ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Decizie reper privind cerințele impuse ofertanților în licitația publică privind modernizarea unei linii feroviare din România, obținută de avocații NNDKP

17 Februarie 2021   |   BizLawyer

La începutul lunii februarie 2021, Curtea de Apel București a admis plângerea clientului NNDKP, obligând autoritatea contractantă să procedeze la modificarea documentației de atribuire.

 
 
NNDKP a asistat și reprezentat cu succes o companie privată într-o dispută litigioasă soluționată de Curtea de Apel București în legătură cu cerințele impuse ofertanților în licitația publică privind modernizarea unei linii feroviare din România.

Litigiul a vizat legalitatea modului în care autoritatea contractantă a condiționat elaborarea ofertelor în licitație de reconfigurarea unor echipamente și software-uri instalate anterior într-una dintre stațiile de cale ferată. Stația a făcut obiectul unor lucrări substanțiale de modernizare în cadrul unui proiect anterior de reabilitare a unei linii feroviare parte componentă a Coridorului IV Pan European.

Produsele de pe piața feroviară se bazează pe aplicații software proprietare, având ca rezultat o dependență față de producătorii originali. Astfel, autoritățile contractante pot impune, în mod eronat, condiții de atribuire în favoarea acestora.


Conform concluziilor Consiliului Concurenței și practicii instanțelor europene, dependența față de un anumit producător declanșează un efect de captivitate (cunoscut sub denumirea de ”lock-in effect”) care determină restrângerea concurenței.

În cazul acestei licitații, autoritatea contractantă a ales să soluționeze efectul de captivitate prin transferarea responsabilității rezolvării acestuia în sarcina ofertanților, cerându-le să includă în oferte lucrările necesare modificării unor echipamente și software-uri pentru una dintre stațiile de cale ferată. Acest aspect a determinat imposibilitatea depunerii de oferte în lipsa drepturilor de proprietate intelectuală asupra software-ului, respectiv hardware-ului implementat anterior și obligarea contractorilor / ofertanților interesați de a negocia costurile acestor lucrări direct cu operatorul economic cu care concurează în licitație.

La începutul lunii februarie 2021, Curtea de Apel București a admis plângerea clientului NNDKP, obligând autoritatea contractantă să procedeze la modificarea documentației de atribuire prin introducerea mențiunilor privind condițiile de efectuare a operațiunii de rescriere a software-ului din stația respectivă, cu respectarea principiilor tratamentului egal, transparenței, nediscriminării și liberei concurențe.

În acord cu jurisprudența europeană, hotărârea Curții de Apel sancționează abordarea autorității contractante în privința rezolvării efectului de captivitate și arată că aceasta nu este în acord cu principiile guvernatoare în materia achizițiilor publice.

Echipa NNDKP implicată în acest proiect a fost coordonată de Radu Damaschin, Partener în cadrul departamentului de Soluționarea Disputelor și Adina Chilim-Dumitriu, Partener și unul dintre coordonatorii ariei de practică Achiziții Publice și PPP. Aceștia i-au avut alături pe Cristian Dranca și Alexandru Aman, ambii Asociați Manageri în cadrul ariei de practică Achiziții Publice și PPP.

”Hotărârea Curții de Apel București se înscrie într-o practică care, dincolo de soluționarea unei dispute punctuale privitoare la o anumită procedură de atribuire, instituie noi valențe ale principiilor tratamentului egal și al liberei concurențe în domeniul reabilitării și modernizării tronsoanelor de cale ferată. Suntem foarte fericiți pentru acest succes profesional într-un dosar care a asociat elementele de drept românesc, repere din practica europeană, dar și componente pur tehnice. Le mulțumesc tuturor colegilor implicați pentru eforturile depuse în această speță”, a declarat Radu Damaschin, Partener, Soluționarea Disputelor.

„Hotărârea reprezintă o piatră de hotar importantă în practica proiectelor de reabilitare/modernizare a tronsoanelor de cale ferată (și nu numai) care pot fi dezvoltate secvențial, în mod etapizat (în funcție de alocarea fondurilor necesare) și, în mod firesc, pot prezenta astfel de elemente de captivitate a căror rezolvare, dacă nu este efectuată în acord cu principiile liberei concurenței, se transformă în elemente anticoncurențiale sancționabile. Ne bucurăm să contribuim la crearea jurisprudenței în domeniu”, a adăugat Adina Chilim-Dumitriu, Partener și unul dintre coordonatorii ariei de practică Achiziții Publice și PPP.

Practica NNDKP de Achiziții Publice a fost implicată de-a lungul ultimelor doua decenii în unele dintre cele mai importante proiecte desfășurate în România în sectoare economice precum infrastructură, construcții, transport și logistică, domeniul sănătății. În ceea ce privește litigiile care au vizat proiecte de achiziții publice, în anul 2020, rata de succes a dosarelor gestionate de NNDKP a fost de peste 90%.
Practica NNDKP de Achiziții Publice este recunoscută ca unul dintre liderii pieței locale inclusiv prin poziționarea pe prima poziție a clasamentelor realizate de renumite ghiduri internaționale precum Chambers & Partners, Legal 500 și IFLR 1000.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 60 / 96
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...