ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiect: Curtea de Conturi - rol de prevenire a neregulilor prin desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere

16 Martie 2017   |   Ioana Duta

În termen de 30 de zile de la primirea solicitării, Curtea de Conturi emite o opinie. Entitatea auditată poate formula contestaţie scrisă şi motivată în termen de 10 zile de la primirea opiniei. Instanţa judecătorească specializată se pronunţă asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la data înregistrării

 
 
Curtea de Conturi ar urma să desfăşoare activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică a entităţilor publice supuse controlului, în scopul prevenirii neregulilor, potrivit unei propuneri legislative în acest sens depuse la Camera Deputaţilor.

Proiectul care modifică Legea privind organizarea şi funcţionarea Curţii de Conturi prevede că "funcţia de control presupune şi desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică" menite să asigure respectarea legii şi a procedurilor privind formarea, administrarea şi utilizarea fondurilor publice".

"Curtea de Conturi desfăşoară activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică asupra modului de formare, administrare şi utilizare a resurselor financiare ale statului şi ale sectorului public, în conformitate cu principiile legalităţii, clarităţii, coerenţei, stabilităţii şi predictibilităţii. Entităţile (interesate - n.r.) pot transmite în scris Curţii de Conturi solicitări de informaţii, precizări metodologice, clarificări şi alte asemenea. În termen de 30 de zile de la primirea solicitării, Curtea de Conturi emite o opinie. Entitatea auditată poate formula contestaţie scrisă şi motivată în termen de 10 zile de la primirea opiniei. Instanţa judecătorească specializată se pronunţă asupra contestaţiei în termen de 10 zile de la data înregistrării, menţinând ori anulând, în tot sau în parte, opinia Curţii de Conturi. Opiniile precum şi hotărârile instanţei, după caz, se publică pe site-ul Curţii de Conturi şi sunt obligatorii", se arată în proiectul de lege.


Autoritatea de audit efectuează activităţi de îndrumare şi consiliere metodologică asupra modului de gestionare şi implementare a fondurilor comunitare nerambursabile, la solicitarea structurilor responsabile pentru managementul fondurilor, se mai menţionează în proiect.

Propunerea legislativă mai prevede că încălcarea de către auditorii publici externi, cu vinovăţie, a îndatoririlor de serviciu sau a depăşirii mandatului lor în exercitarea atribuţiilor, atrage răspunderea patrimonială, disciplinară contravenţională, civilă sau penală, după caz.

Potrivit expunerii de motive, "în baza principiului că este mai eficient să previi decât să corectezi, iniţiativa legislativă propune îmbogăţirea rolului asumat în prezent de Curtea de Conturi cu acela de prevenire a neregulilor prin desfăşurarea de activităţi de îndrumare şi consiliere a entităţilor publice supuse controlului - autorităţi publice centrale şi locale, companii naţionale şi regii unde statul şi/ sau unităţile administrativ-teritoriale deţin singure sau în comun mai mult de jumătate din capitalul social, organismele autonome de asigurări sociale sau de altă natură, precum şi orice persoane care beneficiază de garanţii guvernamentale, subvenţii sau administrează fonduri publice".

"În numeroase cazuri, neregulile semnalate la astfel de entităţi nu sunt cauzate de intenţii de fraudare a resurselor publice, ci de complexitate şi ambiguităţile legislaţiei şi procedurilor care reglementează domeniile supuse controlului Curţii de Conturi. În aceste condiţii, propunem ca administratorii resurselor publice să aibă dreptul să solicite o opinie atunci când întâmpină greutăţi în interpretarea unui text legal, în modul de întocmire a unor situaţii, a întocmirii ori gestionării bugetelor, sau în orice altă situaţie care ar putea face obiectul unui control al personalului Curţii de Conturi. Pentru ca acest instrument de prevenire a risipei banilor publici, a gestionării deficiente a patrimoniului public, precum şi a derulării defectuoase a programelor de către entităţi publice sau de alte entităţi beneficiare ale finanţării publice să fie eficient, este necesar ca opiniile emanând de la Curtea de Conturi să fie publice, să fie opozabile terţilor. Opiniile vor fi supuse controlului judiciar. O hotărâre judecătorească ar consfinţi, în caz de contestare, modul de interpretare şi de soluţionare a problemei în cauză", mai spun iniţiatorii în expunerea de motive.

În opinia iniţiatorilor, adoptarea unei noi orientări a activităţii Curţii de Conturi concretizată în activităţi de audit preventiv şi de îndrumare metodologică, ar avea beneficii incalculabile asupra eficienţei gestionării resurselor publice în România, ar unifica practica în cadrul evidenţelor financiar contabile ale entităţilor publice şi ar scădea numărul abaterilor de la normele legale, iar imaginea Curţii de Conturi ar avea de câştigat.

Iniţiatorii mai arată că un proiect similar depus anul trecut a fost clasat pe motivul imposibilităţii iniţierii procedurii legislative, însă acum a primit un punct de vedere favorabil din partea actualului Guvern.

Proiectul a fost iniţiat de 38 de parlamentari de la PSD, PNL, UDMR, ALDE, PMP, minorităţi şi se află în consultare publică la Camera Deputaţilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2332 / 12143
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Succes NNDKP într-o procedură de arbitru de urgență pe rolul CCIR
Concentrația de minți formidabile, gândirea laterală și analiza strategică complexă, câteva din ingredientele performanței PeliFilip. Cătălin Alexandru, Partener: Litigiile sunt ca un joc de șah. Clienții se bucură să descopere că suntem cu mai multe mutări în fața adversarului
Penaliștii de la Mareș | Danilescu | Mareș în asociere cu Dan Lupașcu au sesizat CCR în ”Dosarul Mineriadei”, în care îl apără pe Mugurel Florescu. Admiterea excepției ar avea efecte importante asupra modului de rezolvare a fondului cauzei
Reff & Asociații asigură trei tipuri de servicii pentru implementarea prevederilor GDPR. Echipa de zece avocați lucrează atât pentru societăți locale, cât și multinaționale, fiind implicată în ultimul an și în proiecte multijurisdicționale
Septimiu Stoica, Of Counsel Dentons: Pe piața de capital, cele mai frecvente solicitări de consultanță și asistență vin din zona ofertelor publice, fie că este vorba de finanțare, listare, răscumpărare sau ofertă publică obligatorie. Majoritatea proiectelor în care echipa Dentons s-a implicat au fost transfrontaliere
LegiTeam: Societatea Civilă De Avocaţi Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocați definitivi pentru departamentul Consultanță
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Cum lucrează echipa Mitel & Asociații în proiectele GDPR: Monitorizează în permanență apariția oricăror noi fluxuri de date sau transferuri, a oricăror elemente noi care ar impacta modul în care a fost gândit și implementat GDPR în cadrul fiecărei organizații în parte
Voicu & Filipescu a lansat noul site profesional. Reconfirmare a identității vizuale a Grupului pe o platformă modernă
Riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată. Alexandru Cristea, TZA Tax: Ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă. Ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească
DLA Piper anunță zece noi promovări odata cu celebrarea a 10 ani in România. Alina Lăcătuș intră în rândul partenerilor
Clifford Chance Badea promovează un avocat pe poziția de counsel și trei avocați seniori. Promovările vizează toate ariile de practică
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...