ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Clifford Chance Badea: Companiile trebuie să se pregătească pentru Brexit, indiferent de domeniul în care activează și de scenariul sub care acesta se va materializa

11 Martie 2019   |   BizLawyer

În acest moment, echipa Clifford Chance Badea identifică trei arii principale pe care fiecare companie din România care consideră Brexit ca fiind relevant trebuie să le ia în calcul, indiferent de forma în care Marea Britanie va alege să părăsească Uniunea Europeană.

De la stanga la dreapta: Daniel Badea, Managing Partner, Georgiana Evi, avocat asociat în cadrul practicii de Banking & Finance si Piete de Capital si Radu Ropotă, Counsel si coordonator al practicii de Restructurare si Insolventă - Clifford Chance Badea

 
 
Cu toate necunoscutele pe care le implică, Brexit va schimba radical peisajul economic, iar companiile din România vor resimți, la rândul lor, impactul atât pe termen scurt, cât și lung. Se impune, astfel, o atenție reală și elaborarea unui plan individual care să le ajute să limiteze efecte negative, să maximizeze oportunitățile și, în general, să poată reacționa în mod eficient la realități economice, spun avocații Clifford Chance Badea, biroul local al firmei globale Clifford Chance.

Radu Ropotă, Counsel în practica de Finanțări și Piețe de Capital și coordonatorul practicii de Restructurare și Insolvență, subliniază: „Comisia Europeană a propus o serie de măsuri în cazul unui Brexit fără acord - așa-numitul „hard Brexit” - atât la nivelul Uniunii, cât și la nivelul statelor membre. În ceea ce privește măsurile la nivelul statelor membre, în acest moment în majoritatea țărilor din Uniunea Europeană am văzut deja elaborate planuri de intervenție legate de Brexit menite să limiteze impactul negativ într-o serie de arii precum piețele financiare și drepturile cetățenilor. Spre exemplu, cu privire la piețele financiare, măsurile privesc în general asigurarea continuării prestării serviciilor financiare (bancare și de investiții) de către entități reglementate din Marea Britanie, în baza contractelor încheiate înainte de Brexit. În cazul României, până în acest moment, Banca Națională a României a fost cea care a emis un comunicat privind efectele unui „hard Brexit” din perspectiva furnizării de servicii financiare pe teritoriul României, care în esență menționează că activitățile bancare și de plată prestate în baza pașaportului european vor înceta la data de 30 martie 2019, în lipsa unei autorizații acordate de Banca Națională”.


În contextul planului de contingență, Comisia Europeană a menționat că „măsurile de contingență luate de autoritățile naționale sau ale Uniunii Europene nu pot înlocui acțiunile pe care trebuie să le facă fiecare cetățean și fiecare întreprindere pentru a se pregăti pentru retragerea Regatului Unit", principiul relevant fiind că măsurile de contingență (urgență) nu trebuie să fie menite să remedieze întârzierile care ar fi putut fi evitate prin măsuri de pregătire și prin acțiuni prompte din partea părților interesate relevante.

În acest moment, echipa Clifford Chance Badea identifică trei arii principale pe care fiecare companie din România care consideră Brexit ca fiind relevant trebuie să le ia în calcul, indiferent de forma în care Marea Britanie va alege să părăsească Uniunea Europeană.

1. Impactul va fi unul indirect, dar mult mai puternic și de durată

„Oricât de ironic ar suna, no man is an island entire of itself, acest citat fiind aplicabil în orice domeniu. Astfel, indiferent de domeniul de activitate, companiile activează într-o economie conectată, or asta înseamnă că va exista un efect de domino resimțit mai devreme sau mai târziu și în România”, spune Radu Ropotă. „Atâta timp cât țara noastră depinde comercial de economii europene care vor fi afectate de Brexit, consecințele se vor resimți și aici. Acest lucru se aplică în cazul furnizorilor, producătorilor, partenerilor comerciali, clienților pe care îi avem”.

2. Companiile trebuie să își elaboreze propriul plan pentru Brexit

„Sunt anumite companii sau domenii economice unde ne așteptăm la un impact direct. Având în vedere acest impact, fiecare companie potențial afectată trebuie să întreprindă un proces de verificare (due diligence) al activităților și proceselor interne, în scopul identificării acelor arii legate direct sau indirect de Marea Britanie sau de legea engleză”, spune Georgiana Evi, avocat asociat în cadrul practicii de Banking & Finance și Piețe de Capital din cadrul Clifford Chance Badea.

„De exemplu, dacă depind în lanțul de producție/ furnizare de produse din Marea Britanie sau exportă în Marea Britanie; dacă în procesul de prelucrare al datelor personale transmit date în Marea Britanie; dacă primesc servicii reglementate de la entități din Marea Britanie (de finanțare și nu numai); dacă au valori mobiliare sau investesc în valori mobiliare listate la Bursa de Valori din Londra, dacă au contracte supuse legii engleze sau jurisdicției instanțelor din Marea Britanie; dacă au în management sau în echipă angajați cetățeni britanici. În funcție de rezultatul acestor verificări, trebuie identificate și implementate măsurile corespunzătoare."

3. Brexit-ul poate însemna și oportunități pentru companiile din România

În continuare acestui plan, companiile pot identifica și zone de piață pe care pot să apară oportunități de business, în momentul în care concurența britanică de pe piața comună se va diminua (de exemplu în domeniul produselor alimentare).

La nivel local, biroul Clifford Chance acordă în acest moment asistență clienților pe aspecte de reglementare (servicii bancare și de plată, servicii de investiții financiare, protecția datelor cu caracter personal), precum și aspecte contractuale.

Încă de la momentul în care Marea Britanie a anunțat intenția de a realiza un referendum pe tema Brexit, Clifford Chance a înființat un Brexit HUB prin care analizează evoluția întregului proces, precum și implicațiile acestuia asupra peisajului economic și relației dintre blocul european și Marea Britanie. Aceste eforturi au fost recunoscute de către mediul de afaceri londonez, firma globală primind în luna februarie premiul Risk Advisory (Brexit) Firm – Specialist of the Year, în cadrul Premiilor The Legal 500 UK 2019

„Mindset-ul nostru este să anticipăm și să fim proactivi pe toate subiectele relevante care setează agenda publică la nivel global, pentru a ne pregăti clienții pentru orice scenariu,” spune Daniel Badea, Managing Partner al biroului de la București. „Cu siguranță, Brexit va genera o jurisprudență complet nouă în multe domenii. Cel mai recent exemplu este victoria uriașă a colegilor din Londra care va influența de acum înainte practica judiciară – vorbim despre câștigarea în instanță a unui proces pentru Canary Wharf Group în valoare de 500 milioane lire sterline împotriva Agenției Europene a Medicamentelor (AEM), în baza căreia AEM nu poate rezilia contractul de închiriere invocând un eveniment neașteptat – respectiv Brexit. Este o decizie extrem de importantă, care va influența și alte procese similare”.    

Scenariile Brexit, implicațiile asupra mediului de business, riscurile și oportunitățile pentru companiile românești din diferite sectoare au fost discutate în cadrul unui seminar organizat săptămâna trecută de Clifford Chance Badea, cu participarea echipei locale și sprijinul echipei globale, prin intermediul lui Gail Orton (Head of EU Public Policy).

La discuții au participat companii din industrii cheie precum bancară, asigurări, fonduri de investiții, imobiliară, energie, petrol & gaze, tehnologie, industria alimentară, agribusiness. Agenda a atins subiecte precum impactul asupra contractelor comerciale, alegerea legii aplicabile contractelor, protecției datelor cu caracter personal, sectorului serviciilor financiare, în cazul în care Marea Britanie va părăsi Uniunea Europeană la 29 martie 2019.

Clifford Chance este prezentă în România din 2006 şi operează în prezent sub denumirea Clifford Chance Badea. Biroul din Bucureşti este pe deplin integrat în rețeaua globală și se implică în mod constant în tranzacţii complexe de achiziţii de companii de către investitori strategici sau fonduri de private equity, investiţii imobiliare, împrumuturi sindicalizate, finanţări, restructurări, emisiuni de eurobonduri şi de acţiuni pe pieţe internaţionale de capital, instrumente financiare derivate, proiecte de infrastructură şi autostrăzi, precum şi litigii şi arbitraje interne şi internaţionale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 82 / 5014
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
NNDKP a asistat Globalworth într-o tranzacție pentru dezvoltarea unui proiect logistic în Chitila. ‘Un partener cu tradiție, ne bucurăm că l-am avut alături de noi și de această dată’, spun reprezentanții Globalworth
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează asistentă|secretară recepție
Bucharest Arbitration Days – termenul de înscriere a fost prelungit până la data de 31 mai 2019
Business Crime: Țuca Zbârcea & Asociații a obținut, anul trecut, soluții de clasare în faza de urmărire penală într-un număr considerabil de cauze pentru clienți ce au avut calitatea de suspecți sau inculpați. Manuela Gornoviceanu, Managing Associate: Nu există intenții reale de relaxare a legislației anticorupție
Cum acționează avocații Schoenherr în mandatele de Concurență. Georgiana Bădescu, Partener: Avem beneficiul unui know-how extraordinar la nivel european și regional, pe care îl fructificăm deplin în interesul clienților. Echipa e orientată în permanență spre învățare și perfecționare
Din vorbă-n vorbă cu Cătălin Micu, partener după ultima rundă de promovări de la ZRP. ”Pentru client, proiectul său este cel mai important, iar avocatul trebui să-l trateze ca atare. Implicarea și disponibilitatea sunt principalele calități cerute unui avocat”
Bondoc și Asociații câștigă definitiv un litigiu privitor la prețurile de vânzare a medicamentelor
Cum percep avocații Budușan Albu & Asociații, prima firmă de penal-comercial înființată în Romania, piața de Businees Crime și cum văd modernizarea sistemului judiciar. Carte de vizită impresionantă: clientelă sofisticată, cazuri complexe și de multe ori transfrontaliere, sume în dispută de peste 1 mld. €
Avocații Enache Pirtea & Asociații au intrat în marile dosare de Business Crime încă din primul an de activitate. Pentru a gestiona relația cu organele de urmărire penală sau cu instanțele de judecată, îți trebuie o doză foarte mare de combativitate și perseverență, dar și un stomac tare și nervi de oțel, spun fondatorii firmei
Biroul Dentons din București are în lucru tranzacții de zeci de milioane de euro în Real Estate. Bogdan Papandopol, Partener: Se observă un grad crescut de „sofisticare” a tranzacțiilor; de cele mai multe ori, atât perioada de due diligence, cât și negocierile, sunt mai extinse
Dublă victorie pentru Suciu Popa la Londra, în cadrul Galei de Premiere Euromoney - Benchmark Litigation Europe Awards. Suciu Popa, firma anului în litigii, Luminița Popa, avocatul anului
Avocații de Real Estate de la ZRP au pe masa de lucru proiecte de investiții în agricultură, locuințe și birouri. Alina Güler, Senior Associate: Avem clienți care studiază potențialul terenurilor logistice, în timp ce alții urmăresc achiziția de spații industriale de producție
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...