ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Bune practici in realizarea achizitiilor aferente contractelor de lucrari pentru constructia|modernizarea obiectivelor de investitii

27 August 2019   |   Vass Lawyers

Potrivit ANAP, aspectele din Notificare pot fi considerate buna practica, fiind recomandata utilizarea acestora si in cazul atribuirii unor contracte care au valoare estimata mai mica decat 24.977.096 lei.

 
 
Agentia Nationala pentru Achizitii Publice (ANAP) a publicat Notificarea din data de 30 mai 2019 cu privire la bunele practici in realizarea achizitiilor aferente contractelor de lucrari pentru constructia/modernizarea obiectivelor de investitii – realizarea proiectului tehnic si executia lucrarilor de catre antreprenor (Notificarea).

In ceea ce priveste domeniul de aplicare, autoritatile contractante vor avea in vedere aspectele din Notificare in situatia in care le sunt aplicabile prevederile Anexei nr. 2 din H.G. nr. 1/2018 pentru aprobarea conditiilor generale si specifice pentru anumite categorii de contracte de achizitie aferente obiectivelor de investitii finantate din fonduri publice (Conditiile generale si specifice si acordul contractual pentru contractele de proiectare si executie de lucrari).


Potrivit ANAP, aspectele din Notificare pot fi considerate buna practica, fiind recomandata utilizarea acestora si in cazul atribuirii unor contracte care au valoare estimata mai mica decat 24.977.096 lei.

ABORDARILE DIFERITE IN REALIZAREA OBIECTIVELOR DE INVESTITII CARE COMPUN INFRASTRUCTURA PUBLICA


Potrivit Notificarii, obiectivele de investitii care compun infrastructura publica se realizeaza prin intermediul unor contracte de lucrari, care implica urmatoarele 2 abordari diferite:

→    executie pe baza proiectului tehnic pus la dispozitie de beneficiar (e.g. scoli, cladiri de birouri, cladiri de locuinte, tuneluri, diguri, lucrari de irigatii, retele de apa si/sau canalizare, autostrazi/ drumuri si lucrari simple de infrastructura, cum ar fi lucrarile de reparatii capitale si lucrari de intretinere pentru cladiri/drumuri); si
→    realizarea proiectului tehnic si executia lucrarilor de catre Antreprenor (e.g. instalatii de tratare a apei si a apelor uzate, centrale electrice, instalatii industriale, instalatii petrochimice, sisteme de metrou, sisteme feroviare, precum si lucrari de mica anvergura, cum ar fi statii de pompare).

Executia pe baza proiectului tehnic pus la dispozitie de beneficiar ar trebui sa se aplice atunci cand:

→    obiectul principal al lucrarilor este realizarea unor activitati/operatiuni cu un grad ridicat de standardizare pentru lucrari de rezistenta, arhitectura si/sau finisaje aferente unei structuri civile/de drum;
→    riscul de cost este prea ridicat;
→    realizarea proiectului tehnic nu presupune activitati de o complexitate deosebita, iar costurile de constructie, de intretinere si/sau de operare sunt cei mai importanti factori decizionali in alegerea solutiei tehnice dintre optiunile reflectate la nivelul studiului de fezabilitate;
→    autoritatea contractanta doreste sa aiba controlul asupra procesului de proiectare.

Utilizarea unui contract avand ca obiect realizarea proiectului tehnic si executia lucrarilor de catre Antreprenor este adecvata in cazul proiectelor care prezinta urmatoarele trasaturi:

→    scopul principal al lucrarilor este de a realiza infrastructura obiectivului de investitii, integrand o componenta semnificativa de proces tehnologic, acesta din urma presupunand instalarea unor echipamente destinate efectuarii unor operatiuni electrice, mecanice sau electromecanice pe parcursul functionarii/exploatarii respectivului obiectiv de investitii;
→    proiectul implica realizarea unui proiect tehnic complex (presupune alegerea solutiilor tehnice dintr-o gama larga de tehnologii si echipamente disponibile pe piata);
→    selectarea prealabila a tehnologiei si/sau a echipamentelor prin documentatia de atribuire ar elimina participarea anumitor operatori economici la procedura de atribuire a contractului.

Continutul studiului de fezabilitate ar trebui sa fie diferit in functie de alegerea autoritatii contractante intre cele doua abordari, astfel:

→    studiile de fezabilitate pentru proiectele care includ proiectarea si executia lucrarilor trebuie sa se concentreze mai mult pe cerinte/specificatii de performanta;
→    studiile de fezabilitate pentru proiectele care presupun executia lucrarilor pe baza proiectului tehnic pus la dispozitie de Beneficiar vor oferi mai multe detalii la nivel tehnic – liste de cantitati pentru activitatile principale, metode de constructie care trebuie utilizate, etc.

CERINTELE/SPECIFICATIILE DE PERFORMANTA IN CAZUL PROIECTELOR CARE INCLUD PROIECTAREA SI EXECUTIA LUCRARILOR

Descrierea obiectului contractului care include proiectarea si executia lucrarilor este realizata prin specificatii de performanta.

Specificatiile de performanta prezinta caracteristiciile/criteriile de performanta care trebuie atinse, fara a indica metoda de lucru, si trebuie structurate astfel:

→    la nivel de sistem – prin prezentarea cerintelor minime care trebuie indeplinite de rezultatele finale rezultate din operarea constructiei in cauza;
→    la nivel de componente principale – prin prezentarea cerintelor minime care trebuie indeplinite de componentele considerate importante de catre autoritatea contractanta datorita valorii adaugate a acestora in ceea ce priveste durabilitatea, functionalitatea, operarea si intretinerea intregului sistem, sau datorita impactului acestora asupra bugetului contractului;
→    la nivelul materialelor si echipamentelor principale incorporate in lucrare – de exemplu, cerintele minime privind durabilitatea, functionalitatea si criteriile estetice aferente finisajelor principale, in cazul unei cladiri inteligente.

Prin caietul de sarcini trebuie sa se prezinte informatii cu privire la toate aspectele care descriu contextul realizarii achizitiei, modul in care va avea loc interactiunea intre partile contractante, obiectivele si indicatorii de rezultat urmariti, protocoalele de acceptanta.

Totodata, potrivit Notificarii, autoritatea contractanta trebuie sa solicite ofertantilor:

→    sa explice prin propunerile lor tehnice, in primul rand, modul in care vor indeplini cerintele de performanta, prin prezentarea metodelor de lucru si resurselor pe care le vor utiliza pentru implementarea contractului, alaturi de graficul de executie;
→    sa prezinte in cadrul ofertelor schite/desene si trimiteri la bunele practici din industria de profil, inclusiv experientele lor in alte proiecte similare, care sustin ipotezele principale asumate si dovedesc ca metodele propuse pentru implementarea contractului sunt relevante in contextul dat, aratandu-se avantajele aduse autoritatii contractante.

MODUL DE EXPRIMARE AL PRETULUI CONTRACTULUI IN CAZUL CONTRACTELOR CARE AU CA OBIECT PROIECTAREA SI EXECUTIA LUCRARILOR

Modul de exprimare al pretului contractului are la baza sume forfetare care corespund pachetelor/categoriilor de activitati aferente implementarii acestuia. Astfel, Lista de preturi/Graficul de esalonare al preturilor elaborata de autoritatea contractanta nu trebuie sa aiba asociate liste de cantitati obligatorii pentru ofertanti, lista de preturi fiind utilizata pentru stabilirea unui mod unitar de intocmire a propunerilor financiare.

Notificarea nu recomanda ca autoritatile contractante sa puna la dispozitia operatorilor economici listele de cantitati estimative de la nivelul studiului de fezabilitate/DALI-ului, deoarece acestea nu sunt definitive si pot fi utilizate doar pentru calcularea valorii estimate a contractului de lucrari.

Pe de alta parte, Notificarea subliniaza ca in contract ar trebui precizat faptul ca, odata ce contractul este semnat si proiectul tehnic este elaborat de catre contractant si aprobat de autoritatea contractanta, acesta trebuie sa furnizeze, in termen de 30 de zile din acest moment, o detaliere a preturilor forfetare precizate prin lista de preturi inclusa in oferta, impreuna cu cantitatile calculate pe baza proiectului aprobat si preturilor unitare propuse de contractant (care cumulate trebuie sa reprezinte pretul forfetar, acesta neputand fi afectat).

In ceea ce priveste partea de echipamente care vor fi puse in opera, autoritatea contractanta va realiza decontarea pe baza defalcarii pretului unitar in functie de costurile cu procurarea acestora si cele cu instalarea lor si punerea in functiune.

De asemenea, masuratorile si platile catre contractant trebuie efectuate periodic, in scopul de a asigura un flux de numerar rezonabil contractantului in timpul constructiei, in conformitate cu progresul sau fizic. Prin urmare, Notificarea evidentieaza importanta includerii in contract a unor mecanisme care prevad defalcarea sumelor forfetare ofertate, alaturi de modalitatile de masurare si plata periodica a lucrarilor realizate, in corelare cu progresul fizic al acestora, astfel incat sa se asigure contractantului un flux de numerar adecvat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4164 / 5133
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Dorsey & Whitney (Europe) LLP și Schoenherr România, alături de cumpărator în tranzacția prin care Eleco plc, firmă listată pe bursa londoneză, preia două companii de software locale. Ce consultanți au lucrat pentru vânzător
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...