ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj PwC România: ANAF va depista și sancționa mai ușor contribuabilii incorecți datorită SAF-T, consideră majoritatea respondenților

16 Noiembrie 2020   |   BizLawyer

Sondajul a fost realizat în rândul a 64 de companii din diverse domenii de activitate, și a inclus mai multe variante de răspuns pentru fiecare întrebare.

 
 
Aproape 60% dintre companiile participante la un sondaj realizat de PwC România, în cadrul unui eveniment online, arată că principalele avantaje ale implementării SAF-T (Standard Audit File - Tax) pentru administrația fiscală vor fi identificarea corectă și sancționarea fermă a comportamentelor neconforme. De asemenea, 47% dintre respondenți se așteaptă ca perioada de derulare a inspecției fiscale să scadă, iar gradul de colectare a taxelor să crească.

Raportul SAF-T, fişierul standard de raportare, ar urma să fie implementat anul viitor, potrivit unui anunț recent al ANAF, fiind în prima etapă un program pilot pentru marii contribuabili. Ulterior, noul format de raportare ar trebui să devină obligatoriu pentru toate companiile înregistrate în scopuri de TVA. SAF-T reprezintă un set de raportări periodice de informații, într-un format predefinit, pe baza informațiilor din evidențele contribuabililor, din aria impozitelor directe și celor indirecte aplicabile la nivelul persoanelor juridice. Pentru că informația este standardizată, vor fi cerute aceleași date, în același format, care vor putea fi citite foarte ușor de către autoritatea fiscală. La ce trebuie, deci, să se aștepte companiile?


Potrivit sondajului PwC România, 76% dintre companii cred că timpul necesar conformării fiscale se va reduce, 34% se așteaptă la diminuarea potențialelor erori umane apărute în procesul de conformare fiscală și 23% la generalizarea rambursărilor de TVA cu control ulterior.

În ceea ce privește costurile, 90% dintre companii estimează că vor avea costuri adiționale cu adaptarea sistemului de contabilitate, 50% cu adaptarea altor sisteme IT și 29% costuri suplimentare cu resursa umană. Sondajul a fost realizat în rândul a 64 de companii din diverse domenii de activitate, și a inclus mai multe variante de răspuns pentru fiecare întrebare.

”Infrastructura ANAF nu este încă pregătită să facă față noilor provocări ceea ce îngreunează întregul proces de colectare a taxelor și generează riscuri de neîncasare. Această situație are un impact cu atât mai mare în contextul actual în care veniturile fiscale sunt volatile, costurile și cheltuielile din cauza crizei sanitare cresc. Din aceste motive, ne întrebăm ce se va întâmpla: vom vedea o creștere a taxelor sau o îmbunătățire a colectării și o reducere a evaziunii fiscale. Considerăm că răspunsul ar trebui să fie ameliorarea colectării taxelor existente, iar implementarea SAF-T, care ar urma să aibă loc anul viitor, ar fi o pârghie eficientă în această direcție”, spune Daniel Anghel, Partener și Liderul Departamentului de Servicii Fiscale și Juridice, PwC România.

SAF-T a fost deja implementat cu rezultate bune în colectare de mai multe state: Portugalia, Polonia, Lituania, Norvegia, Franța, Austria, Luxemburg și Spania.

Exemplele Poloniei și Lituaniei

SAF-T este un standard creat și promovat de OECD care lasă la latitudinea fiecărui stat modul de implementare și nivelul de detaliu al informațiilor ce vor fi transmise.

”Un exemplu de succes este cel al Poloniei care s-a bazat pe trei piloni: legislație modernă, administrare fiscală eficientă și o colaborare strânsă cu mediul de afaceri. După un lung șir de consultări, Polonia a implementat șapte structuri de date care trebuie transmise de către contribuabili pe format SAF-T: înregistrări contabile, extrase de cont, inventar, jurnale de TVA, facturi, contul de profit și pierdere din perspectivă fiscală și evidența veniturilor. Doar jurnalele de TVA trebuie depuse lunar, în timp ce celelalte sunt transmise doar la solicitarea expresă a autorităților fiscale. Obligația de conformare cu SAF-T le revine tuturor companiilor înregistrate în scopuri de TVA în Polonia”, a arătat Anca Macovei, Senior Tax Manager PwC România.

Spre deosebire de Polonia, în Lituania companiile trebuie să depună informațiile doar la cererea autorităților, iar băncile și celelalte companii care activează în sectorul serviciilor financiare nu trebuie sa raporteze prin SAF-T.

Pași de urmat înainte și după implementarea SAF-T

”SAF-T a fost conceput de OECD ca un standard minim de schimb de informații între autoritățile fiscale și contribuabili, oferind avantaje ambelor părți, în sensul în care se va ușura procesul de identificare a comportamentelor abuzive și va crește rapiditatea derulării inspecțiilor fiscale. Chiar dacă nu știm care va fi decizia ANAF privind modul de implementare a SAF-T, sunt câteva lucruri pe care companiile le pot face înainte, având ca exemplu ce s-a întâmplat în celelalte state. Fiind vorba despre o soluție informatică, trebuie văzut în primul rând ce date se găsesc în acest moment în sistemele informatice (ex. ERP), pentru a putea acționa în momentul în care standardul românesc al SAF-T va fi publicat. Un ghid în acest sens poate fi schema de date a OECD”, a spus Bogdan Matei, Tax Manager PwC România.

Astfel înainte de implementarea SAF-T este necesar să identificați acele sisteme din care provin datele originale, dacă în timpul procesului de pregătire a declarațiilor fiscale utilizați date agregate, să identificați rapoarte sau extrase de date din aceste sisteme sau baze de date, de la care puteți obține datele necesare și să verificați politicile contabile, precum și să cunoașteți bine sistemele care vă generează registrele contabile.

Puncte forte și puncte slabe ale SAF-T

Punctele slabe ale implementării SAF-T sunt costurile inițiale mari de implementare pentru contribuabili și pentru administrația fiscală și schimbarea legislației.

Punctele forte vizează eficientizarea inspecțiilor fiscale, uniformizarea abordării în cadrul inspecțiilor fiscale, minimizarea erorilor umane la nivel de date.

Obstacole pot fi analiza ineficientă sau raportări eronate dacă structura SAF-T este neclară, în timp ce oportunitățile sunt creșterea colectării taxelor, transmiterea facilă a datelor, generalizarea rambursărilor TVA cu control ulterior, conformarea mai ușoară, proceduri transparente care să elimine inechitățile, competiția loială în rândul contribuabililor.

Sondajul și declarațiile au fost făcute în cadrul evenimentului online PwC România, „SAF-T, noul mod de raportare către ANAF din 2021. Cum ar trebui să funcționeze, ce beneficii are și cum ne pregătim?", la care au participat 120 de companii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 13347 / 16794
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ONV LAW își extinde echipa de avocați și își mărește portofoliul de proiecte cu 20%, în primele 3 luni ale anului. Afaceri de 1,5 mil E, anul trecut
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...