ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Piața produselor agroalimentare ecologice se confruntă cu noi cerințe legale aplicabile în industria specifică

07 Septembrie 2021   |   Ana – Maria Corugă – Senior Associate si Andrei Dumbravă – Associate | Simion&Baciu

La nivel național, în contextul modificărilor legislative operate la nivelul Uniunii Europene, a fost adoptată Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice

 
 
Industria agroalimentară ecologică este subiect al unui cadru legal armonizat la nivelul Uniunii Europene încă din anul 1991, când legiuitorul european a ales soluția legiferării prin intermediul Regulamentului, dispozițiile normative adoptate devenind astfel direct aplicabile în legislația internă a Statelor Membre ale Uniunii Europene. Regulamentul (CEE) nr. 2092/91 privind metoda de producție agricolă, ecologică și indicarea acesteia pe produsele agricole și alimentare a fost înlocuit de Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 834/2007”), act normativ aplicabil și în prezent.

La nivel național, cadrul legal de natură să asigure aplicarea Regulamentului nr. 834/2007 rezidă în Ordonanța de urgență 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice (”OUG nr. 34/2000”).

Operatorii economici din industria agroalimentară se pregătesc însă de implementarea unui nou cadru legal. Regulamentul (UE) 2018/848 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 848/2018”)  vine să abroge în întregime Regulamentul nr. 834/2007 și stabilește astfel un nou cadru legislativ aplicabil operațiunilor desfășurate cu produse agroalimentare.

Regulamentul nr. 848/2018 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2022.

Cu toate că Regulamentul nr. 848/2018 este direct aplicabil în legislația națională a României, ca stat membru al Uniunii Europene, o serie de măsuri legislative naționale se impun a fi adoptate pentru a asigura o aplicare eficace a cadrului legislativ adoptat la nivelul Uniunii Europene.

Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea OUG nr. 34/2000 (”OG nr. 10/2021”) aduce o serie de modificări legislative la nivelul cadrului legal național, modificări de natură să impacteze activitatea unor operatori economici din industria agroalimentară ecologică.

Astfel, conform textului OG nr. 10/2021, se extinde sfera activitatilor supuse obligatiei de inregistrare si control. Începând cu 1 ianuarie 2022, operatorii și grupurile de operatori care realizează activități de producție agricolă, pregătire, distribuție, depozitare, import, export, introducere pe piață a produselor ecologice au obligația de a-și înregistra această activitate la direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București și de a se supune controlului unui organism de control aprobat.

Regulile specifice în baza cărora se va realiza înregistrarea activităților operatorilor/grupurilor de operatori în agricultura ecologică se vor aproba în viitor prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
OG nr. 10/2021 stabilește în mod expres faptul că producția și etichetarea produselor ecologice în România se realizează cu respectarea deplină a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Astfel, în ipoteza conturării unei practici unitare a autorității competente la nivel național în materia produselor agroalimentare ecologice, operatorii economici ar trebui să se alinieze cu un cadru legal transparent și previzibil prin raportare la operațiunile desfășurate.

O noutate a OG nr. 10/2021 rezidă în instituirea, la nivel național, a cadrului legal aplicabil catalogului de măsuri pentru cazurile de nerespectare a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Se indică în mod expres faptul că gestionare catalogului național de măsuri se va realiza în considerarea dispozițiilor legale adoptate în acest sens la nivelul Uniunii Europene.

Este vorba astfel despre un catalog de măsuri pentru cazurile de nerespectare suspectată și de nerespectare constatată ce ar urma să fie aplicate pe teritoriul național al României de autoritățile de control și organismele de control. Gestionarea unui astfel de catalog va observa prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/279 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/848 în ceea ce privește controalele și alte măsuri de asigurare a trasabilității și conformității în cadrul producției ecologice și etichetarea produselor ecologice.

În ce privește competența de supraveghere și control, OG nr. 10/2021 menține aceeași competență unică în domeniu a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin structurile de specialitate și prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București. Se pune astfel întrebarea dacă intrarea în vigoare a OG nr. 10/2021 va schimba ceva în paradigma existentă în care comercializarea și etichetarea produselor ecologice sunt în mod frecvent subiect al controalelor repetate ale autorității competente în domeniul protecției consumatorilor.

OG nr. 10/2021 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2022. Prin excepție, toate actele normative emise în temeiul OUG nr. 34/2000, care constituie cadrul de reglementare secundar, rămân în vigoare până la data adoptării noului cadru de reglementare secundar în concordanța cu prevederile OG nr. 10/2021.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 199 / 15652
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: RTPR is looking for junior lawyers
    Mihai Mareș - profesor invitat în programul de master în drept penal al Facultății de Drept a Universității de Stat din Moldova
    GDPR, după primii 3 ani | Clienții KPMG Legal – Toncescu și Asociații și-au recalibrat proiectele din acest domeniu, în ultimii doi ani, trecând de la consultanță în conformarea inițială cu GDPR, la proiecte sofisticate, punctuale. Digitalizare proceselor de contractare, printre cele mai provocatoare mandate ale echipei coordonate de partenerul Cristiana Fernbach
    LegiTeam: Mușat & Asociații recrutează avocați stagiari
    Radu Noşlăcan, Senior Associate la ZRVP, după 3 ani de la intrarea în firmă: Pentru cei care caută să atingă performanța în domeniul litigiilor și arbitrajelor, ZRVP este locul cel mai potrivit. Viața profesională în cadrul firmei este departe de a fi monotonă, fiecare avocat fiind nevoit să învețe și să se adapteze constant la cele mai noi trenduri
    Studiu Refinitiv | Cum arată harta fuziunilor și achizițiilor întocmită de Refinitiv la început de toamnă. CMS continuă să conducă plutonul consultanților juridici din regiunea EMEA. Cinci firme cu prezență locală, în Top 10 consultanți în Estul Europei
    VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ad-Hoc Arbitration (Powered by ZRVP)
    LegiTeam: ZRVP recrutează 2 avocați stagiari pentru departamentul Litigii
    Bondoc și Asociații a asistat cumpărătorul în tranzacția prin care A&M Capital Europe a preluat Pet Network International. Ce firme de avocați au avut mandate în acest proiect
    Ce trebuie să știe absolvenții care vor să prindă un loc în echipa Popescu & Asociații, firmă prețuită de clienți și premiată de directoarele internaționale | Mulți dintre stagiarii din trecut sunt avocații de bază de astăzi, au mini-echipe pe care le coordonează și lucrează în mandate de rezonanță. Octavian Popescu, Partener: Suntem bucuroși să putem împărtăși cu viitorii profesioniști principiile și mai ales realitățile care stau la baza succesului în avocatură, că avem oportunitatea de a deveni mentori și de a-i inspira să fie cei mai buni
    Avocații NNDKP spun că tranzacțiile locale sindicalizate vor crește atât ca număr, cât și ca dimensiune, marcând în mod lent, dar sigur, apariția unei veritabile piețe locale de împrumuturi de acest tip. Valentin Voinescu, Partner: Suntem doar la începutul acestui trend al finanțărilor sindicalizate pentru proiecte ESG, pe care îl vedem urcând substanțial în următorii 5 ani. Vorbim de o reală separare a clienților băncilor în clienți cu rating ridicat în ESG și restul, aspect care ne așteptăm să aibă consecințe formidabile
    GDPR, după primii 3 ani | Ce au constat, ‘în teren’, avocații D&B David și Baias: Tot ce ține de tehnologie, dar și prelucrarea de date prin intermediul unor platforme, au avut aspecte cu un grad de complexitate mai ridicat. Pe viitor este de așteptat ca ANSPDCP să urmeze modelul de lucru al autorităților de supraveghere care au aplicat amenzi mai multe, dar mai ales mai mari
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...