ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Mandate unice și complexe pentru avocații de Banking & Finance de la Popescu & Asociații. Investitorii sunt mai atenți în privința tranzacțiilor, analizele - mai amănunțite, dar crește numărul solicitărilor de finanțare, spun avocații. Firma are cinci mandate de finanțare în desfășurare pentru jucători-cheie, atât locali, cât și internaționali

18 Octombrie 2020   |   Ștefania Enache

Echipa de drept bancar și financiar include mai mulți avocați colaboratori, deopotrivă seniori și juniori, coordonați în funcție de aria de specializare de Dana Bivol, Partner și Loredana Popescu, Partner, alături de care este implicat și Octavian Popescu.

Octavian Popescu (Partener) si Dana Bivol (Partener) - Popescu & Asociatii

 
 
Odată cu instituirea stării de urgență, Dreptul bancar și financiar a fost una dintre ariile de practică „vedetă” în activitatea firmelor de avocatură. Datorită faptului că Banking & Finance este unul dintre departamentele cheie ale Popescu & Asociații, echipa de experți axați pe acest domeniu a înregistrat în ultimele luni un volum crescut de muncă. Profesioniștii Popescu & Asociații au asistat cu predilecție jucătorii din segmentul bancar, dar și corporații și instituții financiare într-o gamă completă de aspecte bancare, de la creditare internă și internațională, analiza riscurilor și credite neperformante, investiții în sectorul bancar, credite ipotecare, finanțări și securizări de active, aspecte de reglementare, achiziția și recuperarea de creanțe și finanțare structurată a creanțelor, servicii bancare electronice, finanțare imobiliară și leasing.


„Aria dreptului bancar și financiar a fost una dintre cele mai active odată cu instituirea stării de urgență - alături de dreptul muncii, GDPR, domeniul medical și concurența - unde am înregistrat un volum constant de muncă pe partea de regulatory, dar și creșteri, pe fondul nenumăratelor modificări legislative care au impus amânarea creditelor și redactarea întregii documentații necesare în legătură cu suspendarea obligațiilor de plată pentru contractele de credit și de leasing, ca urmare a intrării în vigoare a normelor OUG 37/2020, dar și proiecte de drept corporativ și comercial”, punctează Octavian Popescu, Partener Popescu & Asociații.

Avocații firmei sunt implicați în numeroase proiecte de anvergură care necesită asistență pe diverse aspecte de drept financiar-bancar. De asemenea, specialiștii oferă asistență și în legătură cu integrarea, implementarea și actualizarea procedurilor AML urmare a transpunerii în legislația românească de anul trecut prin Legea 129/2019 a Directivei (UE) 2015/849 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 mai 2015 privind prevenirea utilizării sistemului financiar în scopul spălării banilor sau finanțării terorismului, de modificare a Regulamentului (UE) nr. 648/2012 al Parlamentului European și al Consiliului și de abrogare a Directivei 2005/60/CE a Parlamentului European și a Consiliului și a Directivei 2006/70/CE a Comisiei, publicată în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria L, nr. 141 din 5 iunie 2015.

„În ultimele luni, am continuat să fim alături de clienții noștri ca partener strategic de business și i-am consiliat cu privire la o gamă largă de aspecte de drept bancar, printre care putem menționa obținerea de fonduri pentru realizarea de proiecte de infrastructură rutieră și de proiecte-pilot de valorificare a deșeurilor, vânzare și achiziții de credite neperformante și servisarea lor ulterioară, alături de evaluarea legalității și eligibilității finanțării din bugetul Fondului Social European în cadrul POSDRU a numeroase proiecte europene, finanțări intra-grup, finanțări și restructurări de creanțe care condiționează recuperarea activității companiilor, dar și aspecte de reglementare care includ evaluări aprofundate ale cadrului juridic privind calcularea anumitor taxe percepute de autorități”, arată Octavian Popescu.




Mandate unice și complexe

Avocatul subliniază faptul că fiecare mandat este unic, ca importanță, implicații asupra mediul de afaceri sau din punct de vedere al impactului pe care îl poate avea în sectorul de activitate sau asupra activității companiei. „De exemplu, unul dintre mandatele pe care le gestionăm în acest moment este unic în România, fiind primul proiect de dezvoltare intra-comunitară inițiat de autoritățile române pentru dezvoltarea infrastructurii naționale. De asemenea, asistăm o importantă banca prezentă în România în legătură cu diverse proceduri judiciare de o sensibilitate deosebită, derivate din verificarea legalității măsurilor dispuse de autoritățile de reglementare organelor de conducere ale instituției bancare. Un alt mandat implică restructurarea și finanțarea unui număr semnificativ de creanțe, proiectul fiind unul dintre cele mai dificile și complexe pe care le-a avut piața financiară din România în ultimii 10 ani, în principal raportat la numărul mare de creanțe care au trebuit restructurate și finanțate în ultimii opt ani”, explică Partenerul Popescu & Asociații.

Referindu-se la proiectele cheie, Dana Bivol, Partener Popescu & Asociații, indică și ea mandatul în care avocații asistă un un client în legătură cu obținerea de fonduri UE pentru realizarea primului proiect românesc de construcție a centurilor de ocolire pentru stațiunile turistice de pe Valea Prahovei, proiect care presupune înființarea unui SPV coordonat de autoritățile locale, care are ca scop gestionarea întregii dezvoltări a proiectului de interes regional, inclusiv construcția autostrăzii Comarnic-Brașov, mobilitatea urbană și gestionarea în comun a unor servicii de utilități publice.

„De asemenea, suntem alături de unul dintre jucătorii-cheie din industria de furnizare a energiei electrice, pe durata procedurii de restructurare și finanțare a creanțelor uneia dintre cele mai mari companii chimice din România și Europa de Sud-Est deținută de statul român, ca parte a procesului de vânzare a pachetelor principale de active către unul dintre cei mai mari producători de produse chimice din România”, subliniază Dana Bivol.

Investitorii sunt mult mai prudenți

Ea amintește faptul că pandemia a adus mai multă prudență din partea investitorilor în privința tranzacțiilor în general, analize mai atente și mai amănunțite în domeniul bancar, fără a le pune pe hold sau a le stopa. În acest context, clienții sunt cu siguranță mult mai atenți la orice tranzacție și analizează orice clauză ce ar putea da naștere interpretărilor nefavorabile, prin urmare apetența pentru investiție este ușor temperată în acest context, aspect oarecum predictibil într-o perioadă impredictibilă.

Echipa de avocați asistă și o  importantă instituție bancară din România în legătură cu identificarea temeiurilor juridice și a potențialelor măsuri viitoare care ar putea fi întreprinse pentru a permite băncilor să colaboreze cu autoritățile locale în vederea obținerii și coroborării informațiilor necesare pentru ca băncile să respecte obligația KYC – Know Your Clients – într-o manieră automatizată, inclusiv prin intermediul aplicațiilor informatice sau al altor mijloace electronice.  

„Mandatul este relevant pentru că a implicat o amplă contribuție juridică, cu o imagine de ansamblu asupra obligațiilor legale privind KYC, protecției datelor, precum și a dreptului public, dar și pentru ca a presupus participarea la dezbateri cu ARB, BNR, DEPABD (Direcția Pentru Evidenta Persoanelor Si Administrarea Bazelor De Date), ANSPSCP (Autoritatea Națională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal), ONPCSB (Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor), precum și alte autorități locale care ar putea facilita verificarea informațiilor obținute de bănci în vederea atenuării riscurilor privind spălarea banilor și de fraudă”, detaliază Octavian Popescu.

În ciuda condițiilor grele în care economia funcționează, litigiile au fost evitate pe cât posibil, mergându-se mai mult pe calea negocierilor. Dana Bivol subliniază faptul că, dintre proiectele pe care echipa de Banking & Finance le-a gestionat în această perioadă, nu au fost proiecte în care să se ajungă la litigii. „Asistența noastră a fost direcționată pe practica de drept financiar și bancar, în zona de dezvoltare și restructurare a business-ului și mai puțin pe cea de dispute derivate din acest eveniment al pandemiei. Evident însă că în măsura în care vor apărea, le putem gestiona în mod eficient, fără nicio problemă, având o echipă specializată în cadrul departamentului de litigii pe partea de banking and finance/projects”, nuanțează avocatul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole despre proiectele avocaților din această arie de practică

Crește numărul solicitărilor de finanțare

În plus, în ultima perioadă, se observă o creștere a solicitărilor de finanțare ca urmare a implementării programului IMM Invest care a fost un suport pentru clienții ce aveau nevoie de lichidități pentru activitatea curentă.

„În prezent, avem cinci mandate de finanțare în desfășurare pentru jucători-cheie, atât locali, cât și internaționali, activi în sectoare precum energie, resurse naturale, IT&C, FMCG, farma sau asigurări. De asemenea, avem pe masă în acest moment un mandat important și continuam să activăm ca și consultant juridic pentru unul dintre cei mai mari retaileri din Romania în procesul extinderii sale cu asistență pe toate planurile, de la imobiliar și până la aspecte de financiar-bancar.  Mandatul implică, de asemenea, negocieri constante privind extinderea pe piața românească și diverse achiziții imobiliare, fiind extrem de important și complex, având în vedere că este programata deschiderea unui număr de aproximativ 100 de magazine/an pentru fiecare din următorii trei ani, în contextul în care industria de retail, sub toate aspectele sale, este supusă atât efectelor produse de pandemie cât și provocărilor inerente etapei de dezvoltare în care ne aflăm”, menționează Dana Bivol.

Tot în această perioadă, Popescu & Asociații asistă o importantă companie aeriană ce operează în România în legătură cu procedura de achiziție în sistem leasing a unor aeronave de transport călători. Complexitatea mandatului derivă în principal din legea străină aplicabilă contractului ceea ce determină necesitatea integrării obligațiilor în sistemul de drept român.

În ceea ce privește tranzacțiile cu portofolii de credite, Octavian Popescu arată că piața a fost destul de reticentă în ultima perioadă cu privire la astfel de achiziții față de acum câțiva ani. Avocatul atrage însă atenția că tipul acesta de proiecte sunt programate să apară către final de an 2020 și începutul lui 2021.

Un alt proiect interesant este cel în care echipa Popescu & Asociații este implicată în procedura de finalizare a unei licitații pentru asistarea unei importante companii aeriene ce operează în România, într-o procedură complexă de restructurare a agențiilor externe.

„Mandatul prezintă un grad de dificultate ridicat determinat de faptul că sunt implicate peste 10 jurisdicții străine, iar procedura se derulează concomitent, ceea ce presupune un efort susținut din partea avocaților Popescu & Asociații de coordonare și mai ales de integrare a particularităților fiecărei jurisdicții în parte. Lucrăm alături de Latham & Watkins (birourile din Germania, Franța, Spania), DORDA Rechtsanwälte GmbH (Austria), Bonelli Erede (Italia), Loyens & Loeff N.V. (Olanda), Wille Donker Advocaten (Olanda), Moussas & Partners (Grecia), Çınar & Çınar Law Office (Turcia), RPC - Reynolds Porter Chamberlain LLP (UK), Meitar | Law Office (Israel) și Szecskay Attorneys at Law (Ungaria)”, declară Dana Bivol.

De asemenea, avocații asistă, în prezent, un jucător grec recunoscut în domeniile EPC, metalurgie, energie electrică și comercializarea gazelor, prezent în Europa, Orientul Mijlociu și Africa de Nord, cu activitate în 29 de țări, în legătură cu o finanțare acordată unei filiale românești a grupului pentru implementarea unui proiect-pilot de valorificare a deșeurilor în spiritul economiei circulare promovat de Uniunea Europeană.

Filiala din Romania este un jucător-cheie, specializat în domeniul materialelor din plumb, zinc și alte materiale neferoase, iar jurisdicțiile implicate sunt România și Grecia.

Prioritățile echipei Popescu & Asociații


Echipa de drept bancar și financiar include mai mulți avocați colaboratori, deopotrivă seniori și juniori, coordonați în funcție de aria de specializare de Dana Bivol, Partner și Loredana Popescu, Partner, alături de care este implicat și Octavian Popescu.

„Prioritatea noastră, ca și consultanți juridici, este să venim în întâmpinarea clienților noștri cu soluții concrete, viabile, care să răspundă nevoilor și provocărilor actualului context, ca abordare a proiectelor mizând întotdeauna pe multidisciplinaritate, a ariilor implicate/conexe și a avocaților specializați în aceste arii. Avem mandate de drept financiar și bancar unde expertiza avocaților specializați în drept penal, drept imobiliar sau PPP pot face diferența în găsirea celor mai potrivite metode de rezolvare a problemelor juridice”, a conchis Octavian Popescu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1103 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...