ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Finanțări sindicalizate | Avocații de la Mușat & Asociații spun că, în ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și se așteaptă ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Monia Dobrescu, Partener: Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință

17 Octombrie 2021   |   Ștefania Enache

Mușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate.

 
 
În ciuda pandemiei, există în continuare apetit pentru finanțare.Chiar dacă s-a manifestat o anumită prudență în piață, îndeosebi pe parcursul anului trecut, interesul pentru investiții și, implicit, finanțare a crescut.Efectele acestui trend se reflectă și într-o redresare a activităților economice.La nivelul pieței, se remarcă, în mod special, investițiile orientate către digitalizare, automatizare și optimizare a proceselor operaționale.

„Este o tendință tot mai accentuată în aceasta zonă, care vine în mod natural după restricțiile sanitare din ultima perioadă”, punctează Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații.


Totuși, avocatul atrage atenția că, în deciziile de business, trebuie avute în vedere și provocările momentului, care se manifestă separat de contextul epidemiologic și de restricțiile aferente. Din păcate, în țara noastră există o serie de turbulențe politice care pot reprezenta o frână pentru trend-ul crescător din ultimii ani, întrucât buna funcționare a pieței cere o predictibilitate cât mai mare.

Tendințele din piață

Mușat & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România cu o experiență vastă în consultanța care vizează creditele sindicalizate. În acest context, Monia Dobrescu arată faptul că, raportat la activitatea pe care echipa sa o derulează, au fost mai frecvente cazurile în care au fost urmărite împrumuturi mari acordate de instituțiile finanțatoare străine. Avocatul menționează că situația este generată de faptul că apetitul local pentru împrumuturi mari, deși în creștere, este probabil sub nivelul european, fiind în general rezervat unor grupuri cu posibilități financiare solide și unor investiții pe măsură.

„Proiectele cu un potențial economic solid și care au la bază un model financiar predictibil sunt evident mai atractive pentru instituțiile finanțatoare. De multe ori, însă, complexitatea economică a unui proiect nu denotă și claritate juridică. Aici intervin avocații împrumutatului, care pot găsi soluții inovatoare prin care să traducă potențialul bancabil al clientului lor în mecanisme juridice care să satisfacă criteriile și cerințele finanțatorilor”, mai spune expertul intervievat de BizLawyer.




Monia Dobrescu amintește faptul că, în ultimii ani, complexitatea soluțiilor de finanțare a crescut tot mai vizibil. Astfel, de la criterii de evaluare a investițiilor și până la mecanisme foarte eficiente de ajustare și optimizare a costurilor de finanțare și la trend-ul general de tehnologizare din domeniul financiar, se remarcă tot mai mult o schimbare în piață, fiind avantajați jucătorii din domeniul financiar care reușesc să țină pasul.

„Profilul clienților asistați de firma noastră cuprinde îndeosebi companii de talie internațională. Echipa noastră de Banking & Finance este implicată preponderent de partea finanțatorilor, dar am asistat și jucători mari în legătură cu obținerea unor împrumuturi. Cu titlu de exemplu, am avut în ultimii ani o serie de mandate în care am asistat finanțatori din străinătate ce acționau ca aranjor în finanțări transfrontaliere de sute de milioane de euro, acordate pentru investiții sau restructurări și refinanțări de credite existente, inclusiv ca urmare a unor achiziții complexe care au fost gândite de la bun început pentru a optimiza obținerea finanțării. În plus, am fost implicați de partea finanțatorilor inclusiv în cadrul unor credite sindicalizate acordate unor instituții financiare. Printre clienții pe care i-am asistat în accesarea de finanțări, ar fi de menționat companii din zona de automotive, pharma, telecom, retail sau agricultură”, detaliază Partenerul Mușat & Asociații.

Firma de avocatură s-a implicat și în mandate care urmăresc finanțări sindicalizate pentru proiecte ESG. De altfel, echipa are o experiență vastă în a lucra cu importante bănci de investiții europene, unde interesul pentru proiecte ESG a fost în continuă creștere în ultimii ani.

„Un prim avantaj al evaluării companiilor de către instituțiile finanțatoare prin prisma factorilor ESG este acela al responsabilizării debitorilor, ceea ce aduce rezultate pozitive pe termen lung, atât în economie, cât și în societate, în general. În plină pandemie, s-a observat tendința de a da o mai mare atenție factorului social, cu respectarea drepturilor omului și crearea unor condiții de muncă mai potrivite contextului sanitar. Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință”, precizează avocatul.  

Totuși, trebuie menționat că, din perspectiva finanțărilor, evaluarea performanței unei companii pe baza factorilor de mediu, sociali și de guvernanță poate fi uneori dificil de realizat. Expertul atenționează că toate criteriile din sfera ESG, de care depind în aceste proiecte și costurile de finanțare, sunt mai greu cuantificabile în comparație cu indicatorii economici clasici, iar acesta este și motivul pentru care mecanismele juridice specifice din proiectele ESG necesită o atenție deosebită.

În ceea ce privește evoluția pieței creditelor sindicalizate, avocatul apreciază că, în contextul eliminării restricțiilor și a continuării procesului de vaccinare, ar fi de așteptat să se mențină creșterea pe acest segment.

„În ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și ne așteptăm ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Perioada pandemiei a însemnat și o conștientizare a nevoilor de schimbare profundă în unele domenii, astfel că multe companii vor investi pentru a face față mai bine unor situații similare pe viitor”, argumentează Monia Dobrescu.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică
 

Avocatul găsește soluțiile juridice optime pentru un credit sindicalizat


De cele mai multe ori, inițierea unui „sindicat bancar” depinde de relațiile preexistente ale împrumutatului cu unul sau mai mulți finanțatori, ajungându-se la sindicalizare în contextul în care finanțatorul nu are o poziție financiară suficient de solidă sau nu este optim pentru acesta să își asume un credit de dimensiunea și la nivelul așteptărilor împrumutatului.
 
Astfel, în funcție de situația concretă, rolul de aranjor este asumat de bănci care au mai multă experiență în acest sens sau cu care împrumutatul sau grupul finanțat are legături mai strânse.

„Este în fond și o chestiune de asumare a ponderii riscurilor, rolul în cadrul sindicatului fiind influențat și de politicile interne ale băncilor. Raportul dintre avantajele sindicalizării și costurile sau riscurile implicate tinde să fie favorabil altor variante de creditare, mai ales din perspectiva beneficiilor reputaționale, a gradului ridicat de flexibilitate, a conturării unor viitoare relații de business sau chiar a schimbului de know-how între participanții la sindicat. În plus, sindicalizarea presupune uneori intrarea unor finanțatori pe piețe care nu le sunt familiare”, explică Partenerul Mușat & Asociații.

Avocatul subliniază că decizia de finanțare sau nu a unui proiect este fundamentată pe criterii obiective de evaluare, un rol esențial avându-l procedurile interne ale finanțatorilor de „know your customer check”.

În ceea ce privește garanțiile, acestea se stabilesc pentru a securiza poziția băncii, dar au în vedere posibilitățile economice ale împrumutatului sau ale grupului din care face parte și de circumstanțele concrete ale dosarului de finanțare.

De asemenea, pachetul de garanții depinde și de creativitatea și experiența consultanților juridici și ale avocaților implicați. Rolul avocatului este să ajute părțile să găsească soluțiile optime pentru implementarea juridică a înțelegerii lor comerciale și economice. Deblocarea lipsei de lichiditate trebuie să fie implementată eficient, așa încât soluțiile viabile economic să fie posibile și în plan juridic.

„Există, desigur, o anumită marjă în care dobânzile sunt negociabile. Costurile de finanțare depind de multe ori de poziția financiară a împrumutatului, care practic determină și puterea de negociere. Cu toate acestea, se utilizează diverse instrumente pentru a anticipa potențiala evoluție economică a unui finanțat, astfel de analize fiind deseori făcute și prin prisma criteriilor ESG. O mai bună politica de sustenabilitate a unui împrumutat poate determina costuri de finanțare mai mici”, a subliniat Monia Dobrescu, in finalul interviului acordat BizLawyer.

 

Citește pe
In-house Legal Romania:

→   Meet the Professionals | Mihaela Racleș, Legal Compliance Director - PROFI: Până nu înțelegi business-ul și piața în care compania își desfășoară activitatea, nu ai cum să excelezi în ceea ce faci. Cred că tocmai acest aspect diferențiază un legal in-house foarte bun de o casă de avocatură. Și mai cred că tot acest aspect, de înțelegere a business-ului, este cel care determină departamentele juridice să aleagă anumite case de avocatură cu care să construiască relații de colaborare pe termen lung



 
→   Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Alex Potlog, Legal Director AbbVie pentru UK și Irlanda: Experiența mea în industria farma a însemnat colaborarea cu oameni extrem de inteligenți și talentați, pentru care prioritatea o reprezintă pacienții. Am văzut o industrie acționând proactiv la nivel global, demonstrând viziune și curaj, angajată la toate palierele societății și contribuind semnificativ la efortul colectiv de a depăși această situație dificilă
 
→   De vorbă cu unul dintre cei mai experimentați profesioniști ai Dreptului, inclus de Legal 500 pe lista celor mai influenți General Counsels din Europa Centrală și de Est | Radu Culic, Head of Legal la Roche România: Cheia de boltă este mentalitatea membrilor echipei juridice pe care o coordonez. Noi spunem „da, este posibil dacă...” și nu, „nu se poate pentru că...”


 
→   Provocările unei fuziuni în industria farma, gestionată integral de juriștii interni ai companiei. Cum a lucrat echipa condusă de Mihaela Scărlătescu, Head of Legal and Compliance Director la Farmexim & Help Net în proiectul integrării unui lanț regional de farmacii




→   Meet the Professionals | Elena Iacob, Head of Legal and Compliance - Alliance Healthcare: Prețuiesc oamenii, în toate reușitele ei au un rol esențial. Performanța nu este doar despre rezultate, cifre, ci și despre spiritul echipei, interacțiune și colaborare, despre încredere și emoții. Avocatul intern nu mai este doar un consultant, el a devenit un un veritabil partener de discuții în cadrul procesului decizional al companiei, este parte din decizie
 



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 782 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...