ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Executarea contractelor de achiziție publică: de la arbitraj, la instanța de drept comun

02 Martie 2015   |   Oana GAVRILĂ, Managing Associate al Țuca Zbârcea & Asociații

Un prim aspect ce merită semnalat privește termenele de prescripție. Astfel, termenele de prescripţie aplicabile litigiilor promovate în materia contenciosului administrativ sunt mai scurte decât cele de drept comun.

 
 
În ultima perioadă, numărul disputelor în legătură cu executarea contractelor de achiziție publică pare a fi crescut semnificativ, cu o tendință în favoarea soluționării în fața instanței de drept comun a litigiilor rezultate din acest tip de contracte.

Contractele de achiziţie publică în discuţie sunt, în marea lor majoritate, de tip FIDIC, și anume contracte-tip elaborate de Federația Internațională a Inginerilor Consultanți (Fédération Internationale Des Ingénieurs-Conseils). Asemenea forme contractuale sunt uzuale pentru proiectele de infrastructură de mare complexitate; în cazul unui diferend ce nu poate fi evitat, executarea acestora va scoate la iveală câteva aspecte juridice interesante, demne de a fi semnalate.


Astfel, admițând că au existat condiții speciale și/sau o decizie expresă a autorităților contractante pentru eliminarea clauzei compromisorii (arbitrale) din anumite contracte de achiziție publică, competența de soluționare a litigiilor rezultate revine instanței de contencios administrativ. Practic, de la data intrării în vigoare a Noului Cod Civil, contractul de achiziţie publică este asimilat actului administrativ, în acord cu majoritatea opiniilor exprimate până la acel moment în literatura de specialitate şi practica judiciară. Mai mult, natura intrinsec administrativă a contractului de achiziție publică este consacrată de dispoziţiile exprese ale O.U.G nr. 34/2006, corelate cu dispoziţiile Legii nr. 554/2004, potrivit cărora litigiile rezultate din executarea unor astfel de contracte sunt soluționate de secția de contencios administrativ a instanţei competente material să le judece.

În practică, procedura de derulare a unui litigiu în contencios administrativ comportă anumite particularităţi. Necunoaşterea şi, implicit, nerespectarea termenelor de promovare, a procedurilor prealabile obligatorii şi a petitului posibil a fi formulat pot conduce la respingerea demersului judiciar.

Un prim aspect ce merită semnalat privește termenele de prescripție. Astfel, termenele de prescripţie aplicabile litigiilor promovate în materia contenciosului administrativ sunt mai scurte decât cele de drept comun. Ele sunt aplicabile atât procedurii prealabile obligatorii (concilierea), cât şi acţiunii propriu-zise și, tocmai din acest motiv, modalitatea de determinare a momentului de început a acestor termene poate ajunge să facă diferența între acceptarea cererii sau respingerea acesteia de către instanță.

Un alt aspect important ține de modalitatea de formulare a petitului unei astfel de acţiuni, care trebuie să ia în considerare limitele în care instanţa de contencios administrativ poate fi învestită şi, respectiv, poate să dispună. Cu alte cuvinte, instanţa de contencios administrativ poate fi sesizată cu scopul de a dispune recunoaşterea dreptului pretins (și anume dreptul la prelungirea duratei de execuţie) şi repararea pagubei cauzate, respectiv (după cum s-a dovedit necesar în practică) suplinirea consimţământului autorităţii la modificarea corespunzătoare a contractului.

Nu în ultimul rând, trebuie spus faptul că litigiile rezultate din executarea contractelor de achiziţie publică comportă un grad ridicat de tehnicitate a informaţiilor necesar a fi transpuse în limbaj juridic. Identificarea modalităţii optime de prezentare a argumentaţiei şi selectarea probatoriului specific reprezintă particularităţi esenţiale ale acestui tip de litigiu. În acest sens, este util să existe o colaborare strânsă cu echipele tehnice competente să monitorizeze implementarea contractului de achiziție publică, fiind astfel facilitată înţelegerea corectă şi completă a informaţiilor tehnice generatoare de pretenţii judiciare. Evenimentele tehnice intervenite pe parcursul executării unui astfel de contract vor putea fi prezentate cursiv şi inteligibil (în limbaj juridic) în contextul unui demers judiciar potențial, numai atunci când şi dacă însăşi filosofia contractului este corect prezentată şi, în consecinţă, înţeleasă de către fiecare parte implicată.

Astfel de proiecte deduse judecăţii în instanţa de contencios administrativ vor reprezenta, aşadar, o provocare pentru avocaţi, magistraţi şi chiar entităţile private implicate, prin prisma complexității și modului aparent sofisticat în care marile proiecte de infrastructură se derulează în baza contractelor de achiziții publice tip FIDIC.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2184 / 5432
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegitTeam: ZRVP recrutează avocați stagiari pentru departamentul Litigii
LegiTeam: Real Estate Lawyer with 2 to 4 years of practical experience in Bucharest
Andrada Pleș se alătură echipei PNSA Tax
Anul 2020 a adus o creștere generală a numărului de proiecte de finanțare și restructurare pentru biroul DLA Piper din Romania. Finanțările imobiliare și restructurarea unor proiecte de energie regenerabilă, printre proiectele cheie
MPR Partners | Maravela, Popescu & Asociații implementează o platformă de inteligență artificială pentru sectorul juridic. Firma de avocați urmărește dezvoltarea în sfera digitală și accelerează pe zona de tehnologie
CEE Attorneys ̸ Boanță, Gîdei și Asociații își consolidează practica de drept societar ̸ M&A prin cooptarea Mădălinei Ivan
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAŢII is recruting ambitious graduates to join the firm’s consultancy and litigation practices
Înalta Curte repune inspecția fiscală în termenul legal. Avocații Radu și Asociații au contribuit la obținerea deciziei
Bondoc & Asociatii, alături de Eviva Energy într-un proiect complex de restructurare a unei datorii provenind dintr-o tranzacție anterioară
Ce proiecte i-au ținut ocupați pe avocații de Banking & Finance de la KPMG Legal. Laura Toncescu, Partener: Primele 8 luni ale acestui an au fost extrem de încărcate. Proiectele de tip NPLs au frânat, dar solicitările de asistență au fost dintre cele mai variate, de la regulatory, până la tranzacții, due diligence, AML și digitalizare
Proiecte de finanțare, inclusiv din fonduri europene, preluarea unei instituții financiare-nebancare și achiziția de NPL-uri, printre mandatele cheie ale echipei de Banking&Finance de la Bohâlțeanu & Asociații în S1 2020. Daniela Milculescu, Partener: Digitalizarea serviciilor devine principala preocupare a jucătorilor din piața în domeniul financiar
Echipa de Real Estate de la Wolf Theiss este implicată în mai multe finanţări imobiliare, una dintre acestea fiind printre cele mai mari proiecte ale acestui an, din punct de vedere al valorii. Implicați în numeroase procese de due diligence cu componente imobiliare semnificative, avocații spun că au constatat un interes sporit pentru reluarea unor tranzacţii de M&A şi un număr semnificativ de proiecte amânate au fost reiniţiate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...