ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Studiu Deloitte: Obținerea codului de TVA, comparație între procedurile din România și alte state UE

02 Mai 2017   |   BizLawyer

România se remarcă printr-o birocrație mai mare, probabil și pentru că abordarea s-a schimbat drastic în 2015, când s-a trecut de la o formalitate la o procedură foarte complicată.

 
 
Procedura de înregistrare în scopuri de TVA din România are unele dintre cel mai dificil de îndeplinit criterii  comparativ cu procedurile din alte 12 state membre ale Uniunii Europene, potrivit unui studiu realizat de Deloitte România.

Deloitte România a colectat informații privind procedurile de înregistrare în scopuri de TVA, prin intermediul unui chestionar, de la profesioniștii din rețeaua internațională Deloitte. Scopul demersului este să analizeze comparativ practicile similare din alte țări.

Principalele concluzii ale studiului sunt:

•    În toate statele care au răspuns chestionarului procedura este considerată simplă/directă, cu excepția României și a Cehiei
•    În România se solicită cele mai multe documente (inclusiv după eliminarea formularului 088). Pe locurile următoare se plasează Germania, Cehia și Slovacia.

•    În 9 state, autoritățile fiscale pot solicita adițional documente față de cele prevăzute, dar nu există o listă similară cu cea din România, solicitările fiind punctuale, de regulă în funcție de profilul/activitatea societății
•    În 4 din 13 state (Estonia, Bulgaria, Italia și Croația), autoritățile fiscale nu solicită alte documente în afară de cele prevăzute de legislație
•    Procedurile cel mai simplu de parcurs sunt în Olanda, Austria și Italia
•    Scorul pentru evaluarea cererii nu este disponibil în niciun stat (în cazul unora nu există un scor)
•    Refuzul de înregistrare are loc în majoritatea statelor doar dacă există dovezi că au fost furnizate informații false, compania nu există sau reprezentanții acesteia nu pot fi contactați
•    Procedura interviului cu autoritățile fiscale, după depunerea cererii de înregistrare, există în 3 state (România, Cehia și Slovacia)
•    În celelalte 10 state, autoritățile fiscale pot face control inopinat la sediul entității care a solicitat înregistrarea, dar numai în măsura în care nu pot contacta reprezentații acesteia sau au suspiciuni/dovezi că societatea nu există
•    În unele state, Olanda fiind exemplu de bună practică în acest sens, procedura se desfășoară în paralel cu înregistrarea la Registrul Comerțului care transmite electronic documentele către autoritățile fiscale. Prin urmare, contribuabilii nu trebuie să efectueze un demers separat pentru obținerea codului de TVA

“Toate statele aplică un filtru pentru acordarea codului de TVA. Este o procedură binevenită în condițiile în care TVA este taxa cea mai expusă fraudei. Totuși, România se remarcă printr-o birocrație mai mare, probabil și pentru că abordarea s-a schimbat drastic în 2015, când s-a trecut de la o formalitate (o bifă în formularul de înregistrare fiscală) la o procedură foarte complicată (formularul 088). După cum știm, de la sfârșitul lui 2015 și până la jumătatea lui 2016, procedura a generat un blocaj care a afectat multe societăți”, a declarat Vlad Boeriu, partener Deloitte.

“Deși a fost ameliorată anul trecut, iar de la începutul lui 2017 s-a renunțat la celebrul formular 088, problema de fond nu s-a schimbat decisiv. În practică, multe societăți se confruntă în continuare cu birocrația care reprezintă o barieră pentru inițierea și derularea afacerilor. Însă abordarea mai restrictivă a autorităților române ar putea fi explicabilă având în vedere că diferența dintre suma potențială de colectat din TVA și cea încasată efectiv (gap) este cel mai mare din UE, de aproape 40%. Următorul raport al Comisiei Europene pe acest subiect ne-ar putea arăta în ce măsura a ajutat această procedură la combaterea evaziunii”, a mai spus Boeriu.


La rândul său, Ramona Trușculescu, senior manager Deloitte, care a condus acest studiu, a spus: “Scopul studiului a fost să analizăm comparativ procedurile din cât mai multe state UE - având în vedere că toate se supun acelorași principii și directive în materie de TVA europene - pentru a vedea unde se plasează România. Am constatat că cerințele de la noi se regăsesc și în alte state. Însă niciunul dintre cele care au răspuns chestionarului nu le aplică pe toate. De exemplu, practicile cele mai apropiate de cea din România sunt în Germania, Slovacia și Cehia. Am considerat importantă comparația pentru că o astfel de procedură poate reprezenta un dezavantaj atunci când investitorii iau o decizie de business, chiar dacă România are atuuri foarte mari în alte zone”.

În cadrul studiului au fost adresate 16 întrebări și au răspuns solicitării noastre 12 state membre care au făcut și comentarii pe marginea acestora.

“Am observat că majoritatea statelor nu tratează atât de drastic procedura de înregistrare în scopuri de TVA și pun accent mai mare pe verificările ulterioare pentru a depista eventuala existență a fraudelor. Ideea de la care se pleacă este că, deși procedura este relevantă din perspectiva combaterii evaziunii fiscale, nu trebuie să devină un obstacol pentru intrarea pe piață a unor business-uri care au potential să aducă valoare adăugată în economie”, a mai spus Ramona Trușculescu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 469 / 7274
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BERD și IFC finanțează construcția unui nou terminal de cereale la Marea Neagră. Simona Marin, Partener CMS România, printre coordonatorii echipei de avocați
Prin ce s-a remarcat echipa BBU Law RO în competiția “Youth Innovation Competition on Global Governance” de la Astana. Cei trei componenți ai echipei românești vorbesc în BizLawyer despre probele prin care au trecut și temele care le-au adus premii
(P) LegiTeam: Multinational company from highly regulated industry is looking for in-house Legal Counsel to join Bucharest team!
Pretențiile investitorilor în litigiile și arbitrajele cu Statul Român și M. Finanțelor însumează 113 miliarde de lei, 96 mil. USD și 345 mil. €. Cele mai importante dosare și avocații angați pentru apărare
Grupul american Standex intră în România printr-o achiziție. Avocații Maravela & Asociații, alături de cumpărător
Cum lucrează avocaţii in-house din marile companii private. Mihaela Scărlătescu, Head of Legal & Compliance - A&D Pharma: Fără un departament juridic dedicat, dinamic și care înțelege detaliile business-ului, o societate comercială poate avea dificultăți în a fi și a acționa ca un lider
Ce proiecte i-au ținut ocupați pe avocații ONV LAW în S1. Stagnarea economică și ritmul scăzut al investițiilor recalibrează așteptările, o creștere a activității fiind așteptată din litigii
Maravela & Asociații și Gleiss Lutz asistă Chimcomplex în preluarea activelor Oltchim, în timp ce vânzătorii sunt asistați de Bondoc & Asociații și White & Case. Cine sunt și ce fac avocații implicați în tranzacție
Familia Tecar și-a vândut participația în grupul Pehart Tec fondului Abris Capital Partners. Bondoc & Asociații, alături de vânzător
Angajații băncilor sunt asimilați funcționarilor publici în accepțiunea legii penale. Penalistul Mihai Mareș explică decizia ICCJ și efectele sale asupra acestora
Cum s-a facut reîmprospătarea identității de brand la ONV LAW. Radu Nemeș, Managing Partner: Ne întoarcem tot timpul la oglinda valorilor și conduitelor asociate, a scopului nostru ca organizație, precum și a principiilor care ne guvernează
(P) Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocat senior specializat în drept imobiliar
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...