ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noile măsuri fiscale – incertitudinea care nu s-a mai văzut de dinaintea intrării României în UE

03 Iulie 2017   |   Alex Milcev, partener, liderul Departamentului de asistență fiscală și juridică, EY România

Măsurile anunţate arată o schimbare majoră de abordare în decursul unei foarte scurte perioade de timp.

 
 
Se discută de câteva zile despre măsurile fiscale anunţate de noul Guvern. Aceste măsuri ridică foarte multe semne de întrebare din punct de vedere al fezabilităţii lor, dar şi din punct de vedere al impactului pe care îl vor determina.

A fost extrem de suprinzător pentru contribuabili, dar şi pentru întreg mediul de afaceri desigur, să constate că Guvernul doreşte nişte modificări radicale ale sistemului fiscal.

Măsurile anunţate arată o schimbare majoră de abordare în decursul unei foarte scurte perioade de timp. Mă refer acum, în special, la înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri, introducerea impozitului pe venitul global şi introducerea taxei de solidaritate.

Sunt nişte măsuri complet inoportune, care sunt anunţate fără să se fi făcut nicio analiză de impact. Dar să vedem, pe rând, ce presupune fiecare măsură în parte:

1.    Înlocuirea impozitului pe profit cu impozitul pe cifra de afaceri începând cu 2018


Raţionamentul pe care se bazează această măsură ar fi probabil acela că firmele/contribuabilii încearcă să minimizeze profitul impozabil prin metode mai mult sau mai puţin legale. Ceea ce nu este corect tehnic, atâta vreme cât există legislaţie privind preţurile de transfer care, aplicată corect, împiedică astfel de fenomene.

În momentul de faţă, o astfel de impozitare pe venit se aplică doar pentru microîntreprinderi. Mai mult decât atât, impozitarea în acest mod a cifrei de afaceri ar fi un caz unic în UE şi vizibil în afara trendului european privind baza de impozitare consolidată comună.

Subliniez că impozitul pe cifra de afaceri este similar mai degrabă cu TVA-ul (“sales tax”) și, prin urmare, guvernul trebuie să facă o analiză pentru a determina dacă este regulamentară introducerea acestui impozit în locul celui pe profit. Există probabilitatea ca acest impozit să fie contrar prevederilor Directivei Europene privind TVA-ul şi, prin urmare, este de aşteptat să se pună în mişcare procedura de infringement din partea Comisiei Europene.

În plus, o să fie mulţi perdanţi în urma aplicării acestei măsuri, cum ar fi de exemplu: contribuabilii cu cifra de afaceri mare şi profit mic (e.g. retail, distribuţie), societăţi în dificultăţi financiare care vor plăti impozit chiar şi fiind în poziţie de pierdere etc.

2.    Introducerea taxei de solidaritate din 2018

S-a comunicat de către Guvern că s-a “inventat” această taxă pentru cei care au venituri ce depăşesc zece salarii minime pe economie. Au fost destul de multe declaraţii ale Guvernului pe această temă, dar nu este clar încă nici procentul, nici modul exact de calcul. Este de aşteptat ca prin această abatere de la cota unică (modelul care a servit bine României de peste un deceniu) să fie generate inechităţi fiscale.

O altă consecință negativă a acestei măsuri este descurajarea specialiștilor talentaţi şi de succes care au rămas pe moment în ţară, dar şi a celor care s-au afirmat profesional până acum peste hotare şi se gândesc să revină în ţară. În concluzie, nu este doar o problemă fiscală, ci şi o problemă de atractivitate a ţării pentru resurse umane; şi aici Guvernul transmite un mesaj contradictoriu.

3.    Introducerea impozitului pe venitul global din 2018

Aceasta este o altă surpriză anunţată de noul Guvern fără nicio pregătire prealabilă. În momentul de faţă, legislaţia fiscală, sistemul informatic al ANAF şi - desigur - obişnuinţa contribuabilului de ani de zile sunt bazate pe impozitarea cu cotă unică. Nu este deloc clar de ce se impune această modificare de sistem, care vor fi schimbările principale şi în ce fel complicaţiile inerente acestei schimbări o să merite tot efortul.

Cred că guvernul trebuie să fie conştient că asemenea măsuri implică o schimbare radicală de politică fiscală. De asemenea, ele arată o inconsecvenţă a programului de guvernare în această zonă şi induc o stare de incertitudine şi impredictibilitate cum nu s-a văzut de dinainte de intrarea României în Uniunea Europeană.

În plus, consider că este total neconstructiv şi inoportun ca guvernul să anunţe modificări fiscale de anvergură, fără a se face analize prealabile ale impactului calitativ şi cantitativ.

Sper, totuşi, că aceste măsuri vor fi reconsiderate şi că se va renunța în cele din urmă la implementarea lor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1601 / 11983
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
bpv Grigorescu Ștefănică și Schoenherr, în emisiunea de obligaţiuni a Municipiului București, suprasubscrisă cu aproape 50%
Kinstellar, în cea mai mare tranzacție farmaceutică din ECE în 2017. Partenerul Iustinian Captariu, în echipa coordonată din Praga
Ethics & Compliance Hub. Mușat & Asociații, despre “Relația Operator de date – Împuternicit” din perspectiva noului regulament european privind protecția datelor
Miruna Suciu (MP, Suciu Popa): Odată cu promovarea României la statutul de piaţă emergentă, ne aşteptăm ca mult mai mulţi investitori internaţionali să vină aici. Avantajul schimbării de statut ar trebui valorificat de companiile locale pentru a accesa piaţa prin IPO, dar şi prin extinderea free-float-ului prin oferte secundare de acţiuni
Avocații PPA Legal câștigă o dispută complexă legată de taxa clawback, pentru un client din industria pharma. ICCJ a dispus returnarea de către organele fiscale a contribuțiilor excedentare, de peste 2 mil. $
Etapele pregătirii pentru GDPR, descrise de Andreea Micu și Dragoș Bogdan (Stoica & Asociații). Accent pe auditare, analiză step-by-step cu avocați detașați la sediile clienților, construirea unui „program de guvernanță a datelor” și training cu personalul
RTPR Allen & Overy, avocații băncilor în finanțarea acordată KMG International. Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Victor Pădurari și Poliana Gogu-Naum
PeliFilip, desemnată „Firma de avocatură a anului” în România pentru a doua oară de către Chambers Europe
A 45-a tranzacție a echipei de M&A de la RTPR Allen & Overy, din ultimii 4 ani, a fost finalizată săptămâna trecută la Amsterdam. Ce spun avocații implicați
Radu și Asociații SPRL | EY Law asistă cu succes unul dintre liderii globali în domeniul comercializării semințelor
Cum lucrează echipa de concurență de la Stratulat Albulescu Attorneys at Law. Casa de avocați are trei parteneri cu o mare experiență în această practică și legături cu firmele internaționale
Cum lucrează echipa Suciu Popa în proiectele GDPR. Reglarea tuturor aspectelor presupune un proces amplu și continuu, nu se mai aplică checklist-ul clasic de audit legal
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...