ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiect: Curtea de Conturi - rol de prevenire a neregulilor prin desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere

16 Martie 2017   |   Ioana Duta

În termen de 30 de zile de la primirea solicitării, Curtea de Conturi emite o opinie. Entitatea auditată poate formula contestaţie scrisă şi motivată în termen de 10 zile de la primirea opiniei. Instanţa judecătorească specializată se pronunţă asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la data înregistrării

 
 
Curtea de Conturi ar urma să desfăşoare activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică a entităţilor publice supuse controlului, în scopul prevenirii neregulilor, potrivit unei propuneri legislative în acest sens depuse la Camera Deputaţilor.

Proiectul care modifică Legea privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi prevede că "funcţia de control presupune şi desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică" menite să asigure respectarea legii şi a procedurilor privind formarea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice".

"Curtea de Conturi desfăşoară activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică asupra modului de formare, administrare şi utilizare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, în conformitate cu principiile legalităţii, clarităţii, coerenţei, stabilităţii şi predictibilităţii. Entităţile (interesate - n.r.) pot transmite în scris Curţii de Conturi solicitări de informaţii, precizări metodologice, clarificări şi alte asemenea. În termen de 30 de zile de la primirea solicitării, Curtea de Conturi emite o opinie. Entitatea auditată poate formula contestaţie scrisă şi motivată în termen de 10 zile de la primirea opiniei. Instanţa judecătorească specializată se pronunţă asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la data înregistrării, menţinând ori anulând, în tot sau în parte, opinia Curţii de Conturi. Opiniile precum şi hotărârile instanţei, după caz, se publică pe site-ul Curţii de Conturi şi sunt obligatorii", se arată în proiectul de lege.


Autoritatea de audit efectuează activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică asupra modului de gestionare şi implementare a fondurilor comunitare nerambursabile, la solicitarea structurilor responsabile pentru managementul fondurilor, se mai menţionează în proiect.

Propunerea legislativă mai prevede că încălcarea de către auditorii publici externi, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu sau a depăşirii mandatului lor în exercitarea atribuţiilor, atrage răspunderea patrimonială, disciplinară contravenţională, civilă sau penală, după caz.

Potrivit expunerii de motive, "în baza principiului că este mai eficient să previi decât să corectezi, iniţiativa legislativă propune îmbogăţirea rolului asumat în prezent de Curtea de Conturi cu acela de prevenire a neregulilor prin desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere a entităţilor publice supuse controlului - autorităţi publice centrale şi locale, companii naţionale şi regii unde statul şi/ sau unităţile administrativ-teritoriale deţin singure sau în comun mai mult de jumătate din capitalul social, organismele autonome de asigurări sociale sau de altă natură, precum şi orice persoane care beneficiază de garanţii guvernamentale, subvenţii sau administrează fonduri publice".

"În numeroase cazuri, neregulile semnalate la astfel de entităţi nu sunt cauzate de intenţii de fraudare a resurselor publice, ci de complexitate şi ambiguităţile legislaţiei şi procedurilor care reglementează domeniile supuse controlului Curţii de Conturi. În aceste condiţii, propunem ca administratorii resurselor publice să aibă dreptul să solicite o opinie atunci când întâmpină greutăţi în interpretarea unui text legal, în modul de întocmire a unor situaţii, a întocmirii ori gestionării bugetelor, sau în orice altă situaţie care ar putea face obiectul unui control al personalului Curţii de Conturi. Pentru ca acest instrument de prevenire a risipei banilor publici, a gestionării deficiente a patrimoniului public, precum şi a derulării defectuoase a programelor de către entităţi publice sau de alte entităţi beneficiare ale finanţării publice să fie eficient, este necesar ca opiniile emanând de la Curtea de Conturi să fie publice, să fie opozabile terţilor. Opiniile vor fi supuse controlului judiciar. O hotărâre judecătorească ar consfinţi, în caz de contestare, modul de interpretare şi de soluţionare a problemei în cauză", mai spun iniţiatorii în expunerea de motive.

În opinia iniţiatorilor, adoptarea unei noi orientări a activităţii Curţii de Conturi concretizată în activităţi de audit preventiv şi de îndrumare metodologică, ar avea beneficii incalculabile asupra eficienţei gestionării resurselor publice în România, ar unifica practica în cadrul evidenţelor financiar contabile ale entităţilor publice şi ar scădea numărul abaterilor de la normele legale, iar imaginea Curţii de Conturi ar avea de câştigat.

Iniţiatorii mai arată că un proiect similar depus anul trecut a fost clasat pe motivul imposibilităţii iniţierii procedurii legislative, însă acum a primit un punct de vedere favorabil din partea actualului Guvern.

Proiectul a fost iniţiat de 38 de parlamentari de la PSD, PNL, UDMR, ALDE, PMP, minorităţi şi se află în consultare publică la Camera Deputaţilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 880 / 10691
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații PNSA, într-o finanțare de 71,5 mil. € acordată unor firme din grupul Immofinanz. Wolf Theiss a asistat finanțatorul RBI AG
Ioana Knoll-Tudor, românca ce coordona activitatea biroului Jeantet din Budapesta, s-a relocat la Paris
Ultima zi de înscrieri la seminarul specializat pe Dreptul concurenței, tema Directivei 104 I 2014. LegalEvents.ro închide mâine lista participanților
LegiTeam: Suciu Popa is looking for lawyers
LegiTeam: VASS Lawyers is looking for a Junior Attorney
Dreptul de renunțare la judecată - în afara competenței Curții de Justiție a Uniunii Europene. Nils Whal, Avocatul General al CEJ, a preluat observațiile prezentate de avocații Zamfirescu Racoți & Partners
Banking & Finance – Avocații Bohâlțeanu & Asociaţii au avut în lucru 6 proiecte complexe de finanțare. Firma a fost lead-counsel în trei finanțări în care au fost implicate mai multe jurisdicții
Florentin Ispas, Legal Manager al Grupului TBI: Juristul intern este liantul între business și firmele de avocatură, este persoana care definește, clarifică avocatului extern, în detaliu și la un nivel rafinat cerințele clientului intern
Clifford Chance Badea recrutează un avocat senior specializat în Real Estate și M&A. Adrian Cazan se alătură echipei
Mareș Danilescu Mareș în asociere cu Dan Lupașcu CA acordă asistenţă juridică în dosarul “Gala Bute”. Client este Rudel Obreja, fost preşedinte al Federaţiei Române de Box
Litigiile lunii august: Credit Europe Bank lucrează cu șase firme de avocatură. Clienți și dosare noi
NNDKP își consolidează serviciile în domeniul consultanței fiscale la nivel local
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...