ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Vera Jourova: Nu pot face promisiuni, dar mi-ar plăcea cu adevărat să punem capăt MCV

29 Iunie 2022   |   Agerpres

Vera Jourova a vorbit în interviul acordat AGERPRES și despre problemele cu care se confruntă mass-media şi ce s-ar putea face pentru depăşirea lor şi a exprimat totala disponibilitate a Comisiei Europene de a continua sprijinul pentru Ucraina şi Republica Moldova în efectuarea reformelor necesare după ce ambele state au primit statutul de ţari candidate la aderare.

 
 
Vicepreşedinta Comisiei Europene (CE) pentru valori şi transparenţă, Vera Jourova, a declarat marţi, la Bucureşti, într-un interviu pentru AGERPRES, că nu poate face promisiuni, dar că i-ar plăcea cu adevărat ca executivul comunitar să pună capăt Mecanismului de Cooperare şi Verificare pentru România şi Bulgaria, care ocupă capacităţi ale Comisiei, şi să transfere evaluarea ţării noastre în raportul anual privind statul de drept pentru toate statele UE. Înaltul oficial european a spus că există un elan la nivel politic în România pentru adoptarea legilor care să răspundă problemelor incluse în rapoartele MCV şi că a văzut "declaraţii puternice" inclusiv din partea preşedintelui şi prim-ministrului.
 
În context ea a atras atenţia că noua structură care înlocuieşte Secţia specială pentru investigarea magistraţilor va fi monitorizată de Comisie, care vrea să vadă noua structură "făcându-şi treaba cum trebuie, fiind independentă, imparţială şi îndeplinindu-şi scopul". De asemenea, a afirmat Vera Jourova, tentativele unor instituţii din România de a contesta primatul legii UE nu au reprezentat "o surpriză plăcută" şi a transmis că unul dintre obiectivele vizitei sale a fost să se asigure că există o recunoaştere clară a legii UE în legislaţia românească şi că judecătorii români, care sunt şi judecători europeni, trebuie să poată aplica legea UE fără teama că vor fi penalizaţi pentru asta.

 
Nu în ultimul rând, Vera Jourova a vorbit în interviul acordat AGERPRES despre problemele cu care se confruntă mass-media şi ce s-ar putea face pentru depăşirea lor şi a exprimat totala disponibilitate a Comisiei Europene de a continua sprijinul pentru Ucraina şi Republica Moldova în efectuarea reformelor necesare după ce ambele state au primit statutul de ţari candidate la aderare.
 
AGERPRES: Doamnă vicepreşedinte a Comisiei Europene pentru valori şi transparenţă, cum aţi rezuma aceste două zile în România, în care justiţia, refugiaţii ucraineni şi libertatea media au fost priorităţi pe agendă?
Vera Jourova: Am avut două zile foarte pline, fructuoase în România. Misiunea a început într-un centru de refugiaţi şi sunt profund impresionată de ceea ce românii şi poporul român fac pentru refugiaţi. De asemenea fac alte lucruri în legătură cu agresiunea rusă din Ucraina, creează culoare pentru transportul hranei şi toate măsurile legate de o apărare mai puternică. Sunt profund impresionată şi vreau să mulţumesc poporului român pentru că a adoptat o poziţie atât de puternică.
De asemenea, am întâlnit reprezentanţi cheie ai ţării, trebuie să menţionez mai întâi preşedintele ţării, prim-ministrul, ministrul justiţiei, ministrul afacerilor interne, am discutat cu figuri cheie reprezentând sistemul judiciar românesc şi parchetul, cu magistraţi şi alţi actori, am discutat cu reprezentanţii media pentru a înţelege şi situaţia de pe scena media. Zile fructuoase, a trebuit să "înghit" totul, să compar notiţele cu ceea ce aveam în materialele mele şi ce aveam de la oameni reali care aveau multe de spus despre situaţia din România şi voi continua cooperarea cu România în multe chestiuni diferite.
 
Ce părere aveţi despre tentativele unor instituţii din România, cum ar fi Curtea Constituţională, de a contesta primatul legii UE?
Trebuie să spun că nu a fost o surpriză plăcută, a fost ceva ce nu ne aşteptam (să se întâmple) şi de aceea mă aflu aici să văd că există o recunoaştere clară a legii UE în legislaţia românească. Credem că judecătorii români, care sunt şi judecători europeni, trebuie să poată aplica legea UE fără teama că vor fi penalizaţi pentru asta. Şi am avut o oportunitatea de a avea o discuţie foarte bună cu preşedintele Curţii Constituţionale şi am discutat şi despre principiile de bază, despre primatul legii UE, am încercat să explic, ceea ce preşedintele bineînţeles se ştia deja, că primatul legii UE este unul dintre pilonii pe care este bazat statul de drept european. Deci am vrea să vedem că primatul legii UE este deplin recunoscut în România.
 
Aţi vorbit într-un interviu recent despre posibilitatea unui ultim raport MCV pentru România. După întâlnirile avute în România credeţi că această perspectivă există cu adevărat? Ce ar implica ea?
Cred că există un elan politic acum. Pentru că am avut declaraţii puternice şi determinare din partea preşedintelui, prim-ministrului, ministrului justiţiei, altor figuri importante, că acum există elanul de a adopta legile care vor aborda chestiunile prezentate în raportul MCV care ne vor permite să încheiem mecanismul şi să transferăm evaluarea României în noua măsură sau instrument pe care îl avem, care este raportul privind statul de drept, o evaluare standard care acoperă toate statele membre UE. Cred că elanul există, există lucruri care trebuie făcute, nu pot face promisiuni, dar pot să fiu sinceră cu dumneavoastră: mi-ar plăcea cu adevărat să punem capăt mecanismului de raportare pentru că, printre altele, ocupă capacităţile Comisiei şi, pentru că avem acest nou instrument, am putea face acest pas de la MCV la raportul de evaluare privind statul de drept. Va depinde de România.
 
Secţia specială pentru investigarea magistraţilor, una dintre solicitările Comisiei, a fost desfiinţată. Credeţi că structura care o va înlocui respectă exigenţele Comisiei?
Noua structura pentru investigarea judecătorilor şi procurorilor va fi deplin monitorizată din partea noastră. Pentru că într-adevăr am spus că secţia specială trebuie să fie desfiinţată dar acum vrem să vedem noua structură făcându-şi treaba cum trebuie, fiind independentă, imparţială şi îndeplinindu-şi scopul. Aşa că acest lucru va fi monitorizat de Comisie.
 
Există alte lucruri în afară de desfiinţarea secţiei speciale care sunt esenţiale pentru încheierea MCV?
Ceea este foarte important este recunoaşterea primatului legii UE şi a faptului că ultimul cuvânt privind interpretarea legii UE este stabilită în Luxemburg, de Curtea Europeană de Justiţie (CJUE), iar deciziile Curţii Europene de Justiţie sunt obligatorii din punct de vedere legal, aşa că acest lucru este esenţial. De asemenea, vrem să vedem stabilizarea statutului magistraţilor, toate măsurile de siguranţă care le protejează independenţa, şi ce este relativ nou pentru mine după discuţiile mele de aici sunt multe chestiuni legate de lucruri practice, precum condiţii pentru activitatea judecătorilor şi procurorilor, stabilitatea, finanţarea, buna planificare a resurselor umane pentru sectorul judiciar. Am avut multe idei pe care le-am primit de la practicieni şi asta este foarte valoros.
 
Există multe critici în media din România în privinţa unui pachet de propuneri de lege privind siguranţa naţională şi unele dintre aceste preocupări au ajuns probabil la Comisia Europeană. Sunteţi la curent cu această chestiune şi, dacă da, este ceva ce urmăriţi îndeaproape?

Eu personal nu mă ocup de legile privind siguranţa şi, ca un comentariu general, depinde de etapa în care se află legile. Comisia poate reacţiona la legile care au fost adoptate. Întotdeauna evaluăm dacă legea este în contradicţie cu legislaţia UE şi, în cazul în care este aşa, atunci putem lansa anumite proceduri.
 
O altă chestiune importantă pe agenda vizitei dvs în România a fost libertatea media şi combaterea dezinformării. Aţi spune că România se confruntă cu regrese în materie de libertatea presei sau că mai degrabă există probleme care nu au fost abordate corespunzător până acum?
Văd probleme similare cu cele din alte state membre, în special în ceea ce priveşte slăbiciunea economică a mass-media. Şi cu cât mergem mai jos, la nivel regional şi local, cu atât mai mult observăm o adevărată luptă pentru supravieţuire din cauza dificultăţilor economice, aşa că văd probleme similare, vedem, de asemenea, probleme legate de posibila presiune politică asupra mass-media prin alocarea fondurilor publice.
Aşa că am primit o mulţime de sesizări aici, un lucru specific pentru România plecând de la scuze bazate pe GDPR, faptul că jurnaliştii nu ar trebui să aibă acces la anumite informaţii din cauza GDPR, este o chestiune specifică pentru România.
De aceea am decis să colectez aceste plângeri şi să cer Autorităţii pentru protecţia datelor din România să verifice situaţia şi să ia unele măsuri dacă sunt necesare. Aşa că i-am informat pe colegii dumneavoastră din mass-media că lucrăm la Legea privind libertatea presei, care ar trebui să fie un set de norme cu caracter juridic pentru toate statele membre. Aceasta ar trebui să protejeze mai bine sectorul media împotriva politizării, împotriva presiunilor financiare, împotriva finanţării netransparente şi a altor lucruri conexe, aşa că vom adopta această lege în septembrie şi cred că ar putea îmbunătăţi situaţia mass-media româneşti.
 
Aş avea o ultimă întrebare în legătură cu Ucraina şi Republica Moldova, care au primit statutul de ţări candidate la ultimul Consiliu European. Vor trebui să efectueze multe reforme în zone cu care sunteţi familiarizată. Luaţi în considerare un mod de a lucra mai strâns cu cele două ţări pentru a le încuraja şi le ajuta pentru a face reformele necesare în justiţie şi aşa mai departe?
Într-adevăr, este ceva care era în desfăşurare încă dinainte de războiul din Ucraina. Am investit, de asemenea, unele fonduri în eforturile de reformă din Ucraina, eu însămi am fost implicată în discuţii cu organisme ucrainene şi vom continua sprijinul tehnic şi dialogul deschis pentru a ajuta Ucraina şi Moldova să îşi îndeplinească angajamentele care sunt acum enumerate în propunerea de candidatură la aderare.
Nu este uşor să ne imaginăm că Ucraina se va confrunta cu războiul, cu agresiunea şi, în acelaşi timp, va trebui să ia şi alte măsuri pentru a reforma sistemul judiciar, a combate corupţia înrădăcinată, spălarea banilor şi toate aceste lucruri, dar avem angajamente foarte puternice exprimate verbal de către colegii ucraineni că au început să lucreze, aşa că vom ajuta cât de mult putem.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2921 / 8648
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
ONV LAW își extinde echipa de avocați și își mărește portofoliul de proiecte cu 20%, în primele 3 luni ale anului. Afaceri de 1,5 mil E, anul trecut
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A s-a redresat în Q1 ̸ 2024, dar nu înregistrează creșteri pe piețele emergente. DLA Piper și CMS își mențin pozițiile fruntașe la nivel global, Schoenherr se remarcă în Europa, iar Filip & Company întră în topul consultanților din Europa Estică
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...