ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Opinie Euler Hermes: Piața retailului modern este estimată la 17-20 miliarde de euro

01 August 2018   |   BizLawyer

Anul 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10% (conform INSSE), a vânzărilor din comerțul cu amănuntul.

 
 
Euler Hermes, liderul global în asigurarea de credit comercial şi recunoscut specialist în domeniul garanţiilor şi al colectării creanţelor, estimează valoarea pieței de retail modern la 17-20 de miliarde de euro, principalele nume din top după cifra de afaceri fiind Kaufland, Carrefour, Lidl și Auchan.

Anul 2017 a fost un an foarte bun pentru consum, aducând o creștere de două cifre, peste 10% (conform INSSE), a vânzărilor din comerțul cu amănuntul. Această dinamică a fost susținută de o mare disponibilitate de a cumpăra în rândul consumatorilor, ca urmare a majorărilor salariale, a măririi punctului de pensie, dar și datorită reducerii fiscalității (diminuare tva de la 20% la 19%), a eliminării supraaccizei la carburanți în T1 și T2 2017 și a creșterii cu 2,3% a ratei de ocupare în rândul forței de muncă.


La creșterea sectorului retail a contribuit și expansiunea teritorială a retailerilor, cu peste 350 de magazine nou deschise în 2017, cele mai multe deschideri fiind înregistrate în zona rurală. Pentru al doilea an consecutiv, liderul expansiunii este Profi, cu aproape 200 de magazine nou deschise (pe toate formatele de magazin, dar în special pe Profi Loco). Profi deține și locul 1 după numărul de magazine, urmat de Mega Image, care a încetinit ritmul expansiunii în 2017 și Carrefour, acesta a integrat magazinele Billa.

Retailerii au mizat pe magazinele de tip discount și pe cele de proximitate, trendul fiind apropierea de consumatori. Mega Image a ieșit în afara Bucureștiului, Carrefour a extins conceptul “Carrefour Market”, Auchan a intrat în benzinarii cu magazinele “My Auchan”, iar Metro a extins rețeaua “La Doi Pași”.

Trendurile pentru anul 2018 sunt următoarele:
Proximitatea și extinderea în mediul rural, care are mult potențial de creștere. Retailerii se orientează către localitățile sub 15.000 de locuitori, iar formatul de magazin se adaptează și el: dacă pentru Kaufland suprafața uzuală a unui magazin era de 4.500 de metri pătrați, acum noile formate încep de la 2.000 de metri pătrați. Pentru retailerii concentrați în București, unde comerțul modern a ajuns aproape de 70%, devin de interes și alte orașe: de exemplu, Mega Image targetează Cluj și Timișoara. Planurile de extindere continuă în 2018 cu un target de rețea de 1.000 de magazine pentru Profi (actual > 700) și 10 magazine noi anunțate de Kaufland (cu un buget dublu de investiții – de la 100 milioane de euro în 2017 la 200 milioane de euro în 2018). În timp ce rețeaua se dezvoltă mai moderat decât în anul 2016, majoritatea retailerilor așteaptă în continuare creșteri de cel puțin o cifră a vânzărilor. Creșterea densității unităților retail este așteptată să îngreuneze eventualele tranzacții pe piața de retail, în contextul în care Consiliul Concurenței a ajustat în jos zona de proximitate (acum 10 minute de mers pe jos între magazinele mici sau cu mașina între cele mari).

Îmbunătățirea experienței de cumpărare, obținută printr-un mix de tehnologie și interacțiune umană în magazin, cu o expunere atractivă a produselor, care să faciliteze procesul de cumpărare și să fidelizeze consumatorul. Zona de E-commerce, deși încă nu este o opțiune pentru unii retaileri (de exemplu, Kaufland a testat fără succes conceptul în țara mamă), are o creștere anuală de două cifre ca pondere în totalul comerțului. Prezența umană în magazine rămane necesară, iar conceptul self service (magazine autonome, cu puțin sau deloc personal) câștigă popularitate în alte piețe, în timp ce România este la un stadiu incipient sau de testare.

Preocuparea pentru sortimentație și preț, urmând preferințele consumatorilor pentru: produse care contribuie la un stil de viață mai sănătos, nu doar prin calitate sau funcționalitate, ci și prin sursa de proveniență. Preferința pentru funcționalitate crește în condițiile în care peste 50% din populația consumatoarea la nivel global este cea adultă, iar media de vârsta este în creștere. Trendul Bio se extinde atât pe food, cât și pe non-food (de exemlu: trendul “bio cotton” în fashion retail), iar din anul 2021 ne așteptăm la o uniformizare a calității produselor Bio, ca urmare a unei directive adoptate recent de Consiliul European.

Produse cu specific local și produse de origine locală: Carrefour are cooperativă agricolă proprie, Kaufland a încheiat un parteneriat cu “Cooperativa agricolă Țara Mea” și a lansat conceptul “Raftul românesc” cu 100% carne de porc românească, Penny are parteneriat cu brutării și măcelării locale, țintind către un procent de 70% de produse românești în rețea.

Produse premium și în același timp accesibile ca preț (conceptul de “affordable premium”): brandurile proprii ale retailerilor, care contribuie cu peste 10% la vânzările magazinelor de tip discount în prezent și mai au potențial de creștere (peste 1/3 din vânzările discount retail în țările vestice).

Sustenabilitate și responsabilitate socială: construcția de magazine eco friendly (Lidl a inaugurat în 2018 al treilea magazin de acest tip), promovarea economisirii energiei, preocuparea pentru întreținerea și extinderea spațiilor verzi,  implicarea în acțiuni de responsabilizare socială cu privire la problemele de mediu.

Analiza SWOT a pieței de retail din România:

Puncte forte:

•    Trend ascendent în consum.
•    Piața are încă potențial de creștere pe comerțul modern.
•    Competitivitate ridicată prin preț vs. comerț tradițional, în special în zona de discount retail.

Puncte slabe:
•    Creșterea costurilor în tot lanțul de aprovizionare și creșterea costurilor cu forța de muncă pun presiune asupra prețului final.
•    Presiune asupra furnizorilor cu impact negativ asupra calității produselor, pentru menținerea marjelor.

Oportunități:
•    Dezvoltarea în zonele încă neacoperite și care au potențial de creștere pe comerțul modern.
•    Dezvoltarea în online, cu o mai mare atenție acordată livrării produselor, îndeosebi în ceea ce privește retailul alimentar.
•    Câștigarea clientelei prin preîntâmpinarea cerințelor de calitate și transparență, precum și autoreglementare.

Amenințări:
•    Instabilitatea politică și legislativă care conduc la lipsa predictibilității.
•    Creșterea costurilor fixe în general și a celor cu logistică, odată cu expansiunea în proximitate și în zonele mai puțin accesate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 614 / 9394
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc și Asociații – diversitate a portofoliului și proiecte provocatoare în sectorul Energiei & Resurselor Naturale
Thomson Reuters: Peste 1.300 de fuziuni mid-market EMEA asistate de firme active și la București, în primele 11 luni. CMS, cele mai multe tranzacții în toată regiunea, Dentons cea mai bună poziție în Europa de Est
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Senior Litigation Lawyer
Dentons, Stratulat–Albulescu și White & Case au asistat consorțiul Credit Suisse – VTB în finanțarea de 164 mil. € acordată Chimcomplex pentru achiziția activelor Oltchim. Ștefan Vuza a lucrat cu Bulboacă și Reff | Ce avocați au fost implicați și cine a coordonat echipele
Studiu realizat de CMS - Țările din Europa Centrală și de Est sunt mai amenințate de atacurile cibernetice. Gabriel Sidere, Managing Partner: Obligația de raportare a eventualelor atacuri și evaluarea impactului necesită asistență specializată din partea unor echipe de avocați cu experiență
Cum comentează avocații Mușat & Asociații, firmă cu una dintre cele mai puternice practici în domeniul insolvenței, modificarea legislației. Recomandările echipei care gestionează proceduri complexe de insolvență și de reorganizare
Reff & Asociații își propune o creștere de 10% a practicii de energie și resurse naturale în 2019. Care sunt problemele sensibile cu care se confruntă jucătorii din industrie și proiectele care i-au ținut ocupați pe avocați, anul acesta
PeliFilip a asistat Grupul Enayati la negocierea și semnarea contractului de proiectare și construire pentru Revera Medical City, cel mai mare centru medical privat din Romania
bpv Grigorescu Ştefănică a asistat Raiffeisen Informatik în vânzarea COMPAREX Group către SoftwareONE. Anca Albulescu a condus echipa din București
Avansul economiei fundamentat pe consum, indisciplina financiară şi creşterea costului cu forţa de muncă ar putea mări numărul firmelor care apelează la umbrela insolvenței. Avocații TZA estimează că tendința de creștere a numărului procedurilor deschise, manifestată în ultimii 2 ani, se va menține și în 2019
Alexandru Aparaschivei se alătură NNDKP Consultanță Fiscală în calitate de coordonator al echipei de TVA
RTPR Allen & Overy câștigă un important litigiu de dreptul muncii pentru Societatea de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...