ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Prevenirea fraudei: de la folosirea unei atitudini potrivite de către management până la implementarea unui mecanism de control solid și instruirea angajaților

23 Ianuarie 2023   |   Burcin Atakan, Partener, și Irina Chiriac, Director Adjunct, Consultanța Financiară, Deloitte România

În cazul unor situații nefericite, organizațiile ar trebui să ia în considerare solicitarea asistenței experților în investigarea și prevenirea fraudei pentru a le ghida în eforturile lor de asigurare a conformității și de reducere a riscurilor.

 
 
Activitățile frauduloase pot apărea în orice moment și, în contextul economic actual, riscurile de fraudă și de corupție ar putea crește atât ca urmare a presiunilor financiare pe care le pot resimți angajații și partenerii de afaceri, cât și din cauza unui mediu de control deficitar care ar putea crea condițiile propice pentru abateri. Astfel, echipele de management ar trebui să se gândească la îmbunătățirea nivelului de conștientizare privind comportamentul fraudulos din cadrul organizației, astfel încât fiecare angajat să poată fi mai vigilent și mai predispus la a raporta atitudinile care au potențialul de a fi lipsite de etică.

Identificarea fraudei în stadiile incipiente este posibilă prin observarea semnalelor de alarmă în cadrul mai multor zone din companie. De exemplu, în departamentul de achiziții, printre indicatorii de suspiciune se pot număra creșterile nejustificate ale prețurilor, o potențială relație apropiată cu un furnizor și care nu este de natură comercială, comunicarea cu un furnizor prin intermediul unui singur angajat, împrumuturi nejustificate sau plăți în avans către un furnizor, colaborarea cu furnizori care au vizibilitate și experiență redusă pe piață sau cu cei care sunt dependenți de organizație, sau, desigur, informații primite de la un angajat cu privire la potențiale nereguli sesizate în activitatea unui furnizor. Coroborarea semnalelor de alarmă cu informațiile obținute din discuții organizate în acest sens cu angajații, din verificarea documentelor justificative sau din analiza datelor este esențială pentru descrierea imaginii de ansamblu a unei potențiale scheme frauduloase.


Cum pot companiile să prevină frauda?

Când vorbim despre prevenirea fraudei, este foarte important ca organizațiile să înțeleagă că echipele de management trebuie să aibă o atitudine adecvată față de comportamentele frauduloase. Concret, conducerea organizației ar trebui să aibă un punct de vedere ferm cu privire la fraudă și să comunice clar angajaților că vor da dovadă de toleranță zero față de fraudă în cadrul companiei.

O altă măsură eficientă de descurajare a fraudei este aceea de a avea un mecanism de control solid, prin implementarea unor politici și proceduri adecvate și a unor controale eficiente pentru prevenirea erorilor și a potențialei fraude în cadrul companiei. De asemenea, este important ca o companie să ia în considerare adoptarea unui plan de răspuns la cazuri de fraudă, în eventualitatea în care astfel de evenimente au loc, pentru a putea identifica ce s-a întâmplat, amploarea fraudei și pentru a lua măsuri suplimentare în vederea recuperării pierderilor. În plus, acest plan va contribui la consolidarea politicii companiei de zero toleranță față de fraudă.

Un alt element important al oricărui program antifraudă din cadrul unei companii este instruirea angajaților. Având în vedere că este de preferat ca o organizație să prevină frauda, și nu să gestioneze efectele sale, un sistem robust de instruire internă în domeniul conștientizării acțiunilor frauduloase poate duce la sporirea eficienței în detectarea și prevenirea fraudei.

Luând în considerare modul de lucru dinamic din ultimii ani, care combină munca la distanță și cea de la birou, majoritatea companiilor pot alege acum să aibă un program educațional combinat, folosind atât platforme de eLearning, cât și sesiuni de învățare conduse de instructori. Din momentul în care angajații finalizează programele educaționale antifraudă, probabilitatea organizației de a preveni, identifica sau raporta orice activitate potențial frauduloasă este sporită. Cu toate acestea, este important ca desfășurarea programelor de formare să aibă loc recurent, deoarece un curs de instruire unic se poate dovedi insuficient.

În concluzie, o acțiune frauduloasă poate avea loc în orice moment și poate lua mai multe forme în cadrul organizațiilor care nu au implementat un mecanism de control bine pus la punct. În cazul unor situații nefericite, organizațiile ar trebui să ia în considerare solicitarea asistenței experților în investigarea și prevenirea fraudei pentru a le ghida în eforturile lor de asigurare a conformității și de reducere a riscurilor.

 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 38 / 18646
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
    CMS, alături de Alpha Bank în proiectul finanţării de cca. 70 mil. €, acordată eMAG. Ana Radnev (Partener CMS), evidențiată pentru soluțiile multi-jurisdicționale oferite
    LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting: Junior Associate ̸ Associate (Consultancy Team)
    LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting: Associate (Employment Team)
    Avocații ZRVP obțin o nouă victorie pentru Agenția Națională pentru Resurse Minerale într-un arbitraj internațional ICC Paris | Tribunalul arbitral a admis pretenții de 10,1 mil. USD, plus dobânzi. Cosmin Vasile (Managing Partner) și Cosmin Cojocaru (Partner), în prima linie
    Practicile de M & A și Corporate, precum și consultanța day-to-day acordată clienților, au adus cele mai mari încasări pentru Mitel & Asociații în 2022 | Sorin Mitel, Senior Partner: În ciuda climatului destul de incert, clienții par că nu așteaptă o stabilizare care nu se vede la orizont și tratează acest mediu ca pe noua normalitate. Inflația post-pandemică nu se manifestă în onorarii, ci mai curând în costurile pe care le suportă firmele de avocatură, iar o creștere reală de doi digiți este mai greu de atins
    POPESCU & ASOCIAȚII a început anul în forță, după un parcurs excepțional în 2022, când echipa s-a consolidat prin cooptarea unor avocați de elită și a obținut victorii răsunătoare pentru clienți, care i-au adus și un important premiu european | Octavian Popescu, Managing Partner: Suntem pregătiți să răspundem tuturor oportunităților și provocărilor. Investiția în oameni este și va rămâne primul nostru obiectiv
    Băiculescu & Asociații accelerează procesele de dezvoltare și consolidare. După recenta deschidere a unui birou la Cluj, firma îl recrutează pe Liviu Bosoancă pentru a coordona noua practică de Litigii & Arbitraj
    Wolf Theiss a asistat SPEEDWELL în procesul de obținere a finanțării pentru dezvoltarea SpacePlus. Echipa, condusă de partenerul Claudia Chiper
    Raportul CMS Emerging Europe M&A 2022-23: Optimism precaut pentru piața de fuziuni și achiziții din Europa emergentă, în contextul creșterii volumelor și scăderii valorilor tranzacțiilor în 2022
    LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners is recruiting: Junior Associate ̸ Associate (Pharma & Public Procurement Team)
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Departament Litigii
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...