ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cele mai importante modificări normative de care companiile ar trebui să țină cont într-o procedură de achiziții publice, explicate de avocații Clifford Chance Badea. Proiectele firmei în această arie de practică

21 August 2018   |   Ștefania Enache

Proiectele referitoare la achiziții publice sunt coordonate de Simona Neagu, Andreea Șișman și Vlad Peligrad, toți counseli în cadrul Clifford Chance Badea.

Simona Neagu, Vlad Peligrad si Andreea Sisman, counsels în cadrul Clifford Chance Badea

 
 
Noile modificări legislative operate în domeniul achizițiilor publice produc schimbări importante care vor avea un impact evident atât asupra procedurii de atribuire a contractelor, cât și cu privire la executarea contractelor de achiziții publice. Simona Neagu, counsel în cadrul Clifford Chance Badea, subliniază că prin adoptarea Ordonanței de urgență nr 45/2018 a fost eliminată procedura notificării prealabile a autorității contractante înainte de depunerea unei contestații la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC) sau, direct, la instanța competentă. De asemenea, a fost introdusă cauțiunea stabilită ca procent din valoarea estimată a contractului, care nu poate depăși suma de 880 000 lei și au fost scutite de plata taxei judiciare de timbru contestațiile introduse direct pe cale judiciară. În plus, a fost recunoscut dreptul Consiliului Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor sau instanței de judecată de a atribui contractul unui operator economic în anumite situații. O altă modificare importantă vizează restrângerea aplicabilității criteriului prețului celui mai scăzut pentru atribuirea unui contract doar în cazul procedurilor a căror valoare estimată nu depășește pragurile valorice peste care licitația trebuie publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.


“Ordonanța de urgență nr. 45/2018 a adus modificări semnificative cadrului legislativ al achizițiilor publice în România, cu precădere în ceea ce privește remediile și căile de atac împotriva acțiunilor autorităților contractante care ar putea afecta drepturile operatorilor economici. O modificare ce poate avea un impact pozitiv în ceea ce privește calitatea achizițiilor publice efectuate o reprezintă obligarea autorității contractante de a nu mai folosi criteriul de atribuire al celui mai scăzut preț pentru procedurile de atribuire care trebuie publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene. Se dorește ca pentru achizițiile publice de o valoare însemnată să se pună accentul pe raportul calitate-preț. Autoritățile contractante vor avea datoria de a fixa criterii clare de departajare a operatorilor economici”, explică și Andreea Șișman, counsel în cadrul Clifford Chance Badea.

Decizia de a introduce în pachetul de legi vizând achizițiile publice o prevedere care stabilește că pentru achiziţia de produse şi servicii de peste 648.288 lei şi lucrări de peste 24.977.096 lei se vor folosi criteriile cel mai bun raport calitate preţ şi cel mai bun raport calitate cost, renunțându-se la "cel mai scăzut preţ" va produse o serie de efecte atât în privința autorității contractante, cât și a operatorilor economici. ”Pe de o parte, autoritățile contractante vor trebui să stabilească criterii de atribuire clare, inclusiv cu privire la calitatea produselor sau serviciilor achiziționate, documentația de atribuire trebuind să prevadă care sunt elementele de departajare a operatorilor economici, privind calitatea produselor și serviciilor oferite. Pe de altă parte, operatorii economici nu vor mai fi constrânși de transmiterea unei oferte axate pe un preț cât mai scăzut, ci vor trebui să acorde mult mai multă atenție calității produselor și serviciilor lor”, mai spune Andreea Șișman.

Rolul cauțiunii

Mai mult, introducerea unei cauțiuni în cuantum de 2% din valoarea estimată a contractului, sub sancțiunea respingerii contestației, reprezintă una dintre cele mai importante modificări ale Legii nr. 101/2016.

“Cauțiunea va constitui un efort financiar suplimentar pentru operatorii economici interesați în atribuirea contractului, efort financiar ce se adaugă scrisorii de garanție de participare. Este însă puțin probabil ca, cel puțin în cazul proiectelor complexe, operatorii economici să renunțe la exercitarea căilor de atac ca urmare a introducerii acestei cauțiuni”, atrage atenția Vlad Peligrad, counsel în cadrul Clifford Chance Badea.

Expertul Clifford Chance Badea menționează că regimul juridic al acestei cauțiuni va fi completat de dispozițiile Codului de procedură civilă, în special de art. 1064, ce reglementează modalitatea de restituire a cauțiunii. “Cât privește eliminarea etapei comunicării rezultatelor parțiale, chiar dacă această măsură ar putea accelera într-o oarecare măsură atribuirea contractului, ea ar putea conduce la îngreunarea procedurilor ca urmare a comasării mult mai multor aspecte într-o singură rundă de contestații, cu posibil impact asupra calității soluțiilor”, completează avocatul.

Când participă la o procedură de achiziții publice, cele mai importante modificări normative de care operatorii economici ar trebui să țină cont sunt cele legate de eliminarea procedurii notificării prealabile, precum și toate consecințele care decurg din această măsură. De asemenea, ar trebui să aibă în vedere eliminarea criteriului de atribuire a prețului celui mai scăzut pentru licitațiile cu o valoare ridicată. “Societățile participante în cadrul procedurilor de atribuire vor trebui să acționeze cu prudență și diligență în relația cu autoritatea contractantă, iar, în cazul în care se ivesc probleme legate de interpretarea și aplicarea dispozițiilor legale, este oportun să se apeleze la asistență juridică de specialitate”, punctează profesionistul Clifford Chance Badea.

La rândul lor, autoritățile contractante vor trebui să țină cont de toate modificările aduse legislației achizițiilor publice, în mod special cu privire la criteriul de atribuire al prețului celui mai scăzut, în acest sens vor trebui să își ajusteze criteriile de atribuite din documentație.





Foarte multe probleme practice apar în situația în care informațiile și criteriile din documentația de atribuire sunt neclare ori susceptibile de interpretări diferite. De asemenea, pot apărea dificultăți în interpretarea dispozițiilor legale, prin raportare la situațiile de fapt, care sunt variate și complexe de cele mai multe ori. În acest sens, pentru a se diminua riscul respingerii ofertei ca inacceptabilă sau neconformă, este necesară atât o analiză de specialitate a dispozițiilor legale, cât și cercetarea practicii Consiliului Național de Soluționare a Contestaților sau a practicii judecătorești în materie.

 
Simona Neagu, counsel în cadrul Clifford Chance Badea



Proiectele de achiziții publice implică echipe mixte


Proiectele referitoare la achiziții publice sunt coordonate de Simona Neagu, Andreea Șișman și Vlad Peligrad, toți counseli în cadrul Clifford Chance Badea. Simona Neagu este specializată pe litigiile din domeniul achizițiilor publice, Andreea Șișman pe consultanță în legătură cu proiecte de achiziții publice și finanțarea acestor proiecte precum și în proiecte de tip PPP, iar Vlad Peligrad este implicat atât în zona de litigii, cât și în consultanță în acest domeniu.

În proiectele de achiziții publice poate fi implicat orice avocat din departamentul de litigii sau din alte arii de practică, în funcție de proiect. Colegii de la litigii lucrează în principal în echipe restrânse, de 2 sau 3 persoane, fapt ce înlesnește schimbul de idei și împărțirea sarcinilor, în timp ce un proiect de consultanță poate implica avocați din mai multe arii de practică, în funcție de complexitatea proiectului și de fazele procedurii de achiziție (procedura de atribuire, due diligence, finanțare, refinanțare, etc.).

”Asistăm societăți mari, de obicei filiale ale unor societăți internaționale, care sunt implicate în proiecte mari inițiate de autoritățile publice. Lucrăm cu echipe multidisciplinare și, în funcție de mandat, construim echipe cu resurse din toate ariile noastre de practică (litigii, banking & finance, corporate). Practica noastră de litigii de achiziții publice se concentrează mai ales pe reprezentarea clienților, atât în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și în fața instanțelor de judecată, în proceduri care pot avea ca obiect atât plângerile împotriva deciziilor CNSC, cât și anularea contractelor de achiziție publică. Avem dosare prin care contestăm decizii ale autorității contractante și căutăm să obținem măsuri de remediere, sau în care formulăm apărări împotriva pretențiilor altor participanți la procedură. Pe zona de consultanță, avocații noștri acordă asistență prin efectuarea de analize cu privire la procedurile reglementate de lege, cu explicarea sferei de aplicare, a avantajelor și a dezavantajelor, sau în proiecte ce necesită analizarea unei proceduri ce s-a desfășurat în trecut și care ar putea implica anumite riscuri pentru ceea ce urmărește clientul să realizeze. Acordăm asistență pe parcursul întregii proceduri de licitație sau de contractare de achiziții publice (începând cu etapa de due diligence și elaborarea documentației) în domenii precum infrastructură, construcții, managementul resurselor de apă, managementul deșeurilor. De asemenea, acordăm asistență în legătură cu finanțarea de proiecte de concesiune și parteneriate public-private (PPP)”, precizează Andreea Șișman.

Unul dintre cele mai interesante proiecte pe care firma de avocatură îl are în derulare în acest moment este asistarea unui client în legătură cu procedura de achiziție de lucrări de infrastructură căi ferate Brașov-Simeria.

“Proiectele de achiziții publice implică echipe mixte și capacitatea de a înțelege și formula puncte de vedere solide într-un timp foarte scurt. Echipa de avocați implicată în proiectele de achiziții publice cunoaște bine principalele industrii și nevoile specifice clienților în astfel de proiecte, astfel încât este aptă să ofere plus valoare în termen scurt. Experiența avocaților noștri pe diverse arii de practică, beneficiile unei rețele internaționale de avocați (incluzând know-how, accesul la specialiști internaționali, echipe mixte de avocați români și internaționali pe proiecte complexe, accesul la precedente la nivel internațional), dar mai ales calitatea serviciilor noastre, ne recomandă în fața clienților”, punctează Vlad Peligrad.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 42 / 4795
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum poți fi recrutat de VASS Lawyers și ce te așteaptă după. Iulia Vass, Managing Partner: Credem în conceptul de ‘learning by doing’, de aceea căutăm ca task-urile încredințate stagiarilor să presupună o reală valență practică
Principalele atuuri ale echipei de litigii RTPR Allen & Overy: specializarea și tehnologia
Ce așteaptă Maravela & Asociații de la tinerii absolvenți de Drept. Procesul de integrare a stagiarilor are mai multe etape, iar nivelul onorariilor este poziționat în partea de sus a grilei practicate pe piața avocaturii
Statul român și-a ales avocații în arbitrajul cerut de firmele magnatului Puiu Popoviciu. O firmă americană și două societăți locale întră în bătălia juridică
Echipă de avocați români, alături de vânzător într-un proiect încheiat săptămâna trecută într-o țară vecină. Tranzacție de 39 mil. €
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Junior Lawyers
BONDOC și Asociații, partener al unui eveniment cultural de excepție: “West meets East 2018”
Cum acționează avocații Mușat & Asociații în mandatele de Concurență. Paul Buta, Partener: Volumul de muncă este întotdeauna extrem de mare în sfera concurenței; orice analiză, audit sau sfat acordat trebuie să fie personalizate
Avocații Voicu & Filipescu au avut o agendă extrem de încărcată în prima parte a anului, cu foarte multe mandate în toate ariile de practică. Daniel Voicu (Managing Partner): Având în vedere că 2018 a fost un an bogat în proiecte ample și încasările au fost, desigur, pe măsură
Succes important al avocaților Wolf Theiss: Decizie favorabilă într-un litigiu post-privatizare în valoare de 180 mil. € împotriva statului român
CMS a asistat Bitdefender în expansiunea pe piața australiană. Alături de compania controlată de Florin Talpeş a fost și o altă firmă, cu peste 550 de avocați
ZRP își va întări capacitatea de a reacționa rapid în cazurile urgente și își va extinde serviciile juridice în materia prevenirii fraudelor. Liniile strategice ale firmei pentru aceasta practică, explicate de noul coordonator al Departamentului de drept penal, Dănuț - Ioan Bugnariu
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...