ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Termenul de depunere a declaraţiei de beneficiar real va fi prelungit până la 1 octombrie (proiect)

14 Mai 2021   |   Agerpres

Potrivit ministrului de resort, Claudiu Năsui, amânarea termenului de depunere a declaraţiei de beneficiar real este o soluţie temporară pentru "o obligaţie inutilă reintrodusă brusc" pentru toţi antreprenorii, chiar şi acolo unde e redundantă, iar statul deţine deja datele cerute.

 
 
Termenul de depunere a declaraţiei de beneficiar real va fi prelungit până la 1 octombrie, iar documentul va putea fi depus sub formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică, sau poate fi transmis la Oficiul Registrului Comerţului prin mijloace electronice, potrivit unui proiect de Ordonanţă de Urgenţă publicat de Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului (MEAT).
 
"Se introduce un termen derogatoriu pentru anul 2021, prelungind termenul de 15 zile de la depunerea situaţiilor financiare anuale, introdus prin Legea 101/2021, la un termen special stabilit la 1 octombrie 2021. Se introduc mai multe forme şi modalităţi de depunere a declaraţiei, astfel: pot avea formă de înscris sub semnătură privată ori formă electronică; pot fi transmise la oficiul registrului comerţului prin mijloace electronice, cu semnătură electronică, sau prin servicii de poştă şi curier; pot fi date şi în faţa reprezentantului oficiului registrului comerţului sau se pot depune, personal sau prin reprezentant, având dată certă, dată de notarul public ori atestată de avocat", se arată în nota de fundamentare care însoţeşte proiectul de act normativ.
 
Potrivit ministrului de resort, Claudiu Năsui, amânarea termenului de depunere a declaraţiei de beneficiar real este o soluţie temporară pentru "o obligaţie inutilă reintrodusă brusc" pentru toţi antreprenorii, chiar şi acolo unde e redundantă, iar statul deţine deja datele cerute.
 
"Lupta împotriva birocraţiei continuă! Am pus în transparenţă proiectul de ordonanţă pentru amânarea termenului de depunere a declaraţiei de beneficiar real până la 1 octombrie. Aceasta este doar o soluţie temporară pentru o obligaţie inutilă reintrodusă brusc pentru toţi antreprenorii, chiar şi acolo unde e redundantă şi statul deţine deja datele cerute. Ne luptăm în continuare pentru a putea reveni la modelul anterior, practicat cu succes în Austria şi alte ţări din Europa", a scris, pe Facebook, ministrul citat.
 
În nota de fundamentare se arată că, la sfârşitul lunii aprilie 2021, prin Legea nr. 101/2021, s-a reintrodus obligaţia persoanelor juridice supuse înregistrării în registrul comerţului de a depune o declaraţie privind beneficiarii reali în termen de cel mult 15 zile stabilit a începe să curgă de la depunerea situaţiilor financiare anuale.
 
"Având în vedere că această obligaţie de raportare a fost reintrodusă în mod abrupt, chiar în perioada depunerii situaţiilor financiare anuale, iar termenul a fost stabilit fără analizarea impactului în contextul pandemiei şi al menţinerii procedurii de depunere clasice, se generează o sarcină excesivă atât asupra mediului privat, cât şi asupra aparatului administrativ însărcinat cu înregistrarea acestor declaraţii. În plus, Legea nr. 101/2021 nu a prevăzut norme tranzitorii cu privire la persoanele juridice care au depus situaţiile financiare anuale în perioada imediat anterioară intrării în vigoare a legii, generând o incertitudine considerabilă în rândul persoanelor juridice vizate de obligaţiile nou-introduse", se precizează în documentul citat.
 
Potrivit iniţiatorilor, la nivelul lunii februarie erau înregistrate la Oficiul Naţional al Registrului Comerţului un număr de 1.049.835 de persoane juridice active.
 
"Având în vedere faptul că, până recent, persoanele juridice constituite exclusiv din persoane fizice erau scutite de la obligaţia depunerii, reintroducerea obligaţiei de a depune declaraţia în 15 zile de la depunerea situaţiilor financiare anuale, chiar în aceeaşi perioadă de raportare, generează o sarcină birocratică ridicată şi neprevăzută nu doar pentru operatorii economici din mediul privat, priviţi individual. Cumulat, se creează totodată şi riscul unui blocaj funcţional la nivelul Oficiului Naţional al Registrului Comerţului, ţinând cont de perioada de timp scurtă avută în vedere, volumul ridicat şi neprevăzut de declaraţii care urmează a fi depus, dar şi fluxul normal de operaţiuni al Oficiului care este încărcat în această perioadă (înregistrându-se, spre exemplu, cu 50% mai multe persoane juridice în anul 2021 faţă de anul 2020).
 
Ministrul Claudiu Năsui a explicat, la jumătatea lunii mai, că, potrivit unei directive a Uniunii Europene, statul român are obligaţia de a menţine un registru central cu beneficiarii reali ai firmelor din România. Directivele sunt obligatorii, dar felul în care statele membre ale UE decid să le implementeze este la latitudinea lor, iar în România "statul alege de obicei să implementeze directivele în modul cel mai dur mod posibil", arăta oficialul în 10 mai.
 
Potrivit Legii nr 129/2019, persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului, cu excepţia regiilor autonome, companiilor şi societăţilor naţionale şi societăţilor deţinute integral sau majoritar de stat, depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor. Legiuitorul a stabilit un termen de un an pentru punerea în aplicare a reglementărilor.
 
Ulterior, prin Legea nr. 108/2020 privind modificarea şi completarea Legii nr. 129/2019, articolul a fost modificat în sensul stabilirii regulii ca persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare şi ori de câte ori intervine o modificare o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali ai societăţilor. Prin acelaşi act normativ legiuitorul stabileşte ca excepţii: regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat şi persoanele juridice constituite doar din asociaţi persoane fizice, atunci când aceştia sunt singurii beneficiari reali.
 
Ulterior, OUG 111/2020 modifică regula în sensul că persoanele juridice supuse obligaţiei de înregistrare în registrul comerţului depun la înmatriculare, anual sau ori de câte ori intervine o modificare, o declaraţie privind beneficiarul real al persoanei juridice, în vederea înregistrării în Registrul beneficiarilor reali al societăţilor fiind exceptate de la obligaţia depunerii declaraţiei regiile autonome, companiile şi societăţile naţionale şi societăţile deţinute integral sau majoritar de stat.
 
La sfârşitul lunii aprilie 2021, prin Legea nr. 101/2021, s-a reintrodus obligaţia persoanelor juridice supuse înregistrării în registrul comerţului de a depune o declaraţie privind beneficiarii reali în termen de cel mult 15 zile stabilit a începe să curgă de la depunerea situaţiilor financiare anuale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2064 / 5141
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...