ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Tanczos: Proiectul de Hotărâre privind compania care va gestiona Sistemul de Garanţie-Returnare va intra în Guvern după 26 ianuarie

25 Ianuarie 2022   |   Agerpres

Acesta a menţionat, totodată, că există deja foarte multe companii care şi-au exprimat interesul pentru a depune oferte pentru SGR.

 
 
Statul va avea 20% în compania care va gestiona Sistemul de Garanţie-Returnare (SGR), iar după data de 26 ianuarie, odată cu încheierea consultării publice, proiectul de Hotărâre care reglementează acest lucru va intra în şedinţa de Guvern, a declarat, marţi, într-o conferinţă de specialitate, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Barna Tanczos.
 
"SGR este un sistem ce reprezintă una dintre cele mai mari provocări pentru Ministerul Mediului, în această perioadă. Un sistem complex cu mulţi participanţi, cu mulţi actori. Un sistem pe care-l putem face o singură dată, de aceea provocarea este uriaşă. Ca de obicei, în astfel de sisteme interesele legitime sau mai puţin legitime sunt foarte mari. Interesul nostru, al ministerului, este să introducem un sistem care să ajungă la o performanţă de peste 90% în doar câţiva ani (...) Anul trecut am avut foarte multe dispute pe această temă. Astăzi avem o Hotărâre de Guvern care a suferit şi prima modificare datorită acestei decizii de a avea şi statul 20% în această companie care va gestiona tot sistemul. Acest proiect de Hotărâre de Guvern are toate avizele de la toate ministerele de resort. Trebuie să aşteptăm să treacă perioada de consultare publică prevăzută de lege pentru a elimina orice risc - dezbateri ulterioare, atacuri instanţă. Termenul-limită este 26 ianuarie. După acest pas începe perioada de primire a ofertelor din partea societăţilor care vor depune un plan de afaceri pentru înfiinţarea SGR, respectând criteriile prevăzute în Hotărârea de Guvern care a intrat în vigoare pe 4 octombrie. După primirea acestor oferte, ministerul trebuie să ia decizia de a încredinţa dreptul de organizare a activităţii acestei societăţi pe acţiuni. Desigur, această participare a statului oferă ministerului şi Guvernului o implicarea mult mai serioasă, responsabilizează instituţia şi oferă un alt nivel de control, de urmărire a procesului care se desfăşoară în interiorul societăţii. Proiectul de Hotărâre de Guvern privind compania care va gestiona SGR va intra în Guvern în prima şedinţă de după data de 26 ianuarie", a anunţat ministrul de resort.
 
Acesta a menţionat, totodată, că există deja foarte multe companii care şi-au exprimat interesul pentru a depune oferte pentru SGR.
 
"Din câte ştiu sunt foarte mute companii care deja se organizează şi se pregătesc pentru această procedură. Fără doar şi poate tema cea mai spinoasă este data la care devine obligatorie apartenenţa sau derularea activităţilor de recuperare a ambalajelor prin SGR. Această dată este stabilită, în momentul de faţă, pentru data de 1 octombrie 2022. Este o dată-ţintă pe care aş vrea să o respectăm, dar doar în momentul în care vom avea primele planuri de afaceri vom putea şti exact dacă acest termen poate fi respectat sau nu. Mi-aş dori ca la sfârşitul acestui an să avem un sistem funcţional, ca această companie să se înfiinţeze în cel mai scurt timp posibil şi să putem da drumul la un sistem care să asigure recuperarea ambalajelor într-un procent cât mai mare. În această perioadă vom derula şi o campanie de conştientizare a responsabilităţii individuale a fiecărui cetăţean în ceea ce priveşte colectarea selectivă. Vom folosi această campanie inclusiv pentru promovarea Sistemului de garanţie - returnare din partea ministerului. Dorim să susţinem toate companiile care vor fi implicate în acest proces destul de anevoios şi costisitor cu toate resursele şi pârghiile pe care le avem la dispoziţie la minister", a afirmat Tanczos.
 
Ministrul Mediului a punctat, totodată, faptul că "fără un sistem performant şi fără trasabilitate nu vom termina niciodată discuţiile cu privire la cantităţile raportate de diverşi colectori".
 
"Acum câteva minute am avut o discuţie foarte neplăcută cu o societate care se ocupă de reciclare, dar care nu reuşeşte să demonstreze acest lucru şi adună din ce în ce mai multe zeci de tone de semifabricate sau material procesat fără ca acestea să se transforme, în baza brevetelor care sunt înregistrate, în produse finite şi să se închidă ciclul de reciclare care aduce plus valoare. Miza pentru SGR este una foarte mare şi mă bucur că cele mai mari companii din domeniu, cei mai mari producători de diverse produse care sunt ambalate în aceste ambalaje ce intră în SGR şi comercianţii care fac legătura între producător şi consumatorul final sunt interesaţi să se implice în realizarea acestui sistem. În acelaşi timp, trebuie să conştientizăm situaţia reală din piaţă în domeniul reciclării. Acolo vom avea nevoie de capacităţi de reciclare sporite pentru a creşte capacităţile de reciclare în România. Vom derula prin PNRR un program de susţinere a acestor investiţii, în valoare de 200 de milioane de euro, la pornire. În cazul în care aceste sume vor fi foarte repede terminate vom putea suplimenta fondurile prin AFM. Fiecare comerciant va avea obligaţia de a asigura colectarea. Individual şi obligatoriu pentru comercianţii care au o suprafaţă de peste 200 metri pătraţi. Cei care sunt sub 200 de metri pătraţi se pot asocia sau pot organiza punctele de colectare împreună cu primăriile. Obligaţia este valabilă pentru toate unităţile care fac desfacere de produse care intră în SGR, indiferent că e chioşcul de la colţul străzii sau marii retaileri din ţară", a spus demnitarul.
 
Hotărârea de Guvern care reglementează Sistemul Garanţie - Returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile (SGR), prin care se plăteşte o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziţionată, a fost aprobată de Executiv în data de 4 octombrie 2021.
 
Noul sistem presupune o garanţie de 50 de bani pentru orice ambalaj de băutură achiziţionată, sumă care va fi recuperată imediat ce ambalajele folosite vor fi returnate în orice magazin din România. De asemenea, sistemul va fi obligatoriu pentru toate magazinele, de la cele de mici dimensiuni la supermarketuri.
 
Prevederile acestei HG sunt aplicabile pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 litri şi 3 litri, inclusiv, utilizate pentru a introduce pe piaţa naţională bere, mixuri de bere, mixuri de băuturi alcoolice, cidru, alte băuturi fermentate, sucuri, nectaruri, băuturi răcoritoare, ape minerale şi ape de băut de orice fel, vinuri şi spirtoase.
 
Conform documentului, cantităţile de ambalaje returnate în magazine vor ajunge ulterior în centre regionale pentru ca, mai apoi, să ajungă la reciclatori. Întreaga infrastructură de preluare a deşeurilor din magazine va fi organizată printr-un operator unic de sistem, la fel ca în statele în care sistemul funcţionează deja. Acest operator va fi o entitate non-profit în care se vor găsi producători sau reprezentanţi ai acestora, comercianţi, dar şi statul român, reprezentat de autoritatea centrală pentru protecţia mediului, cu o pondere de 20%.
 
Oficiali şi decidenţi, experţi şi reprezentanţi ai industriilor din România şi Europa participă, marţi, la conferinţa CursDeGuvernare, cu tema "Economia reciclării - decalajele pe care trebuie să le recupereze România". 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1170 / 17613
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | Bulboacă & Asociații recrutează Avocat Senior (Banking & Finance)
LegiTeam | Bulboacă & Asociații recrutează Avocat Stagiar (Banking&Finance)
Elementele de noutate în stabilirea sancțiunilor, aduse de ghidul Comitetului European pentru Protecția Datelor, explicate de avocații Filip & Company. Raluca Pușcaș (Partener): Amenda trebuie să își atingă obiectivul de a descuraja încălcările viitoare, să fie eficientă și proporțională | Bilanțul a patru ani de GDPR, cu accent pe evoluția practicii de Privacy & Data Protection și proiectele complexe în care este implicată echipa
În ciuda condițiilor grele în care se derulează afacerile, preocuparea pentru respectarea regulilor privind protecția datelor personale nu și-a pierdut importanța, spun avocații CEE Attorneys | Krisztina Voicu, Partener: Am construit o echipă specializată în protecția datelor personale, formată din avocați care au deja experiență considerabilă în această arie. Unul din trei proiecte presupune abordare și consultanță și din perspectiva GDPR
Aria de Employment de la Mușat & Asociații a avut în ultimul an o încărcătură constantă de proiecte de anvergură, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și în sfera litigiilor de muncă | De vorbă cu avocații firmei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2022 pe piața muncii. Creșterea numărului de cereri care vizează restructurarea afacerii, urmată de șomaj tehnic sau de concedieri, evidențiată în analiza tendințelor observate de specialiști anul acesta
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică Grupului Indotek cu privire la achiziția clădirii One Victoriei Center. 20 de avocați în echipa de proiect
Pharmaceuticals & Life Sciences | Chiar dacă o anumită incertitudine a fost creată de pandemia Covid-19 sau de războiul din Ucraina, România pare că rămâne o piață interesantă, cel puțin la nivel regional, spun avocații Filip & Company. Silviu Vasile (Counsel): Am asistat în mandate ce au implicat relocarea unor activități din Ucraina în România. Este posibil ca, pe măsură ce războiul se prelungește, să întâlnim și situații de deschidere de activități medicale în România sau de dezvoltare a unor capacități suplimentare de producție sau distribuție
În ultimele 12 luni, avocații firmei Bulboacă & Asociații au fost implicați în peste zece fuziuni și achiziții, dintre care patru încă sunt în derulare. De vorbă cu Adrian Bulboacă (Managing Partner), despre factorii cheie ai evoluției tranzacțiilor de tip M&A în acest an, industriile în care există apetit pentru investiții, clienți și proiecte importante
Noile tendințe și schimbarea priorităților pe piața muncii, analizate de avocații ZRVP | Cătălin Micu, Partener: Firmele se vor concentra pe gestionarea celor două segmente de salariați care vor prinde cel mai probabil contur: „angajații inhouse” și „angajații freelanceri” . Proiectele cu un consum semnificativ de resurse sunt cele în care se lucrează la „rescrierea” procedurilor ̸ politicilor necesare pentru implementarea pe termen lung a sistemului de lucru hibrid
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații | Avocați definitivi (Employment)
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Andreea Lepărdă, medie finală 9,66, una dintre cele mai bune absolvente din generația anului 2021: Nu contează dacă ești în linia întâi sau nu. Contează ca, acolo unde te afli, să realizezi importanța pe care o ai la nivel social și să fii responsabil, serios
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is loooking for an associate | Banking & Finance
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...