ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impozitarea microîntreprinderilor începând cu anul 2023. Ce se schimbă?

09 Ianuarie 2023   |   Andreea Păcăleanu (Senior Associate) și Șerban Nițulescu (Associate) - Pop Briciu Crai Attorneys-at-Law

Începând cu 01.01.2023, persoanele interesate de aplicarea impozitului în regim de microîntreprindere vor avea de îndeplinit condiții mai stricte.

Andreea Păcăleanu (Senior Associate) si Şerban Niţulescu (Associate) - Pop Briciu Crai Attorneys-at-Law

 
 
În mod tradițional, la finalul fiecărui an, intervin modificări ale regulilor fiscale care au scopul de a răspunde nevoilor bugetare și politicii statului în materie fiscală pentru anul următor. În cele de mai jos, vă prezentăm principalele modificări din materia impozitării microîntreprinderilor, aplicabile de la 01.01.2023.

I.              Definiția microîntreprinderii. Cuantumul impozitului

În esență, microîntreprinderea este o persoană juridică cu venituri, personal, activitate reduse, adică, în termeni comerciali, aceasta este de cele mai multe ori un start-up. Din aceste considerente, fiscul a înțeles să aplice un impozit redus, pentru a impulsiona investitorul în dezvoltarea afacerii sale.

Începând cu data de 01.01.2023, microîntreprinderile vor datora o cotă unică a impozitului de 1% din venit, indiferent de numărul salariaților, spre deosebire de reglementarea anterioară care prevedea (i) o cotă a impozitului de 1% pentru microîntreprinderile care au unul sau mai mulți salariați și (ii) o cotă a impozitului de 3% pentru cele care nu au salariați.

Potrivit noilor reglementări, nu mai este posibil ca o societate să opteze pentru regimul de microîntreprindere, dacă nu are salariați.

II.              Cine poate opta pentru impozitul pe venit în regim de microîntreprindere în 2023

Prealabil, este de reținut că persoana impozabilă nu este văzută din punct de vedere fiscal în mod automat ca microîntreprindere doar pentru că îndeplinește condițiile legii fiscale, ci aplicarea acestui regim este lăsată la opțiunea persoanei impozabile, în funcție de nevoile și planurile dezvoltare ale acesteia. Altfel, persoana juridică poate opta în continuare pentru impozitul pe profit, în unele cazuri, această opțiune fiind mai avantajoasă din punct de vedere fiscal. Avantajos ar fi să aplice regimul impozitului pe profit firmele care nu au profit mare sau sunt în pierdere.

Aplicarea regimului fiscal de microîntreprindere se poate face atât pentru societățile nou înființate, cât și pentru societățile deja existente care au fost supuse anterior unor alte reguli fiscale, dacă la data de 31 decembrie a anului precedent îndeplinesc condițiile legale în acest sens.

Începând cu data de 01.01.2023, condițiile pentru impozitarea în regim de microîntreprindere vor fi următoarele:

1.         Condiții din reglementarea anterioară care se mențin și după data de 01.01.2023:

·      Capitalul social să fie deținut de persoane, altele decât statul și unitățile administrativ-teritoriale;

·      Să nu se afle în dizolvare, urmată de lichidare, înregistrată în registrul comerțului sau la instanțele judecătorești, potrivit legii.

2.         Condiții noi care se aplică de la 1 ianuarie 2023:

·         Veniturile persoanei juridice să nu depășească echivalentul în lei a 500.000 euro; Înaintea acestei modificări, plafonul era dublu, în sensul că veniturile nu trebuiau să depășească echivalentul în lei a sumei de 1.000.000 Euro;

·         Să realizeze venituri, altele decât cele din consultanță și/sau management, în proporție de peste 80% din veniturile totale;

·         Să aibă cel puțin un salariat;

·         Să aibă asociați/acționari care dețin peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cel mult trei persoane juridice române care se încadrează să aplice în sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor, incluzând și persoana care verifică îndeplinirea condițiilor prevăzute pentru aplicare sistemului.

Față de noile condiții, legiuitorul a reglementat și o serie de precizări pe care le vom dezvolta în cele ce urmează.

În primul rând, pentru determinarea plafonului de 500.000 euro și a ponderii veniturilor din consultanță și/sau management în veniturile totale se iau în calcul elementele care constituie baza impozabilă a impozitului pe veniturile microîntreprinderilor. Cursul de schimb euro-leu este cel valabil la închiderea exercițiului financiar în care s-au înregistrat veniturile.

În al doilea rând, noțiunea de salariat are un înțeles extins în aceasta materie, în sensul că include atât definiția din Codul Muncii -  persoană angajată cu contract individual de muncă cu normă întreagă, cât și:

·         Ipoteza în care microîntreprinderile au personale angajate cu contract individual de muncă cu timp parțial, dacă fracțiunile de normă prevăzute în acestea, însumate, reprezintă echivalentul unei norme întregi;

·         Ipoteza în care microîntreprinderile au încheiate contracte de administrare sau mandate, potrivit legii, în cazul în care remunerația acestora este cel puțin la nivelul salariului de bază minim brut pe țară.

În al treilea rând, în cazul în care oricare dintre asociații/acționarii persoanei juridice române deține peste 25% din valoarea/numărul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la mai mult de 3 persoane juridice române care se încadrează să aplice sistemul de impunere pe veniturile microîntreprinderilor și nu au codurile CAEN prevăzute de Legea nr. 170/2016, aceștia trebuie să stabilească cele 3 persoane juridice române care aplică sistemul, restul persoanelor juridice urmând să aplice impozitul pe profit.

Față de cele de mai sus, constatăm că, începând cu 01.01.2023, persoanele interesate de aplicarea impozitului în regim de microîntreprindere vor avea de îndeplinit condiții mai stricte, urmând ca practica să ne arate dacă opțiunea legiuitorului în materie fiscală este sau nu benefică mediului de afaceri și societății în ansamblu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

    ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


       

      Ascunde Reclama
       
       

      POSTEAZA UN COMENTARIU


      Nume *
      Email (nu va fi publicat) *
      Comentariu *
      Cod de securitate*







      * campuri obligatorii


      Articol 1934 / 8645
       

      Ascunde Reclama
       
      BREAKING NEWS
      ESENTIAL
      LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
      LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
      Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
      Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
      Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
      BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
      LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
      LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
      De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
      Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
      Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
      Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
       
      Citeste pe SeeNews Digital Network
      • BizBanker

      • BizLeader

          in curand...
      • SeeNews

        in curand...