ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

În toamna lui 2017, bate vântul schimbării în fiscalitatea românească

08 Septembrie 2017   |   Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România

O vorbă veche spune că toamna se numără bobocii; în toamna asta, mediul de afaceri numără schimbările din legislaţia fiscală.

Alex Milcev, partener, Liderul Departamentului de asistentă fiscală si juridică, EY România

 
 
Schimbarea anotimpului aduce cu ea modificări de impact pentru contribuabilii români. Pe lângă măsura privind plata defalcată a TVA, un subiect pe marginea căruia s-a discutat cu multă pasiune, în Monitorul Oficial a trecut oarecum nebăgată în seamă o ordonanţă de modificare a Codului de Procedură Fiscală. Aceasta din urmă ar putea aduce totuşi pentru plătitorii de impozite din România probleme cel puţin la fel de mari precum noul sistem de gestionare al TVA.
Să le luăm pe rând.

După multe discuţii şi în ciuda protestelor din partea plătitorilor de TVA, fie că erau afaceri antreprenoriale româneşti sau firme internaţionale cu operaţiuni la noi, în cele din urmă dispoziţia legală privind plata defalcată a TVA a devenit realitate. Aşadar, începând de anul viitor, toate plăţile / încasările de sume reprezentând TVA se vor face prin intermediul unor conturi speciale, deschise de fiecare contribuabil la Trezoreria Statului sau la băncile comerciale. Sumele care vor tranzita acel cont vor putea fi folosite doar pentru plata TVA către furnizori sau bugetul de stat şi doar după obţinerea unei confirmări de la autoritatea fiscală, pentru alte scopuri. Ca element de noutate faţă de proiectul de act normativ, autorităţile fiscale se pot îndestula cu prioritate din acel cont şi în cazul în care contribuabilul are alte obligaţii de natură fiscală restante.


Costurile suplimentare generate de noua reglementare (modificarea sistemelor informatice financiar contabile şi de gestiune, muncă suplimentară pentru evidenţa detaliată a plăţilor / încasărilor, comisioane bancare, finanţarea deficitului de trezorerie generat de blocarea unor sume în contul de TVA, etc.) sunt o realitate care va trebui, din păcate, asumată de către contribuabili. Un element logistic important va fi capacitatea băncilor şi a Trezoreriei statului de a gestiona noul sistem. Trezoreria, de pildă, nu oferă serviciul de online banking similar cu cel al băncilor comerciale. Va fi acesta un impediment pentru contribuabili sau Trezoreria totuşi va investi în acest serviciu B2B/B2C indispensabil în secolul XXI? Cred că o să aflăm răspunsuri la aceste probleme foarte curând: sistemul devine disponibil opţional începând cu 1 octombrie 2017 şi atunci vom vedea cum funcţionează, pe seama primilor voluntarilor. Cei care optează pentru aplicarea sistemului încă din ultimul trimestru al anului 2017 beneficiază de reduceri de impozit pe profit / pe veniturile microîntreprinderilor şi scutiri de penalităţi pentru neplata în termen a TVA.

Nu trebuie ignorate nici modificările aduse, la pachet, Codului de procedură fiscală. Printre numeroasele aspecte de noutate, dintre care unele cerute mai demult de mediul de afaceri, şi-au făcut însă loc şi chestiuni cel puţin discutabile.

Prima dintre ele vizează posibilitatea organului fiscal, într-o manieră pur subiectivă şi cu încălcarea regulilor din procedura insolvenţei, de a trage la răspundere, în mod direct, împreună cu debitorul, şi alte persoane despre care apreciază că au acţionat cu „rea-credinţă”. Exprimarea textului este mult prea generală şi lasă loc unei marje de manevră şi de interpretare nepermise, ce nu ţine cont de normele de tehnică legislativă. De fapt, acest text plasează ANAF pe o poziţie absolut privilegiată faţă de ceilalţi creditori ai agentului economic insolvent, aceştia fiind lăsaţi în continuare să îşi recupereze creanţele în procedura desfăşurată în faţa judecătorului sindic, în timp ce ANAF recuperează direct sumele de la terţi, pe baza aprecierilor sale proprii.

La fel de controversată este şi modificarea ce permite organelor fiscale să desfăşoare inspecţii fiscale având ca scop acţiuni de „prevenţie şi conformare”. Nicăieri Codul de procedura fiscală nu defineşte scopul şi obiectul concret al unor asemenea acţiuni, astfel încât este extrem de neclar cum şi sub ce formă acestea se vor concretiza.  După cum ştim bine din practică, cu cât o regulă este mai neclară şi mai interpretabilă, cu atât creşte posibilitatea unui abuz.

Nu în ultimul rând, în ultimii doi ani s-a „încetăţenit” în mod nejustificat (uneori chiar abuziv) practica ANAF de a sesiza organele penale cu privire la pretinse fapte de natură penală. Deşi această abordare creează prin sine suficiente neajunsuri contribuabilului vizat, ultimele modificări ale Codului de procedură fiscală completează lista cu noi reglementări, de data aceasta în materia măsurilor asiguratorii. Practic, dacă ANAF instituie un sechestru ori o poprire asiguratorie (în lipsa unui titlu de creanţă), iar mai apoi sesizează şi organele penale, acele măsuri asiguratorii rămân în fiinţă până la soluţionarea definitivă a cauzei penale, indiferent de durata acesteia. În acest context, oare mai pot fi atacate actele prin care se stabilesc aceste măsuri asiguratorii?

Concluzionând, punem spune că viaţa contribuabililor nu va fi deloc uşoară în lunile ce urmează. Sperăm doar că valul schimbărilor se va opri aici şi vom primi răgazul să le digerăm.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 840 / 11488
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS a consiliat consorțiul Raiffeisen Bank S.A. - Swiss Capital S.A. în oferta publică și listarea la bursă a companiei Purcari Wineries PLC
RTPR Allen & Overy a asistat Purcari Wineries în legătură cu Oferta Publică Inițială
PNSA a asistat Unirii View în obținerea unei finanțări de 23 mil. €. Banii merg în dezvoltarea clădirii de 19 etaje
Dragoş Radu, EY Law: GDPR poate genera un nou val de procese colective împotriva companiilor care au portofolii mari de clienți persoane fizice
Hategan Attorneys obține în instanță o victorie importantă pentru industria de energie regenerabilă
Stratulat Albulescu își consolidează echipa de Banking & Finance prin cooptarea lui Costin Teodorovici ca Partener
Avocații Mușat & Asociații spun că piața avocaturii de business va suferi schimbări majore în următorii ani, legate în principal de evoluția tehnicii, a dreptului, dar și a nevoilor curente ale clienților. Firma a creat un cadru de cooperare directă la nivel global cu compania Facebook și mizează pe o creștere cu cel puțin 10-15% a volumului activității, anul acesta
Niculeasa Law Firm obține pentru General Leasing anularea măsurilor asiguratorii în cuantum de cca. 42 mil. lei, dispuse de Direcția Regională Antifraudă Fiscală
Mușat & Asociații, NNDKP și ZRP, pe lista scurtă a premianților MIP în domeniul proprietății intelectuale
Cum vede un Leading Lawyer pentru practica de White-Collar Crime evoluția pieței în 2018. Mihai Mareș, Managing Partner Mareș Danilescu Mareș: Piața avocaturii de penal-comercial va continua să crească. Corporațiile și firmele străine care fac business în România sunt tot mai atente la procesele de respectare si aplicare a cerințelor legale
Mirela Gorunescu este noul coordonator al practicii de drept penal din cadrul ZRP
Premiu ILO Client Choice Awards pentru Voicu & Filipescu în 2018. Roxana Neguțu, al doilea an câștigătoare exclusivă pentru România la categoria Proprietăți Imobiliare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...