ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Colliers: Companiile au închiriat 105.000 mp spații de birouri în T1 2019. Jucătorii din IT&C au condus detașat cererea, într-o piață tensionată a muncii

24 Aprilie 2019   |   BizLawyer

Segmentul de IT&C este urmat la mare distanță de companii de banking și financiar (16%) și de servicii profesionale (puțin peste 10%).

Sebastian Dragomir, Director Office Advisory la Colliers International

 
 
Activitatea pe piața de birouri din Capitală a debutat cu rezultate moderate pe primul trimestru din 2019: o cerere totală de 105.000 mp, din care cererea netă reprezintă 29.000 sqm, și un volum de livrări de 93.000 mp. Conform datelor companiei de consultanță imobiliară Colliers International Romania, cererea a venit mai ales din partea firmelor de IT&C, în ciuda unei piețe tensionate a muncii.

“La prima vedere, 2019 a început cu dreptul pe piața de birouri din București, cu o cerere totală de 105.000 mp, cu peste 54% mai mult față de valoarea din aceeași perioadă din 2018. Entuziasmul trebuie temperat ușor, deoarece, deși interesul pentru proiecte noi sau calitative este încă sănătos, ca să ajungem la cererea nouă excludem renegocierile și relocările din stoc competitiv. Aceste relocări tind să crească gradul de neocupare, iar în primul trimestru din 2019 au totalizat 54.000 mp față de 102.000 mp pentru întreg anul 2018. Astfel, cererea nouă a scăzut cu peste 20%, la 29.000 mp – nivel totuși satisfăcător, din care peste 20% a venit din partea operatorilor de spații de lucru flexibile”, a declarat Sebastian Dragomir, Director Office Advisory la Colliers International.


Împărțirea activității de închiriere în funcție de sector arată că segmentul de IT&C a condus detașat, înregistrând două treimi din cererea totală. El este urmat la mare distanță de companii de banking și financiar (16%) și de servicii profesionale (puțin peste 10%). În funcție de subpiețe, cererea raportată a venit în special din Vest și Centru Vest.
 
Tot în acest trimestru au fost livrate în București câteva proiecte mari: i) proiectul The Mark dezvoltat de S Immo – aproape de Piața Victoriei; ii) a doua fază a complexului The Bridge în Centru Vest, dezvoltată de Forte Partners, dar deținută de Dedeman; iii) noul sediu Renault dezvoltat de Globalworth. Aproape 93.000 mp au fost adăugați stocului de birouri din Capitală, care ajunge astfel la un total de 2,5 mil. mp. Până la finalul anului ar putea fi livrați încă aproximativ 250.000 mp spații de birouri.

Piața forței de muncă a fost tensionată în ultimul an, deși interacțiunile noastre cu majoritatea clienților sugerează că angajatorii reușesc în continuare să-și găsească salariați în cele din urmă; din prisma problemelor cu care se confruntă firmele pe piața muncii, România stă mai bine decât restul țărilor din Europa Centrală și de Est.

Cu toate acestea, noi locuri de muncă apar din ce în ce mai greu, astfel s-a remarcat și lipsa jucătorilor noi importanți intrați în București – în afară de un nou operator de spații de co-working, nu au fost înregistrate nume noi pe piața de birouri – ceea ce a pus presiune pe cererea netă în ultimul an și jumătate. În cele din urmă, dinamica temperată din piața forței de muncă va fi în contradicție cu ritmul puternic al livrărilor. Dar, deși construcția a peste 0,4 mil. mp de noi spații de birouri moderne a început deja (și alte șantiere sunt programate să înceapă), Capitala se clasează printre orașele cu cel mai mic stoc de birouri pe cap de locuitor din Europa.
 
Condițiile de pe piața de birouri din București sunt în mare parte neutre, chiriile rămânând neschimbate în ultima perioadă, conform datelor Colliers. Totuși, pe fondul unor livrări numeroase, piața ar putea înclina spre una a chiriașilor într-un viitor nu prea îndepărtat. Clădirile vechi, dar bine poziționate și calitative, precum și proiectele noi vor continua să evolueze bine într-un context plin de provocări, dar chiria medie efectivă din Capitală s-ar putea confrunta cu presiuni în jos, posibil încă din semestrul al doilea al acestui an.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16146 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...