ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Parteneriatul public-privat. Va avea România o lege funcțională din această toamnă?

31 August 2017   |   Marta Popa, Senior Partner Voicu & Filipescu

Proiectul pachetului legislativ (modificările la lege precum și normele metodologice) a fost recent lansat în consultare publică, putând fi vizualizat la http://www.imm.gov.ro/proiecte-de-acte-normative-initiate.

Marta Popa, Senior Partner Voicu & Filipescu

 
 
Într-un moment în care mediul de afaceri așteaptă apariția normelor de aplicare pentru a implementa legea 233/2016 a parteneriatului public-privat funcțional, Guvernul vine cu o schimbare de optică și anunță modificarea și simplificarea legii și, în sfârșit, emiterea normelor. Orizontul de timp anunțat, când atât legea modificată cât și normele de aplicare ar trebui să fie în vigoare, este luna octombrie 2017.

Legea modificată a parteneriatelor public-private va diferenția proiectele care se pot implementa pe plan local (respectiv cele aferente investițiilor medii și mici) de cele de anvergură (urmând a se stabili un prag pentru acestea), numai acestea din urmă necesitând aprobarea Guvernului în ceea ce privește principalele elemente rezultate din studiul de fundamentare, conform declarațiilor Oficialilor Guveramentali. Diferențierea ar trebui să permită autorităților locale să poată executa mai rapid proiecte de parteneriate public-private care reprezintă priorități conform programului de guvernare.


Ce noutăți aduce noul pachet legislativ?

►    Câteva definiții și concepte noi.

(i)    Contractul de parteneriat public-privat, ca și concept, acoperă 3 tipuri de contracte deja existente în legislație, anume contractul de achiziție publică clasic, contractul sectorial sau contractul de concesiune atribuit în baza Legii nr. 98/2016, a Legii nr. 99/2016 sau a Legii nr. 100/2016.
(ii)    Cu caracter de noutate, proiectul definește închiderea financiară, care reprezintă momentul la care acordurile de proiect și de finanțare au fost semnate în urma îndeplinirii condiționalităților aferente acestora, astfel încât implementarea proiectului să poată începe. Închiderea financiară este prevazută ca o etapă importantă a mecanismului proiectelor de parteneriat public-privat.
(iii)    Sunt mai clar organizate drepturile ce pot fi transmise sau constituite în favoarea partenerului privat/societății de proiect. Astfel, art. 14 face referire, pe lângă dreptul de a colecta și utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului sau serviciului public, la dreptul de concesiune asupra unor bunuri publice sau private ale partenerului public (fără a mai fi necesară parcurgerea unei alte proceduri de atribuire decât cea reglementată de legea 233/2016), drepturile de superficie, de servitute, de închiriere și alte asemenea drepturi, după cum este necesar potrivit specificului proiectului.

►    Diferite nivele de aprobare. Câteva clarificări privind garanțiile ce pot fi constituite de către parteneri și privind beneficiarii garanțiilor.

Se vor putea constitui garanții cu privire la creanțele și drepturile deținute în temeiul contractului de parteneriat public-privat de către partenerul privat. Garanții asupra acțiunilor sau părților sociale deținute în societatea de proiect se pot constitui atât de partenerul privat cât și de partenerul public. În toate cazurile, garanțiile trebuie constituite exclusiv în favoarea finanțatorilor proiectului. Suplimentar, în aceste cazuri, contractele vor institui raporturi juridice directe între partenerul public și finanțatorii proiectului. 

►    O structurare mai bună a etapelor de parcurs în vederea încheierii unui contract de parteneriat public-privat.

(i)    Pe lângă etapele prevăzute de legea 233/2016, proiectul de modificare a legii 233/2016 face necesară aprobarea la nivele diferite, după cum am precizat la începutul acestui articol, în funcție de dimensiunea proiectului, fie de către Guvern fie de către autoritățile și instituțiile publice centrale sau locale a elementelor rezultate din studiul de fundamentare în baza căruia va fi implementat proiectul. Aceste aprobări devin condiție prealabilă de semnare a contractului în cazul clasificării contractului de parteneriat public-privat în conturi guvernamentale.
(ii)    De asemenea, devine necesară transmiterea contractului la Institutul Național de Statistică în vederea analizării acestuia din perspectiva metodologiei UE.
(iii)    O nouă etapă finală este introdusă, anume închiderea financiară.

 
►    Posibilitatea instituirii de raporturi juridice directe între partenerul public și finanțatorii proiectului.
Modificările cuprinse în proiect instituie un rol crescut finanțatorilor proiectului de parteneriat public-privat, atât în ceea ce privește garanțiile care le pot fi acordate, dreptul de consultare conferit în cazul desemnării unui nou partener privat cât și în ceea ce privește raporturile juridice direct cu partenerul public. În acest din urmă caz, posibilitatea existenței raporturilor juridice directe trebuie înscrisă în documentația de atribuire și în contract.

►    Reglementarea, cu titlu de noutate, a unui capitol referitor la contravenții și sancțiuni
Proiectul sancționează numai contravențional nerespectarea prevederilor legii 233/2016 de către partenerul public, cuantumul amenzilor contravenționale situându-se în limite destul de scăzute, respectiv 500-30.000 RON (100-6600 EUR) iar competența de stabilire a acestora revine în sarcina Ministerului Finanțelor Publice. Principiul este în concordanță cu prevederile normelor metodologice, potrivit cărora partenerul public este responsabil pentru modul de încheiere și derulare a contractelor de parteneriat public-privat.
 

Care este stadiul noului pachet legislativ?

Proiectul pachetului legislativ (modificările la lege precum și  normele metodologice) a fost recent lansat în consultare publică, putând fi vizualizat la http://www.imm.gov.ro/proiecte-de-acte-normative-initiate
 Proiectul va rămâne în consultare publică până la data de 31 august 2017.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2094 / 12677
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bloomberg M&A Legal Advisory Rankings: Dentons, CMS și Clifford Chance domină topul firmelor de avocați implicate în tranzacții de M&A în Europa de Est. CMS, locul 8 în clasamentul global și locul 2 în topul european
Noile prevederi din legislația achizițiilor publice au eliminat din formalismul și birocrația inițială, spun avocații Suciu Popa. Recomandările echipei care gestionează proiectele multor clienți cu un profil proeminent în economia locală
Meet The Team: Echipa CMS România, implicată în cele mai mari tranzacții din ultima perioadă. O structură bine sudată, în care avocații se simt ‘într-o familie’, deși uneori ‘suferă zâmbind’ sub presiunea marilor proiecte
Avocații Cliza Law Office merg cu accelerația la podea în 2018. Consolidarea departamentului de drept penal este un pariu câștigat, urmează extinderea și primul birou CLO deschis în altă jurisdicție
Schoenherr aduce un produs nou pe piața locală de NPL. Performanta echipă de Banking & Finance, coodonată de partenerul Matei Florea, prezentă în mai toate proiectele sofisticate din domeniul financiar-bancar
LegiTeam: BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Echipa de Litigii de la Clifford Chance Badea a impus în România o abordare a disputelor specifică dreptului anglo-saxon. Avocații văd în continuare un număr sporit de litigii în domeniul bancar, imobiliare, construcții, energie, precum și în toate industriile implicate în proiecte de achiziții publice
Mihai Mareș, singurul contributor român al ghidului ”European Investigations Guide”, realizat de Hogan Lovells în 34 de jurisdicții
PNSA a promovat la nivelul clienților firmei cultura programelor de conformare. Mihaela Ion, Partener: Apariția Ghidului, un pas înainte. Programele noastre de conformare cu legislația concurențială reflectă deja cerințele desprinse din Ghidul Consiliului
Cum lucrează și ce proiecte are ONV LAW în practica de Dispute Resolution. Avocații se așteaptă ca numărul litigiilor să crească, iar lista să includă în special domenii precum insolvență, real estate, fiscal și dreptul muncii
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for one junior | middle level associate to join the Corporate M&A team in Bucharest office
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...