ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații KPMG Legal – Toncescu și Asociații au în derulare în jur de zece proiecte de achiziții, aflate în diferite stadii ale procesului și gestionează în prezent cinci mandate de fuziuni și divizări, incluzând o fuziune transfrontalieră. Laura Toncescu, (Managing Partner): Se observă în ultimul timp o concentrare a cererilor de consultanță pentru tranzacții de M&A din partea celor care au deja experiență pe piața din Europa, spre deosebire de anii trecuți când apetitul pentru risc era mai mare și, prin urmare, clienții proveneau și din alte regiuni

28 Mai 2024   |   Ștefania Enache

Dată fiind complexitatea unui mandat de fuziuni și achiziții și perioada de timp îndelungată dedicată acestuia, de cele mai multe ori onorariile sunt plafonate la o sumă determinată, însă defalcate pe etape ale proiectului

Laura Toncescu, Partner KPMG, Head of KPMG Legal - Toncescu si Asociatii si Dragos Iamandoiu, Counsel

 
 
Chiar dacă provocările continuă să persiste, în lunile scurse din anul 2024 s-a putut observa faptul că proiectele de fuziuni și achiziții au început să redevină atractive. Mediul de afaceri își urmărește planurile de dezvoltare, în ciuda incertitudinilor geopolitice și a condițiilor economice „mișcătoare” înregistrate atât în plan intern, cât și la nivel global.  Cu toate acestea, cea care domină totul este prudența, fiind evident faptul că s-au schimbat atât ritmul, cât și amploarea proiectelor de fuziuni și achiziții. „Pe de o parte, investitorii au devenit mai precauți pe parcursul procesului de due-diligence, dar și în timpul negocierilor, iar, pe de altă parte, procesul de autorizare a investițiilor străine directe a schimbat radical dinamica tranzacțiilor, implicând o planificare mai atentă a tranzacțiilor, dar și un timp mai îndelungat până la finalizarea acestora”, explică Laura Toncescu, Partner KPMG, Head of KPMG Legal – Toncescu și Asociații.


Și în această nouă dinamică, avocații sunt optimiști, considerând că proiectele de fuziuni și achiziții își vor continua traiectoria de redresare și creștere, atât ca frecvență, cât și ca valoare, piața fiind în continuare ofertantă pentru companiile și investitorii care s-au putut adapta schimbărilor și care urmăresc tranzacții strategice.

De altfel, anul 2024 a debutat pentru echipa KPMG cu un număr mare de cereri de consultanță pentru tranzacții de fuziuni și achiziții, demonstrând tendința de creștere a pieței comparativ cu anul 2023 și revenirea României în orizontul investitorilor, care continuă să fie diverși, de la persoane fizice la cumpărători strategici și fonduri de investiții. „Având în vedere asocierea cu rețeaua internațională KPMG, clienții noștri sunt foarte variați, însă se observă în ultimul timp o concentrare a cererilor de consultanță pentru tranzacții de fuziuni și achiziții din partea celor care au deja experiență pe piața din Europa, spre deosebire de anii trecuți când apetitul pentru risc era mai mare și, prin urmare, clienții proveneau și din alte regiuni”, precizează Laura Toncescu.




2023: Peste douăzeci de proiecte de achiziții și peste zece fuziuni și divizări

Experții au în derulare în jur de zece proiecte de achiziții, aflate în diferite stadii ale procesului, de la etapa de due diligence, negociere și semnare a contractelor și până la perioada premergătoare finalizării.

„Domeniile în care suntem implicați sunt foarte diverse, de la zona de energie regenerabilă, agribusiness la cea de retail, fără a lăsa la urmă domeniul tehnologic unde resimțim o creștere semnificativă a activității din perspectiva investițiilor. De asemenea, societatea noastră de avocatură gestionează în prezent cinci mandate de fuziuni și divizări, incluzând o fuziune transfrontalieră. Ne așteptăm ca o mare parte dintre proiectele menționate să fie finalizate până la jumătatea anului, iar cele mai complexe, cu implicații semnificative pe mai multe segmente, atât operațional și comercial, cât și juridic, estimăm că vor fi finalizate până la finalul anului”, detaliază Dragoș Iamandoiu, Counsel în cadrul KPMG Legal-Toncescu și Asociații.

Practic, este continuată activitatea din 2023, atunci când firma de avocatură a fost implicată în peste douăzeci de proiecte de achiziții și peste zece fuziuni și divizări, dintre care au fost integral finalizate aproximativ zece mandate de achiziții și patru fuziuni și divizări. „Desi unele achiziții au fost abandonate, ca urmare a procesului de due-diligence restul mandatelor continuă și în acest an, în principal cu etapa premergătoare finalizării și implementarea efectivă în cazul proiectelor de achiziții și, de asemenea, cu etapa a doua a proceselor de fuziuni și divizări. Acestor proiecte li se adaugă și mandatele noi care ne-au fost încredințate la începutul acestui an”, punctează Dragoș Iamandoiu.

Printre cele mai importante proiecte finalizate în anul 2023 se remarcă asistența acordată EOS Group în achiziția unui portofoliu de credite neperformante. În acest dosar, avocații au asistat clientul în achiziția unui portofoliu de credite neperformante garantate de la OTP Factoring, fiind implicați în procesul de due diligence, dar și în toate etapele tranzacției, inclusiv în procesul de negociere. Tranzacția s-a finalizat cu succes în iunie 2023.

Echipa KPMG a oferit asistență și Turpaz Industries în achiziția Aromatique Food. Turpaz Industries este un producător israelian de arome și parfumuri, având o experiență de peste 40 de ani în crearea de compuși și ingrediente personalizate. În urma acestei tranzacții, Aromatique a fost integrată în grupul de societăți Turpaz, scopul final fiind extinderea portofoliului de produse și lărgirea piețelor pe care acționează.

Un alt proiect finalizat cu succes a fost cel care a vizat asistența acordată fondului Bancroft (acționar Dumagas Transport SA) în vânzarea întregului pachet de acțiuni deținut în Dumagas către fondul Omnia Capital.  Tranzacția a marcat exit-ul Bancroft Fund din România, după mai bine de trei decenii de activitate pe piața de M&A din România.

Un proiect major a fost și cel în are avocații au acordat consultanță asociaților grupului White Image în vânzarea unui pachet de părți sociale reprezentând 75% din capitalul celor două societăți din grup către Mediapost Hit Mail SA, o societate controlată de Poșta Franceză.

„În general, clienții cărora le acordăm asistență în proiecte de fuziuni și achiziții ne contactează direct, fie în urma experienței anterioare pe care au avut-o cu noi pe alte proiecte, fie ca urmare a recomandărilor primite de la alți clienți de-ai noștri, aspect care ne onorează și demonstrează calitatea asistenței noastre și a relațiilor pe care le construim cu clienții. Fiind într-un continuu proces de dezvoltare și creștere, încercăm în mod constant să ne extindem portofoliul de clienți, organizând întâlniri tematice cu potențiali clienți și participând inclusiv la procese competitive de selecție. Mai mult, afilierea la rețeaua internațională și locală KPMG ne oferă permanent acces la noi proiecte, la care lucrăm în echipe integrate, fie cu colegi din alte jurisdicții, fie cu colegii noștri din cadrul KPMG Tax și KPMG Advisory Romania”, menționează Laura Toncescu.

În ceea ce privește stabilirea onorariilor din proiectele de fuziuni și achiziții, avocatul subliniază faptul că instabilitatea din toate domeniile de activitate a avut și continuă să aibă o influență inclusiv în legătură cu acest aspect, în cazul negocierilor, fiecare entitate încercând să își prezerve interesele și să acționeze prudent, în sensul eficientizării costurilor. „Dată fiind complexitatea unui mandat de fuziuni și achiziții și perioada de timp îndelungată dedicată acestuia, de cele mai multe ori onorariile sunt plafonate la o sumă determinată, însă defalcate pe etape ale proiectului (due diligence, pregătirea și negocierea documentelor de tranzacție, asistență privind finalizarea tranzacției, asistență pe aspectele de concurență, asistență post-finalizare etc), care acoperă activități specifice tipului de proiect. Considerăm că această abordare va continua și în perioada următoare, fiind o soluție care oferă vizibilitate din acest punct de vedere atât din perspectiva clientului, cât și a noastră”, adaugă interlocutoarea BizLawyer.

La nivelul KPMG Legal, Departamentul de drept societar, fuziuni și achiziții este compus din șapte avocați.
Laura Toncescu, partenerul coordonator al KPMG Legal – Toncescu și Asociații, asigură de asemenea coordonarea departamentului și a tuturor proiectelor din această practică, împreună cu Dragoș Iamandoiu, Counsel, în proiecte fiind implicați ca manageri coordonatori Sandra Frunzulică și Andreea Liviță.

„În timp ce avocații de fuziuni și achiziții sunt implicați pe tot parcursul unui proiect, de la etapa de due diligence și până la finalizarea și implementarea efectivă a acestuia, echipa este completată de avocați specializați în domeniile adiacente, precum Competition, Real Estate, Financing, Employment, Intellectual Property, și IT, în funcție de nevoile specifice fiecărui mandat, astfel încât, echipele alocate proiectelor complexe de achiziții pot fi alcătuite din până la douăzeci de avocați, sub coordonarea avocaților de fuziuni și achiziții. De asemenea, un avantaj semnificativ este ca avocații noștri lucrează cu ușurință în echipe integrate împreună cu consultanții KPMG Advisory și KPMG Tax reușind astfel să aibă o perspectivă holistică asupra proiectelor în care sunt implicați”, susține Laura Toncescu.



O
piniile unor profesioniști care ocupă poziții de top în departamentele juridice ale unor companii importante, pe platforma www.in-houselegal.ro. Urmărește temele dezvoltate de avocați sau membri ai comunității In-houseLegal și propune subiecte.



Aspecte importante în proiectele de fuziuni și achiziții


Analizele făcute de avocați indică faptul că, atunci când cumpărătorii sunt interesați de achiziția unei societăți țintă, iau în considerare numeroși factori pentru a-i evalua valoarea și potențialele riscuri și pentru a decide în final cu privire la achiziție. „În funcție de obiectivele strategice ale cumpărătorilor, pe lângă performanța financiară, poziția pe piață, activele deținute și eficiența operațională, aceștia acordă o atenție sporită reputației și potențialului de dezvoltare al societății țintă, posibilității de consolidare a pieței în sectoarele în care operează și capacitatea societății țintă de a deveni lider regional”, argumentează Dragoș Iamandoiu.

Odată ce detaliile principale ale achiziției sunt convenite, părțile sunt extrem de atente la garanțiile și indemnizațiile acordate în legătură cu aspectele cheie, în funcție de specificul activității și industria societății țintă, cum ar fi titlul de proprietate asupra părților sociale/acțiunilor, aspecte fiscale, conformitatea cu legislația muncii, conformitatea cu cerințele legale de reglementare și autorizare, IP & IT, conformitate din perspectiva GDPR etc. „În general, procesul de due diligence reprezintă un pas foarte important pentru procesul ulterior de redactare a contractului de vânzare, pentru că aceasta ne oferă posibilitatea de a înțelege procesele societății țintă și aspectele indispensabile activității acesteia, precum și potențiale vulnerabilități, care ulterior vor fi protejate prin clauze specifice în contractul de vânzare”, amintește Laura Toncescu.

Avocații KPMG se așteaptă ca, pe parcursul acestui an, să se înregistreze o creștere susținută a proiectelor de fuziuni și achiziții în sectorul energiei regenerabile, în acord cu trendul global. Totodată, anticipează creștere și în IT/tehnologie, având în vedere accentul din ce în ce mai mare pus pe tehnologiile noi și soluțiile integrate care pot fi incluse în platforme regionale. De asemenea, ei sunt de părere că și în sectorul bancar va continua trendul de consolidare. Așteptări similare există și în legătură cu alte sectoare care și-au dovedit sustenabilitatea și potențialul de creștere. În această categorie intră sectorul medical și FMCG, piața românească fiind în continuare relevantă și atractivă în domeniile acestea de activitate.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 37 / 1761
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat AROBS la cea mai mare operațiune de majorare de capital a unei companii de tehnologie listată la BVB. Olga Niță, partenerul care a coordonat echipa de proiect: ”Operațiunea nu doar că subliniază angajamentul față de creștere și inovație, dar contribuie semnificativ la dezvoltarea și consolidarea pieței noastre de capital”
Totul despre admiterea la Facultatea de Drept a Universitații București | Prof. univ. dr. Răzvan Dincă, decanul Facultății, despre examen: ”În elaborarea subiectelor se va proceda, ca în fiecare an, la câteva inovații de format menite să asigure selectarea candidaților care și-au însușit substanțial materiile concursului, fără a se limita la rutina formatului de subiecte practicat în anii precedenți. În ultimii ani s-a urcat de la 3,8 candidați pe loc spre 5 candidați pe loc cu finanțare publică și sperăm ca în acest an să menținem tendința de creștere a numărului de candidați și implicit a concurenței”
Industria farmaceutică, o ramură strategică pentru reindustrializarea României, este sprijintă prin implicarea moleculară a avocaților de la Bulboacă & Asociații în tranzacțiile de finanțare și refinanțare a unui lider din domeniul farmaceutic
Filip & Company a asistat grupul Digi Spania la încheierea a două contracte semnificative cu Telefónica Móviles España | Alexandru Bîrsan, partener: ”Aceasta este cea de-a patra tranzacție importantă pe care Digi o încheie în Spania în ultimele 15 luni”
RTPR alături de Global Records, compania independentă de top de muzică dance din CEE, la semnarea parteneriatul strategic cu Believe, una dintre cele mai importante companii de muzică digitală din lume
RMGC a pus deoparte 1,5 milioane de dolari pentru anularea deciziei în litigiul tranșat în favoarea României și pentru recuperarea costurilor generate de procedura de arbitraj | Cererea de anulare a fost depusă la secretarieatul ICSID. Compania vrea să lupte în instanță și pentru licența de exploatare de la Roșia Montană, anulată de ANRM luna trecută
Popescu & Asociații își extinde echipa de profesioniști și anunță cooptarea în structura de conducere a avocatului Bogdan ILEA, fost secretar de stat în Ministerul Justiției, care va coordona practica de Regulatory, Government & Public Affairs | Octavian POPESCU, Managing Partner: ”Profesionalismul și dedicarea sa sunt aliniate perfect cu valorile noastre”
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în tranzacția de securitizare sintetică cu Banca Europeană de Investiții și Fondul European de Investiții
Cariere în Drept | Povestea Andreei Ungureanu, absolventă a Facultății de Drept din Iași, care a ales magistratura, după un program de master în Științe Penale, dorindu-și să activeze ca procuror. ”Deși pentru început se poate dovedi dificil și frustrant, este esențial pentru un tânăr la început de drum să dobândească lecția răbdării și o modestie a pașilor mici, făcuți cu tenacitate, către un ideal ce urmează a fi șlefuit”, spune tânăra, azi auditor de justiție în cadrul INM
Schoenherr și Asociații SCA | Sebastian Guțiu, numit ca membru supleant al Curții Internaționale de Arbitraj ICC
România a depus o cerere de anulare a hotărârii Tribunalului ICSID prin care a fost obligată să plătească 42,2 mil. € plus dobânzi și cheltuieli unor companii dezvoltatoare de centrale fotovoltaice | Biroul din Paris al unei firme americane și avocații MPR Partners din București reprezintă România în acestă fază a arbitrajului, reclamanții merg cu King & Spalding (Houston și Paris)
CMS obține o hotărâre importantă pentru producătorii de energie electrică și gaze naturale din România. Horia Drăghici, Partener: Această soluție a instanței poate facilita procesul de negociere, în favoarea proprietarilor de proiecte energetice
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...