ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ce distanță parcurgem până la farmacie? Perspectiva concurențială.

09 Februarie 2021   |   Silviu Vasile (senior associate) - Filip & Company

Noua definiție a pieței relevante geografice avută în vedere de Consiliul Concurenței ar putea avea un impact semnificativ asupra viitoarelor achiziții / consolidări din piața retailului farmaceutic din România.

 
 
Noua definiție a pieței relevante geografice avută în vedere de Consiliul Concurenței ar putea avea un impact semnificativ asupra viitoarelor achiziții / consolidări din piața retailului farmaceutic din România.

La finalul anului 2020, Consiliul Concurenței a publicat punctul de vedere al autorității cu privire la schimbarea definiției pieței relevante în sectorul comercializării cu amănuntul de produse farmaceutice (medicamente eliberate pe bază de prescripție medicală și de tip OTC en. over-the-counter) și parafarmaceutice (suplimente alimentare, dispozitive medicale, produse pentru copii etc.) prin magazine specializate (farmacii).

Demersul autorității este binevenit în contextul în care definiția anterioară a pieței relevante geografice, anume zona de captare de 3km în jurul farmaciei țintă (pe jos / cu autoturismul, prin considerarea mai multor rute etc.), poate să nu reflecte, de o manieră corectă, concurența din piața cu amănuntul. Actualizarea acestei definiții este cu atât mai importantă cu cât segmentul retail farmaceutic din România a cunoscut, în ultimii ani, o serie de achiziții și consolidări importante.

Noua definiție a pieței relevante geografice propusă de autoritatea de concurență, ce are la bază un studiu de piață (conform documentului publicat de autoritate1), are în vedere o zonă delimitată de o rază de cel mult 1 km de mers pe jos în jurul farmaciei. Cadrul restrâns al noii definiții poate oferi o predictibilitate sporită în realizarea evaluării necesare a pieței (fiind eliminate, printre altele, dificultățile generate de considerarea modalităților de deplasare până la farmacie – pe jos, cu autoturismul etc.) și, de asemenea, pare să corespundă preferințelor consumatorilor și realității din teren, în special în mediul urban, unde densitatea farmaciilor este mai ridicată, la nivelul anului 2019 existând peste 6.000 de farmacii în mediul urban și aproape 4.000 în mediul rural2, având în vedere și faptul că segmentul populației urbane este mai mare decât cel rural3.  


Un alt punct de interes adus de evaluarea realizată de autoritatea de concurență este dat de comerțul online vs. comerțul tradițional. Astfel, conform studiului realizat, pare că segmentul comercializării online nu va fi inclus în definiția pieței relevante geografice, dată fiind reticența consumatorilor în a achiziționa medicamente de tip OTC și suplimente alimentare din acest canal. Totuși, anul 2020 pare să indice contrariul, respectiv o creștere semnificativă a tranzacțiilor online și a dorinței consumatorului de a avea acces la produse prin mijloace la distanță. Astfel, este de urmărit trendul comerțului online de OTC-uri și suplimente alimentare și impactul acestuia în condițiile în care deja de o perioadă bună de timp există legislația care reglementează comerțul online de astfel de produse.

Este posibil ca, pe lângă lanțurile de farmacii deja prezente în piață care acționează în segmentul online, să vedem apariția și altor revânzători, fapt ce va putea conduce la o creștere a comerțului online de OTC-uri și produse parafarmaceutice și la o pondere mai mare a canalului online, similar tranziției din ultimii ani (și care continuă să se producă) din retail-ul alimentar și non-alimentar.   

În aceste condiții, este important ca segmentul online să fie corect evaluat în fiecare analiză de piață pentru a evita situațiile în care noua definiție propusă să conducă la concluzii eronate (spre exemplu, prin stabilirea unei cote de piață artificiale care nu ia în calcul și segmentul online).

Având în vedere noua definiție restrânsă a pieței relevante geografice, precum și particularitățile acesteia, inclusiv prin raportare la considerarea segmentului online, orice achiziție / consolidare din piața retailului farmaceutic va necesita o evaluare prealabilă semnificativă, astfel încât cadrul unei asemenea tranzacții să fie bine determinat, iar procesul de autorizare în fața autorității de concurență să fie unul facil.



1. http://www.consiliulconcurentei.ro/wp-content/uploads/2020/12/24.11_Redefinire-doar-urban-DG-ptr-site.pdf
2. Potrivit informațiilor INS: https://insse.ro/cms/sites/default/files/field/publicatii/activitatea_unitatilor_sanitare_anul_2019.pdf
3. Conform Raportului Național al Stării de Sănătate al Populației (2017), la nivelul anului 2016 populația rezidentă urbană reprezenta 53,9% (sau 56,3% prin raportare la domiciliu) din totalul populației, în timp ce populația rurală reprezenta 46.3% (sau 43,7% prin raportare la domiciliu) - http://insp.gov.ro/sites/cnepss/wp-content/uploads/2018/11/SSPR-2017.pdf.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 593 / 14339
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bondoc și Asociații a acordat asistență BFS Molecular într-o tranzacție privind vânzarea activelor către o societate lider în domeniul medical de precizie
    Mariana Signeanu, promovată Partener al firmei Biriș Goran
    Cum au reușit studenții Facultății de Drept din București să câștige locul I și mențiune pe echipe la Willem Vis (Hong Kong), cel mai mare și mai prestigios concurs de drept privat din lume. Cine sunt cei șase tineri care au obținut acest rezultat remarcabil și ce spun despre motivație, experiența acumulată, oportunități. De vorbă cu antrenorii despre selecția și pregătirea echipei
    CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații a consiliat compania farmaceutică USP la intrarea pe piața din România
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv (Consultanță)
    Clifford Chance a asistat băncile intermediare la listarea CTP pe bursa Euronext Amsterdam
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Corporate and M&A Practice
    Echipa BSMP lucrează într-un proiect ce vizează implementarea unui sistem de vot electronic în AGA societăților listate prin utilizarea tehnologiei blockchain, urmată de digitalizarea procedurii de deschidere a conturilor de tranzacționare. Tot mai multe solicitări privind finanțarea prin emisiuni de obligațiuni vin de la clienți din diverse industrii, spun avocații departamentului de Capital Markets
    Despre tinerii avocați care au intrat în rândul partenerilor din firmele mari | Azi, Andra Mihalache (Mușat & Asociații): A fi un avocat bun nu te califică automat pentru a fi partener în cadrul unei firme de avocați. În plus față de nivelul profesional, este nevoie de viziune, strategii de succes, capacitatea de a anticipa domeniile în dezvoltare cu impact juridic, expertiza în industrie
    D&B obține încă o soluție de referință într-un litigiu fiscal: ÎCCJ dispune obligarea ANAF la stabilirea în minus a TVA auto-colectată inițial de contribuabil, precum și a contribuțiilor sociale
    Pentru echipa de M&A din cadrul KPMG, anul 2021 a debutat în forță, cu mandate pentru tranzacții în IT, energie, real-estate, lifestyle, FMCG și servicii financiare. Laura Toncescu, Head of KPMG Legal: Vedem cereri de consultanță din partea unor noi investitori care optează în contextul actual să investească în România datorită fragmentării ridicate a sectoarelor, reflectată în bariere de intrare reduse și oportunități sporite de diferențiere
    LegiTeam | Radu și Asociații SPRL is recruiting a senior lawyer for the banking and finance practice
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...