ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum concentrează vinurile AVINCIS esența ‘terroir’-ului de Drăgășani. De vorbă cu Andreea Micu, avocat și proprietar al Cramei Avincis, despre vinuri bune, piață, investiții, legislație și ingredientele mai puțin știute ale unui business cu un ‘buchet’ aparte

05 Decembrie 2017   |   Maria Teodoru

Mai multe despre vinurile de terroir produse de AVINCIS, producţie și exporturi, vânzări pe piața locală și competitivitate pe piețele internaționale, dar si despre aspectele juridice şi fiscale cu cel mai mare impact asupra afacerilor cu vinuri, in interviul acordat publicației noastre de Andreea Micu.

 
 
Proiectul AVINCIS, lansat în 2007 de Cristiana şi Valeriu Stoica, fondatorii casei de avocatură Stoica & Asociaţii, a implicat un efort financiar mare, investiţia în pornirea şi dezvoltarea acestuia fiind semnificativă. Planul investițional complex a inclus reamenajarea conacului familiei, construcția unei noi crame dotate cu mijloace de vinificație moderne și o frumoasă amenajare peisagistică. Compania AVINCIS VINURI SRL nu a ajuns încă pe profit, aflându-se în perioada de amortizare a investiţiilor făcute pentru construirea cramei şi pentru refacerea conacului de pe domeniul VILA DOBRUŞA.Aflată la a patra generație de podgoreni, familia Stoica privește cu încredere spre viitor pe această linie de business.Ar lua însă în considerare proprietarii AVINCIS o ofertă de investiție private equity în care un partener ar injecta sumele necesare pentru dezvoltare, urmând să îşi facă exitul, după câţiva ani? Aflați răspunsul în interviul acordat publicației noastre de Andreea Micu (foto), avocat specializat în proprietate intelectuală, concurență, drept comercial şi arbitraj internaţional, cea care se ocupă de mai bine de zece ani de dezvoltarea afacerii AVINCIS, pornită de părinții săi.


Legea viei și a vinului, precum și normele metodologice emise în aplicarea acesteia, sunt conforme legislației europene, dar ar fi foarte utilă introducerea în lege a unor programe guvernamentale pentru sprijinirea ”școlilor de viță de vie”, a declarat Andreea Micu într-o discuție cu redactorii BizLawyer. De asemenea, ar trebui revitalizate câteva dintre institutele de cercetare în domeniul viei și al vinului și adoptate unele măsuri pentru sprijinirea laboratoarelor oenologice. În prezent, staţiile de cercetare viticole şi vinicole sunt practic dispărute, fiind astfel pierdută o mare tradiţie. Nu mai există pepiniere naţionale, iar producătorii de vin sunt nevoiţi să recurgă la cele din alte ţări. De asemenea, nu există laboratoare regionale ori în diverse podgorii pentru realizarea analizelor oenologice şi de laborator, a arătat avocatul.

Investițiile în acest domeniu sunt continue, a explicat Andreea Micu, sumele fiind folosite atât pentru plantarea unor noi hectare de viță de vie, cât și pentru achiziția echipamentelor agricole şi de cramă folosite pentru creşterea calităţii lucrărilor agricole, viticole şi proceselor de vinificaţie. Totodată, o parte semnificativă a resurselor umane şi financiare este direcţionată spre dezvoltarea segmentului oenoturistic. Nu în ultimul rând, investițiile merg, în mod constant, și în promovarea brandurilor AVINCIS şi VILA DOBRUŞA, pe toate canalele de comunicare disponibile. ”Avem în vedere accesarea unor programe de finanțare, însă dificultățile mari de ordin birocratic îngreunează obținerea fondurilor în timp util. De cele mai multe ori, după trecerea recoltei dintr-un anumit an, multe dintre fonduri rămân fără obiect”, a aratat Andreea Micu in interviul acordat BizLawyer.

Avocatul spune că sunt tot mai greu de găsit zilierii sau muncitorii sezonieri pentru lucrările în vie, ce se desfășoară nu doar pe perioada culesului, ci și în celelalte perioade ale anului. Stabilitatea forței de muncă disponibile într-o anumită regiune afectează tot mai multe businessuri. Persoanele mai în vârstă nu mai au forța fizică necesară de a face față muncilor agricole, chiar dacă sunt disponibile să muncească. Pe de altă parte, tinerele generații  nu prea își doresc să muncească în domeniul agricol.

Mai multe despre vinurile de terroir produse de AVINCIS, producţie și exporturi, vânzări pe piața locală și competitivitate pe piețele internaționale, dar si despre aspectele juridice şi fiscale cu cel mai mare impact asupra afacerilor cu vinuri, in interviul acordat publicației noastre de Andreea Micu.



BizLawyer: Este AVINCIS un vin de terroir? Ce tipuri de vin produce AVINCIS si cum se lucrează pentru a concentra esența terroirului de Drăgășani?

Andreea Micu:
Da, vinurile AVINCIS sunt vinuri de terroir. Cred că personalitatea unui vin, tipicitatea sa, este cel mai bine pusă în valoare prin terroir, prin opoziție cu vinurile industriale, în care sunt amestecate diverse soiuri de struguri din mai multe regiuni.
Vinurile noastre sunt o expresie a terroir-ului podgoriei Drăgăşani, care a produs dintotdeauna vinuri albe fine, răcoroase, cu o aciditate bună, din soiuri locale, precum Crâmpoșie Selecţionată, Tămâioasă Românească, Fetească Regală, dar şi vinuri roșii, produse în principal din Cabernet Sauvignon, Merlot, ori din soiuri locale, precum Negru de Drăgășani.
Regiunea Drăgășani este cunoscută pentru solurile sale dominante – argila și calcarul, pentru climatul temperat continental, cu influențe mediteraneene, grație situării de-a lungul văii Oltului și pentru umiditatea bună, chiar și în cele mai călduroase luni ale anului. Toate aceste calități se regăsesc și în podgoria cramei AVINCIS, situată pe domeniul de familie Vila Dobrușa.
Crama AVINCIS este un producător de vinuri premium, deja foarte cunoscute în segmentul HoReCa. Vinurile albe, precum Crâmpoşia Selecţionată, cupajul de Fetească Regală & Pinot Gris, Cuvée Petit - Sauvignon Blanc, dar şi vinurile roşii, precum Negru de Drăgăşani, Pinot Noir, Merlot, Cabernet Sauvignon, și-au câștigat deja un loc în inimile iubitorilor de vin. 
De asemenea, portofoliul AVINCIS include şi gama de vinuri VILA DOBRUŞA, adresată exclusiv segmentului de retail şi care este alcătuită din 5 vinuri diferite, proaspete şi uşor de băut, provenind din soiuri foarte bine adaptate podgoriei din Drăgăşani: Vila Dobrușa - Cabernet Sauvignon, Vila Dobrușa - Fetească Regală – Pinot Gris & Tămâioasă Românească, Vila Dobrușa - Negru de Drăgăşani & Merlot, Vila Dobrușa - Sauvignon Blanc, Vila Dobrușa Rosé - Cabernet Sauvignon.
Echipa AVINCIS tratează cu mare atenție fiecărui proces în parte, astfel încât trasabilitatea vinului este desăvârșită: de la lucrările în vie pe fiecare parcelă în parte, continuând cu modalitatea de culegere și selectare a strugurilor (cules manual) și până la procesele de producție din crama modernă, totul este realizat cu grijă pentru fiecare detaliu, astfel încât vinurile create să concentreze esența terroirului de Drăgășani.

Cum a fost anul 2017 pentru crama AVINCIS? Spuneți-ne câte ceva despre calitatea strugurilor, producţia de vin, noi sortimente/game de vin și investiții.

Anul acesta, culesul strugurilor a început mai devreme, în jurul datei de 20 august, cu soiurile Crâmpoșie Selecționată și Pinot Noir, iar ultimul soi cules a fost Cabernet Sauvignon - pe data de 17 octombrie.
Din fericire, înghețul de la sfârșitul lunii aprilie nu a afectat suprafețe semnificative cultivate cu viță de vie. Soarele din belșug, precipitațiile moderate și toamna blândă au permis o concentrație mai bună de zahăr și un bun echilibru între aromă, cantitatea de substanțe minerale şi antioxidanți.
Echipa care s-a ocupat de recoltare a avut o grijă deosebită ca strugurii să fie selectaţi manual, pentru a aduce în cramă cei mai buni ciorchini. Primele evaluări ale mustului ne dau speranţe că vinurile AVINCIS de anul acesta, atât cele albe, cât şi cele roşii, vor fi foarte bune.
O surpriză pentru anul 2017 a reprezentat-o producerea primului vin desert, AVINCIS Cuvée Amelie - Tămâioasă Românească Dulce 2015, care, deşi încă neîmbuteliat la data respectivă, câştiga medalia de aur la a opta ediţie a Premiilor de Excelență Vinul.ro din 2016.
Desigur, ne bucură faptul că vinurile din gama VILA DOBRUŞA, ce se adresează exclusiv segmentului de retail, sunt disponibile acum în mai multe rețele de magazine din București și din țară: Auchan, Carrefour, Mega Image și Real- Arad și Oradea, Annabela.
Din primele estimări, producţia de vin are un nivel apropiat celui din anul 2016, în care crama noastră a produs în jur de 160.000 de litri.
În prezent, urmărim evoluţia noii investiţii în cele trei hectare de viţă de vie recent plantate, dintre care două hectare cu Negru de Drăgăşani şi un hectar cu Fetească Neagră. Totodată, am decis să facem investiţii în echipamente agricole şi de cramă, în vederea creşterii calităţii lucrărilor agricole, viticole şi proceselor de vinificaţie.

Care ar fi aspecte juridice şi fiscale cu cel mai mare impact asupra afacerilor AVINCIS? Unde vă implicați, ca avocat, în activitățile ce țin de administrarea AVINCIS?

Legislația viei și a vinului reglementează în detaliu toate aspectele procesului de producție a vinului (de la plantarea viței de vie, până la procesele din cramă, inclusiv etichetarea, ambalarea etc.). Așadar, este un domeniu unde spațiul de manevră și libertatea producătorului sunt relativ mici, ceea ce, până la un anumit nivel, este un lucru pozitiv. De ce? Pentru că vinul este un produs special, complex și respectarea unor rigori în procesul de producție este important pentru a garanta anumite standarde de calitate.
Pe de altă parte, numărul mare de reglementări, care presupune evident și o foarte bună cunoaștere și, deci, o aplicare a acestora, implică și birocrație, multiple formalități consumatoare de timp, bani și resurse umane. Anumite proceduri ar trebui simplificate, pentru că acest consum de resurse financiare și umane este mult mai greu de suportat de cramele mici și medii (cel puțin în raport de cramele mari, care se bazează pe volume mari de producție). Amintesc aici în special antrepozitul fiscal și exigențele legate de obținerea DOC-ului (precum cantitatea de struguri recoltată/hectar; proveniența strugurilor dintr-o anumită zonă într-o anumită proporție), care sunt vitale pentru a asigura calitatea vinului și trasabilitatea sa, oferind o garanție și consumatorilor finali. Însă procedurile aferente acestora nu trebuie să devină excesiv de împovărătoare pentru producătorii de vin.
În calitate de avocat, am o privire de ansamblu asupra tuturor aspectelor juridice ale societății AVINCIS  - aspecte de drept societar, fiscal, proprietate, norme specifice în domeniul vini-viticol. Specializarea mea de bază este însă în materia dreptului proprietății intelectuale - în special mărci și drepturi de autor - ceea ce înseamnă că mă ocup îndeaproape de gestionarea portofoliului de mărci AVINCIS.

Este legislația vitivinicolă din România conformă cu legislația europeană din domeniu şi, mai mult, este eficientă această legislație? Cum ar putea fi îmbunătățită ?

Legea viei și a vinului, precum și normele metodologice emise în aplicarea acesteia, sunt conforme legislației europene. Au fost însă mult timp diverse aspecte de neconcordanță, atât în ce privește legea internă și normele sale de aplicare, cât și inadvertențe între legislația națională și cea europeană (precum definirea noțiunilor de indicație geografică și DOC). Legislația este însă amplă şi are un pronunțat aspect tehnic.
Din punctul meu de vedere, ar fi foarte utilă introducerea în lege a unor programe guvernamentale pentru sprijinirea ”școlilor de viță de vie” (expresie folosită pentru pepinierele unde se cresc butași de viță de vie, N.R.), pentru a nu mai fi nevoiți să apelăm la importuri de butași (de ex., din Austria, Germania), inclusiv uneori pentru soiurile autohtone.
De asemenea, ar trebui revitalizate câteva dintre institutele de cercetare în domeniul viei și al vinului, precum și adoptarea unor măsuri pentru sprijinirea laboratoarelor oenologice, care se ocupă cu efectuarea analizelor chimice și micro-biologice ale mostrelor de vin – un aspect esențial pentru buna monitorizare a calității vinului de-a lungul întregului proces de producție.

Cât de ușor/greu se obține astăzi protecția indicației geografice sau denumirii de origine? Ați făcut sau intenționați să faceți demersuri în acest sens ? Care ar fi aici greutățile întâmpinate de solicitant?

Totul depinde de asociațiile de producători din fiecare regiune în parte, pentru că acestea se ocupă de efectuarea caietelor de sarcini. Obținerea IG-ului sau a DOC-ului este prin urmare influențată, pe de o parte, de consolidarea asociațiilor de producători pe regiuni viticole. Pe de altă parte, este important modul în care autoritatea competentă urmărește îndeplinirea exigențelor legale în domeniu, birocrația și perioadele de timp îndelungate care trec de la depunerea dosarului și pe parcursul raportării de către asociații a criteriilor legale îndeplinite fiind uneori impedimente în obținerea mai eficientă a acestor indicații de origine.
Ca o remarcă de ordin general, indicațiile geografice și DOC-ul sunt vitale pentru a asigura trasabilitatea vinului. Așa cum am mai spus, personalitatea vinului este dată de terroir, iar aceste indicații de origine garantează proveniența unui anumit vin dintr-un anumit terroir.

Marca AVINCIS este înregistrată şi protejată ? Au fost cazuri în care ați observat similitudini cu alte mărci, interne sau externe? Urmăriți aceste aspecte? Cum ați reacționa într-o astfel de situație?

Da, evident. A fost unul dintre primele lucruri de care m-am ocupat, după înființarea societății. Portofoliul de mărci AVINCIS este mai complex, fiind înregistrate atât mărcile principale, cât și mărcile diverselor vinuri create (de ex. Cuvée Andrei, Cuvée Grandiflora etc).
Sigur, asemenea similitudini între mărci sunt inerente, întrucât pe piața vinurilor sunt numeroși producători. În alegerea unei denumiri este necesară efectuarea unei cercetări prealabile de specialitate, în bazele de date interne și europene, pentru a identifica toate potențialele mărci anterioare cu care marca nouă ar putea intra în conflict. Acest proces nu este dus mereu până la capăt de anumiți producători. Alți producători aleg chiar să utilizeze un semn, fără a-l înregistra ca marcă.
Monitorizăm aspectele legate de potențialele încălcări ale mărcilor noastre. Și acționăm atunci când este cazul; de cele mai multe ori, situațiile s-au rezolvat pe cale amiabilă.

Proprietarii de podgorii şi producătorii de vin pot obţine finanţări prin Programului Naţional de Sprijin al României 2014-2018 pentru construcţia de crame, investiţii în laboratoare pentru controlul calităţii, săli de degustare, dar si pentru promovarea vinurilor, reconversia podgoriilor samd. Ați accesat acest program de finanțare? Aveți in vedere pe viitor finanțarea din astfel de programe, din fonduri europene sau pe scheme de ajutor de stat?

Am accesat asemenea fonduri pentru reconversia suprafețelor viticole, mai exact 2 ha de Negru de Drăgășani, plantate în primăvara anului 2017. Cu titlu general, avem în vedere accesarea unor programe de finanțare, însă dificultățile mari de ordin birocratic îngreunează obținerea fondurilor în timp util. De cele mai multe ori, după trecerea recoltei dintr-un anumit an, multe dintre fonduri rămân fără obiect.

Cum ați finanțat până acum dezvoltarea acestui business? Ne puteți spune cat ați investit si pe ce componente ale acestei afaceri ați alocat banii?

Proiectul AVINCIS, în ansamblul său, a implicat un efort financiar mare, investiţia în pornirea şi dezvoltarea acestuia fiind masivă. Proiectul investițional a fost foarte complex, acesta incluzând reamenajarea conacului familiei, construcția unei noi crame dotate cu cele mai noi mijloace de vinificație și o frumoasă amenajare peisagistică.
Compania AVINCIS VINURI SRL nu a ajuns încă pe profit, aflându-se în perioada de amortizare a investiţiilor făcute pentru construirea cramei şi pentru refacerea conacului de pe domeniul VILA DOBRUŞA.
Investițiile în acest domeniu sunt continue: investiții pentru plantarea unor noi hectare de viță de vie, investiţii în echipamente agricole şi de cramă în vederea creşterii calităţii lucrărilor agricole, viticole şi proceselor de vinificaţie etc.
Totodată, o parte semnificativă a resurselor noastre umane şi financiare este direcţionată spre dezvoltarea segmentului oenoturistic. Cu o capacitate de cazare de 28 de persoane în regim double sau 14 persoane în regim single, AVINCIS pune la dispoziţia vizitatorilor săi 10 camere moderne complet echipate, 3 apartamente amplasate deasupra cramei cu o vedere impresionantă asupra domeniului, viei şi râului Olt, teren de sport (tenis, baschet, volei) şi spaţiul special amenajat pentru degustare de vinuri. Oaspeţii AVINCIS pot rezerva un sejur turistic cu mese incluse, degustări de vinuri, tur de cramă şi plimbări în vie.
Nu în ultimul rând, investim în mod constant în promovarea brandurilor noastre, AVINCIS şi VILA DOBRUŞA, pe toate canalele de comunicare disponibile.

Obișnuiți sa asigurați producția sau componente ale acesteia? Cu ce firme lucrați si care a fost nivelul maxim al poliței?

Nu, pentru că nu există un sistem de asigurări adecvat pentru vin, cel aplicabil în prezent nu este eficient, din punctul nostru de vedere. Mai precis, asigurătorul asigură doar evenimente foarte grave și doar producția de struguri, nu și cea de vin. Or noi suntem producători de vin. Ar trebui ca în lege să fie prevăzută posibilitatea de a se oferi despăgubiri pentru lipsa producției de vin, iar nu doar pentru struguri.
În activitatea de zi cu zi folosiţi forța de muncă din regiune. Găsiți ușor oameni atunci când faceți angajări?
Da, folosim forța de muncă din regiune. Este din ce în ce mai greu să găsim zilierii sau muncitorii sezonieri care să ne sprijine la lucrările în vie, care se desfășoară nu doar pe perioada culesului, ci și în celelalte perioade ale anului (de exemplu, tăierea viței de vie, culesul în verde etc.). Stabilitatea forței de muncă disponibile într-o anumită regiune afectează tot mai multe businessuri. Persoanele mai în vârstă nu mai au forța fizică necesară de a face față muncilor agricole, chiar dacă sunt disponibile să muncească. Pe de altă parte, tinerele generații  nu prea își doresc să muncească în domeniul agricol.

Ce procent din producție merge la export şi care sunt ţările destinatare? Pe ce piețe noi vă pregătiți să intrați?

În prezent, exporturile noastre deţin o pondere de 15 - 20%. Exportăm in   Anglia, Belgia, Germania, Suedia şi Japonia şi prospectam piețele din Olanda, SUA şi Canada. Urmărim creşterea exportului, însă nu dorim ca ponderea acestuia să depăşească 30%.

Piața de vinuri din România poate fi considerată competitivă în comparație cu alte piețe? Ce credeți că-i lipsește pentru o mai bună recunoaștere pe plan internațional?

Ca să putem răspunde la această întrebare, este important să încercăm să definim un pic piața vinurilor din România.
Astfel, pe plan naţional, piaţa vinurilor este una atipică, întrucât există, pe de o parte, o zonă a vinului produs în gospodării, nedestinat comercializării, iar consumul acestui tip de vin ocupă o mare parte din piaţa vinurilor româneşti. Pe de altă parte, există şi un consum de vin de la producătorii suprafeţelor viticole foarte mari (de ordinul milioanelor sau chiar zecilor de milioane de sticle). În fine, segmentul cel mai important, dar şi cel mai mic al pieţii vinurilor româneşti, este acela al producătorilor mici si mijlocii, preocupaţi în primul rând de calitatea producţiei. Pe acesta din urmă activează crama AVINCIS.
Dacă în urmă cu zece ani cererea pe acest segment premium era mai mare decât oferta, treptat oferta a depăşit cererea, în prezent activând mulţi producători. Deşi segmentul consumatorilor de vin premium nu este încă foarte mare, e necesar ca acesta să crească şi asta este posibil în primul rând prin creşterea culturii vinului în România. Competitivitatea unei piețe nu vine doar din numărul de suprafețe viticole plantate și cantitatea de vin produsă șa nivel național, ci și din calitatea pe care o oferă producătorii de vin și care se manifestă prin crearea unor vinuri de terroir tot mai bune.
Pe plan internaţional, noi, ca producători de vinuri premium, avem şansa să intrăm în competiţie cu soiurile de vin autohtone. Spre exemplu, la AVINCIS cultivăm soiuri originale precum Crâmpoşia, Negru de Drăgăşani, Fetească Regală şi mizăm pe acestea pentru a cuceri piaţa internaţională, aflată în căutare de noi tendinţe.
Lipsește brandul de țară în domeniul vinului, care dă coerență modului în care comunicăm publicului, în special celui din străinătate, valorile și particularitățile pieței vini-viticole din România.
Cea mai importantă măsură de susţinere ar fi aceea a elaborării noii politici de promovare a brandului de ţară. Producătorii români sunt dezavantajaţi în raport cu competitorii lor din alte ţări. Astfel producătorii din Austria, Franţa, Germania dar şi cei din Croaţia, Slovenia, Bulgaria, Republica Moldova, au o politică de promovare a brandului de ţară mult mai agresivă, mai coerentă şi mai eficientă. Această politică este importantă la nivel guvernamental; noi în calitate de producători, încercăm să ne descurcăm pe cont propriu sau prin intermediul asociaţiilor de producători dar cu un buget mult mai mic.
O alta problemă ar fi aceea că în prezent staţiile de cercetare viticole şi vinicole sunt practic dispărute fiind astfel pierdută o mare tradiţie. Nu mai există pepiniere naţionale, iar producătorii de vin sunt nevoiţi să recurgă la cele din alte ţări. Nu există laboratoare regionale ori în diverse podgorii pentru realizarea analizelor oenologice şi de laborator. În fine, ar trebui ca guvernul să sprijine promovarea vinului în raport cu alte produse alcoolice. Să nu uităm că vinul este un produs sănătos!

Sunteți la a patra generație de podgoreni și probabil vă uitați cu încredere spre viitor pe aceasta linie de business. Ați primit pana acum oferte de preluare (de la fonduri de investiții, firme străine sau de la alți antreprenori)? V-ar pune pe gânduri o astfel de oferta? Ați fi deschisă, pe viitor, la o investiție de tip private equity, în care un fond sa injecteze sumele necesare pentru dezvoltare si apoi să îşi facă exitul, în câţiva ani? 

Nu luăm în considerare astfel de oferte.

Va gândiți să achiziționați alte terenuri in zonă, astfel încât sa măriți suprafața viticola ? Care sunt planurile de viitor deja ”aprobate”? Ce vulnerabilități credeți ca vor exista in 2018 pentru acest business?

Povestea AVINCIS nu este doar una a modernităţii, ci şi a tradiţiei, pentru că reprezintă o continuare a unei istorii de familie începută la Drăgăşani. Ne-am construit identitatea pornind de la valorile locului, atât cele materiale - sol, climă, soiuri de struguri, tehnici de vinificare, toate acestea alcătuind terroir-ul care dă unicitate vinului - cât şi cele umane. Aşadar, apreciem valorile autentice, pentru că ele dau unicitate unui business, dincolo de particularităţile financiare şi de piaţă. Credem că succesul în timp al unui producător de vin se întemeiază pe preţuirea tradiţiei, ţinând totodată pasul cu tendinţele moderne, însă într-o manieră proprie. Tocmai de aceea, orice plan de viitor, ține seama de aceste principii, după care ne ghidăm toată activitatea.
Din perspectiva cantităților de vin produse şi vândute, dorim ca la AVINCIS să păstrăm un echilibru între vinurile premium, destinate segmentului HoReCa și cele care ajung pe rafturile reţelelor de supermarketuri.
În perioada următoare ne vom concentra, pe de o parte, pe consolidarea brandurilor AVINCIS prin stabilizarea portofoliului existent de vinuri, având în vedere că multe dintre vinuri și-au câștigat deja reputația printre consumatori, fiind foarte căutate şi apreciate. Trebuie să asigurăm condițiile necesare pentru a continua să le producem la cele mai înalte standarde. Pe de altă parte, din perspectiva comercială,  ne dorim consolidarea rețelei de vânzare la nivel național şi găsire de noi pieţe de desfacere în exteriorului României.
De asemenea, vrem să dezvoltăm mai mult segmentul oenoturistic, prin încurajarea nu doar a turismului de week-end, ci și a vizitelor în timpul săptămânii, inclusiv sub forma unor teambuilding-uri organizate de companii.
Cât privește achiziționarea de noi terenuri, momentan nu suntem interesați de acest aspect, crama AVINCIS având în prezent o suprafață de aproximativ 40 ha de viță de vie. Pentru o cramă premium, este o dimensiune optimă . Pe de altă parte, România nu are în prezent un sistem integrat de cadastru și carte funciară, fiind imposibil să faci achiziții sigure, din pricina incertitudinii titlurilor de proprietate și a identificării precise a proprietarilor unei anumite parcele. Realizarea acestui sistem integrat de cadastru și carte funciară este o urgență nu doar pentru viticultură, ci pentru agricultură, în general și chiar pentru întreaga economie.
În ceea ce priveşte vulnerabilităţile pentru business-ul nostru, aş menţiona apariţia unor fenomene naturale excepţionale (de ex. secetă prelungită, ploi în exces, grindină), care ne pot afecta recolta şi, implicit, calitatea vinurilor. În egală măsură vom fi afectaţi de lipsa unei strategii naţionale de promovare a vinului românesc, atât pe piaţa internă, unde este nevoie de o educare a publicului pentru a bea vin de calitate, dar şi în plan extern, unde fără un brand de ţară puternic şi fără campanii de promovare, nu poţi avea succes comercial.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 64 / 27771
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss își întărește echipele de Real estate și Energie din România cu doi avocați. Flaviu Nanu se alătură echipei în calitate de Counsel și Sebastian Boțic - Avocat Colaborator
Cum au lucrat avocații români în achiziția prin care Vitruvian a devenit acționar Bitdefender. CMS România și Clifford Chance Badea au avut mandate în tranzacția de 180 mil. $
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...