ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj de opinie KPMG: În era transformării continue, auditul intern devine unul dintre pilonii strategici în cadrul companiilor

01 Aprilie 2019   |   BizLawyer

Sondajul de opinie, realizat în rândul coordonatorilor funcției de audit intern, prezintă prioritățile și provocările acestora pentru anul 2019 în condițiile transformării auditului intern într-o funcție cu rol strategic pentru companii, așa cum consideră aproape două treimi dintre respondenți (63%).

 
 
Competențele angajaților (55%), utilizarea datelor pentru a stimula o abordare inovatoare in audit (55%), complexitatea și incertitudinea reglementărilor (55%) și nevoia de consolidare a guvernanței corporative și a proceselor strategice (53%) constituie principalele provocări cu care se confruntă departamentele de audit intern din România, arată Sondajul de opinie a auditorilor interni din România: Auditul intern în era transformării continue, realizat de KPMG în România.

Sondajul de opinie, realizat în rândul coordonatorilor funcției de audit intern, prezintă prioritățile și provocările acestora pentru anul 2019 în condițiile transformării auditului intern într-o funcție cu rol strategic pentru companii, așa cum consideră aproape două treimi dintre respondenți (63%). Pentru ceilalți respondenți (37%) însă, auditul intern nu este încă pregătit să depășească nivelul funcției de conformitate.


„Așteptările de la funcția de audit intern nu au fost niciodată mai ridicate, întrucât rolul auditului intern este acum plasat într-o perspectivă strategică în multe dintre marile corporații. Este adevărat faptul că guvernanța corporativă, gestionarea riscurilor și controalele interne se află, în prezent, în vizorul autorităților de reglementare și, din ce în ce mai mult, în atenția acționarilor și publicului larg. În consecință, auditorii interni trebuie să fie proactivi și receptivi la provocările pieței. Totuși, rolul lor este mult mai important de atât. Dacă resursele sunt alocate unor acțiuni care nu susțin un obiectiv strategic, atunci preocuparea și responsabilitatea consiliilor de administrație vor fi să identifice motivul pentru care are loc o asemenea risipă de resurse și să le redirecționeze către o utilizare optimă. În acest moment, auditul intern devine un instrument cheie al guvernanței, în demersul său strategic de a monitoriza eficiența și eficacitatea activității. Mai mult decât atât, comitetul de audit și consiliul de administrație trebuie să se asigure, inclusiv printr-o evaluare externă independentă efectuată periodic, că funcția de audit intern are o poziționare adecvată în organizație și deține resursele umane și procesele necesare pentru a răspunde obiectivelor și inițiativelor strategice ale companiei”, declară Cezar Furtună, Partener, Head of Audit & Assurance, KPMG în România.

Potrivit rezultatelor sondajului nostru de opinie, principalele aspecte considerate prioritare pentru planul de audit de către coordonatorii departamentelor de audit intern din România includ: asigurarea eficienței și eficacității operaționale (89%), alinierea activităților de audit intern la obiectivele organizației (71%) și asigurarea conformității cu reglementările în vigoare (58%). Factorii determinanți în elaborarea planului de audit intern au în vedere folosirea unei metodologii bazate pe risc pentru 92% din respondenți, precum și solicitările primite din partea comitetului de audit (76%) sau evoluția cerințelor legislative (71%).

Preocuparea pentru o pregătire corespunzătoare a personalului din departamentele de audit intern nu se reflectă mai departe în bugetele alocate cursurilor de formare profesională – care acoperă mai puțin de 5% din bugetul total al departamentului de audit intern (71% din respondenți) – în pofida nevoii exprimate de respondenți de a avea specialiști cu competențe variate în domenii precum IT, investigarea fraudei, date și analiza datelor (89%), competențe tehnice care vizează principalele procese din cadrul companiei (84%) sau aptitudini de audit intern (79%).

Alte informații cheie:

•    66% din respondenți apreciază că eficacitatea programului de gestionare a riscurilor reprezintă cea mai mare provocare cu care se confruntă companiile din România, urmată de gestionarea riscului de securitate cibernetică (42%) și retenția talentelor (39%); cu toate acestea, securitatea cibernetică este clasată pe locul 8 în topul priorităților funcției de audit intern în cadrul planului de audit intern;
•    Auditorii interni consideră în unanimitate (63% important și 37% foarte important) că analiza și interpretarea unui volum mare de date („big data”) sunt esențiale în cadrul misiunilor de audit intern, în timp ce 63% dintre auditorii interni utilizează tehnologia pentru a spori eficiența;
•    O bună parte a auditorilor interni respondenți (58%) utilizează evaluări externe independente ale activității de audit intern o dată la cinci ani, în conformitate cu cerințele impuse de standardele internaționale de audit intern.

„Legea nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate reiterează cerința existentă în Legea societăților comerciale 31/1990 și OUG 75/1999, potrivit căreia companiile ale căror situații financiare anuale fac obiectul auditului statutar sunt obligate să organizeze și să asigure exercitarea activității de audit intern. Ce este nou acum? De ce ați auzit probabil atât de multe discuții pe această temă? Poate pentru că Legea 162 prevede și o sancțiune pentru companiile care nu respectă aceste dispoziții – mai exact o amendă cuprinsă între 50.000 și 100.000 RON. Așadar, cel mai probabil, vom asista în viitorul apropiat la o implementare accelerată a acestor dispoziții. Sondajul nostru de opinie evidențiază, printre altele, că auditul intern nu ar trebui perceput și implementat ca o bifare a unei cerințe legislative, dar ca o activitate benefică, ce adaugă valoare companiilor”, adaugă Cezar Furtună.

Richard Perrin, Partener, Head of Advisory, KPMG în România, afirmă: „De-a lungul timpului, evoluția așteptărilor părților interesate a modificat constant perspectiva asupra rolului auditului intern. Noile solicitări din partea consiliului de administrație, a liderilor și a autorităților de reglementare solicită auditorii interni să își orienteze eforturile tot mai mult spre activități care generează valoare adăugată, dincolo de aspectele ce vizează respectarea reglementărilor. Într-un mediu de afaceri care se schimbă într-un ritm mai accelerat ca oricând, iar soluțiile de automatizare sunt adoptate rapid și în tot mai multe sfere de activitate, auditorii interni joacă un rol din ce în ce mai important. Având în vedere incertitudinile majore produse de asaltul forțelor disruptive, funcția de audit intern trebuie să evolueze pentru a ajuta organizația să înțeleagă și să gestioneze riscurile asociate, să obțină rezultatele așteptate în urma automatizării și să continue să inoveze pentru a obține valoare adăugată.”

Adela Ciucioi, Partener, Head of Technology, Media & Telecommunications, KPMG în România declară: „Prin utilizarea soluțiilor de automatizare inteligentă, funcția de audit intern câștigă eficiență și eficacitate prin îmbunătățirea calității și consecvenței proceselor, activităților de planificare, testare și raportare, inclusiv tranziția de la testarea limitată a eșantioanelor la testare completă a populației auditate.
De asemenea, prin procese de digitalizare și automatizare, mediul de control intern se poate îmbunătăți, mai ales în zona prevenției, datorită introducerii de controale automate în locul celor manuale, analizei în timp real, urmată de escaladarea automată și de soluționare a anomaliilor, capacitând organizația în sensul unei valori adăugate crescute cu un consum limitat de resurse.”

Pentru mai multe informații privind Sondajul de opinie a auditorilor interni din România 2019, realizat de KPMG în România, vă rugăm să accesați pagina.

În sondajul de opinie din acest an s-au obținut răspunsuri de la un număr de 38 de respondenți, reprezentați de coordonatori ai funcției de audit intern din România din sectorul bancar (42%), al asigurărilor (21%), precum și din producție și servicii non-financiare (37%). 42% dintre respondenți reprezintă companii cu o cifră de afaceri anuală de peste 500 milioane RON, 50% dintre acestea au active de cel puțin 3 miliarde RON, iar 4 din 10 companii respondente au 1.000 de angajați sau mai mult. Sondajul de opinie a fost realizat online în trimestrul patru al anului 2018.
 

KPMG este o rețea internațională de firme membre care furnizează servicii de Audit, Consultanță fiscală și Consultanță în afaceri în 153 de țări, având 207.000 de profesioniști în toată lumea. Firmele membre independente din rețeaua KPMG sunt afiliate la KPMG International Cooperative („KPMG International”), o entitate elvețiană. Fiecare firmă membră a rețelei KPMG reprezintă o entitate distinctă și separată din punct de vedere juridic.
  În România și Moldova, KPMG are 6 birouri localizate în București, Cluj-Napoca, Constanța, Iași, Timișoara și Chișinău.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16419 / 16793
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...