea ordonanţei ce le reglementează activitatea în şedinţa de joi a Guvernului

10 Iunie 2019   |   AGERPRES

Ministerul Transporturilor (MT) a organizat, luni, şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto (ridesharing), la care au participat zeci de reprezentanţi ai taximetriştilor, pe de o parte, şi ai companiilor de ridesharing, pe de altă parte.

 
 
Reprezentanţii companiilor de ridesharing (Uber, Bolt şi Clever) speră ca proiectul de ordonanţă de urgenţă ce reglementează aceste servicii să se afle pe ordinea de zi a Guvernului în şedinţa de joi şi propun ca taximetriştii să aibă acces la platformele de transport alternativ, în timp ce taximetriştii merg pe premisa că acest proiect de act normativ "nu va trece", în caz contrar existând voci care ameninţă cu greva foamei.

Ministerul Transporturilor (MT) a organizat, luni, şedinţa publică de dezbatere a proiectului de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto (ridesharing), la care au participat zeci de reprezentanţi ai taximetriştilor, pe de o parte, şi ai companiilor de ridesharing, pe de altă parte.


"Noi ne dorim ca ordonanţa de urgenţă să intre pe ordinea de zi a Guvernului în şedinţa de joi, pentru că situaţia din trafic este tot mai gravă de la o zi la alta. Sunt peste 150 de şoferi sancţionaţi, majoritatea dintre ei sunt cu plăcuţele ridicate. Ei au maşinile personale indisponibile în momentul ăsta", a declarat, la sfârşitul dezbaterii, Cătălin Codreanu, preşedintele Asociaţiei Coaliţia pentru Economia Digitală, reprezentantul Uber, Bolt şi Clever.

La rândul său, Anca Gherle, reprezentant Clever, şi-a exprimat speranţa că proiectul de ordonanţă va fi introdus în şedinţa de Guvern de joi, odată cu încheierea tuturor procedurilor de transparenţă.

"Mâine va fi o Comisie de Dialog Social, iar, odată încheiată acea comisie, am parcurs toate procedurile de transparenţă, de dezbatere publică şi ne aşteptăm ca joi să fie introdusă în şedinţa de Guvern. Ne dorim, la fel cum şoferii de transport alternativ au acces la aceste platforme, şi taximetriştii să vină pe aceste platforme, să fie un tratament egal pentru toată lumea, ca să nu existe supărări sau o discriminare către taximetrişti. Maşinile de taxi să aibă acces pe aceste platforme, să ofere transport cetăţenilor. Aceste platforme s-au născut pentru că cererea de transport este foarte mare. Nu cred că este o soluţie să discriminăm o categorie de transport şi ei trebuie să aibă acelaşi acces pe platforme şi, evident, să respecte aceleaşi reguli. În acest moment este în discuţie în OUG dacă ei au acces sau nu pe platformele de transport alternativ. Dacă OUG ar specifica clar că maşinile de taxi nu au voie pe aceste platforme de transport alternativ atunci ei ar fi împiedicaţi. Noi susţinem ca ei să aibă acces pe aceste platforme", a explicat ea.

Anca Gherle a adăugat că textul proiectului de act normativ prevede o perioadă de doar 3 ani pentru autorizare şi funcţionare a transportatorilor înscrişi pe platforme.

"Aceasta este o situaţie pe care noi nu o înţelegem. Nu înţelegem de ce ordonanţa de urgenţă are un termen de expirare, să îi spunem aşa. Acest termen de expirare poate afecta orice business. Orice om care doreşte să investească nu investeşte pe un termen de 3 ani. Noi am propus ca acel termen de expirare a OUG în anul 2022 să fie eliminat", a mai spus reprezentantul Clever.

Potrivit acesteia, în ultima lună, şoferii au fost extrem de descurajaţi să intre pe aceste aplicaţii.

"Avem undeva la 120 de şoferi care au fost sancţionaţi şi le-au fost ridicate plăcuţele, care au dat un exemplu pentru ceilalţi şoferi şi aceştia nu au mai intrat pe aplicaţii. Serviciul nostru a scăzut cu 50%, deci ordonanţa asta, dacă nu va fi votată săptămâna aceasta, noi avem o viziune destul de sumbră asupra viitorului acestei aplicaţii", a avertizat Anca Gherle.

Taximetriştii, în schimb, consideră că proiectul de OUG trebuie dezbătut încă 2-3 luni, iar avocaţi ai acestora, cum ar fi Asociaţia Banat Taxi din Timişoara, au avertizat că vor solicita suspendarea efectelor acestuia în cazul în care va fi aprobat de Executiv.

"Noi susţinem respingerea acestui proiect din motive procedurale şi anume faptul că nu se justifică nici situaţia excepţională, nici cea de urgenţă, două dintre elementele esenţiale ce condiţionează emiterea unei ordonanţe de urgenţă a Guvernului. În acest sens, înţelegem să invocăm art. 115, alin. 4 din Constituţie şi două decizii ale Curţii Constituţionale din 2009 şi 2010 care susţin acelaşi lucru. Şi cel de-al doilea argument care vine în susţinerea aceleiaşi poziţii este că protecţia concurenţei loiale este un drept constituţional reglementat de art. 135 din Constituţie. Prin urmare, acelaşi art. 115 interzice în mod expres afectarea unui drept constituţional printr-o OUG. În măsura în care acest proiect totuşi va trece, cu siguranţă intenţionăm să solicităm suspendarea efectelor acestuia şi ulterior abrogarea ordonanţei", a spus Alexandra Jivan, avocatul Asociaţiei.

Mai mult, Mihai Ghişa - prim vicepreşedinte pe ramura taxi la FORT - susţine că sunt transportatori în regim de taxi care vor să intre în greva foamei dacă Executivul va aproba proiectul de ordonanţă care reglementează activitatea de ridesharing.

"Avem transportatori care vor să intre în greva foamei, însă noi mergem în continuare pe premisa că această Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului nu va trece pentru că nu este nimic urgent şi avem destule legiferări în Parlament care lucrează pe aceeaşi lege. Nu înţelegem de unde a venit această rapiditate, urgenţă...am stat 4 ani cu ei. Mai stăm 2-3 luni maxim până iese legea, dar să iasă o lege care este analizată de profesionişti. Nu putem să dăm o OUG şi apoi să constatăm că am creat un haos total, că facem un oraş plin de cazane de maşini. A, vrei să faci ceva alternativ la ceva ce există?! Păi trebuie să fie mai bun: vino cu o maşină hibrid, vino cu o maşină electrică, vino cu una de vechime de maxim 5 ani, aşa poţi să vii. Dar nu vii cu ceva mai rău decât există", a afirmat Mihai Ghişa.

Acesta a susţinut că taximetriştii sunt de acord cu legiferarea acestui tip de transport, dar să se facă în conformitate cu transportul public de persoane.

"Punctul nostru de vedere este clar: această lege a transportului alternativ, care este folosit de mai multe aplicaţii care au intrat pe teritoriul României în urmă cu 4 ani şi tot intră pe piaţă altele noi - suntem de acord cu o legiferare, să nu mai rămână în acest haos total cum este acum, dar trebuie să fie legiferaţi conform transportului public de persoane, deoarece avem nişte hotărâri ale instanţelor judecătoreşti în care se spune clar că fac transport de persoane, deci merg cu clientul din punctul A în punctul B. În al doilea rând, avem vechimea autoturismului, pentru că avem un program Rabla în România care vorbeşte de o vechime de 8 ani a maşinilor, iar aici noi legiferăm şi autorizăm transport de persoane care să ducă copiii noştri, familiile noastre, pe o vechime de 15 ani, ceea ce nu este normal. Iar dacă copiem într-adevăr transportul în regim de taxi, să îl copiem întrutotul, adică cu aparate fiscale, cu înregistrare fiscală pe teritoriul României, inclusiv a platformelor, nu doar a transportatorilor, pentru că banii pleacă din ţară şi nu se întorc taxele pentru acei 25% de exemplu tot în România, rămân afară", a arătat acesta.

Taximetriştii au mai contestat termenul de "tarif dinamic", au cerut aparate de taxat metrologic şi fiscal pentru şoferii de pe platforme, au cerut să fie autoturisme în proprietate sau în leasing, o anumită culoare şi au contestat vechimea, care conform proiectului este de 15 ani, spunând că "nu se poate legifera cu dubla măsură".

Proiectul de Ordonanţă de Urgenţă a Guvernului privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto a fost publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor, în data de 23 mai 2019. Acesta a stat în dezbatere publică până pe 3 iunie, când a fos publicată o variantă revizuită, în urma consultării cu co-iniţiatorul proiectului, respectiv Ministerul Comunicaţiilor.

În urma dezbaterii publice de luni, proiectul va suferi sau nu noi modificări, după care va merge pe circuit extern, la ministerele avizatoare. Procedura este îndeplinită din punct de vedere administrativ, singura etapă fiind plenul Grupului de Dialog Social, care are loc marţi, 11 iunie, unde au loc discuţii cu organizaţiile reprezentative. Momentul în care proiectul va ajunge pe masa Guvernului depinde de cei doi co-iniţiatori, Ministerul Transporturilor şi Ministerul Comunicaţiilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 342 / 14546
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Finanțele caută avocați pentru următoarele arbitraje ICSID | Acord cadru pe 4 ani, cu 6 firme. Media tarifelor și numărul de ore|om|litigiu după care se ghidează statul în această procedură
DLA Piper a asistat Green Group într-o finanțare de 66 milioane EUR obținută de la un sindicat bancar. Ce avocați au lucrat în proiect
LegiTeam: MPR Partners | Maravela, Popescu & Roman is looking for a Litigation Senior Associate
PNSA a încheiat mai multe proiecte M&A de preluare a participațiilor în companii din agri-business, în S1. Printre mandatele în derulare este și spin-off-ul diviziei zootehnice a unei mari companii | Cristian Popescu, Partener: Agricultura operațională și business-urile integrate beneficiază de un focus relativ ridicat. În agri-business sunt preferate achizițiile de active
Experții CMS, prudenți în privința perspectivelor de tranzacționare pe piața de M&A din regiune | În ciuda faptului că, la nivel european, investitorii au o abordare mai prudentă, în România observăm că apetitul acestora pentru investiții se păstrează la un nivel ridicat, spun avocații echipei din București
Dentons a găzduit cu succes cea de a doua ediție a seminarului privind implementarea Regulamentului General de Protecție a Datelor cu Caracter Personal (GDPR)
A doua fază a arbitrajului ICSID Alpiq vs Romania: Comitetul ad-hoc a fost constituit, reclamanta i-a angajat și pe avocații care îi asistă pe frații Micula în conflictul cu statul român
Nouă avocați români intră în liga celor mai apreciați specialiști, la nivel global, în domeniul mărcilor. Cine apare în WTR Global Leaders
Instituțiile statului sunt implicate în mii de litigii în instanțele naționale și în zeci de dosare arbitrale. Sumele bugetate și onorariile plătite pentru consultanță și reprezentare juridică
Biriș Goran promovează un nou Partener, un nou Senior Tax Manager și devine primul colaborator din România al Lawyers Associated Worldwide
LegiTeam: VASS Lawyers is looking for a Junior Attorney
GDPR, după primul an | Mai mult de 60% din proiectele în care avocații Mușat & Asociații au activat pe partea de protecție a datelor au vizat multiple jurisdicții. Iulian Popescu, Deputy Managing Partner: Ne propunem să investim în continuare în domenii de drept emergente ce vizează tehnologii precum IoT, MssA, Blockchain, agregând cunoștințele juridice cu cele tehnice
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...