ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

De vorbă cu Antoniu Obancia, autorul volumului de poezii ”Discuțiuni. Exercitiul artei cuvântului”. Avocatul din prima linie a penaliștilor ZRP vorbește despre inspirație, sonoritatea cuvintelor și ”alunecarea” spre teatru

17 Iulie 2017   |   G. S.

Exista un numitor comun intre arta cuvantului si avocatura de afaceri? Antoniu Obancia, partener al firmei Zamfirescu Racoti & Partners da raspunsul la aceasta intrebare intr-un interviu acordat publicatiei noastre.

 
 
Volumul „Discuțiuni. Exercițiul artei cuvantului”, semnat de Antoniu Obancia, poate fi o revelație pentru cei care-l cunosc pe autor doar prin prisma profesiei. El este avocatul de penal din prima linie a unei firme puternice, care traiește 10 ore pe zi într-un mediu dominat de cuvinte cu o expresivitate tăioasă, precum corupție, prejudiciu, spălare de bani sau grup infracțional organizat, dar pare să aibă și o existenta secretă în care, probabil seara, ‘fluieră trenuri interstelare’, ‘noaptea picură pe umerii tăi’, “da și nu se săruta la foc mic” și ‘s-a pus în circulație moneda de-un suflet, în formă de inimă’.Arta cuvântului nu este pentru înțeles, ci pentru simțit, spune Antoniu, într-un interviu acordat publicației noastre.


Exista un numitor comun intre arta cuvantului si avocatura de afaceri? Antoniu Obancia, partener al firmei Zamfirescu Racoti & Partners da raspunsul la aceasta intrebare intr-un interviu acordat publicatiei noastre.

-    BizLawyer: Domnule Antoniu Obancia, citind cartea “Discutiuni. Exercitiul artei cuvantului” aparuta luna trecuta la editura Neverland sub semnatura dumneavoastra, am fost proiectat, marturisesc, intr-un univers al cuvintelor care danseaza pe o muzica ce poate fi cu greu atribuita unui ‘dirijor’ din tabara avocatilor. Cand mai aveti timp sa scrieti, de unde ‘pescuiti’ inspiratia si cum reusiti sa evadati din cotidianul incarcat de provocarile profesiei, intr-un tablou ce descrie o alta lume?

Antoniu Obancia: Nu timpul este problema, accentul cade pe inspiratie. Este o lectura extraprofesionala si de aceea dimensiunea propusa este iesita din cotidian. In drept suntem obisnuiti tot timpul sa cautam cauzalitatea, daca tot mi-am propus sa ofer o lectura extraprofesionala, aceasta este schimbata cu totul ca perceptie si orientare, pana la urma catre frumos. Arta cuvantului nu este pentru inteles, ci pentru simtit.

-    Imbinati doua existente intr-un singur fir: a avocatului de penal din prima linie a unei firme puternice, care traieste 10 ore pe zi intr-un mediu dominat de cuvinte cu o expresivitate taioasa, precum coruptie, prejudiciu, spalare de bani sau grup infractional organizat si o alta in care, probabil seara, ‘fluiera trenuri interstelare’, ‘noaptea picura pe umerii tai’, “da si nu se saruta la foc mic” si ‘s-a pus in circulatie moneda de-un suflet, in forma de inima’. Care ar fi cea mai buna descriere: un avocat penalist cu suflet de poet, sau un poet incorsetat in costumul avocatului de care societatea are azi nevoie intr-o lume in care exista DNA, procurori si instante de judecata?

Trebuie sa marturisesc ca nu exista un dualism. Cronologic, eu scriu de la paisprezece ani. In anii ‘90, fiind la curent si implicat, din pasiune, in toata efervescenta literara a acelor ani, m-am straduit si am si publicat in cateva periodice: Luceafarul si Dynamis, Thalatta din Constanta. Am gasit notite cu incercari de poezie, proza, inclusiv de dialoguri si indicatii scenice. Proza am abandonat-o, poezia a ramas, iar teatrul este directia catre care ma indrept. Substanta cartii dateaza din perioada 2000-2002. A fost un arc peste timp, iar o intamplare a dus la o revelatie si a stat la baza deciziei de a publica in acest moment.

- Presupun ca in acea perioada ati devenit avocat, ati intrat in profesie...

Am intrat in avocatura in anul 2000 iar perioada 2000-2002 a insemnat stagiatura, dupa care “m-am inrolat” intr-o firma de avocati si a inceput, accelerat, parcursul profesional, in sensul ca mergeam la termene aproape zilnic etc.

- Nu mai era loc de poezie?

Nu acesta a fost motivul, nu... La sfarsitul anului trecut am redescoperit scrierile anterioare, care erau, cum spunea un dramaturg francez, “ingropate in uitare ca o grenada in nisip”. Le-am recitit cu mintea de acum. Ma bucur, pana la urma, ca nu au aparut la vremea in care au fost scrise in forma primara, pentru ca acum, in vederea publicarii, le-am reorchestrat.  Cartea n-am publicat-o ca pe o piesa de muzeu sau o curiozitate care te trimite cu gandul la ceea ce faceam eu odata. Cartea apare pentru ca simt posibilitatea unei continuari, ceea ce scriu acum este ceea ce mi-as fi dorit sa scriu atunci, cand m-am intrerupt, in 2002. Imi dau seama, privind in urma, ca parcursul profesional si mediul judiciar-penal m-au ajutat. Am luat contact cu oameni in situatii extreme, confruntati cu pierderea libertatii, a bunurilor, este un mediu alert si concret. Iar faptul ca am asimiliat in ritm accelerat, un fond mai degraba subliminal, de cunoastere a realitatii, ma ajuta. Pentru ca, asa cum s-a mai spus, “nicio opera nu este mare daca nu este adevarata”. As spune doar ca felul in care pot scrie acum este, poate, ce-mi lipsea in urma cu paisprezece ani.

-    Spuneti-ne cateva cuvinte despre acest volum, care porneste in versuri si se incheie intr-un dialog între personaje, ca o piesa de teatru.

Cartea este un concept, nu o colectie de fragmente si  merita citita de la prima la ultima pagina. Ea trece prin teme fundamentale cum ar fi dragostea, moartea, eliberarea. Fondul care poarta expresia se schimba pe parcursul cartii. De dragul expresiei, care devine si ramane, sper, o savoare in sine, ca un gust, desprinsa de fondul ideatic care are doar un rol purtator. Spre exemplu, am apelat la stari emotionale profunde, extreme si mai ales la alternanta lor, tocmai pentru a pune in evidenta sonoritatea unor cuvinte care, altfel, poate ar fi ramas banale intr-o alta forma de expresie, cum ar fi fericire, frumusete, viata. Introducerea este plasata spre sfarsit, iar faptul ca Discutiunile vin in partea finala a cartii nu este intamplator, pentru ca am vrut sa arat directia dinspre poezie inspre teatru.

-    Unde ati pus pe hartie textele grupate in acest volum ? Acasa, in linistea noptii? Sau ziua, in deplasarile prin tara, cand trebuia sa asistati clienti din alte orase?

Chiar si pe o cartela de metrou din perioada in care se mai facea inca reclama la tigari pe aceste bucati de carton. Cum am spus, ceea ce gasiti in aceasta carte provine, ca baza, dintr-o perioada cand nu faceam deplasari, nu aveam un ritm profesional alert si, pana la urma, important este ca pot scrie acum ceea ce cautam in urma cu paisprezece ani, dar vom vedea, pentru ca tine de viitor. 

-    Cum scrieti, ce conditii trebuie indeplinite pentru a intra in “transa” poetului/scenaristului? Cat timp alocati lecturii si cum reusiti sa gasiti momentele dedicate dumneavoastra intr-o existenta marcata de profesia de avocat penalist? 

Sa nu va inchipuiti ca stau in fata hartiei ore in sir pentru a compune un text. Preocuparea mea nu este sa spun lucruri care m-ar privi pe mine personal, sau care ar exprima o opinie personala, ci este mai important sa ma desprind si sa vad ceea ce s-ar putea spune si mai ales cum s-ar putea spune. In perioada 2002-2017 am publicat carti juridice; spre exemplu, teza de doctorat a fost cu siguranta un exercitiu de rationament, pe care il pastrez. Nu intamplator am consemnat in prima pagina a cartii un motto, variatio delectat.

-    Este primul volum scris de dumneavoastra si aparut in librarii?

Da, este un debut in volum.

-     Cand ati inceput sa scrieti la el? Cand ati fost multumit de forma care se contura? Cine v-a dat siguranta ca este o lucrare ce merita publicata?

Am fost multumit de forma in momentul in care am dat bun de tipar. Si vreau sa multumesc foarte mult editurii “Neverland” din grupul “Universul Juridic”, domnilor Nicolae Cirstea, Marian Bargau si intregului colectiv. Nu intamplator m-am orientat spre o editura dintr-un grup juridic; am observat cu mare placere ca aceasta editura are ca domenii de preocupare inclusiv beletristica si actele spectacolului si, pana la urma, daca acele Discutiuni isi au originea intr-o perioada in care le interpretam in grupul de prieteni de la acel moment, acum m-am adresat oamenilor care ma cunosc la acest moment.

- Cum a fost lansarea, au venit si avocati, cine v-a prezentat cartea?

La lansare au venit in proportie coplesitoare avocati, iar cartea a fost prezentata de avocati, domnul Stan Tirnoveanu, domnul profesor Viorel Ros si de doamna Gilda Lazar, care a organizat recent un eveniment cultural, a adus in Romania o companie de dans modern din Japonia. Domnia sa spunea, cu referire la filozofia unei corporatii japoneze, ca “a face afaceri nu este altceva decat o serie de intalniri cu oameni, cu natura, cu arta”. Iata asadar un numitor comun intre arta cuvantului si avocatura de afaceri, in cazul meu (rade).

-    Ati dedicat volumul familiei: sotiei si copiilor. De ce? Gasiti acolo acel echilibru necesar pentru a tine directia in ambele ipostaze, de avocat si poet ?

Dedicatia este adevarata, de aceea am consemnat-o.
Repet, nu vad in mine doua ipostaze, lucrurile se petrec natural... Ceea ce merita pus pe hartie pentru a deveni, sper eu, arta, este pus in acel moment.

-    Mai aveti lucrari “de sertar” care vor vedea lumina tiparului? Va propuneti sa scrieti, in viitor, si o piesa de teatru?

Eu nu as spune ca scriu teatru pana cand nu imi voi vedea jucata o piesa. Cartea a aparut pentru a marca radacinile poeziei si a anunta directia spre teatru. De exemplu, Stupida moarte jucausa, din carte, este conceputa pentru a fi jucata in deschiderea unei piese consacrate sau pentru a face pereche intr-un spectacol de tip Due pezzi corti. Iar piesa pe care am crezut in urma cu 14-15 ani ca nu voi reusi sa o scriu este deja compusa în perioada dintre decembrie anul trecut si martie anul acesta. Ramane de vazut daca va putea primi luminile rampei.

-    Ce parere aveti de evolutia cartii in general in contextul actual, fata de multitudinea schimbarilor in mijloacele de comunicare?

Cred in forma tiparita a cartii, este respect fata de traditie. Despre multitudinea mijloacelor de comunicare actuale as spune ca nu trebuie ignorate, ci dimpotriva, folosite, mai ales daca prin opera pe care mi-o propun tind spre universalitate, in sensul ca formele de expresie sunt conturate pe esenta fiintei umane si limbajul este, desi schimbat, unul accesibil global.
Si folosesc mai degraba expresia de arta cuvantului intrucat ceea ce scriu poate avea multiple aplicatii, cum s-ar spune. De exemplu, impactul e mult mai mare prin spectacol. Revine criticilor si timpului sa aprecieze daca pot avea onoarea ca aceasta cartea sa intre in literatura. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8 / 4366
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații statului român din al doilea arbitraj ICSID cu frații Micula vor primi 1,5 mil. € în 2017. Cei doi investitori (suedezi) au pretenții de 2,3 mld. €
Aventurile unui avocat de fuziuni și achiziții din prima linie, sau povestea neromanțată a unei escalade în Tibet. De vorbă cu Horea Popescu, Partener CMS, despre adrenalină și depășirea limitelor la înălțimi amețitoare
Mareş Danilescu Mareş sprijină BRD Open Bucharest, cel mai mare turneu de tenis feminin din România
Un nou partener la Maravela & Asociații. Alexandra Rîmbu întărește primul eșalon al firmei
(P) Wolf Theiss recrutează pentru echipa locală de Litigii și Arbitraj
Clifford Chance Badea, în listarea obligațiunilor Globalworth la BVB. Mădălina Rachieru și Radu Ropotă coordonează echipa de avocați care asistă fondul
Clifford Chance Badea, avocații UniCredit Bank în emisiunea de obligațiuni în valoare de 500 mil. lei
Fondul Proprietatea a dat în judecată conducerea Engie pentru încheierea unor contracte de consultanţă considerate abuzive. Avocații PNSA, alături de Fond
De vorbă cu Antoniu Obancia, autorul volumului de poezii ”Discuțiuni. Exercitiul artei cuvântului”. Avocatul din prima linie a penaliștilor ZRP vorbește despre inspirație, sonoritatea cuvintelor și ”alunecarea” spre teatru
Maravela & Asociații, contribuitor pentru Banca Mondială
FIN.CO.GE.RO SPA a chemat România la arbitraj și are pretenții de 327 mil. €. Avocații angajați de Min. Finanțelor vor primi anul acesta 2,2 mil. €
Trei firme de avocați apără statul român de pretențiile de 2 mld. $ ale fraților Jak și Edward Sukyas, într-un proces deschis în SUA. Ce onorarii plătesc Finanțele
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...