ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

NNDKP s-a implicat anul trecut în 10 proiecte sindicalizate, majoritatea finanțări cross-border

29 Martie 2018   |   Ștefania Enache

În majoritatea dosarelor, NNDKP a asistat băncile finanțatoare, dar au fost și câteva situații în care avocații firmei s-au aflat alături de împrumutați.

Alina Radu, Partener si Coordonator al practicii de Drept Bancar si Finantări din cadrul NNDKP

 
 
Actorii activi în industria creditării s-au confruntat în ultima perioadă cu foarte multe provocări.În ciuda acestor obstacole, finanțatorii nu și-au pierdut interesul de a oferi împrumuturi, companiile cu afaceri viabile fiind constant în vizorul lor. Atunci când sunt luate în calcul finanțări mari se apelează la varianta implicării altor instituții pentru a împărți expunerea. “Formula împărțirii expunerii între mai multe bănci este destul de des utilizată și de băncile românești, inclusiv pentru rațiuni ce țin de management de risc și respectarea cerințelor prudențiale”, declară Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii de Drept Bancar și Finanțări din cadrul NNDKP.


Pe piața din România nu există încă o documentație de creditare relativ standardizată, uniformizată, care să răspundă cerințelor tuturor băncilor tipic implicate în acordarea de credite sindicalizate. Astfel că se utilizează în general documentația tip LMA (Loan Market Association). Alina Radu atage atenția că este nevoie de adaptări si particularizări multiple pentru a reflecta corect aspectele juridice și operaționale și pentru a armoniza pozițiile instituțiilor de credit implicate. “Este absolut firesc pentru stadiul de dezvoltare a pieței românești. Pe măsură ce va crește numărul de finanțări sindicalizate, va apărea și nevoia de facilitare a procesului de întocmire a documentației și standardizare a acesteia, pentru a face procesul cât mai rapid, eficient și fluid”,completează Partenerul NNDKP.

Analizele avocatului indică faptul că în momentul de față există lichiditate și instituțiile de credit românești pot în general acorda împrumuturi mari. „Sunt deja suficiente precedente care arată că acestă manieră de divizare a expunerilor este funcțională. Unele dintre bănci și-au asumat un rol activ în ceea ce privește sindicalizarea și au conturat atribuțiile agentului de documentație, agentului de facilitate și agentului de garanții, oferind în mod constant servicii de agent.  După cum spuneam, având în vedere că piața românească este încă la început și procesul de sindicalizare presupune un efort de armonizare și uniformizare comercială, operațională și juridică, rolul activ al agenților și aranjorului (unde există) nu este unul ușor”, menționează Alina Radu.




Este util de menționat că in decembrie 2017 s-a publicat Regulamentul european 2017/2402 ce reglementează cadrul general al securitizării și stabilește cadrul specific al securitizărilor simple, transparente, standardizate. Regulamentul a intrat în vigoare din 17 ianuarie 2018 și urmează a se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2019. În ceea ce privește cadrul specific securitizării în legislația românească, având în vedere că legislația existentă  a fost promovată cu foarte mult timp în urmă, iar piața financiară și cerințele instituțiilor financiare și ale companiilor s-au modificat semnificativ în ultimii 10 ani, cel mai probabil demersul de asigurare a unui cadru legislativ coerent care să permită realizarea unor securitizări în corelare cu legislația actuală europeană și legislația națională care are impact asupra tranzacțiilor de securitizare, ar trebui reluat.”

Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii de Drept Bancar și Finanțări din cadrul NNDKP


Proiectele anului 2017

Echipa NNDKP s-a implicat pe parcursul anului trecut într-un număr de până la 10 de proiecte sindicalizate, din care marea majoritate au reprezentant finanțări cross-border acordate de bănci străine unor companii românești sau unor grupuri internaționale de companii. În această statistică nu sunt incluse proiectele de acordare de finanțare individual de către o singură bancă.

În majoritatea dosarelor, NNDKP a asistat băncile finanțatoare, dar au fost și câteva situații în care avocații firmei s-au aflat alături de împrumutați. În toate aceste proiecte asistența a fost coordonată de unul dintre cei doi parteneri ai practicii de drept bancar și finanțări – Alina Radu și Valentin Voinescu – cu sprijinul asociaților seniori Monia Hanțig și Ștefan Ionescu, și implicarea celorlalți colegi din echipa de drept bancar și finanțări.

“Proiectele pe care doresc să le evidențiez sunt finanțări acordate pe piața românească, pe care le văd ca proiecte de referință pentru piața creditelor sindicalizate. Este vorba despre creditul sindicalizat acordat de Banca Comercială Română, EximBank și Banca Transilvania către Pehart Tec Group și creditul sindicalizat acordat de Banca Comercială Română și BRD – Groupe Societe Generale către Caroli Foods Group. Ambele proiecte sunt cunoscute și au fost mediatizate și suntem încântați că am putut contribui la realizarea lor prin asistența pe care am acordat-o sindicatelor de bănci”, punctează Alina Radu.

În ceea ce privește evoluția din 2018, Partenerul NNDKP se așteaptă ca piața creditelor sindicalizate să crească și să se maturizeze.”Industria financiară în general va fi supusă unor schimbări semnificative ca urmare a introducerii de tehnologii noi și de reglementări ce facilitează accesul la informații și la servicii și produse financiare noi, dar în ceea ce privește creditarea companiilor, mai ales când este vorba de sume semnificative ca cele care ar necesita sindicalizare, cel mai probabil finanțările vor continua în esență în maniera tradițională cel puțin pentru încă o perioadă de câțiva ani”, mai spune expertul NNDKP.


Rolul major al avocatului


Atunci când o companie plănuiește accesarea unui credit este foarte important să stea alături în acest proiect de o echipă de avocați experimentați în sectorul finanțărilor pentru a putea avea un dialog real și pertinent cu băncile finanțatoare. “Este important să fie înțelese cu claritate atât cadrul de reglementare, cât și bunele practici și standardele de piață pe baza cărora operează finanțatorii. Este la fel de important să se înțeleagă nevoile reale ale împrumutatului și aspectele care reprezintă relevanță din perspectiva practică”, explică Alina Radu.

De asemenea, avocații împrumutatului pot identifica, pe baza experienței lor în acest sector al finanțării bancare, zonele ce pot reprezenta riscuri pentru împrumutat și pot propune soluții de adresare a respectivelor riscuri pentru a preveni situații potențiale de încălcare a prevederilor documentației de finanțare.
În plus, avocații împrumutatului au un rol important în negocierea și redactarea documentației de finanțare, managementul procesului si dialogului cu băncile și în a sprijini împrumutatul în realizarea condițiilor precedente solicitate de băncile finanțatoare. Negocierile împrumutatului cu finantatorul sunt vitale în obținerea creditului.

Atunci când se inițiază un ”sindicat bancar”, negocierile și redactarea documentației sunt coordonate de către o bancă lider - aranjor sau agent - care este interfața în discuțiile cu împrumutatul. În mod tipic, banca cu care împrumutatul are o relație pre-existentă este cea abordată de către acesta pentru inițierea discuțiilor de acordare a unui împrumut sindicalizat. De multe ori, aceeași bancă îndeplinește atât rolul de aranjor, cât și rolul de agent.

”Teoretic, aranjorul este cel care își asumă rolul de identificare a băncilor ce vor acorda finanțarea și care stabilește condițiile de acordare a împrumutului, pe baza discuțiilor prealabile cu împrumutatul și cu băncile interesate să acorde finanțarea respectivă. În general, banca ce acționează ca aranjor sau agent are, de asemenea, și rolul de bancă finanțatoare, acordând la rândul ei, o parte din împrumutul total. Finanțatorii pun la dispoziție fondurile, dar pentru aceasta trebuie să fie confortabili cu condițiile de acordare a împrumutului și cu documentația de finanțare. Rolul aranjorului sau agentului în această fază prealabilă acordării fondurilor este să se asigure că ceea ce este negociat cu împrumutatul este acceptabil pentru băncile finanțatoare. Având în vedere că documentația de credit și de garații pe piața românească nu este încă armonizată, aranjorul sau agentul vor trebui să facă un efort suplimentar pentru a asigura uniformizarea condițiilor de finanțare a băncilor implicate, care pot varia de la o instituție de credit la alta.  De asemenea, aranjorul/agentul va trebui să asigure obținerea opiniilor juridice privind validitatea și posibilitatea de punere în executare a documentației de finanțare și garanțiilor aferente, opinii ce vor trebui adresate și puse la dispoziția băncilor finanțatoare“, amintește avocatul NNDKP.

Alina Radu precizează că în astfel de dosare economică și juridică a companiei, a proiectului ce urmează a fi finanțat, a bunurilor ce vor fi ipotecate sunt extrem de relevante în luarea deciziei de acordare a finanțării. Structurarea pachetului de garanții depinde de tipul finanțării și trebuie să asigure respectarea cerințelor prudențiale. Este important de asemenea dacă respectiva companie are deja împrumuturi acordate de instituții bancare sau financiare și care sunt garanțiile aferente. Existența altor împrumuturi acordate de instituții financiare și a altor garanții asupra bunurilor companiei poate atrage nevoia încheierii unui acord între creditorii existenți și creditorii ce urmează să acorde noul credit companiei (Intercreditor Agreement).

”Implicarea unor avocați cu experiență în această fază preliminară s-a dovedit utilă în special în cazul unor proiecte cu grad ridicat de complexitate din perspectiva structurării, precum și în situațiile în care situația juridică a bunurilor ce urmau a fi aduse în garanție nu era în totalitate clară – este important ca orice aspecte relevante pentru finanțatori să fie identificate și remediate, dacă este necesar, în faza incipientă. S-a dovedit că această manieră de abordare este mult mai eficientă din punct de vedere timp și costuri pentru părțile implicate. În proiectele sindicalizate, tendința este de a implica avocații înca de la faza stabilirii condițiilor fundamentale ale finanțării prin intermediul Term Sheet-ului, ceea ce facilitează faza de pregătire a documentației de finanțare și identificarea aspectelor ce necesită atenție sau remediere în vederea punerii la dispoziție a fondurilor. Rolul avocaților este poate mai important decât în cazul creditelor bilaterale și pentru că avocații externi preiau, la rândul lor, o parte din efortul de coordonare, uniformizare și aliniere a pozițiilor băncilor implicate, facilitând si eficientizând procesul de sindicalizare”, subliniază profesionistul NNDKP.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 241 / 4819
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocat definitiv pentru departamentul Litigii
LegiTeam - Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
2018 va fi anul cu o creștere semnificativă pentru Stratulat Albulescu & Asociaţii. Cele mai mari încasări din S1 au fost generate de Real Estate, dar multe proiecte au fost în domeniul tehnologiei sau au vizat mai multe jurisdicții
Instanţa anulează amenda de 100.000 lei dată de ASF fostei şefe a NN Pensii și obligă Autoritatea să-i plătească acesteia și daune morale. Victorie obținută de litigatorii ZRP, coordonați de Cosmin Vasile
VIDEO | CMS: THIS IS US! Rezultate excepționale în ultimii 4 ani, creștere axată strategic pe dezvoltarea unor arii de practică și recrutarea tinerilor talentați. Gabriel Sidere, Managing Partner CMS Romania: “Oamenii sunt în centrul construcției noastre”
VIDEO | CMS Expert View: Warranty and Indemnity Insurance. Beneficiile asigurării pentru garanții și indemnificări, explicate de echipa de avocați și consultanți specializați ai CMS Romania
CMS Expert View: VIDEO | Dreptul Energiei – între boom tehnologic și nevoia de legislație modernă. O discuție cu Varinia Radu, Partener, coordonatorul practicii de petrol și gaze pe Europa Centrală și de Est al CMS
D&B David și Baias investește în formarea tinerilor avocați. Anda Rojanschi, Partener: Căutăm viitori colegi care să aibă atât răbdarea de a învăța, cât și dorința de a căuta, de a inova, de a merge în profunzimea textului de lege, de a înțelege concepte și de a opera cu ele
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a German speaking lawyer
EXCLUSIV BizLawyer: Partenerul Ciprian Glodeanu se desprinde din echipa Wolf Theiss. O nouă firmă cu 3-4 parteneri și 10 avocați, la orizont
CMS Expert View: VIDEO | Companiile au accelerat măsurile pentru implementarea GDPR, dar încă pot apărea probleme generate de prelucrarea datelor. Aspectele sensibile, analizate de avocații CMS Romania
Cum sunt selectați stagiarii care vor să intre în echipa CLO. Îi așteaptă apoi programe de training cu avocați de top, specializare, onorarii competitive și bonusuri pentru performanță. Alexandru Olănescu, Partener: ”Înainte de a fi o echipă de avocați, suntem o familie în care fiecare membru contează, iar interesul pentru a fi cât mai buni pe piața serviciilor juridice ne unește”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...