ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ordonanța privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului

12 Septembrie 2021   |   Denisa Loredana Moldovan, Asociat și Catalina Maria Balus, Asociat - Noerr

Directiva Europeană nr. 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului este transpusă și în legislația românească, începând cu data de 2 septembrie 2021, prin Ordonanța nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului („Ordonanța”).

Denisa Loredana Moldovan, Asociat si Catalina Maria Balus, Asociat - Noerr

 
 
Directiva Europeană nr. 2019/904 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului este transpusă și în legislația românească, începând cu data de 2 septembrie 2021, prin Ordonanța nr. 6/2021 privind reducerea impactului anumitor produse din plastic asupra mediului („Ordonanța”).

Actul normativ are obiectivul de a preveni şi de a reduce impactul anumitor produse din plastic asupra mediului şi asupra sănătăţii umane. Acesta are în vedere anumite produse din plastic de unică folosinţă („Produsele”), clasificate în câteva categorii cuprinse în anexa sa. 

În vederea reducerii cantitative a consumului de Produse, Ordonanța stabilește următoarele obligații în sarcina operatorilor economici care le introduc pe piaţa naţională: a) reducerea progresivă a cantităţilor astfel: 5% pentru anul 2023, 10% pentru anul 2024, 15% pentru anul 2025 şi 20% pentru anul 2026, raportat la anul 2022; b) declararea anuală la Administraţia Fondului pentru Mediu ( „AFM”) a cantităţilor introduse pe piaţă în anul precedent; c) raportarea anuală a măsurilor adoptate pentru atingerea acestor obiective, până la data de 1 februarie a anului următor.

 
În acest sens, în termen de 6 luni de la data intrării în vigoare a Ordonanţei, va fi elaborat un formular de declaraţie a Produselor introduse pe piaţă, iar în 12 luni de la același moment, se va aproba procedura de înregistrare într-un registru electronic naţional al AFM a operatorilor economici care introduc pe piaţa naţională: (i) alternative reutilizabile durabile sau care nu conţin plastic la anumite Produse; (ii) sticle PET care conţin plastic reciclat; (iii) plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET.
 
În plus, în sarcina operatorilor economici care comercializează cu amănuntul, precum şi a celor care, în scopul comercializării produselor proprii, utilizează anumite Produse, au fost stabilite obligații de informare a consumatorilor. Sunt vizați operatorii care utilizează sau comercializează pahare pentru băuturi (inclusiv capacele); recipiente pentru alimente, cum ar fi cutiile cu sau fără capac pentru alimente gata de consum imediat, fără pregătire suplimentară, consumate de regulă direct din recipient, inclusiv cele pentru meniuri de tip fast-food sau alte meniuri gata pentru consum imediat, cu excepţia recipientelor pentru băuturi, a farfuriilor, a pachetelor şi foliilor din material flexibil care conţin produse alimentare („Recipiente pentru alimente”).
 
Astfel, acești operatori economici sunt obligaţi să: a) ofere consumatorului posibilitatea de a alege la punctele de vânzare alternative reutilizabile, adecvate şi durabile sau care nu conţin plastic; b) aplice un preţ de vânzare pentru Produsele furnizate; c) evidenţieze distinct pe documentele de vânzare preţul Produselor şi să afişeze valoarea la loc vizibil la punctul de vânzare. 
 
Începând cu data de 2 septembrie 2021, se interzice introducerea pe piaţă a produselor fabricate din materiale plastice oxodegradabile și a următoarelor Produse: beţişoare pentru urechi (cu excepţia celor de uz medical); tacâmuri (furculiţe, cuţite, linguri, beţişoare chinezeşti); farfurii; paie pentru băuturi (cu excepţia celor de uz medical sau științific); agitatoare pentru băuturi; beţele baloanelor (cu excepţia baloanelor de uz industrial sau profesional, nedistribuite consumatorilor); Recipientele pentru alimente fabricate din polistiren expandat.
 
Cerinţele legate de produs
 
Din data de 3 iulie 2024, următoarele Produse cu dopuri şi capace din plastic pot fi introduse pe piaţă numai dacă dopurile și capacele rămân ataşate recipientelor pe durata de utilizare preconizată: recipientele pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri (sticlele şi ambalajele de băuturi compozite, inclusiv dopurile şi capacele acestora, dar nu şi recipientele: din sticlă sau metal cu dopuri şi capace din plastic; b) destinate şi utilizate pentru alimentele lichide destinate unor scopuri medicale speciale).
 
Dopurile sau capacele metalice cu garnituri din plastic nu se consideră ca fiind fabricate din plastic.
În ceea ce privește sticlele pentru băuturi, se impune ca (i) începând cu 2025, sticlele PET să conţină plastic reciclat în proporţie de cel puţin 25%, calculat ca medie pentru toate sticlele PET introduse pe piaţa naţională, iar începând cu 2030, în proporţie de cel puţin 30%. 
 
Operatorii economici care introduc pe piaţă plastic reciclat pentru a fi încorporat în sticle PET sau sticle PET pentru băuturi care conţin plastic reciclat sunt obligaţi să comunice anual la AFM procentul de material reciclat din acestea, până la 25 februarie a anului următor raportării.
 
Cerinţele de marcare
 
În ceea ce privește marcajele, începând cu data de 2 septembrie 2021, următoarele Produse vor trebui să respecte noi exigențe: absorbante, tampoane igienice şi aplicatoare de tampoane, șerveţele umede de îngrijire personală şi de uz casnic, produse din tutun cu filtre şi filtre comercializate pentru a fi utilizate în combinaţie cu produse din tutun, pahare pentru băuturi. 
 
Astfel, fiecare astfel de produs introdus pe piaţă trebuie să poarte un marcaj clar, lizibil şi care nu se poate şterge, plasat pe ambalaj sau direct pe produs, care să informeze consumatorii cu privire la: (i) opţiunile adecvate de gestionare și mijloace de eliminare a deşeurilor pentru produs și (ii) prezenţa materialelor plastice în componenţa produsului şi impactul negativ asupra mediului rezultat din aruncarea sau eliminarea necorespunzătoare a produsului.
 
Răspunderea extinsă a producătorilor
 
Producătorii care introduc pe piaţă Recipiente pentru alimente, pachete şi folii flexibile care conţin produse alimentare destinate consumului direct din pachet sau folie fără preparare ulterioară, pahare și recipiente pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, produse din tutun cu filtre şi filtre,  șerveţele umede de îngrijire personală şi de uz casnic, baloane, pungi de transport din plastic subţire sau absorbante, tampoane igienice şi aplicatoare de tampoane („Produsele E”)  trebuie să implementeze (fie prin intermediul unei organizaţii, fie individual pentru deşeurile proprii rezultate după consumul respectivelor produse) răspunderea extinsă a producătorilor și să suporte anumite costuri legate de măsuri precum cele de sensibilizare, de colectare sau de curățare a deșeurilor rezultate din aceste Produse. Termenele până la care producătorii indicați trebuie să implementeze aceste obligații variază în funcție de categoria Produselor, potrivit anexei la Ordonanță.  
 
Producătorii de produse stabiliţi în alt stat membru sau ţară terţă, care introduc produse pe teritoriul României, sunt obligaţi să numească o persoană fizică sau juridică stabilită pe teritoriul naţional drept reprezentant autorizat, în scopul îndeplinirii obligaţiilor care le revin în temeiul schemelor de răspundere extinsă a producătorilor.
 
Colectarea separată
 
Începând cu data de 1 ianuarie 2022, în vederea reciclării, se va organiza un sistem public pentru colectarea separată a deşeurilor următoarelor Produse: sticle pentru băuturi cu o capacitate de până la 3 litri, inclusiv dopurile şi capacele acestora, exceptând sticlele din sticlă sau metal pentru băuturi cu dopuri şi capace din plastic sau sticlele pentru lichide destinate şi utilizate în scopuri medicale speciale.
 
Operatorii economici care le-au introdus pe piață au obligația colectării separate a deșeurilor rezultate din consumul acestora și a declarării anuale la AFM a cantităţilor introduse pe piaţă şi a celor colectate. Aceștia trebuie să asigure colectarea unei cantităţi egale cu 77% ca greutate a Produselor introduse pe piaţă într-un anumit an, până în 2025 și cu 90% ca greutate până în anul 2029. Colectarea se poate realiza prin intermediul unei organizaţii care implementează răspunderea extinsă a producătorului, individual pentru deşeurile proprii produse după consum sau printr-un sistem de garanţie-returnare.
 
Potrivit Ordonanței, Produsele introduse pe piaţă sunt considerate ca fiind egale cu cantitatea de deşeuri generate de produsele respective, în acelaşi an.
 
Măsuri de sensibilizare
 
Producătorii de Produse E şi/sau echipamente de pescuit care conţin plastic adoptă măsuri pentru a informa consumatorii şi utilizatorii cu privire la alternativele reutilizabile la aceste Produse, a sistemelor de reutilizare şi a opţiunilor de gestionare a deşeurilor existente, impactul asupra mediului și a reţelei de canalizare al aruncării şi eliminării necorespunzătoare a deşeurilor.
 
Un producător stabilit pe teritoriul României, care comercializează Produsele E într-un alt stat membru, va desemna un reprezentant autorizat în acel stat, care va fi persoana responsabilă de îndeplinirea obligaţiilor sale pe teritoriul acelui stat membru.
 
La stabilirea dacă un recipient alimentar este considerat a fi un Produs joacă un rol decisiv tendinţa ca acesta să devină deşeu datorită volumului sau dimensiunii sale, în special în ceea ce priveşte porţiile pentru o singură persoană.
 
Încălcarea Ordonanţei constituie abatere contravențională, dacă faptele nu au fost săvârşite astfel încât să constituie infracţiuni, şi se sancţionează cu amenzi cuprinse între 3.000 și 40.000 lei. Dispoziţiile referitoare la aceste contravenţii intră în vigoare începând cu data de 29 septembrie 2021, cu excepţia celor referitoare la marcarea Produselor, despre care Ordonanța precizează că intră în vigoare începând cu data publicării (i.e. 30 august 2021), deși data de intrare în vigoare a întregului act normativ este 2 septembrie.
 
Potrivit Ordonanței, prevederile acesteia prevalează în fața altor acte normative în domeniu, precum Legea nr. 249/2015 privind modalitatea de gestionare a ambalajelor şi a deşeurilor de ambalaje sau Legea nr. 211/2011 privind regimul deşeurilor.
 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 167 / 15652
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: RTPR is looking for junior lawyers
    Mihai Mareș - profesor invitat în programul de master în drept penal al Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova
    GDPR, după primii 3 ani | Clienții KPMG Legal – Toncescu și Asociații și-au recalibrat proiectele din acest domeniu, în ultimii doi ani, trecând de la consultanță în conformarea inițială cu GDPR, la proiecte sofisticate, punctuale. Digitalizare proceselor de contractare, printre cele mai provocatoare mandate ale echipei coordonate de partenerul Cristiana Fernbach
    LegiTeam: Mușat & Asociații recrutează avocați stagiari
    Radu Noşlăcan, Senior Associate la ZRVP, după 3 ani de la intrarea în firmă: Pentru cei care caută să atingă performanța în domeniul litigiilor și arbitrajelor, ZRVP este locul cel mai potrivit. Viața profesională în cadrul firmei este departe de a fi monotonă, fiecare avocat fiind nevoit să învețe și să se adapteze constant la cele mai noi trenduri
    Studiu Refinitiv | Cum arată harta fuziunilor și achizițiilor întocmită de Refinitiv la început de toamnă. CMS continuă să conducă plutonul consultanților juridici din regiunea EMEA. Cinci firme cu prezență locală, în Top 10 consultanți în Estul Europei
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ad-Hoc Arbitration (Powered by ZRVP)
    LegiTeam: ZRVP recrutează 2 avocați stagiari pentru departamentul Litigii
    Bondoc și Asociații a asistat cumpărătorul în tranzacția prin care A&M Capital Europe a preluat Pet Network International. Ce firme de avocați au avut mandate în acest proiect
    Ce trebuie să știe absolvenții care vor să prindă un loc în echipa Popescu & Asociații, firmă prețuită de clienți și premiată de directoarele internaționale | Mulți dintre stagiarii din trecut sunt avocații de bază de astăzi, au mini-echipe pe care le coordonează și lucrează în mandate de rezonanță. Octavian Popescu, Partener: Suntem bucuroși să putem împărtăși cu viitorii profesioniști principiile și mai ales realitățile care stau la baza succesului în avocatură, că avem oportunitatea de a deveni mentori și de a-i inspira să fie cei mai buni
    Avocații NNDKP spun că tranzacțiile locale sindicalizate vor crește atât ca număr, cât și ca dimensiune, marcând în mod lent, dar sigur, apariția unei veritabile piețe locale de împrumuturi de acest tip. Valentin Voinescu, Partner: Suntem doar la începutul acestui trend al finanțărilor sindicalizate pentru proiecte ESG, pe care îl vedem urcând substanțial în următorii 5 ani. Vorbim de o reală separare a clienților băncilor în clienți cu rating ridicat în ESG și restul, aspect care ne așteptăm să aibă consecințe formidabile
    GDPR, după primii 3 ani | Ce au constat, ‘în teren’, avocații D&B David și Baias: Tot ce ține de tehnologie, dar și prelucrarea de date prin intermediul unor platforme, au avut aspecte cu un grad de complexitate mai ridicat. Pe viitor este de așteptat ca ANSPDCP să urmeze modelul de lucru al autorităților de supraveghere care au aplicat amenzi mai multe, dar mai ales mai mari
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...