ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cele mai importante modificări normative de care companiile ar trebui să țină cont într-o procedură de achiziții publice, explicate de avocații Clifford Chance Badea. Proiectele firmei în această arie de practică

21 August 2018   |   Ștefania Enache

Proiectele referitoare la achiziții publice sunt coordonate de Simona Neagu, Andreea Șișman și Vlad Peligrad, toți counseli în cadrul Clifford Chance Badea.

Simona Neagu, Vlad Peligrad si Andreea Sisman, counsels în cadrul Clifford Chance Badea

 
 
Noile modificări legislative operate în domeniul achizițiilor publice produc schimbări importante care vor avea un impact evident atât asupra procedurii de atribuire a contractelor, cât și cu privire la executarea contractelor de achiziții publice. Simona Neagu, counsel în cadrul Clifford Chance Badea, subliniază că prin adoptarea Ordonanței de urgență nr 45/2018 a fost eliminată procedura notificării prealabile a autorității contractante înainte de depunerea unei contestații la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) sau, direct, la instanța competentă. De asemenea, a fost introdusă cauțiunea stabilită ca procent din valoarea estimată a contractului, care nu poate depăși suma de 880 000 lei și au fost scutite de plata taxei judiciare de timbru contestațiile introduse direct pe cale judiciară. În plus, a fost recunoscut dreptul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau instanței de judecată de a atribui contractul unui operator economic în anumite situații. O altă modificare importantă vizează restrângerea aplicabilității criteriului prețului celui mai scăzut pentru atribuirea unui contract doar în cazul procedurilor a căror valoare estimată nu depășește pragurile valorice peste care licitația trebuie publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.


“Ordonanța de urgență nr. 45/2018 a adus modificări semnificative cadrului legislativ al achizițiilor publice în România, cu precădere în ceea ce privește remediile și căile de atac împotriva acțiunilor autorităților contractante care ar putea afecta drepturile operatorilor economici. O modificare ce poate avea un impact pozitiv în ceea ce privește calitatea achizițiilor publice efectuate o reprezintă obligarea autorității contractante de a nu mai folosi criteriul de atribuire al celui mai scăzut preț pentru procedurile de atribuire care trebuie publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Se dorește ca pentru achizițiile publice de o valoare însemnată să se pună accentul pe raportul calitate-preț. Autoritățile contractante vor avea datoria de a fixa criterii clare de departajare a operatorilor economici”, explică și Andreea Șișman, counsel în cadrul Clifford Chance Badea.

Decizia de a introduce în pachetul de legi vizând achizițiile publice o prevedere care stabilește că pentru achiziţia de produse şi servicii de peste 648.288 lei şi lucrări de peste 24.977.096 lei se vor folosi criteriile cel mai bun raport calitate preţ şi cel mai bun raport calitate cost, renunțându-se la "cel mai scăzut preţ" va produse o serie de efecte atât în privința autorității contractante, cât și a operatorilor economici. ”Pe de o parte, autoritățile contractante vor trebui să stabilească criterii de atribuire clare, inclusiv cu privire la calitatea produselor sau serviciilor achiziționate, documentația de atribuire trebuind să prevadă care sunt elementele de departajare a operatorilor economici, privind calitatea produselor și serviciilor oferite. Pe de altă parte, operatorii economici nu vor mai fi constrânși de transmiterea unei oferte axate pe un preț cât mai scăzut, ci vor trebui să acorde mult mai multă atenție calității produselor și serviciilor lor”, mai spune Andreea Șișman.

Rolul cauțiunii

Mai mult, introducerea unei cauțiuni în cuantum de 2% din valoarea estimată a contractului, sub sancțiunea respingerii contestației, reprezintă una dintre cele mai importante modificări ale Legii nr. 101/2016.

“Cauțiunea va constitui un efort financiar suplimentar pentru operatorii economici interesați în atribuirea contractului, efort financiar ce se adaugă scrisorii de garanție de participare. Este însă puțin probabil ca, cel puțin în cazul proiectelor complexe, operatorii economici să renunțe la exercitarea căilor de atac ca urmare a introducerii acestei cauțiuni”, atrage atenția Vlad Peligrad, counsel în cadrul Clifford Chance Badea.

Expertul Clifford Chance Badea menționează că regimul juridic al acestei cauțiuni va fi completat de dispozițiile Codului de procedură civilă, în special de art. 1064, ce reglementează modalitatea de restituire a cauțiunii. “Cât privește eliminarea etapei comunicării rezultatelor parțiale, chiar dacă această măsură ar putea accelera într-o oarecare măsură atribuirea contractului, ea ar putea conduce la îngreunarea procedurilor ca urmare a comasării mult mai multor aspecte într-o singură rundă de contestații, cu posibil impact asupra calității soluțiilor”, completează avocatul.

Când participă la o procedură de achiziții publice, cele mai importante modificări normative de care operatorii economici ar trebui să țină cont sunt cele legate de eliminarea procedurii notificării prealabile, precum și toate consecințele care decurg din această măsură. De asemenea, ar trebui să aibă în vedere eliminarea criteriului de atribuire a prețului celui mai scăzut pentru licitațiile cu o valoare ridicată. “Societățile participante în cadrul procedurilor de atribuire vor trebui să acționeze cu prudență și diligență în relația cu autoritatea contractantă, iar, în cazul în care se ivesc probleme legate de interpretarea și aplicarea dispozițiilor legale, este oportun să se apeleze la asistență juridică de specialitate”, punctează profesionistul Clifford Chance Badea.

La rândul lor, autoritățile contractante vor trebui să țină cont de toate modificările aduse legislației achizițiilor publice, în mod special cu privire la criteriul de atribuire al prețului celui mai scăzut, în acest sens vor trebui să își ajusteze criteriile de atribuite din documentație.





Foarte multe probleme practice apar în situația în care informațiile și criteriile din documentația de atribuire sunt neclare ori susceptibile de interpretări diferite. De asemenea, pot apărea dificultăți în interpretarea dispozițiilor legale, prin raportare la situațiile de fapt, care sunt variate și complexe de cele mai multe ori. În acest sens, pentru a se diminua riscul respingerii ofertei ca inacceptabilă sau neconformă, este necesară atât o analiză de specialitate a dispozițiilor legale, cât și cercetarea practicii Consiliului Național de Soluționare a Contestaților sau a practicii judecătorești în materie.

 
Simona Neagu, counsel în cadrul Clifford Chance Badea



Proiectele de achiziții publice implică echipe mixte


Proiectele referitoare la achiziții publice sunt coordonate de Simona Neagu, Andreea Șișman și Vlad Peligrad, toți counseli în cadrul Clifford Chance Badea. Simona Neagu este specializată pe litigiile din domeniul achizițiilor publice, Andreea Șișman pe consultanță în legătură cu proiecte de achiziții publice și finanțarea acestor proiecte precum și în proiecte de tip PPP, iar Vlad Peligrad este implicat atât în zona de litigii, cât și în consultanță în acest domeniu.

În proiectele de achiziții publice poate fi implicat orice avocat din departamentul de litigii sau din alte arii de practică, în funcție de proiect. Colegii de la litigii lucrează în principal în echipe restrânse, de 2 sau 3 persoane, fapt ce înlesnește schimbul de idei și împărțirea sarcinilor, în timp ce un proiect de consultanță poate implica avocați din mai multe arii de practică, în funcție de complexitatea proiectului și de fazele procedurii de achiziție (procedura de atribuire, due diligence, finanțare, refinanțare, etc.).

”Asistăm societăți mari, de obicei filiale ale unor societăți internaționale, care sunt implicate în proiecte mari inițiate de autoritățile publice. Lucrăm cu echipe multidisciplinare și, în funcție de mandat, construim echipe cu resurse din toate ariile noastre de practică (litigii, banking & finance, corporate). Practica noastră de litigii de achiziții publice se concentrează mai ales pe reprezentarea clienților, atât în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și în fața instanțelor de judecată, în proceduri care pot avea ca obiect atât plângerile împotriva deciziilor CNSC, cât și anularea contractelor de achiziție publică. Avem dosare prin care contestăm decizii ale autorității contractante și căutăm să obținem măsuri de remediere, sau în care formulăm apărări împotriva pretențiilor altor participanți la procedură. Pe zona de consultanță, avocații noștri acordă asistență prin efectuarea de analize cu privire la procedurile reglementate de lege, cu explicarea sferei de aplicare, a avantajelor și a dezavantajelor, sau în proiecte ce necesită analizarea unei proceduri ce s-a desfășurat în trecut și care ar putea implica anumite riscuri pentru ceea ce urmărește clientul să realizeze. Acordăm asistență pe parcursul întregii proceduri de licitație sau de contractare de achiziții publice (începând cu etapa de due diligence și elaborarea documentației) în domenii precum infrastructură, construcții, managementul resurselor de apă, managementul deșeurilor. De asemenea, acordăm asistență în legătură cu finanțarea de proiecte de concesiune și parteneriate public-private (PPP)”, precizează Andreea Șișman.

Unul dintre cele mai interesante proiecte pe care firma de avocatură îl are în derulare în acest moment este asistarea unui client în legătură cu procedura de achiziție de lucrări de infrastructură căi ferate Brașov-Simeria.

“Proiectele de achiziții publice implică echipe mixte și capacitatea de a înțelege și formula puncte de vedere solide într-un timp foarte scurt. Echipa de avocați implicată în proiectele de achiziții publice cunoaște bine principalele industrii și nevoile specifice clienților în astfel de proiecte, astfel încât este aptă să ofere plus valoare în termen scurt. Experiența avocaților noștri pe diverse arii de practică, beneficiile unei rețele internaționale de avocați (incluzând know-how, accesul la specialiști internaționali, echipe mixte de avocați români și internaționali pe proiecte complexe, accesul la precedente la nivel internațional), dar mai ales calitatea serviciilor noastre, ne recomandă în fața clienților”, punctează Vlad Peligrad.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 242 / 4988
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează Paralegal
Transferurile de proprietate și închirierile, cea mai mare pondere în mandatele echipei de Real Estate de la Radu & Asociații, în ultimele luni. Lucian Vițelaru, Senior Managing Associate, explică la ce se uită investitorii și ce precauții își iau bancile care finanțează proiectele
Cei mai buni avocați de Banking & Finance, recomandați de Legal 500 în ediția 2019. Cu ce proiecte au punctat firmele evidențiate și avocații listați
The European Legal 500, ediția 2019 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. NNDKP, ŢZA, PeliFilip, CMS și PNSA s-au distanțat de pluton. Cine sunt avocații considerați ‘Leading individuals’ și ‘Next Generation’
Mihai Mareș, singurul avocat român din elita “Leading individuals” – Legal 500 EMEA 2019, remarcat pentru practica “white-collar crime” | Avocatul la care trebuie să te duci, în România, pentru infracțiuni legate de criminalitatea gulerelor albe
Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen anunță formalizarea Centrului de Excelență în Litigii Fiscale (NNDKP CELF)
Noerr își consolidează departamentul de taxe, prin cooptarea a doi membri noi
Practica de Banking & Finance din KPMG Legal a reprezentat aproximativ 50% din totalul veniturilor societății de avocatură. Laura Toncescu, Partener KPMG în România: În afară de tranzacții și finanțări, un factor de succes a fost orientarea noastra spre zona de FinTech
RTPR Allen & Overy a asistat Barclays Bank PLC în calitate de aranjor pentru Alpha Bank România în cadrul primului program de emisiuni de obligațiuni ipotecare din România. A fost o tranzacție extraordinar de complexă și solicitantă, spun avocații
Clifford Chance Badea a asistat Alpha Bank România la lansarea primului program de emisiune de obligațiuni ipotecare realizată de un emitent român. Ce avocați au făcut parte din echipă
Echipa de Real Estate a BSMP lucrează în cinci proiecte de achiziție a unor terenuri din București pe care se vor construi birouri și ansambluri rezidențiale. Daniela Milculescu, Partener: Suntem implicați și într-o serie de discuții privind potențiale tranzacții pe piața hotelieră
Țuca Zbârcea & Asociații, desemnată „Firma cea mai inovatoare din România” în cadrul IFLR Europe Awards
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...