ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Adrian Pichler, Senior Partner Șerban & Asociații: Dimensiunea echipei și capacitatea de a răspunde rapid oricaror solicitări fac să putem organiza și manageria proiecte de amploare. Cum lucrează echipa care, într-un dosar, a asistat clientul în audieri, timp de 2 săptămâni, în toate cele 41 județe ale României

02 Octombrie 2017   |   G. S.

Cum lucreaza penalistii de la Serban & Asociatii, care sunt cele mai des intalnite probleme de penal-comercial cu care se confrunta astazi clientii firmei si recomandarile coordonatorului echipei, intr-un interviu acordat publicatiei noastre de Adrian Pichler, Senior Partner al firmei Serban & Asociatii, unul dintre cei mai buni, (dar si discreti) penalisti ai momentului.

Adrian Pichler, Senior Partner al firmei Serban & Asociatii

 
 
Firma de avocati Serban & Asociaii are una dintre cele mai puternice echipe de penal-comercial de pe piata locala a serviciilor juridice.Departamentul a fost infiintat in urma cu 20 de ani, timp in care echipa a dobandit o experienta vasta in practica penal-comerciala.Trei dintre avocati au peste 30 de ani vechime, sunt fosti magistrati, unii avand si practica pedagogica de specialitate. De mentionat ca unul dintre avocatii firmei este conferentiar universitar doctor la catedra de Drept penal a Facultatii de Drept din cadrul Universitatii din Bucuresti. Departamentul penal din cadrul firmei Serban si Asociatii are in prezent 17 avocati specializati in materia dreptului penal-comercial, Adrian Pichler avand rolul de coordonator al activitatii lor. Cum lucreaza penalistii de la Serban & Asociatii, care sunt cele mai des intalnite probleme de penal-comercial cu care se confrunta astazi clientii firmei si recomandarile coordonatorului echipei, intr-un interviu acordat publicatiei noastre de Adrian Pichler, Senior Partner al firmei Serban & Asociatii, unul dintre cei mai buni (dar si discreti) penalisti ai momentului.


♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦ ♦

BizLawyer: In ultimii ani a fost o avalansa de dosare de evaziune fiscala, dosare de coruptie, de licitatii publice trucate, bancrută frauduloasă, spălare de bani, grup organizat infracţional, trafic de influenţă, luare şi dare de mită. Cum interpretati activitatea procurorilor si care ar fi, in opinia dumneavoastra “reginele acuzarii” - pentru cazurile instrumentate de DIICOT si DNA - in aceasta perioada?

Adrian Pichler: Intr-adevar, am remarcat si eu in ultimii ani, in practica firmei noastre, o intensificare a activitatii procurorilor in dosarele vizand aceste infractiuni. In mod cert procurorii au emis, in ultimii 2 - 3 ani, mai multe solutii decat in perioadele anterioare in astfel de dosare. Apreciez ca benefica pentru societate instrumentarea cu celeritate a acestor cauze. Eficientizarea activitatii de instrumentare a acestui tip de dosare ar trebui sa reprezinte un mesaj inhibitional pentru cei tentati sa savarseasca in viitor astfel de fapte. Totodata, ar trebui sa conduca si la o imbunatatire a ratei de colectare a prejudiciilor generate de faptele investigate in astfel de dosare. Cred ca una din cele mai cercetate infractiuni in ultimii ani o constituie abuzul in serviciu savarsit de functionarul public care a obtinut, pentru sine ori pentru altul, un folos necuvenit, infractiune asimilata infractiunilor “clasice” de coruptie.

Cati oameni specializati in Drept penal-comercial are firma dumneavoastra si cine ii coordoneaza? Cate dosare au gestionat anul acesta? Cu ce alte firme de avocati, specializate in aceasta practica, aveti cele mai multe colaborari?

Departamentul penal din cadrul firmei nostre are in prezent 17 avocati specializati in materia dreptului penal-comercial, eu avand rolul de coordonator al activitatii lor. Luand in considerare si dosarele incepute in anii trecuti, dar nesolutionate pana in prezent, numarul dosarelor gestionate de noi in anul acesta este de peste 100. Colaboram cu majoritatea societatilor de avocatura specializate in aceasta practica. Fiecare membru al consortiului de avocati implicati in apararea unui client are rolul lui, prestabilit, in functie de abilitatile care il recomanda, insa toti actionam in vederea implementarii unor strategii comune de aparare a clientilor, prestabilite. 

Cam cu cat estimati ca va contribui acest departament la veniturile firmei, anul acesta?

Avand in vedere procentul de contributie al fiecarui department la veniturile obtinute de firma in prima jumatate a acestui an apreciez ca la finalul anului contributia Departamentului penal va fi de aproximativ 70-75%.



Descoperă oportunitățile de recrutare de pe LegiTeam! GRATUIT.



Exista multe dosare penale pe evaziune fiscala sau mai complicate - grup infractional organizat, avand in aria de preocupare pretins infractionala, printre altele, si evaziunea fiscala/spalarea de bani – in care se ajunge la verificarea unor detalii tehnice, fiscale. Ce ar trebui sa faca avocatii, in aceasta etapa: sa colaboreze cu firme de taxe, cu contabilii firmei vizate de ancheta? Firma dumneavoastra unde gaseste resursele necesare in aceste cazuri?

Strategia de aparare in cadrul unui dosar penal trebuie sa fie privita ca un tot unitar, incluzand atat demersurile procedurale cat si aspectele tehnice/specializate, unde un rol important il au consultantii fiscali si expertii contabili. In toate dosarele de acest fel colaboram cu consultanti fiscali de top si experti contabili cunoscuti, aceasta fiind una din conditiile preluarii mandatului de asistenta juridica de catre noi. In multe cazuri de acest gen implicarea noastra se realizeaza la recomandarea consultantilor fiscali ori a expertiloc contabili cu care colaboram. Eu cred ca este benefic pentru client sa fie asistat de avocati, consultanti fiscali si experti contabili care se cunosc foarte bine si care actioneaza ca o echipa. Colaborarea cu contabilii firmei vizate de ancheta se realizeaza exclusiv pentru obtinerea informatiilor necesare intelegerii rationamentelor care au stat la baza unor inregistrari contabile. 

Care sunt cele mai des intalnite probleme de penal-comercial cu care se confrunta astazi clientii firmei dumneavoastra? Va rugam sa creionati un ‘Top 5’ al celor mai frecvente greseli pe care le fac clientii si ajung in zona de penal-comercial.

Intr-un ‘Top 5’ al celor mai frecvente greseli as enumera:

1.    acceptarea unor solutii financiar-contabile care la un moment dat sunt apreciate ca fiind optimizare fiscala, insa in cele din urma pot atrage raspunderea penala pentru evaziune fiscala,
2.    lipsa de informare cu privire la modificarile legislative care impacteaza domeniul in care isi desfasoara activitatea si neconformarea la acestea,
3.    insuficienta verificare a bonitatii partenerilor contractuali si a comportamentului comercial si fiscal al acestora, anterior intrarii in relatia comerciala cu acestia,
4.    lipsa de instruire a angajatilor cum sa procedeze in situatiile in care le sunt solicitate foloase necuvenite de care functionari publici,
5.    lipsa de cooperare cu organele de control, necesara pentru preintampinarea unor evaluari eronate ale acestora.

Care sunt cele mai mari riscuri vazute de avocatii de penal-comercial, la care se expun administratorii/actionarii firmelor? Cand apar ele si cum pot fi evitate aceste riscuri?

Cele mai mari riscuri pentru administratorii societatilor sunt cele legate de incheierea si derularea contractelor, declararea si plata la termen a obligatiilor fiscale si interactiunea cu reprezentantii organelor cu atributii de control. Nu exista un moment cert la care sa apara un semnal de alarma. In functie de specificul fiecarei activitati, riscurile se pot materializa inclusiv din faza pre-contractuala sau la momentul discutiilor interne privind abordarea unui anumit proiect. In general, actionarii societatilor sunt mai putin expusi, insa pot aparea riscuri de natura penala mai ales in situatiile in care deciziile lor privind activitatea societatilor sunt la limita legii sau sunt implementate in mod defectuos de catre administratori. Solutia pentru minimizarea riscurilor este apelarea la consultanti de specialitate (juridica, contabila, fiscala).
 
Care ar trebui sa fie primul lucru facut de omul de afaceri/administratorul firmei, cand este cautat de procurori ?

Sa contacteze avocatul. Desi poate parea un raspuns subiectiv, cred ca o abordare corecta a dosarului penal inca de la inceput, prin utilizarea tuturor mijloacelor de aparare permise de lege, poate influenta in mod semnificativ evolutia ulterioara a dosarului penal.   

Ati realizat audituri de protecție pentru companii care ar putea avea probleme de natură penală? Cum se face acest audit, cat dureaza, cati oameni sunt implicati, cine trage concluziile si cum se urmareste implementarea masurilor?

Da, acest tip de serviciu se regaseste in practica noastra si este solicitat frecvent in ultima perioada de timp. Activitatea de audit debuteaza cu identificarea zonelor de risc pentru client, in raport de obiectul de activitate. Urmeaza stabilirea structurii raportului de audit si discutarea acesteia cu clientul. Activitatea propriu-zisa de auditare implica obtinerea de informatii detaliate cu privire la modalitatea in care clientul isi desfasoara activitatea, in special in zonele de risc identificate de noi. Aceste informatii se obtin prin analiza documentelor relevante si prin discutii purtate cu persoane implicate in activitatea care genereaza riscuri in materie penala pentru client. Durata desfasurarii auditului si numarul avocatilor implicati variaza in functie de volumul informatiilor ce trebuie obtinute si analizate, dar si de complexitatea situatiilor de fapt cu potential risc penal identificate. Concluziile sunt prezentate in raportul de audit intocmit de noi, iar implementarea masurilor recomandate se realizeaza de catre client, cu aportul nostru.   
 
De regula, când sunt penalistii firmei dumneavoastra apelati pentru acest tip de audit: când există doar suspiciuni de corupție corporate sau când au apărut deja semnele clare ale unor infracțiuni ce ar putea afecta compania?

Daca pana acum 2 - 3 ani eram solicitati mai ales cand clientul detinea indicii clare ale unor infractiuni ce ar putea afecta compania, in ultima perioada am remarcat o crestere a numarului solicitarilor in situatii in care exista doar si suspiciuni de savarsire a unor fapte de natura penala. Atentia sporita pe care clientii o acorda in prezent preventiei in materie penala este consecinta constientizarii riscurilor implicarii intr-un dosar penal, iar avalansa de dosare la care ati facut referire anterior a contribuit esential la prioritizarea preventiei. 

Cum lucrați în astfel de situații? Care sunt principalele reguli?

De obicei, despre evolutia activitatii de audit si cu privire la concluziile acesteia sunt informate persoane ce ocupa pozitii cheie in conducerea clientului. In functie de specificitatea obiectului auditului precum si a organizarii interne a clientului, pot fi tinute la curent si alte persoane. Principala regula in elaborarea unui astfel de audit consta in obtinerea unui volum cat mai mare de informatii relevante, care sa permita intelegerea corecta a situatiei clientului. Apoi, activitatea de auditare trebuie sa fie realizata in mod discret, fara a alarma inutil personalul clientului. In final, raportul de audit trebuie elaborat intr-o maniera clara, concisa, iar recomandarile trebuie sa fie usor de implementat de catre client.   

Ați adăugat clienți noi în portofoliu după ce ați fost apelat pentru astfel de audituri?

Da, de regula clientii care apeleaza la noi pentru efectuarea unor astfel de rapoarte de audit isi manifesta dorinta de continuare a colaborarii, atat pentru a monitoriza evolutia situatiei auditate, cat si pentru alte situatii ce pot intra sub incidenta dreptului penal.

Ați fost apelat de clienți mari, corporații, pentru a efectua investigații interne în urma cărora să analizați riscuri precum mita, corupția, schimbul de informații cu oameni din afara firmei, înțelegeri anticoncurențiale samd? În astfel de cazuri, colaborați cu avocații interni ai companiei sau lucrați independent, informând doar factorii de conducere ai firmei?

Desigur. Cooptarea avocatilor interni ai clientului in activitatea de investigatie s-a realizat doar in cazurile in care nu existau indicii ca acestia ar putea fi implicati in faptele investigate. Aportul avocatilor interni este unul benefic pentru activitatea de investigatie, acestia avand capacitatea de a ne furniza informatii intr-o maniera ca ne usureaza munca de analiza.

Ați colaborat cu firme de avocatură internaționale în astfel de cazuri?

In majoritatea investigatiilor realizate pentru corporatii internationale am facut parte din echipe extinse de avocati, colaborand cu firme de avocatura internationale cotate ca leaderi in acest tip de investigatii.

Care sunt primele sfaturi pe care le dați clientului, când constatați că există riscuri generate de unii angajați? Asistați clienții și la concedierea acestora? Îi ajuta să sesizeze autoritățile, dacă este cazul?

Recomandarile sunt personalizate, in functie de gradul de risc identificat si de posibilitatile concrete de reintrare a clientului in legalitate. Indiferent insa de situatie, toate sfaturile noastre urmaresc reintrarea clientului in legalitate. In cazul in care situatia de fapt impune luare unor masuri disciplinare fata de salariati, departamentul nostru specializat pe probleme de dreptul muncii asista clientul in derularea procedurilor legale, inclusiv in cazul concedierilor. Sesizarea autoritatilor exonereaza societatea de raspundere penala in unele cazuri, sau poate constitui cauza de reducere a limitelor legale de pedeapsa. Exista insa si cazuri cand sesizarea autoritatilor este obligatorie, neconformarea fiind sanctionata ca infractiune.

Exista si parte de preventie in aceasta arie de practica? Ce ii invatati pe clienti sa NU faca si cum? Aveti clienti carora le acordati consultanta continua pe aceasta arie? 

Da, o componenta esentiala a consultantei pe care o oferim clientilor vizeaza preventia. Este o preocupare constanta a noastra sa marim constientizarea preventiei printre clientii nostri. Avem clienti interesati permanent de modificarile legislative in materie, carora le asiguram consultanta necesara conformarii, respectarii noilor dispozitii si preventiei implicarii in cauze penale. De asemenea, organizam pentru clientii nostri traditionali, inclusiv traininguri si sesiuni de comunicare cu departamentele expuse riscurilor, atat generate de probleme punctuale pe care le intampina in activitatea lor cat si ca urmare a modificarilor legislative ce pot surveni in reglementarea relevanta.

Cum factureaza penalistii activitatea avocatiala?

In general, activitatea avocatiala in materie penala o facturam utilizand sistemul tarifelor orare, diferentiate in functie de nivelul de senioritate al fiecarui avocat implicat. Uneori, cand clientul este limitat de un anumit buget, acceptam stabilirea unor praguri maxime de facturare, sau chiar sistemul onorariului global.

Care credeti ca ar fi atu-urile care va diferentiaza de celelalte firme de avocati care au departamente de penal-comercial? De ce ar apela o companie mare, locală sau internațională, la firma dumneavoastră?

In primul rand nivelul ridicat de senioritate al avocatilor care isi desfasoara activitatea in cadrul departamentului nostru penal. Trei dintre avocatii nostri au peste 30 de ani vechime, sunt fosti magistrati, unii avand si practica pedagogica de specialitate. Unul dintre avocatii nostri activeaza in prezent in calitate de conferentiar universitar doctor, la catedra de drept penal a Facultatii de Drept din cadrul Universitatii din Bucuresti. Departamentul penal a fost infiintat in urma cu 20 de ani, timp in care am dobandit o experienta vasta in practica penal-comerciala. La acestea se adauga dimensiunea echipei si capacitatea de a raspunde in cel mai scurt timp oricaror solicitari venite din partea clientilor. Un atu al nostru il reprezinta si faptul ca putem organiza si manageria proiecte de amploare, atat la nivel local, cat si pe intreg teritoriul tarii. Cu titlu de exemplu, pentru unul din clientii nostri am organizat prin forte proprii si colaboratori externi, asistarea la activitati de audiere timp de 2 saptamani in toate cele 41 judete ale Romaniei.  

Veti dezvolta activitatea pe aceasta arie de practica? Ce va propuneti? Care sunt principalele linii strategice ale firmei pentru aceasta practica?

Necesitatea dezvoltarii acestei arii de practica este impusa de multitudinea solicitarilor venite din partea clientilor. In continuare avem in vedere extinderea ca dimensiune a echipei, dar nu vom neglija eficientizarea activitatii acesteia si cresterea profesionala a membrilor echipei.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 41 / 4467
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR Allen & Overy a asistat ADM Capital la vânzarea Brikston. Ce avocați au făcut parte din echipa despre care clientul spune că are ”una dintre cele mai bune practici de M&A din țară”
Litigiile dintre bănci și clienți continuă. Ce case de avocați au fost apelate de instituțiile bancare în dosarele importante
În agricultură, interesul investitorilor este orientat în special către fermele specializate pe cultura plantelor și industriile procesatoare de materii prime. Elementele care fac un business agricol atractiv, explicate de Cristian Radu, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații
Avocații NNDKP spun că se conturează o piață ‘secundară’ pentru NPL: o piață ‘retail’, de vânzare individuală, în funcție de profilul creanței și pachetului de garanții aferente. Alina Radu, Partener: Structura echipei ne permite să acordăm asistență în proiecte dificile care necesită găsirea unor soluții încă neîncercate pe piața românească
O noua firmă de avocatură, propulsată de avocați cu experiență. Ijdelea Mihăilescu are în portofoliu clienți de talie mare din mai multe industrii
IFLR 1000, ediția 2018: Nestor și Țuca sunt pe prima treaptă a podiumului. Birourile locale ale firmelor internaționale își întăresc poziția în ‘clubul’ celor mai bune case de avocați din România
Cele mai active firme de avocați implicate în fuziuni și achiziții în T1-T3 2017. Ce giganți cu prezență la București au intrat în Top 25 Thomson Reuters global, european și regional
Avocații ZRP, implicați în câteva tranzacții de credit sindicalizat, în derulare, în care asistă împrumutații. Elena Iacob, Partener: Finanțatorii și companiile au un apetit încă redus pentru credite noi
PeliFilip și Linklaters asistă Min. Finanțelor în emisiunea de euroobligațiuni în valoare de 1 mld E. Clifford Chance a asistat managerii tranzacției coordonate de la București. Ce avocați au fost implicați
Avocații Leroy și Asociații au asistat clienții în 10 finanțări complexe în ultimul an. Practica de Banking & Finance asigura 25% din veniturile firmei
Când apelează firmele la head-hunting în domeniul juridic. Criteriile în selecția posibililor candidați, explicate de Antonella Papp (expert internațional) și Monica Paisa (Staff Coordinator, TZA)
Trei firme de avocați apără proprietatea intelectuală pe lux în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...