ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Banking & Finance | Avocații NNDKP au asistat clienții în finanțări de cca. 2,8 miliarde de euro, în ultimul an. Cele mai relevante au continuat să fie finanțările sindicalizate în care bănci din România au pus la dispoziția împrumutaților fonduri semnificative pentru capital de lucru. De vorbă cu Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii, despre particularitățile proiectelor, apetitul pentru finanțare, echipă și tendințele care se prefigurează

12 Ianuarie 2023   |   Ștefania Enache

Banking & Finance | Avocații NNDKP a asistat clienții în finanțări de cca 2,8 miliarde de euro, în ultimul an. Cele mai relevante au continuat să fie finanțările sindicalizate în care bănci din România au pus la dispoziția împrumutaților fonduri semnificative pentru capital de lucru, până la o cincime din totalul proiectelor fiind restructurări ̸ refinanțări. De vorbă cu Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii, despre particularitățile proiectelor, apetitul pentru finanțare și tendințele care se prefigurează

Alina Radu, Partener si Coordonator al practicii de Drept Bancar si Finantări a NNDKP

 
 
Mediul economic este într-o continuă schimbare, iar pulsul actual al economiei se simte foarte bine analizând activitatea practicilor de Banking & Finance din cadrul marilor firme de avocatură.Pentru a se putea dezvolta, pentru a-și redimensiona proiectele sau pentru a face față unor probleme intervenite ca urmare a noului context dominant la nivel internațional, companiile au nevoie de consultanță de specialitate, în urma căreia să intentifice soluțiile cele mai bune pentru afacerea lor.Echipa NNDKP este una dintre cele mai active în acest domeniu, fapt evidențiat și de activitatea avocaților din ultimele 12 luni. Valoarea proiectelor în care aceștia s-au implicat în ultimul an a atins un nivel de aproximativ 2,8 miliarde euro.

Primele trei trimestre ale anului în curs au stat sub semnul diversității. Avocații NNDKP au fost implicați în mandate variate, de la dosare de finanțare și refinanțare, la proiecte de restructurare de datorii; de la proiecte ce au presupus asistență juridică și fiscală pentru lansarea de servicii bancare, servicii de plată sau alte servicii financiare, la aspecte de reorganizare la nivel de grupuri de societăți și transferuri de portofolii în sectorul financiar.

„Pentru a da o imagine de ansamblu, pe partea de finanțare, cele mai relevante au continuat să fie finanțările sindicalizate în care bănci din România au pus la dispoziția împrumutaților fonduri semnificative pentru capital de lucru. Exemple în acest sens sunt finanțarea de 347 milioane euro (acordată grupului Ameropa de către sindicatul format din Banca Comercială Română (BCR) și Raiffeisen Bank  („joint Initial Mandated Lead Arrangers” și „Bookrunners”), împreună cu ING Bank N.V. Amsterdam – sucursala București și UniCredit Bank („Mandated Lead Arrangers”) și o altă finanțare de aproximativ 95 milioane euro acordată în echivalent lei unei companii industriale (într-un alt proiect, cu caracter confidențial)”, punctează Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii de Drept Bancar și Finanțări a NNDKP.

În plus, echipa NNDKP a continuat să asiste în finanțări de achiziții de companii românești (pe segmentul de companii medii) active în industrii cum ar fi industria prelucrătoare și industria alimentară, dar și într-un număr foarte mare de tranzacții de finanțare transfrontalieră (finanțări la nivel de grupuri cu prezență multi-jurisdicțională și care au prezență în România). „Spre deosebire de anii trecuți, împrumuturile pentru dezvoltarea unor noi facilități de producție sau logistice au fost limitate la extinderea unor facilități existente, mai degrabă decât finanțarea unor proiecte de la zero”, precizează Alina Radu.

De asemenea, în 2022, a devenit semnificativă în activitatea NNDKP și partea de asistență pentru companii în vederea optimizării structurii de capital. Partenerul firmei de avocatură dă ca exemplu asistența acordată companiei Aaylex în structurarea grupului de companii, consolidarea datoriilor bancare și finanțarea sindicalizată în valoare de aproximativ 470 milioane lei (facilitate multi-valută).

Totodată, există foarte mult interes din partea clienților pe care avocații îi asistă pentru sectorul serviciilor de plată și pentru servicii bancare și financiare oferite on-line, precum și pentru dezvoltarea de aplicații, platforme, parteneriate, care asigură accesul din ce în ce mai facil la astfel de servicii unei palete din ce în ce mai largi de clienți.

„O zonă care devine din ce în ce mai relevantă este zona de restructurare. Aș nuanța, spunând că vorbim de mai multe tipologii de proiecte – proiecte de revitalizare („turnaround”) în cazul companiilor care au dificultăți, dar care își reașează afacerile și se repoziționează în piață, proiecte de restructurare care presupun găsirea unor soluții pentru probleme de lichiditate sau structurale care pot fi rezolvate între companie, furnizori, creditori fără a apela la proceduri formale judiciare, sau proiecte ce presupun asistarea în proceduri de restructurare preventivă. E o zonă în care echipa noastră este foarte activă, având oportunitatea de a lucra deja atât în proiecte naționale, cât și internaționale. Unul dintre cele mai interesante proiecte de restructurare este asistența acordată băncilor în restructurarea datoriilor unei companii active în sectorul energiei. Valoarea agregată a finanțărilor în care am asistat în ultimele 12 luni a fost, până la acest moment (luând în calcul atât tranzacțiile naționale, cât și cele internaționale), de aproximativ (în echivalent euro) 2,8 miliarde euro”, completează Alina Radu.

Particularitățile proiectelor de finanțare

Analiza proiectelor din portofoliul NNDKP oferă și o imagine legată de particularitățile mandatelor aflat, în 2022, pe masa de lucru a avocaților. Având în vedere facilitățile oferite prin intermediul programelor europene și guvernamentale, anul acesta consultanții au avut un număr mai mare de proiecte de finanțare cu garanții de stat. „Astfel de proiecte presupun revizuirea și corelarea documentației de finanțare cu documentația tipică emiterii garanțiilor de stat. Un aspect important este particularizarea necesară atunci când sunt tranzacții ce implică un sindicat de bănci acționând printr-un agent de garantare”, precizează Partenerul NNDKP.

Avocatul mai spune că se observă din partea finanțatorilor un apetit mai ridicat pentru proiectele „verzi”. O atitudine similară au și companiile mari, multinaținalele. „Subiectul ESG („Environment, Social, Governance”) este un subiect care nu poate fi ignorat de nicio companie care vrea să rămână relevantă pe piață. Când vorbim despre ESG, vorbim despre respectarea unor standarde de protecție a mediului, de responsabilitate socială și guvernanță corporativă, pentru dezvoltarea unor afaceri durabile. Respectarea acestor standarde va deveni un factor important în luarea deciziilor de investiție și de finanțare de către investitori și finanțatori. Chiar dacă în anumite momente poate părea că cerințele ESG pierd din importanță în fața provocărilor aduse de războiul din Ucraina, de condițiile actuale macroeconomice și de pe piața energiei, apariția unor noi produse financiare și diferențierea deciziilor de investiție și finanțare pe aceste criterii se va intensifica”, argumentează Alina Radu.

În plus față de finanțarea unor proiecte verzi, un loc important îl va ocupa și finanțarea bazată pe criterii de performanță în ESG, cu consecința aplicării unor marje de dobândă redusă pentru companiile care reușesc să atingă țintele de performanță convenite („sustainability-linked financing”).



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



„Pentru moment, am fost implicați în proiecte transfrontaliere cu componentă de criterii de performanță ESG, dar acestea se vor extinde și în România. Aplicarea criteriilor ESG va avea ca efect transformarea multor companii, iar primele măsuri trebuie deja gândite și planificate, cu sprijinul avocaților și consultanților”, subliniază avocatul.

Pentru a beneficia de finanțare, o afacere trebuie să îndeplinească o serie de condiții, iar viabilitatea și sustenabilitatea proiectului sunt esențiale. „Sponsorul proiectului trebuie să poată să dovedească faptul că este un proiect viabil, care va genera o sursă de venit sustenabilă pentru rambursarea împrumutului. În plus, trebuie să dovedească atât existența unor fonduri pentru acoperirea unui procent din costurile proiectului, cât și capacitatea de a aduce fonduri suplimentare în caz de „cost overrun” (depășirea costurilor estimate și bugetate pentru realizarea proiectului N.R.)”, detaliază Partenerul NNDKP.

În ceea ce privește finanțarea proiectelor din zona imobiliară, „vedete” pentru mult timp ale economiei, Alina Radu punctează faptul că atunci când circumstanțele se schimbă și nu mai suntem pe un trend de creștere economică, finanțarea continuă să se acorde pentru proiecte care își dovedesc viabilitatea, inclusiv în sectorul imobiliar. „Am lucrat anul acesta la proiecte de finanțare pentru sectorul imobiliar, inclusiv pentru dezvoltarea unui proiect rezidențial. Părerea mea este că, în circumstanțele actuale, particularitățile proiectului/companiei ce solicită finanțare sunt foarte relevante, mai degrabă decât industria. Sigur că industria este foarte importantă, dar există factori semnificativi de diferențiere între companiile active într-o industrie. În 2022 nu am avut proiecte de finanțare de achiziții de proiecte imobiliare, dar am asistat fie băncile, fie dezvoltatorul imobiliar, în legătură cu finanțări acordate pentru dezvoltarea sau extinderea unor proiecte imobiliare, în mare parte în sectorul rezidențial și retail. De asemenea, nu pot să nu menționez interesul investitorilor și finanțatorilor pentru domeniul energiei și energiei verzi”, adaugă expertul NNDKP.

Un alt domeniu foarte activ este digitalizarea, care presupune aspecte diverse: modalitatea de încheiere a contractului fără prezență fizică (exclusiv prin proceduri online), aspecte de protecția datelor personale, aspecte ce țin de aplicarea legislației de prevenire a spălării banilor și combaterii finanțării terorismului și efectuarea procesului de cunoaștere a clientelei la distanță, modalitățile de aplicare a cerințelor de securitate și autentificare strictă, modalitățile de exprimare a consimțământului pentru diverse tipuri de operațiuni.

„Sunt în continuare multe aspecte de interpretare în acest domeniu, mai ales când aplicăm prevederile la situațiile concrete care pot apărea. Proiectele de acest tip necesită o foarte bună cunoaștere atât a legislației și ghidurilor și opiniilor emise de autoritățile europene, cât și a legislației și practicii autorităților și instanțelor judiciare românești ”, consideră avocatul intervievat de BizLawyer.

Practica de Banking & Finance a fost implicată și în mandate de restructurări/refinanțări, un procent între 15% - 20% fiind dedicat acestei zone. Alina Radu consideră că procentul acesta ne arată că deocamdată se mențin condițiile normale de afaceri și încă nu se văd semnele unei recesiuni. „Este însă probabil ca în anul următor lucrurile să se schimbe, în funcție de circumstanțele macroeconomice, situația la nivelul UE și la nivelul partenerilor comerciali principali ai economiei românești. Situațiile pot fi diverse, de la companii care au nevoie de revitalizare („turnaround”), la companii ce necesită restructurare preventivă pentru a evita intrarea în proceduri de insolvență. Având în vedere scăderea numărului de judecători și prelungirea termenelor acordate pentru procedurile derulate prin intermediul instanțelor, procedurile de restructurare out of court se pot dovedi mult mai eficiente. Din experiența pe care o avem în procese de acest tip, este important ca situațiile ce necesită remediere să fie identificate cât mai devreme pentru a avea mai multe opțiuni în vederea redresării companiei”, avertizează avocatul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Spre deosebire de anii anteriori, atunci când echipa NNDKP a asistat într-o serie de proiecte de finanțare a construcțiilor de nave maritime și de achiziție de nave de zbor, precum și în tranzacții de leasing de aparate de zbor, în ultimele 12 luni nu a mai avut proiecte de acest tip.  „Anul acesta, din ceea ce am văzut noi, au fost mai degrabă achiziții în sectorul public decât în sectorul privat, colegii noștri din practica de achiziții publice fiind implicați în derularea unor astfel de proceduri de partea ofertantului”, subliniază Alina Radu.

Diversitatea proiectelor în care este implicată echipa de Banking & Finance este evidentă. Avocații oferă asistență de specialitate în mandate complexe, iar printre ele regăsim și tranzacții cu portofolii neperformante. Anul acesta, asistența acordată de NNDKP a fost în proiecte de transfer de portofolii de credite performante între instituții financiare.
 

Despre echipă și proiecte finalizate cu succes


Alina Radu
amintește faptul că multe dintre proiectele de finanțare începute anul acesta de echipa NNDKP s-au finalizat cu succes sau sunt în curs de finalizare. „A existat o singură excepție – o finanțare ce ar fi urmat să fie acordată unei companii pentru plata unor datorii fiscale acumulate, o tranzacție în care nu s-au putut da finanțatorului suficiente garanții pentru rambursarea creditului. Proiectul a fost însă foarte interesant, implicând și aspecte de restructurare a datoriilor fiscale și interpretarea prevederilor legale relevante”, menționează avocatul.

Printre proiectele finalizate cu succes regăsim asistența juridică acordată Bancii Comerciale Română S.A. (BCR) și Raiffeisen Bank SA, în calitate de Aranjori Principali Mandatați Inițial și Bookrunners, împreună cu ING Bank N.V. Amsterdam – Sucursala București și UniCredit Bank S.A., în calitate de Aranjori Principali Mandatați, BCR având și rol de Agent în legătură cu Documentația, Agent de Facilitate și Agent de Garanție, pentru finanțarea capitalului de lucru pentru grupul elvețian Ameropa  în valoare de 347 milioane de euro. Echipa NNDKP a fost formată din Valentin Voinescu, Partener, Alexandru Ciambur, Asociat Senior, şi Cătălina Dan, Asociat.

În aceeași categorie se înscrie și asistența juridică acordată băncilor într-un proiect confidențial ce a implicat acordarea unei sume de aproximativ 95 milioane euro (în echivalent lei) pentru finanțare capital de lucru, cu garanție de stat. Proiectul a avut un grad de complexitate ridicat din cauza necesității de corelare a documentației de finanțare sindicalizată LMA cu cerințele documentației ce stă la baza garanției de stat, în contextul existenței unei structuri complexe de ipoteci asupra bunurile societății. Echipa firmei de avocatură a fost formată din Alina Radu, Partener, Cătălina Dan, Asociat.

De asemenea, NNDKP a acordat asistență juridică unei bănci din România într-un proiect ce a implicat acordarea de facilități de peste zece milioane de euro pentru scopuri multiple, în legătură cu achiziția unei societăți active în industria prelucrătoare și a achiziției de active de către compania țintă. NNDKP a oferit asistență completă băncii în legătură cu documentația de finanțare, aspectele de structurare și încheierea simultană a tranzacției financiare și a achiziției. Echipa de avocați a fost formată din Alina Radu, Partener, Alexandru Ciambur, Asociat Senior, Cătălina Dan, Asociat și Ioana Alexandru, Asociat.

„Deși multe dintre proiectele în care am fost implicați au avut elemente ridicate de complexitate, prima poziție o ocupă asistența juridică acordată AAylex ONE pentru unificarea împrumuturilor existente ale companiei în cadrul aceluiași aranjament sindicalizat, ulterior unui proces de consolidare și optimizare la nivel de grup, care a presupus fuziunea a 16 societăți într-o singură companie, AAylex ONE. NNDKP a acordat asistență societății AAylex în tot procesul de transformare a grupului și de-a lungul întregului proces de sindicalizare, asigurând consultanță cu privire la structurarea, negocierea și încheierea documentației. Ne așteptăm ca în viitor să se deruleze proiecte similare, având în vedere gradul de dezvoltare și maturizare a companiilor antreprenoriale românești. Echipa noastră a fost formată din Valentin Voinescu, Partener, Răzvan Vlad, Partener, Alexandru Ciambur, Asociat Senior, şi Cătălina Dan, Asociat”, susține Alina Radu.

Dintre proiectele în derulare la acest moment, cele mai interesante sunt cele de reorganizare a activităților și datoriilor grupurilor de societăți, precum și cele legate de restructurare, acestea presupunând o arie largă de aspecte ce trebuie analizate, integrate și corelate. În aceste mandate, echipa axată pe practica de Banking & Finance lucrează împreună cu colegii consultanți fiscali, precum și cu consultanți financiari sau de business. Dosarele de acest tip, necesită și înțelegerea particularităților industriei și activităților companiilor implicate.

Interesante sunt proiectele care implică parteneriate între companii de tehnologie și instituții bancare și financiare, precum și oferirea de diverse servicii prin intermediul platformelor online, în care este necesarca avocații să înțeleagă modelele și mecanismele implicate, pentru a le putea califica juridic.

„Sunt foarte mândră de echipa noastră specializată în domeniul finanțări, bancar, servicii financiare și de plată și piețe de capital. Este o echipă bine consolidată, în care am încercat să combinăm experiența și maturitatea, energia și entuziasmul, curiozitatea, spiritul analitic, cunoștințele și creativitatea, și să armonizăm cunoștințele profunde de drept cu înțelegerea clară a perspectivei comerciale și a celei practice. Alături de mine, în echipă îi avem pe: Valentin Voinescu, Partener, Alexandru Ciambur, Asociat senior, Cătălina Dan, Asociat, Ioana Alexandru, Asociat, Cristina Boștean, Asociat junior (în ordinea în care s-au alăturat echipei). Atât eu (în cei 25 de ani de avocatură), cât și Valentin (care la rândul lui are 18 ani de experiență) am fost formați pe o piață efervescentă, în continuă dinamică și schimbare, având șansa de a lucra în proiecte care ne-au permis să obținem o privire de ansamblu și o viziune integrativă. Avem o experiență vastă în tranzacții de finanțare (asistență atât pentru bănci, fonduri de private equity, cât și pentru companii), proiecte de restructurare, precum și în ceea ce privește aspectele cheie în organizarea și activitatea băncilor, instituțiilor financiare nebancare, instituțiilor de plată și emitente de monedă electronică, și aspectele de reglementare și conformitate în sectorul bancar și cel financiar. Valentin este și membru în Board-ul Turnaround Management Association Romania (TMA) fiind pasionat în egală măsură și de proiectele de revitalizare (turnaround) și restructurare. Colegii noștri mai tineri sunt foarte talentați, foarte prompți și deschiși să înțeleagă cum putem aduce valoare adăugată în munca noastră de avocați. Ei sunt implicați în toate proiectele relevante ale practicii noastre, pentru a avea o viziune cât mai largă asupra tipologiei proiectelor, conexiunii dintre acestea și alte arii de specialitate, contextului economic și juridic. Sunt niște avocați în care am mare încredere, încredere dobândită din lucrul împreună pe o arie vastă de proiecte”, a subliniat, în încheiere, Alina Radu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 441 / 1697
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...