ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Previziunile Schoenherr legate de 2018 - Sebastian Guțiu, Managing Partner: Avocații vor avea de lucru, dar nu mă aștept la schimbări dramatice în structura cererii de servicii juridice, cu toate că se întrevăd unele modificări legislative de impact. Mandatele cheie de anul trecut și coordonatorii proiectelor

11 Februarie 2018   |   Ștefania Enache

Clienții vor să fie asistați de specialiști consacrați în domeniul lor de interes, pentru a primi soluții de calitate, dar și eficiente din punct de vedere al timpului și costurilor, spune Sebastian Guțiu.

Sebastian Gutiu, Managing Partner Schoenherr si Asociatii

 
 
Piața avocaturii din România a intrat în perioada de maturizare, perioadă în care reducerea onorariilor nu mai reprezintă vectorul principal pentru a atrage sau a menține clienți. „În schimb, încep să facă diferența elemente precum reputația avocaților specializați pe domeniile de interes pentru clienți, valoarea adăugată adusă clientului, accesul la resurse și soluții internaționale, introducerea de noi tehnologii pentru a eficientiza serviciile. Ca firmă internațională prezentă de peste 20 de ani pe piața din România, avem deja capacitatea de a răspunde acestor nevoi”, declară Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr și Asociații.


Criza care a afectat o perioadă lungă de timp întreaga economie a influențat semnificativ și industria avocaturii, generând în rândul avocaților o reorientare de la specialist la generalist (sau, cel puțin, la pluri-specialist), într-o încercare de adaptare la noile realități ale pieței, în care unele domenii nu mai aveau căutare. ”Vedem în ultimii ani la nivelul pieței o reașezare a acestor baze, o revenire la specializare. Clienții vor să fie asistați de specialiști consacrați în domeniul lor de interes, pentru a primi soluții de calitate, dar și eficiente din punct de vedere al timpului și costurilor. Cred că, în acest context, este important pentru firmele de avocatură să coopteze, dezvolte și rețină specialiști experimentați în ariile de practică pe care le acoperă. Din ce în ce mai mulți clienți se așteaptă ca firmele de avocatură să le evidențieze (uneori chiar de la început) valoarea adăugată reală și palpabilă pe care o pot aduce proiectului sau problemei lor juridice. Este o schimbare de mentalitate care, la o analiză mai profundă, ar fi trebuit să fie evidentă. Este, de altfel, bine așa, pentru că un client care simte că a câștigat din relația cu avocatul este probabil să revină sau să vrea mai mult”, explică Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr și Asociații.

În plus, clienții sunt tot mai sofisticați, solicitările lor devenind tot mai elaborate, vorbindu-se tot mai mult despre inovație și despre influența noilor tehnologii asupra muncii avocaților. ”Schoenherr însăși este una dintre aceste firme internaționale preocupate de integrarea inovației și a noilor tehnologii în modul în care prestăm servicii juridice, în beneficiul clienților noștri. Aceasta este de altfel una dintre valorile care ne definesc stilul de lucru. Datorită interesului nostru ca firmă în această direcție, suntem promotori ai inițiativelor orientate spre dezvoltarea de noi tehnologii și implementarea lor în domeniul juridic. Suntem activ implicați în primii pași făcuți la nivel regional în această direcție. Astfel, recent colegii noștri din Viena au fost invitați ca lectori la prima conferință dedicată noilor tehnologii în domeniul juridic organizată vreodată în Austria. Totodată, colaborăm cu experți în tehnologie externi, care analizează procesele interne ale firmei cu scopul de a eficientiza munca avocaților și consultanților noștri prin implementarea de noi soluții tehnologice, ceea ce în final se traduce în valoare adăugată pentru clienți. Cred că inovația și implementarea de noi tehnologii reprezintă viitorul în serviciile juridice și că integrarea lor în prestarea acestor servicii va face la un moment dat diferența între jucătorii din piață, inclusiv în țara noastră. Cel mai probabil firmele internaționale, care au resursele necesare la nivel de grup și sunt direct conectate la dezvoltarea noilor tehnologii, vor fi primele care vor aduce aceste elemente de noutate pe piața de avocatură din România”, punctează Sebastian Guțiu.

Previziuni legate de 2018

Din poziția de jucător cheie pe piața avocaturii din România, firma Schoenherr cunoaște în amănunt realitățile economice de la noi din țară, iar în acest context, liderul biroului din București atrage atenția că, în anul care abia a început, o creștere economică poate fi susținută doar în condițiile în care sunt luate măsuri reale pentru asigurarea unui cadru legislativ și fiscal stabil și previzibil. Nivelul ridicat al consumului nu poate susține prin el însuși această creștere și este nevoie de soluții pentru atragerea de investiții străine directe și pentru creșterea absorbției de fonduri europene.

”Cât privește interesul investitorilor, anticipez că atenția acestora va continua să fie atrasă în 2018 de industrie, retail, farmaceutice și servicii medicale, real estate, financiar-bancar, IT&C. Fie că vorbim de asistență în legătură cu investiții greenfield, în tranzacții de fuziuni și achiziții, sau în legătură cu funcționarea curentă a companiilor active pe piață, avocații vor avea de lucru. Nu mă aștept însă la schimbări dramatice în structura cererii de servicii juridice în decursul anului viitor, cu toate că așteptăm unele modificări legislative de impact, cum ar fi spre exemplu intrarea în vigoare a GDPR, publicarea legii PPP, aplicarea noilor modificări fiscale. În termeni absoluți, adică al cifrei de afaceri și numărului de avocați implicați, cea mai mare creștere este probabil să o aibă practicile consacrate: Corporate/M&A, Banking & Finance, Real Estate & Construction. Cred însă că cea mai mare rată de creștere o vor avea domeniile din linia a doua și a treia”, adaugă Managing Partnerul Schoenherr și Asociații.

Avocatul subliniază că piața este una dinamică, firma Schoenherr și Asociații asistând atât clienți interesați de intrarea în România (fie prin investiții greenfield, fie prin fuziuni sau achiziții), cât și clienți care își extind prezența aici sau clienți care urmăresc să își vândă participațiile în afaceri ajunse la un anumit nivel de maturitate sau să atragă în acționariat fonduri de investiții. O pondere importantă din veniturile Schoenherr este generată de asistarea clienților în tranzacțiile de acest tip.

“Încă de la înființare, Schoenherr București a înregistrat de la an la an o creștere constantă. Ne propunem menținerea acestei direcții și în 2018, atât prin practicile noastre cheie (Real estate, Corporate M&A, Financiar-bancar și Piața de capital, Litigii și Arbitraje), cât și prin continuarea dezvoltării unor domenii precum Concurență, White-collar crime, Insolvență și reorganizare, Dreptul muncii și Protecția datelor cu caracter personal, Achiziții publice și PPP, Consultanță fiscală. Biroul din București al Schoenherr are în prezent 60 de avocați și consultanți. Este o dimensiune potrivită pentru nevoile actuale ale firmei, echipa noastră fiind dezvoltată permanent în funcție de nevoile de resurse umane analizate la nivel grupuri de practică”, spune Sebastian Guțiu.
 
Bilanțul anului 2017

Anul trecut a fost unul plin pentru Schoenherr București, cu un volum de lucru susținut pentru echipa firmei de avocatură. ”Volumul de lucru pentru avocații noștri a fost în creștere în primul semestru al anului în domenii precum Fuziuni și Achiziții, Financiar-bancar și Piața de capital, Imobiliar, Retail, în linie cu tendințele generale din mediul de afaceri, dictate de continuarea creșterii economice, nivelul în creștere al consumului, rata scăzută a șomajului. Domenii de activitate cu tendință de creștere în practica generală a firmei din punctul de vedere al volumului au fost, de asemenea, Litigiile și Arbitrajele, White collar crime, Concurența, Dreptul muncii și Protecția datelor personale. Totodată, se observă o creștere a activității și în firma specializată în consultanță fiscală a grupului nostru, Schoenherr Tax Bucharest SRL”, declara Sebastian Guțiu, pentru BizLawyer, la jumătatea anului trecut.

Alte proiecte ale firmei in 2017 sunt disponibile aici.

La fel de efervescentă a fost activitatea și în a doua parte a anului 2017, pe lista proiectelor în care s-au implicat avocații regăsindu-se câteva dintre cele mai mari tranzacții ale pieței locale.

Printre mandatele cheie trebuie menționat dosarul coordonat de Matei Florea (Partener, Schoenherr; Banking & Finance) și Mădălina Neagu (Partener, Schoenherr București; Corporate/M&A), care a vizat asistarea Eurobank în vânzarea către Banca Transilvania a acțiunilor deținute în Bancpost SA, ERB Retail Services IFN SA și ERB Leasing IFN SA.

Tot Mădălina Neagu și Matei Florea s-au ocupat și de proiectul care a implicat asistarea OTP Bank Romania în achiziția de la National Bank of Greece a acțiunilor deținute de aceasta în Banca Românească.
 
La rândul său, Narcisa Oprea (Partener, Schoenherr București; Capital Markets) a coordonat proiectul de asistare a Sphera Franchise Group, operatorul brandurilor KFC, Pizza Hut, Pizza Hut Delivery și Taco Bell în tranzacția de listare la Bursa de Valori București printr-o ofertă publică de vânzare a aproximativ 25% din acțiunile emise de companie.

Narcisa Oprea s-a ocupat și de asistarea One United Properties în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 20 milioane Euro, prin plasament privat, subscrise integral de fonduri aflate în comanagement de către Credit Value Investments.

Lista mandatelor de succes include și proiectul coordonat de Markus Piuk (Partener, Schoenherr; Corporate/M&A) și Monica Cojocaru (Partener, Schoenherr București; Corporate/M&A), care a urmărit asistarea OMV Aktiengesellschaft în vânzarea de către OMV Petrom a OMV Petrom Wind Power SRL, compania care operează parcul eolian Dorobanțu, către Transeastern.

De asemenea, Simona Chirică (Partener, Schoenherr București; Real Estate) s-a ocupat de asistarea dezvoltatorului imobiliar Hanner RD în achiziția terenului fostei fabrici de bere Grivița, cu o suprafață de 11.000 mp, pentru dezvoltarea unui proiect mixt birouri și rezidențial, marcând intrarea dezvoltatorului pe piața de birouri din România; în timp ce Silvia Opriș (Partener, Schoenherr București; Real Estate) s-a implicat în asistarea unei serii de companii active în diverse domenii în achiziții imobiliare și proiecte de dezvoltare cu privire la construirea sau extinderea unor fabrici în orașe din România, exemple relevante recente incluzând unități de producție piese de schimb și componente pentru industria auto, sisteme audio.

Un alt proiect de succes a fost coordonat de Oana Constantinescu (Partener, Schoenherr București; Real Estate) și a vizat asistarea unei companii active în domeniul petrol și gaze într-o serie de achiziții imobiliare realizate în scopul extinderii rețelei sale de distribuție carburanți.

“Totodată, ca parte a planului nostru de a oferi servicii adăugate clienților noștri, în acest an am organizat câteva zeci de evenimente pe teme juridice, cu accent pe ateliere personalizate pentru clienți sau industrii, adaptate nevoilor punctuale ale acestora. La nivelul echipei, am cooptat un nou partener pentru coordonarea practicii de concurență, în persoana Georgianei Bădescu și am anunțat numirea ca partener a Evei Hegedues-Brown, pas prin care continuăm consolidarea practicii de real estate. În prima parte a anului am decis de asemenea o serie de promovări interne, 16 avocați cu experiență fiind numiți senior attorney at law”, precizează Sebastian Guțiu.

Avocatul amintește că ariile cheie ale firmei – Real Estate, Corporate M&A, Financiar-bancar și Piața de capital, Litigii și Arbitraje – au fost și în 2017 cele care au generat principalele volume de lucru și venituri. Totodată, a crescut volumul de lucru generat de proiectele de Dreptul concurenței, Insolvență și restructurări, White-collar crime, Dreptul muncii și Protecția datelor cu caracter personal, Consultanță fiscală etc.

Partenerii Schoenherr România sunt Sebastian Guțiu (Managing Partner, coordonatorul practicii de real estate și al celei de litigii și arbitraje), Markus Piuk (unul dintre coordonatorii practicii de de corporate M&A), Matei Florea (coordonatorul practicii de financiar-bancar și al celei de PPP și achiziții publice), Georgiana Bădescu (coordonatoarea practicii de dreptul concurenței), Simona Chirică (unul dintre coordonatorii practicii de real estate), Monica Cojocaru (unul dintre coordonatorii practicii de corporate M&A și al celei de energie), Oana Constantinescu (unul dintre coordonatorii practicii de real estate), Emeric Domokoș-Hancu (unul dintre coordonatorii practicii de litigii și arbitaje și al practicii de insolvență și restructurări), Eva Hegedues-Brown (unul dintre coordonatorii practicii de real estate), Adina Jivan (unul dintre coordonatorii practicii de litigii și arbitaje), Mădălina Neagu (unul dintre coordonatorii practicii de corporate M&A), Narcisa Oprea (coordonatoarea practicii de piața de capital), Silvia Opriș (unul dintre coordonatorii practicii de real estate și construcții), Adriana Radu (coordonatoarea practicii de dreptul muncii, protecția datelor personale și white collar crime) și Theodor Artenie (coordonatorul societății specializate de consultanță fiscală).

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6 / 39
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...