ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avansul economiei fundamentat pe consum, indisciplina financiară şi creşterea costului cu forţa de muncă ar putea mări numărul firmelor care apelează la umbrela insolvenței. Avocații TZA estimează că tendința de creștere a numărului procedurilor deschise, manifestată în ultimii 2 ani, se va menține și în 2019

11 Decembrie 2018   |   Ștefania Enache

Mediul economic din România reușește să utilizeze mult prea puțin instrumentul insolvenței ca soluție pentru îmbunătățirea unei afaceri.

Dorin Petcu, Partener al TZA Insolventă S.P.R.L. & Cătălina Mihăilescu, Managing Associate al Tuca Zbârcea & Asociatii

 
 
Mai multe acte normative cu impact direct în domeniul insolvenței au fost modificate recent de Guvern. Odată cu aceste schimbări au apărut și o serie de probleme pe care avocații le semnalează, încercând să atragă atenția asupra lor. Cătălina Mihăilescu, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA), indică în principal recenta OUG 88/2018, care modifică Legea 85/2014 și despre care spune că ridică numeroase probleme atât de constituționalitate, cât și de coroborare cu prevederile nemodificate din legea menționată.„Este de așteptat ca necorelarea anumitor modificări cu reglementările menținute și cu principiile care guvernează procedura insolvenței să determine o serie întreagă de probleme de aplicare, în condițiile în care dispozițiile legale sunt susceptibile de interpretări diferite”, punctează avocatul.

 
Cătălina Mihăilescu apreciază ca fiind pozitivă reglementarea unor instituții precum cesiunea creanțelor bugetare sau diminuarea creanțelor bugetare prin planul de reorganizare. Expertul Țuca Zbârcea & Asociații este de părere că scopul prevederilor respective este acela de deblocare a unor proceduri în care creditorul bugetar are o poziție dominant. ”Totuși, ele ar fi putut fi introduse în acte normative reglementând activitatea creditorilor bugetari, care sunt vizați direct, iar nu în legea insolvenței”, atenționează avocatul.

Referindu-se la modificările aduse de OUG nr. 88/2018, care ar putea avea un impact important și rapid, Cătălina Mihăilescu le nominalizează pe cele referitoare la soluționarea urgentă a cererilor privind plata creanțelor curente cu posibilitatea de a urgenta deschiderea falimentului în anumite condiții, atunci când aceste creanțe nu sunt achitate. ”Din această perspectivă, debitorii ar trebui să acorde o importanță sporită creanțelor curente, iar creditorii titulari ai unor asemenea creanțe ar putea acționa mai eficient și rapid în vederea protejării intereselor lor”, explică avocatul.

În ceea ce privește controversata măsură a conversiei creanțelor statului în acțiuni, Dorin Petcu, Partener al TZA Insolvență S.P.R.L., subliniază că inițiativa în sine nu este reprobabilă, având în vedere că modificarea structurii asociative este una din măsurile ce pot fi prevăzute prin planul de reorganizare. ”Faptul că modificările legislative ne dau o indicație cu privire la modalitatea prin care creanța bugetară poate să facă obiectul conversiei în capital îl vedem ca un progres. Din păcate, măsura este însă prea puţin fundamentată şi, din perspectivă practică, foarte greu de pus în aplicare. Apreciem util din partea autorităţii publice responsabile să dubleze măsura şi cu un ghid sau set de reguli de aplicare, astfel încât participanţii la procedura de insolvență care au vocația de a depune un plan de reorganizare să o poată aplica efectiv, în situaţia în care doresc”, arată avocatul.

Despre piața insolvenței

Mediul economic din România reușește să utilizeze mult prea puțin instrumentul insolvenței ca soluție pentru îmbunătățirea unei afaceri. După o perioadă de stagnare sau chiar de diminuare a numărului insolvențelor înregistrate după intrarea în vigoare a Legii nr. 85/2014, în 2017 și 2018 s-a observat o creștere minoră a numărului de proceduri deschise. Finalitatea acestora rămâne în continuare cel mai adesea falimentul, principala cauză fiind apelarea târzie la această procedură, situație în care șansele de restructurare sunt extrem de mici.

”Fie că asistăm creditori sau debitori în procedurile de insolvență, problema cea mai des întâlnită este înțelegerea efectelor pe care această procedură le are asupra debitorului, cu consecințe directe și asupra partenerilor săi contractuali, deveniți creditori. Identificarea unui echilibru, cu respectarea limitelor legale, a intereselor creditorului și debitorului în procedura insolvenței este un deziderat greu de atins. Atingerea acestui obiectiv necesită atât o bună cunoaștere și înțelegere a reglementărilor și mecanismelor specifice insolvenței, cât și o disponibilitate a părților implicate de a accepta uneori soluții de compromise”, precizează Cătălina Mihăilescu.


 

Având în vedere semnalele din piaţă, creşterea economică fundamentată pe consum, dar şi creşterea indisciplinei financiare în ceea ce priveşte onorarea la timp a obligaţiilor de plată, la care putem adăuga şi majorările de costuri rezultate de creşterea costului cu forţa de muncă, ar putea crea premise suficiente pentru ca agenţii economici ale căror resurse sunt limitate să aibă nevoie de protecţia legii privind procedurile de prevenţie a insolventei şi de insolvență. Ne dorim să vedem însă mai multe încercări de redresare prin utilizarea procedurilor de preinsolvență sau chiar în cadrul unor proceduri extrajudiciare folosind experiența specialiștilor în restructurare şi în insolvență.”

                                         Dorin Petcu, Partener al TZA Insolvență S.P.R.L.
 

În anii 2017 și 2018 s-a constatat o creștere, e drept nu foarte mare, a numărului de proceduri noi care au fost deschise. Această evoluție ușor ascendentă este generată, în general, de firme mici, care nu desfășurau efectiv activitate. În ceea ce privește sectoarele predilecte la acest capitol, domenii precum comerțul și construcțiile rămân în continuare în top. Estimăm că tendința de creștere a numărului procedurilor deschise, manifestată în ultimii 2 ani, se va menține și în 2019.

Cătălina Mihăilescu, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații
 

 

Practica Țuca Zbârcea & Asociații


Țuca Zbârcea & Asociații este una dintre firmele de avocatură din România care are o echipa puternică de specialiști cu expertiză pe piața insolvenței. Activitatea se desfășoară sub coordonarea unui partener, practician în insolvență, gestionând marea majoritate a proiectelor de insolvență. Pe lângă un „nucleu dur” alcătuit din 4 avocați (Robert Roșu – Partener si practician în insolvență, Cătălina Mihăilescu – Managing associate, Valentin Moga-Shaban – avocat senior și Carmen Cristea - avocat senior), în cadrul Țuca Zbârcea & Asociații mai există avocați parteneri care dețin calitatea de practicieni în insolvență și care gestionează împreună cu echipele pe care le coordonează diverse alte proiecte de insolvență. De asemenea, activitățile specifice administratorului și lichidatorului judiciar se derulează prin intermediul diviziei de specialitate – TZA Insolvență S.P.R.L., în care activează practicieni în insolvență și economiști cu o bogată experiență în procedurile de reorganizare judiciară. Coordonatorii diviziei sunt Ciprian Dragomir – Partener și Dorin Petcu – Partener al TZA Insolvență S.P.R.L.

Tipul de activități prestate de avocații specializați în materia insolvenței este determinat în special de nevoile și interesele fiecărui client, Țuca Zbârcea & Asociații urmărind prin serviciile prestate să elaboreze strategii individuale care să răspundă cel mai bine obiectivelor urmărite de client. Activitățile în sine sunt variate, pornind de la realizarea unor analize și opinii legale cu privire la diferite aspecte legate de procedura insolvenței, până la redactarea de acte specifice acestei materii, și asistența și reprezentarea în fața instanțelor de judecată și/sau a celorlalte organe care aplică procedura.

“Practicienii în insolvență din cadrul TZA Insolvență S.P.R.L. se implică în toate mandatele încredinţate ca administrator judiciar sau lichidator judiciar, acoperind toate activităţile şi îndatoririle stabilite în sarcina acestora prin lege sau încredinţate de judecătorul sindic. De asemenea, aceştia execută inclusiv mandate de dizolvare şi lichidare voluntară sub Legea nr. 31/1991”, completează Dorin Petcu.

În cele mai multe dintre mandatele în care se implică, firma de avocatură asistă creditori care îi solicită sprijinul în protejarea intereselor lor în faza incipientă a procedurii, când se determină pasivul debitorului insolvent. În funcție de evoluția ulterioară fiecărei proceduri în parte interesul se menține sau, uneori, este diminuat, atunci când estimările cu privire la șansele reale de recuperare a creanțelor sunt nefavorabile.

De asemenea, practicienii în insolvență acţionează pe întreg parcursul procedurii, încă de la primele măsuri, cum ar fi notificarea creditorilor, întocmirea inventarului debitorului sau întocmirea tabelului preliminar de creanţe şi până la redactarea planului de reorganizare şi implementare a acestuia sau efectuarea lichidării propriu-zise.

În plus, practicienii în insolvență sunt implicaţi în redactarea şi reprezentarea în instanţele de judecată, dacă este cazul, a actelor privind recuperarea creanţelor debitorului în insolvență sau acţiuni în anulare, respectiv cereri în conformitate cu art. 169 din Legea nr. 85/2014.

“Lucrând într-o firmă mare de avocatură, preluăm în primul rând în proiecte de insolvență de la clienții tradiționali, care activează în cele mai diferite ramuri de activitate (bancar, energie, farma, construcții, comerț, aviație, consultanță). Pe lângă aceștia, avem și clienți cu care am inițiat colaborarea pornind de la proiecte de insolvență”,menționează Cătălina Mihăilescu.

“În ceea ce privește TZA Insolvență S.P.R.L., vorbim în principal despre societăţi comerciale aflate în dificultate financiară. Din păcate, marea majoritate a acestora solicită asistență prea târziu şi sfârşesc în faliment. În ceea ce priveşte mandatele de faliment, având ca obiect lichidarea activelor societăţilor comerciale respective, societatea noastră urmăreşte principiul celerităţii şi transparenţei procedurii, reuşind, în cele mai multe cazuri, să-şi execute mandatul încredinţat într-un interval de 1-2 ani”, completează Dorin Petcu.

Cel mai important proiect gestionat în anul 2018 de practicienii axați pe insolvență vizează o procedură finalizată prin implementarea cu succes a unui plan de reorganizare.”Astfel, după patru ani de la data deschiderii procedurii generale, după multiple contestații, cereri specifice procedurii insolvenței, cereri de strămutare, clientul asistat a fost reintegrat în circuitul economic. În gestionarea acestui proiect au fost implicați trei avocați, partenerul coordonator fiind Robert Roșu. Cel mai dificil proiect încheiat cu succes în acest an a constat în respingerea definitivă a unei cereri abuzive și neîntemeiate de deschidere a procedurii insolvenței, grefată pe o situație contractuală complexă și cu o valoare a pretențiilor semnificativă. Un alt proiect interesat gestionat de Țuca Zbârcea & Asociatii în ultimul an este o procedură de insolvență care a implicat un element de extraneitate”, detaliază Cătălina Mihăilescu.

Fiind una dintre practicile importante ale firmei, Țuca Zbârcea & Asociații va continua să dezvolte acest domeniu. ”Suntem convinși că rezultatele obținute în proiectele gestionate, pregătirea teoretică și experiența practică a avocaților specializați în această materie reprezintă repere ce vor atrage în continuare proceduri importante și interesante”, afirmă Cătălina Mihăilescu. “TZA Insolvență S.P.R.L. îşi propune dezvoltarea activităţii în ceea ce priveşte procedurile de insolvență și, în același timp, să folosească experienţa practicienilor săi inclusiv în ceea ce priveşte restructurarea financiară şi operaţională a întreprinderilor în dificultate în cadrul unor proceduri extrajudiciare de reorganizare sau în proceduri de prevenţie a insolvenței”, adaugă Dorin Petcu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 29 / 4894
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Popovici Nițu Stoica & Asociații recrutează
Avocații NNDKP prevăd un nivel ridicat al tranzacțiilor de M&A în domeniul Healthcare & Pharma și în 2019. Ana-Maria Baciu, Partener: Schimbările inevitabile în domeniu și dinamica problemelor cu care se confruntă industria în prezent vor aduce încă un an de creștere pentru această practică
Dentons – prima firmă de avocatură semnatară a Cartei Diversității în România
Promovare internă în practica de Protecție a datelor cu caracter personal, la Voicu & Filipescu. Andreea Botez devine Avocat senior
Cum văd avocații de business din provincie noul an. Mihai Bejenaru-Dragoș (Bejenaru&Partners, Cluj): Domeniul imobiliar va înregistra o scădere a numărului de tranzacții. Provocarea anului 2019, dată de cazurile de fiscalitate
Thomson Reuters Legal Advisers - Full Year 2018 | Cele mai active firme de avocați implicate în fuziuni și achiziții, anul trecut. Ce giganți cu prezență la București au intrat în Top 25 global, european și regional
„The Lawyer European Awards 2019”: 4 firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: Eastern Europe and the Balkans” | PNSA, singura firmă domestica din lista scurtă a premianților. ZRP concurează la titlul „European litigation team of the year”
Clifford Chance Badea atrage un nou avocat senior în practica de M&A Real Estate
Topul problemelor din industria Pharma, creionat de avocații D&B David și Baias. Proiectele uneia dintre cele mai performante echipe de pe piața locală
ELLINT, alianța internațională a firmelor de avocați specializate în dreptul muncii, se extinde în România. Suciu | The Employment Law a intrat în rețea
Promovări în conducerea Mușat & Asociații: Paul Buta, Iulian Popescu și Răzvan Stoicescu devin Deputy Managing Partners | Partenerul Octavian Popescu se retrage
Andreea Bende, promovată în calitate de Partener în cadrul NNDKP IP
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...