ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noerr: Procedura pentru amnistia fiscală

24 Iulie 2020   |   BizLawyer

În data de 20 iulie 2020, Guvernul român a adoptat Ordinul nr. 2100/2020 privind procedura pentru anularea unor obligații accesorii (”procedură pentru amnistie fiscală”) adoptată la începutul lunii mai a acestui an.

 
 

În data de 20 iulie 2020, Guvernul român a adoptat Ordinul nr. 2100/2020 privind procedura pentru anularea unor obligații accesorii (”procedură pentru  amnistie fiscală”) adoptată la începutul lunii mai a acestui an.

Ca memento, amnistia include anularea dobânzilor și penalităților de întârziere, penalităților de nedeclarare și altor taxe („accesorii”) plătite de contribuabili pentru obligațiile bugetare principale restante la data de 31 martie 2020 („datorii restante”). Amnistia este destinată tuturor contribuabililor cu datorii restante, de ex. persoane fizice, persoane juridice, persoane fizice care desfășoară activități economice sau profesii liberale, entități fără personalitate juridică, instituții publice, debitori declarați insolvenți, debitori cu domiciliul fiscal în afara României, etc.

Amnistia se aplică datoriilor restante gestionate de către organul fiscal central și stabilite prin:

►†  Declarații fiscale;

†  Decizii de impunere;

†  Decizii referitoare la obligațiile fiscale accesorii;

†  Orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contribuții sociale și drepturi vamale.

Amnistia fiscală cuprinde următoarele facilități fiscale:

†  Amânarea la plată a accesoriilor până la data soluționării cererii de anulare a accesoriilor sau până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, în cazul contribuabililor care nu au depus această cerere, dar care au notificat organul fiscal și

†  Anularea accesoriilor.

Principalele condiții pentru a beneficia de amnistia fiscală sunt:

†  Îndeplinirea tuturor obligațiilor fiscale declarative și de plată datorate începând cu data de 1 aprilie 2020;

†  Plata datoriilor restante în legătură cu care sunt stabilite accesoriile, inclusiv cele generate de rectificarea declarațiilor.

Accesoriile care fac obiectul amnistiei fiscale se referă la următoarele obligații bugetare principale:

1)        datorii restante la data de 31 martie 2020 inclusiv și datorii restante care la data de 31 martie 2020 inclusiv au fost stabilite prin decizii impunere contestate și garantate, după cum urmează:

  obligații fiscale restante pentru care s-a împlinit scadenţa sau termenul de plată până la data de 31 martie 2020 inclusiv;

  diferențele de obligații fiscale stabilite prin decizii de impunere comunicate până la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum și diferențe de obligații fiscale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite prin decizii de impunere emise și comunicate până la data de 14 mai 2020, ca urmare a unei inspecții fiscale sau prin verificarea situației fiscale personale;

  obligații fiscale aferente perioadelor fiscale de până la data de 31 martie 2020 inclusiv, stabilite printr-o decizie de impunere emisă din oficiu de către autoritățile fiscale sau printr-o declarație de impunere depusă cu întârziere de contribuabil, între data de 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii pentru amnistia fiscală inclusiv;

  alte obligații de plată individualizate în titluri executorii emise potrivit legii și existente în evidența autorităților fiscale pentru recuperare la data de 31 martie 2020 inclusiv, precum și obligații fiscale restante stabilite de alte organe decât autoritățile fiscale, aferente perioadelor fiscale până la data de 31 martie 2020, trimise spre recuperare autorităților fiscale în perioada cuprinsă între data de 1 aprilie 2020 și data depunerii cererii pentru amnistie fiscală inclusiv.

2)        diferențele de obligații fiscale declarate suplimentar de către contribuabil prin declarație rectificativă prin care se corectează obligațiile fiscale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020, inclusiv;

3)        obligații fiscale cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv și care sunt plătite până la această dată;

4)        alte obligații de plată cu scadențe anterioare datei de 31 martie 2020 inclusiv, individualizate în decizii de impunere emise ca urmare a unei inspecții fiscale sau a verificării situației fiscale personale în derulare la data de 14 mai 2020.

Facilitățile fiscale menționate mai sus nu se aplică sumelor reprezentând ajutor de stat de recuperat sau fonduri care se cuvin bugetului Uniunii Europene.

Principalele etape pentru aplicarea amnistiei fiscale sunt următoarele:

a)         depunerea unei notificări scrise către autoritățile fiscale care să ateste intenția de a solicita amnistia fiscală - această etapă preliminară este opțională, iar contribuabilul are posibilitatea de a depune direct cererea pentru amnistia fiscală.

b)        autoritățile fiscale verifică dacă contribuabilul și-a îndeplinit toate obligațiile declarative până la data depunerii notificării și emite decizia de accesorii și certificatul de atestare fiscală în termen de 5 zile lucrătoare. Toate notificările transmise înainte de publicarea prezentelor proceduri, adică 20 iulie 2020, vor fi soluționate de către autoritățile fiscale până la data de 27 iulie 2020.

c)         dacă există neconcordanțe între datoriile fiscale evidențiate în certificatul de atestare fiscală și evidența contribuabilului, acestea se clarifică în termen de 3 zile lucrătoare.

d)        după analiza întregii documentații, autoritățile fiscale vor emite decizia de aprobare / respingere a amânării la plată a accesoriilor, după caz. Începând cu data în care decizia  de aprobare a amânării de plată a accesoriilor a fost emisă:

  procedura de executare silită nu va începe sau va fi suspendată, după caz;

  accesoriile nu se sting până la data soluționării cererii de amnistie fiscală sau până la data de 15 decembrie 2020 inclusiv, după caz.

e)        depunerea cererii de amnistie fiscală până la data de 15 decembrie 2020. Pentru sumele individualizate în decizii de impunere ca urmare a unei inspecții fiscale sau a verificării situației fiscale personale, cererea trebuie depusă după achitarea datoriilor fiscale dar în cel mult 90 de zile de la data comunicării deciziei de impunere.

f)          autoritățile fiscale verifică dacă toate condițiile pentru amnistia fiscală sunt îndeplinite și vor emite decizia de aprobare / respingere a anulării obligațiilor accesorii în termen de 5 zile lucrătoare.

În cazul contribuabililor care au o eșalonare la plată a obligațiilor fiscale în conformitate cu legea și doresc să beneficieze de amnistia fiscală, trebuie să depună cererea, fără a fi necesară notificarea autorităților fiscale despre intenția lor, emițând certificatul de atestare fiscală și decizia de aprobare / respingere a amânării la plată a obligațiilor accesorii.

Notificarea și cererea de amnistie fiscală pot fi transmise autorităților fiscale (i) direct la registratura autorităților fiscale competente, (ii) prin poștă sau (iii) electronic, folosind spațiul privat virtual (SPV) al contribuabilului.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2959 / 5121
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...