ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Toate cazurile în care avocații CCB au acordat asistență societăților s-au finalizat cu încetarea prin acord amiabil a contractelor de muncă ale managerilor. Loredana Ralea, Counsel: Recomandăm întotdeauna clienților evitarea încetării unilaterale

17 Mai 2017   |   Stefania Enache

Avocatii implicati in astfel de dosare trebuie sa fie atenti la o serie de aspecte extrem de importante.

Loredana Ralea, Counsel Clifford Change Badea

 
 
Imaginea unei companii se construieste in timp, cu foarte mare efort si de aceea este important ca orice decizie care este luata sa fie cantarita cu atentie. In activitatea unei firme o problema delicata o constituie concedierea. Situatia este si mai sensibila atunci cand sunt vizate persoane cu pozitii de conducere.

Loredana Ralea, Counsel Clifford Chance Badea (CCB), atrage atentia ca prima masura care se impune, inainte de luarea deciziei de incetare a contractului de munca sau de mandat, este evaluarea potentialului prejudiciu de imagine. ”In al doilea rand, pentru minimalizarea riscului unui prejudiciu de imagine, prima optiune care ar trebui luata in calcul ar fi incetarea in mod amiabil a colaborarii, in baza unui document prin care managerul sa isi asume obligatia de confidentialitate si de a nu actiona in niciun mod, dupa incetarea contractului, care ar putea dauna societatii. Pentru situatia in care s-ar ajunge, totusi, la un litigiu cu un fost manager, compania ar trebui sa gandeasca in prealabil o strategie de comunicare care sa combata sau sa minimalizeze efectele de imagine negative asupra societatii”, explica avocatul.


In ultima perioada, echipa Clifford Chance Badea a oferit asistenta juridica unora dintre clientii firmei, de regula companii/angajatori, cu privire la incetarea relatiilor de munca sau de colaborare cu membrii din echipa de conducere. De altfel, situatii de acest gen pot interveni in orice companie, indiferent de sectorul de industrie in care activeaza.

”Asistenta acordata clientilor nostri se refera, in primul rand, la identificarea metodei oportune, de la caz la caz, de incetare a relatiilor contractuale, in beneficiul clientului dar si, acolo unde este posibil, in vederea minimizarii efectelor negative ale acestei incetari asupra managerului respectiv. Apoi, participam la redactarea documentelor necesare pentru incetarea contractului de munca sau de management si acordam asistenta pe parcursul negocierii si al implementarii acestei documentatii. In paralel, ne ocupam si de eventualele modificari ale actelor constitutive sau ale organigramei societatii ce pot decurge din incetarea colaborarii cu o anumita persoana care detine o functie de conducere. In fiecare caz in care asiguram consultanta incercam - si reusim de cele mai multe ori - sa identificam o solutie amiabila de rezolvare a situatiei, acceptabila pentru ambele parti. Insa, in functie de circumstante, in situatiile mai sensibile sau complicate, echipa de dreptul muncii colaboreaza cu colegii din departamentul de litigii, pentru a preveni sau a rezolva situatiile conflictuale ce pot interveni pe parcursul discutiilor sau ca urmare a incetarii relatiilor contractuale cu persoane din conducerea societatii”, arata Loredana Ralea.

Munca avocatilor

Avocatii implicati in astfel de dosare trebuie sa fie atenti la o serie de aspecte extrem de importante. Expertul Clifford Chance Badea subliniaza faptul ca, din perspectiva angajatorului, in primul rand sunt analizati cu atentie termenii contractuali agreati in contractual de munca sau de mandat/ management incheiat cu persoana respectiva. “Ideal ar fi ca aceste contracte sa reglementeze in mod clar, inca de la momentul incheierii contractului, conditiile in care acestea pot fi incetate de catre fiecare dintre parti, cu respectarea, in mod evident, a limitarilor impuse de lege (in mod particular, in cazul contractelor de munca”, adauga specialistul.

Din perspectiva managerului care este in situatia de a inceta colaborarea cu societatea, termenii contractuali agreati la incheierea sau pe parcursul derularii contractului (prin acte aditionale) sunt foarte importanti. Ei contureaza baza oricarei discutii sau negocieri ulterioare cu privire la termenii incetarii. “De regula, termenul de preaviz ce urmeaza a fi acordat de fiecare dintre parti in cazul incetarii unilaterale a relatiei contractuale este prevazut in contract, cu respectarea (in cazul contractelor de munca) a termenelor minime prevazute de lege. In functie de prevederile contractuale, dar si de termenii agreati de catre parti, un astfel de proces poate dura intre cateva saptamani si cateva luni”, mai spune Loredana Ralea.

Riscuri majore

Incetarea unilaterala de catre angajator a unui contract de munca nu se poate face in orice conditii. Firma care recurge la o astfel de masura trebuie sa se asigure ca respecta prevederile aplicabile din legislatie, dar si prevederile relevante din contractul individual de munca, contractul colectiv de munca aplicabil sau regulamentul intern. ”Orice neconformare cu regulile stabilite prin aceste norme poate determina riscul ca decizia de incetare sa fie contestata in instanta si anulata. Daca insa relatia dintre angajator si manager este bazata pe un raport juridic de mandat, este important ca drepturile si obligatiile partilor, inclusiv in cazul incetarii contractului, sa fie clar reglementate in contract. In acest caz, angajatorul va sti care sunt pasii pe care trebuie sa ii parcurga in vederea incetarii, intervalul de timp pe care trebuie sa il aiba in vedere pentru finalizarea procesului, care sunt eventualele costuri pe care urmeaza sa le suporte. De asemenea, riscul potential in cazul unei dispute legate de incetarea contractului trebuie analizat si evaluat din timp”, puncteaza profesionistul Clifford Chance Badea.

In cazul nerespectarii acestor cerinte, exista riscul contestarii si anularii in instanta a deciziei de incetare cu obligarea angajatorului la plata drepturilor salariale indexate pe perioada cuprinsa intre data deciziei de incetare si data hotararii instantei, plata oricaror alte beneficii la care salariatul ar fi fost indreptatit in aceasta perioada si chiar reintegrarea angajatului in pozitia detinuta anterior, la cererea acestuia. “In cazul incetarii unui contract de management, presupunand ca au fost respectati termenii contractuali referitori la incetarea contractului, decizia de revocare a managerului nu poate fi anulata. Insa, in functie de circumstante, exista riscul unei actiuni in pretentii impotriva societatii, motivata de faptul ca revocarea ar fi fost decisa in mod abuziv. Pe langa riscurile de ordin juridic mentionate mai sus, este recomandabil sa fie analizate, in fiecare caz in parte, potentialele riscuri operationale, reputationale sau de alta natura la care angajatorul poate fi expus in cazul incetarii colaborarii cu o persoana care ocupa o pozitie de management”, adauga avocatul.




Toate cazurile la care am acordat asistenta societatilor s-au finalizat cu incetarea prin acord amiabil a contractelor de munca ale managerilor. Recomandam intotdeauna clientilor nostri evitarea incetarii unilaterale, avand in vedere, in special, prejudiciile de imagine pe care le poate suferi societatea prin disputarea in instanta a unui astfel de caz.



Loredana Ralea, Counsel - Clifford Chance Badea



Contractul dintre parti are un rol major

Atat firmele angajatoare, cat si salariatii cu functii de conducere trebuie sa constientizeze faptul ca pe parcursul unei relatii de munca pot interveni probleme, fiind important ca intelegerea dintre parti sa fie clarificata prin intermediul contractului semnat la angajare.

Loredana Ralea considera ca reglementarea cat se poate de detaliata, inca de la inceputul relatiei contractuale, a obligatiilor de serviciu, a indicatorilor de performanta si a criteriilor de evaluare a activitatii profesionale pot fi foarte importante in justificarea incetarii unilaterale a colaborarii din initiativa angajatorului.

”De asemenea, termenii si conditiile incetarii contractului trebuie reglementate contractual (in masura in care nu sunt aplicabile conditiile minimale stabilite prin lege). Ulterior, atunci cand se ia in considerare masura incetarii de catre angajator, trebuie analizate in prealabil toate elementele mentionate mai sus pentru o evaluare cat mai exacta a potentialelor riscuri sau dificultati pe care le poate intampina angajatorul in situatia incetarii colaborarii cu persoana aflata in functie de conducere. Insa, independent de concluziile unei astfel de evaluari, este recomandabil ca prima optiune a angajatorului sa fie o incetare prin acordul partilor”, completeaza expertul.

De altfel, in cazul unui contract de mandat, situatiile in care societatea poate inceta colaborarea si conditiile asociate unei astfel de incetari trebuie sa fie definite in mod clar in contract. ”In timp ce companiei angajatoare nu i se poate interzice dreptul de a inceta contractul unilateral, fie din cauze imputabile managerului, fie din alte cauze (economice, financiare, de oportunitate), managerul trebuie sa se asigure ca formalitatile de incetare, perioada de preaviz aplicabila in functie de cazul de incetare, precum si eventualele compensatii sau alte drepturi si obligatii ale partilor la incetarea contractului (spre exemplu, obligatia de confidentialitate sau de neconcurenta) sunt negociate si reglementate in mod clar in contract, de la inceput. In cazul unui contract de munca, chiar daca incetarea contractului de catre angajator poate fi facuta numai in conditiile legii, exista anumite clauze (referitoare spre exemplu la plati compensatorii, neconcurenta) care fac obiectul negocierii si pot fi reglementate de la inceputul relatiei contractuale ”, subliniaza Loredana Ralea.

Avocatul aminteste ca motivele pentru care o companie poate decide sa inceteze relatia de munca cu un manager pot fi foarte variate, incepand cu cele obiective, legate de situatia economica sau financiara a societatii, pana la motive subiective legate de persoana managerului, atunci cand compania invoca managementul defectuos, esecul in indeplinirea atributiilor de serviciu.

Expertul insista asupra faptului ca evaluarea situatiei, de la caz la caz, cu considerarea tuturor obligatiilor legale si contractuale aplicabile, dar si a situatiei de fapt reprezinta factorul cel mai important in derularea procedurii de concediere sau incetare a colaborarii. “In practica noastra, am intalnit situatii in care s-a luat decizia incetarii relatiei de munca sau a colaborarii si s-au demarat formalitatile de incetare fara a se face o analiza a tuturor factorilor relevanti, iar acest lucru a avut consecinte nedorite, atat din perspectiva duratei, cat si a consecintelor suportate de societate”, argumenteaza consultantul.

Extrem de importanta este si comunicarea, atat in interiorul companiei, cat si in afara acesteia cu privire la schimbarile de management. O comunicarea defectuoasa poate avea consecinte negative pentru companie, atat din perspectiva salariatilor care raman in societate (acestia suportand indirect efectele schimbarilor de management), dar si din perspectiva prejudiciului de imagine in afara societatii.

In ceea ce priveste acordarea de compensatii unui manager al carui contract inceteaza, avocatul mentioneaza ca este rezultatul unei negocieri directe intre manager si societate. “Nu exista o ecuatie de calcul sau un tipar al acordarii acestor compensatii. In practica noastra au fost situatii in care managerul concediat nu a primit nicio compensatie financiara (atunci cand incetarea a avut loc din cauze imputabile managerului), dar au fost si situatii in care managerul a primit o compensatie reprezentand echivalentul a 12 salarii lunare”, declara Loredana Ralea.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12 / 4308
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
(P) Maravela & Asociaţii is looking for a Litigation & Insolvency Associate
Ana-Maria Baciu (NNDKP), printre cei mai buni avocați de IP din lume. Două românce sunt listate în Top 250 Women in IP
Țuca Zbârcea & Asociații are în portofoliu un număr semnificativ de clienți care intenționează să se implice în proiecte de parteneriat public-privat. Vlad Cercel, Partener: Esențială este repartizarea corespunzătoare a obligațiilor părților, succesul depinzând, în bună măsură, de modalitatea de repartizare a riscurilor
Horia Drăghici, CMS România: Partenerul este reflexia echipei pe care o coordonează. Ca la o ștafetă, timpul echipei va fi egal cu suma performanțelor membrilor echipei
(P) Junior In-house Lawyer
Mușat & Asociații is looking for Associate Lawyers
European Tax Award 2017: EY Romania este cea mai bună firmă din Europa Centrală și de Est în domeniul prețurilor de transfer
Ce mandate au primit avocații de la Maravela & Asociații specializați în Dreptul familiei. Clientela în această materie este formată în majoritate din persoane aflate în managementul corporațiilor
Aproape 50 de cursanți au încheiat programul de training accelerat Lawsome, dezvoltat de Reff & Asociații
Zece avocați Clifford Chance Badea au asistat consorțiul de bănci în listarea Digi. Proiect multi-jurisdicțional complex, cu aspecte sensibile și multiple elemente de inovație
Principalele modificări produse de Legea PPP, trecute în revistă de avocații RTPR Allen & Overy. Ce elemente benefice vor încuraja investițiile și vor permite implementarea proiectelor de PPP în diverse domenii
Noua lege a PPP încurajează investitorii. Georgiana Singurel, Reff & Asociații: Avem deja semnale din piață că există un interes real în realizarea unor astfel de proiecte, în special în sectorul medical și în infrastructură
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...