ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Roxana Popel, Director, Head of Tax Department la CMS Romania: Suntem intr-un proces de extindere, vom adauga echipei de avocati CMS experti fiscali cu ajutorul carora diversificam zona de competente la mai multe arii fiscale (VIDEO)

05 Martie 2015   |   Georgian Stoica

• Interviu acordat de Roxana Popel, Director, Head of Tax Department la CMS Cameron McKenna Romania

 
 
  • BizLawyer TV
Noul head of the Tax Departament de la CMS Romania isi propune sa dezvolte protofoliul de proiecte de consultanta fiscala cerute de clienti si sa adauge echipei experti fiscali cu ajutorul carora sa extinda zona de competente la mult mai multe arii fiscale. In momentul de fata, echipa este formata in principiu din avocati specializati pe partea fiscala. Ca si arii strategice, Roxana Popel spune ca zona de consultanta fiscala urmeaza evolutia business-ului si doreste sa urmeze mereu aceste tendinte si sa fie in linie cu ceea ce se intampla in piata. La inceputul acestui an, Roxana Popel s-a alăturat CMS România ca Head of the Tax Department, după o colaborare de 15 ani cu PwC România. Ea se bucură de o experienţă vastă în domeniul consultanţei fiscale atât la nivel local, cât şi internaţional.


Intr-un video-interviu acordat BizLawyer, Roxana Popel vorbeste despre activitatea sa, strategia firmei in sfera consultantei fiscale, tipuri de proiecte si clienti.

BizLawyer: Ati colaborat timp de 15 ani cu o firma din BIG 4, pentru care ati lucrat o perioada si in strainatate. In aceste conditii, ce v-a determinat sa faceti acest pas - un nou inceput intr-o firma de avocatura - si sa acceptati oferta venita dinspre CMS? Ce a contat?

Roxana Popel: Au fost mai multe elemente. Am fost atrasa in primul rand de oportunitatile pe care le ofera activi-tatea intr-o firma de avocatura, cumva diferita fata de munca intr-o entitate din BIG 4. CMS este una din primele 10 firme de avocatura din lume, iar alegerea s-a potrivit ca o manusa. Am considerat ca acesta este un pas binevenit in cariera mea profesionala si am decis sa urmez aceasta oportunitate. Simt ca ma integrez foarte bine in atmosfera si echipa CMS din Romania.

-    Vorbind despre cariera, ati mai primit astfel de oferte in ultimii ani de la firme de consultanta sau de la alte firme de avocati? De ce nu s-au finalizat?

Stiti cum se spune: lucrul potrivit, la momentul potrivit. Aceasta oportunitate a venit la momentul potrivit din cariera mea si am urmat-o fara ezitare.

-    Care este profilul clientilor carora le-ati acordat consultanta din postura de Tax Director al firmei din BIG4? Ce tip de consultanta le-ati acordat, ce tip de spete au fost ?

De-a lungul activitatii mele in sfera consultantei fiscale am fost implicata in proiecte pentru o gama foarte variata de clienti; m-am specilizat in anumite industrii si sectoare - si aici vreau sa mentionez industria de retail si bunuri de consum, industria producatoare de diverse echipamente, sectorul ener-getic, agricultura - iar gama de proiecte de consultanta fiscala in care am fost implicata este foarte va-riata:  de la proiecte in care am identificat gradul de conformitate al activitatii desfasurate de clientul respectiv cu prevederile fiscale in vigoare, proiecte care au fost orientate  catre obtinerea unor optimizari fiscale, asistenta pe parcursul inspectiilor fiscale sau al proiectelor care implica litigii fiscale, pana la proiecte de analiza fiscala in cadrul  tranzactiilor constand in achizitia unei afaceri sau procese de dezinvestire. Asadar o gama foarte variata.

-    Experienta profesionala include si o perioada lucrata pe un alt continent. Ne puteti spune ce face un consultant roman intr-o alta jurisdictie, in alte coordonate?

Am avut parte de o astfel de experinta internationala, acum cativa ani, in biroul PwC din Sidney (Australia). Am lucrat o perioada de timp impreuna cu colegii din acel birou, pe proiectele lor. A fost o perioada plina de provocari profesionale deoarece legislatia fiscala este foarte diferita de la o tara la alta.
Acolo am capatat mai  multa experienta in cadrul proiectelor internationale, care implica mai multe jurisdictii. Trebuie spus ca in astfel de proiecte exista principii de taxare internationala, care se aplica in toate situatiile. Aceasta a fost plusvaloarea adaugata de perioada in care am avut ocazia sa lucrez intr-un alt birou, dintr-o alta tara.

-    Care a fost cel mai complex proiect in domeniul taxelor gestionat de dumneavoastra si care au fost particularitatile acestuia?

Pot spune ca imi place sa ma implic personal in fiecare proiect. Consider ca, daca te implici cu trup si suflet, atunci si proiectele respective isi ating obiectivul propus. Relatia dintre consultant si client este o relatie profesionala, dar care se bazeaza pe incredere si pe siguranta celui care a apelat la experti ca sa obtina ceea ce-si doreste. Prin urmare, am foarte multe proiecte pe care le consider de suflet.
Unul dintre acestea - asistenta complexa a unui client la intrarea intr-un joint-venture cu un alt jucator din acelasi domeniu de activitate - s-a intins pe o perioada de cativa ani de zile. Pe partea fiscala, complexitatea a venit din faptul ca era vorba de transferul unui business dintr-o companie in cealalta, cu aspecte legate de proprietate intelectuala, erau mai multe jurisdictii care trebuiau luate in conside-rare, toate generand implicatii fiscale ce trebuia analizate si puse in contextul potrivit, exista un numar mare de jucatori implicati in proces, iar Romania juca un rol coordonator.  Acest proiect mi-a ramas in inima pentru totdeauna si s-a finalizat cu succes, rezultatul a fost cel scontat.

-    Ati avut mai multe astfel de proiecte la care ati lucrat o perioada lunga de timp?

Au existat, pentru ca, de regula, clientii prefera sa dezvolte relatia cu prestatorul de servicii  de consultanta fiscala. Aceasta relatie se materializeaza in proiecte ce se desfasoara de-a lungul timpului. Prin urmare, cu foarte multi dintre clientii mei am lucrat de-a lungul activitatii lor in Romania, timp de ani de zile, pe diverse proiecte. In cazul respectiv, pe care l-am mentionat, proiectul in sine a durat o perioada lunga pentru ca aceasta a fost natura tranzactiei. Este foarte important sa asiguri stabilitatea in timp a echipei implicate, acesta este un element esential pentru client. In astfel de cazuri clientul are nevoie de siguranta, sa simta ca atunci cand are nevoie de ceva are pe cine sa sune, are pe cine sa intrebe, este un profesionist care se ocupa de lucrurile respective.

-    Cum ati caracteriza, in cateva fraze, piaţa generală de servicii de consultanţă fiscală? De unde vine cererea, care sunt nevoile stringente ale clientilor? Care sunt cele mai des intalnite solicitari ale clientilor?

Pot sa spun ca, in ultimii ani, piata de consultanta fiscala are o evolutia pozitiva; nu mai exista o crestere spectaculoasa, asa cum s-a intamplat in trecut, insa lucrurile cred ca merg intr-o directie buna: cerintele clientilor sunt din ce in ce mai sofistificate, iar nevoile lor urmeaza tendintele manifestate la nivel global. Faptul ca actionam in Romania nu inseamna ca analizam tranzactia unui client din punct de vedere fiscal doar din perspetiva legislatiei romanesti. Trebuie sa avem in vedere ce se intampla la nivelul Uniunii Europene, pentru ca suntem parte a UE, aplicam legislatia UE… Trebuie sa avem in vedere tendintele de la nivel global, iar in momentul de fata se pune foarte mult accent pe substanta tranzactiilor. Bineinteles ca solicitarile clientilor vin din aceasta perspectiva, a respectarii tuturor reglementarilor aflate in vigoare; de asemenea, exista un interes crescut si un apetit tot mai mare a ANAF pentru inspectii fiscale, iar de aici apar foarte multe proiecte. Clientii doresc sa fie asistati pe parcursul inspectiei fiscale si a discutiilor pe care le au cu autoritatile, in cazul in care nu au personal specializat pentru acest lucru, sau vin catre noi in momentul in care inspectia este finalizata, a rezultat un raport de inspectie si vor sa fie ajutati in a combate rezultatele acelui raport cu care nu sunt de acord. Iar acest lucru implica, din nou, foarte multa munca si analiza tuturor prevederilor legislative pentru a putea sa ajutam.   

-    Vorbindu-mi despre piata, proiecte si modul in care interactionati cu firmele care apeleaza la dumneavoastra, incep sa ghicesc profilul clientului. Sa fie doar companii mari, sau aveti printre clienti si firme de talie mai mica?

Nu am lucrat doar cu marile companii. Si in trecut, dar si azi, printre clienti au fost si sunt companii multinationale care au subsidiare in Romania; dar, de asemenea, proiecte foarte interesante ofera companiile conduse de catre o familie. Ma refer la acele ’private business’, in care lucrurile evolueaza altfel, deciziile se iau mult mai rapid, interactiunea are loc la un nivel mult mai inalt in cadrul organizatiei, decat in cazul companiilor multinationale.

-    Care credeti vor fi cele mai de impact reglementari din 2015, de care companiile ar trebui sa tina seama, sa se teama? De ce anume ar trebui acestea sa se protejeze, apeland la consultanti externi? Sunt modificari substantiale, apar anumite riscuri?

Cred ca un lucru bun, in momentul de fata, este ca sfarsitul anului trecut s-a caracterizat printr-o stabilitate legislativa mai mare decat in ultimii ani, in sensul ca nu am mai avut parte de acele schimbari majore care apareau in ultimele zile ale anului si sa se aplicau in anul urmator.
Serviciile de consultanta fiscala nu trebuie privite ca un rau necesar de care ai nevoie doar atunci cand ai o problema. Dimpotriva, cred cu tarie ca serviciile de consultanta fiscala reprezinta o parte  a activitatii de zi cu zi a unei companii. Cu atat mai mult, atunci cand ai tranzactii care nu sunt desfasurate in mod constant, sau cand intentionezi sa intri intr-un tip de proiect nou, e bine sa implici si un consultant fiscal, astfel incat toate aspectele sa fie analizate si luate in calcul. Au existat cazuri in care, discutand cu un client care luase deja decizia de implementare a unui proiect intr-un anumit fel, intelegand implicatiile fiscale, acesta sa decida ca trebuie sa schimbe ceva in intreg proiectul. Ceea ce poate fi mai costisitor, la un moment ulterior, decat daca ar fi fost facut chiar de la inceput.
In acest an vor trebui avute in vedere in mod special si tendintele la nivel global care vor avea impact si in legislatia din Romania. De asemenea, sunt convinsa ca se vor lua in continuare masuri de combatere a evaziunii fiscale. Am vazut unele dintre ele aprobate, cum ar fi de exemplu: loteria bonurilor fiscale, modificarea legislatiei privind casele de marcat. Sunt lucruri care vor continua sa se intample anul acesta.

-    Sunt printre clientii dumneavoastra companii controlate de Fisc? Ce faceti pentru acestea, ce tip de servicii le asigurati?

Sigur ca avem in portofoliul de clienti si companii care sunt subiectul unei inspectii fiscale. In astfel de cazuri, ii putem ajuta cu asistenta de la momentul de dinaintea inceperii inspectiei fiscale,  cand sunt anuntati ca va avea loc o astfel de inspectie fiscala.
Cel mai bine ar fi ca firmele sa inceapa sa-si pregateasca inspectia inainte ca aceasta sa inceapa: sa-si analizeze tranzactiile care au avut loc in perioada respectiva, sa vada daca toate documentele sunt in ordine, si aici noi putem ajuta companiile. De asemenea, putem oferi asistenta pe durata inspectiei fiscale, mai ales daca firmele controlate de ANAF nu au personal care sa faca acest lucru, sau au personal, dar nu-l pot scoate din activitatea de zi cu zi, si atunci au nevoie de resurse suplimentare. Iar cand inspectia se finalizeaza cu un rezultat cu care societatea nu este de acord, putem asigura asistenta in partea litigioasa a procesului, caz in care se poate ajunge si in instanta. In acest caz intra in scena, bineinteles, departamentul de litigii din cadrul firmei.

-    Ce tip de mandate au consultantii de taxe de la CMS Romania? Care sunt cele mai importante proiecte aflate acum pe masa de lucru a acestora? Prin ce se diferentiaza echipa CMS de celelalte firme de pe piata consultantei fiscale?

Proiectele sunt dintr-o gama variata, depind de tipul tranzactiei facuta  de client, exista proiecte de achizitii in care este nevoie de partea fiscala, exista proiecte de asistenta pentru clienti din diverse domenii care au probleme generate de aspectele fiscale ale tranzactiilor si contractelor pe care le incheie. Asiguram si asistenta pe partea litigioasa, in urma inspectiilor fiscale.
Cred ca CMS are, pe partea fiscala, capacitatea de a furniza clientilor servicii de o foarte buna calitate. Ca firma de avocatura si fiscalitate, CMS are o practica fiscala relevanta nu numai in Romania, ci si in celelate tari in care activeaza. Prin urmare, exista experti fiscali cu care se pot schimba idei si care pot asigura furnizarea acestor servicii fiscale de calitate catre clienti. Cred ca echipa de avocati din Romania a CMS este foarte performanta; am cunoscut oamenii din aceasta echipa si pot spune ca ceea ce am vazut m-a facut sa-mi intaresc concluzia ca decizia pe care am luat-o a fost foarte buna. Serviciile pe care le furnizezi unui client se diferentiaza prin calitatea pe care o furnizezi. Cu cat serviciile sunt la o calitate superioara cu atat clientul respectiv va veni intotdeauna catre tine.

-    Revenind la CMS, care va fi rolul dumneavoastra in structura firmei de avocatura? In ce tip de proiecte va veti implica direct?

In cadrul CMS voi coordona departamentul de consultanta fiscala; de fapt deja il coordonez, pentru ca activitatea mea in CMS a inceput; in cadrul acestui departament imi doresc sa avem toata gama de proiecte de consultanta fiscala care sunt cerute de clientii din Romania si nu numai de aici. Dupa cum am mentionat, aceste proiecte pot include consultanta fiscala in activitatea de zi cu zi, pe achizitii, pe vanzari de business-uri… nu vreau sa existe limitari. In momentul de fata sunt foarte multe litigii fiscale si in aceasta zona actionez impreuna cu colegii avocati. Pe viitor imi doresc sa dezvolt acest departament, acum recrutez oameni noi.

-    Cati oameni sunt in echipa pe care o coordonati si care ar fi liniile strategice pentru aceastaa arie de practica anul acesta?

In momentul de fata echipa este formata in principiu din avocati specializati pe partea fiscala. Nu pot spune ca exista un numar bine determinat pentru ca, in functie de tipul de proiect care se desfasoara, pot fi avocati din zona de litigii sau avocati din zona de corporate, in cazul in care este vorba de o tranzactie. Ceea ce intentionez este sa adaug la aceasta echipa experti fiscali cu ajutorul carora sa extindem zona de competente la mai multe arii fiscale. Ca si arii strategice, vom urma tendintele economiei si tendintele activitatii companiilor. De exemplu, in momentul de fata domeniul energiei are o crestere si o evolutie pozitiva, de asemenea sectorul telecomunicatiilor, agricultura; dupa cum am spus, inspectiile fiscale reprezinta o zona de foarte mare actualitate; de asemenea, exista un numar mai mare de tranzactii decat in anii trecuti.
Zona de consultanta fiscala urmeaza evolutia business-ului si vreau sa urmez mereu aceste tendinte si sa fiu in linie cu ceea ceea ce se intampla in piata.

-    Cam care ar fi numarul de oameni care ar asigura un echilibru intre profesionistii firmei si volumul de proiecte pe care le gestioneaza?

E o intrebare foarte dificila, pentru ca in sectorul de consultanta fiscala este intotdeauna foarte greu sa estimezi de cati oameni vei avea nevoie maine. Stii foarte bine care sunt nevoile de astazi, dar nu si ce se va intampla in urmatoarea zi. Spre deosebire de activitati gen contabilitate sau audit, unde exista proiecte recurente, aici lucrurile se pot schimba foarte mult de la o zi la alta. De asemenea cerintele clientilor devin tot mai sofisticate si ai nevoie de persoane care sa aibe cunostinte de specialitate. Ceea ce intentionez eu este ca acest departament sa creasca, sa identificam oportunitati de proiecte, clienti noi. Nu pot sa spun, asadar, ca este nevoie de 5 oameni, de 20, sau mai multi...

-    Va ganditi sa mariti echipa, v-ati facut o strategie pe 2015, unde va vedeti peste 5 ani?

Binenteles ca am o strategie pentru 2015, puncte din aceasta strategie sunt implementate si in curs de implementare pe parcursul anului. Intr-o perioada de 5 ani de zile ma vad in CMS, ca partener, conducand departamentul de consultanta fiscala, cu o echipa mai mare decat acum, si de asemena cu o baza de clienti stabila, care sa asigure necesarul de proiecte pentru dezvoltare in viitor. Si cred ca exista acest potential in Romania in mod sigur.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 11124 / 14002
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
O nouă rundă de promovări la NNDKP. Roxana Abrașu intră în rândul partenerilor, alți avocați din linia a doua fac un pas înainte în carieră
Victorie definitivă într-un litigiu în domeniul prețurilor de transfer pentru echipa RTPR
Bohâlțeanu & Asociații cooptează în echipă un fost director juridic și afaceri corporative al unei multinaționale din energie. Cosmin Predoiu devine partener în cadrul firmei
Lady Lawyers dețin o pondere importantă în cadrul Popescu & Asociații | În avocatură, viziunea și creativitatea sunt elemente esențiale, care fac diferența de fiecare dată, spun doamnele avocat. Munca, studiul continuu, seriozitatea și responsabilitatea pavează drumul către succes
Echipa de M&A de la ZRVP asistă mai multe tranzacții în care vânzători autohtoni își transferă businessul către investitori locali sau internaţionali. Anca Danilescu, Senior Partener: Lichiditatea la nivel macro este încă semnificativă şi estimez că va rămâne la fel pe tot parcursul anului. Cei care vor finaliza un exit curat în 2021 vor fi câştigătorii următorului deceniu
Echipa de M&A de la BSMP are pe masa de lucru cinci proiecte în diverse stadii, după cel mai bun an din istoria firmei, cu tranzacții semnificative în domenii precum oil & gas, farma sau aviation. Investitorii se uită acum la tranzacții semnificative, spre deosebire de criza din 2008, când focusul era pe business-uri în dificultate, spun partenerii care coordonează practica
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv (Litigii)
LegiTeam | Popovici Nițu Stoica & Asociații recrutează avocați de Concurență (3-5 ani)
Consultanța aferentă proiectelor de regenerabile, în special solar și vânt, a urcat subtanțial ca pondere absolută în portofoliul Vlăsceanu, Ene și Asociații. De vorbă cu partenerul Daniel Vlăsceanu despre cele mai sensibile aspecte ale industriei, proiecte, planuri și clienți
Litigiu privind anularea actelor autorităților fiscale pentru stabilirea prețurile de transfer câștigat de avocații NNDKP
LegiTeam | Popovici Nițu Stoica & Asociații recrutează avocați de Concurență și ̸ sau GDPR (1-3 ani)
Schoenherr o cooptează pe Adriana Stoian drept coordonatoare a practicii de consultanță fiscală
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...