ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Accace România: Ce taxe și impozite plătesc companiile care angajează expați din Bulgaria, Ungaria sau România

15 Iunie 2022   |   BizLawyer

Potrivit reprezentanților Accace România, este reponsabilitatea angajatorilor dar și a angajaților să țină cont de orice activitate transfrontalieră sau de șederea în străinătate, care pot declanșa schimbări în obligațiile administrative față de țările în care se desfășoară activitatea.

 
 
Pe măsură ce companiile au ca obiectiv extinderea globală, angajarea transfrontalieră devine o parte esențială a agendei interne pentru majoritatea afacerilor. Accace România, una dintre principalele companii de consultanță de afaceri și externalizare servicii din Europa Centrală și de Est, prezintă un studiu asupra condițiilor fiscale pentru angajare transfrontalieră în țări precum Bulgaria, Ungaria și România.

Potrivit reprezentanților Accace România, este reponsabilitatea angajatorilor dar și a angajaților să țină cont de orice activitate transfrontalieră sau de șederea în străinătate, care pot declanșa schimbări în obligațiile administrative față de țările în care se desfășoară activitatea.


Acest lucru poate implica în mod specific raportarea șederii și a muncii în țara respectivă, schimbarea reședinței fiscale, diferite obligații fiscale ale salariatului și angajatorului în acea țară, precum și modificări ale obligațiilor de securitate socială.

„Globalizarea, libertatea de circulație în cadrul Uniunii Europene și în întreaga lume au sporit furnizarea transfrontalieră de servicii și angajarea de persoane nerezidente mai mult ca oricând. Niciodată în istorie nu a fost atât de ușor să lucrezi pentru companii din alte țări, să faci afaceri sau să participi la proiecte din străinătate. Prin urmare, realizarea eventualelor obligații de raportare precum și implicații fiscale și de securitate socială legate de implicarea unui angajat care lucrează activ în străinătate sau angajarea unei persoane din altă țară, necesită o planificare strategică. În astfel de cazuri, angajatorul trebuie să ia în considerare rezidența fiscală a salariatului, locul de muncă, timpul petrecut și condițiile de muncă în străinătate”, a declarat Laura Ștefan, Managing Director Accace România.

În Bulgaria, rezidenții fiscali sunt impozitați pe venitul lor internațional, iar nerezidenții numai pe venitul lor din țară, care cuprinde o gamă largă de definiții legale. În general, acestea includ toate veniturile obținute ca urmare a activității economice pe întreg teritoriul Bulgariei. Astfel, cota de impozitare pe venitul personal în Bulgaria este de 10%.  

Contribuțiile la asigurările sociale în Bulgaria se plătesc atât de angajator (cotă de 14,12%), dar și de angajat (rată de 10,58%). Cota agreată a contribuțiilor la asigurări de sănătate este de 8%, din care 4,8% este plătită de angajator și 3,2% este plătită de angajat. Aceste rate sunt aplicabile atât cetățenilor bulgari, cât și celor din UE și Sud-Estul Europei supuși contribuțiilor bulgare de asigurări sociale.

Pentru plata contribuțiilor, străinii au nevoie de un Număr Personal de Străin emis de către Agenția Națională de Venituri. Contribuțiile la asigurările de sănătate se calculează și se plătesc separat de impozitul datorat, iar raportarea și depunerea întregii plăți se face de către angajator. Dacă o persoană este angajată de mai mulți angajatori, toți sunt obligați să raporteze și să plătească contribuții de asigurări de sănătate, cu excepția cazului în care întregul venit al salariatului este mai mare decât baza maximă de calcul (3400 BGN). În cazul în care persoana străină nu este rezidentă a Bulgariei, primește venituri numai dintr-un contract de muncă, fără alte venituri și nu folosește avantaje fiscale, atunci nu este obligată să depună o declarație fiscală anuală.

Care sunt condițiile fiscale pentru lansarea unui start-up în Bulgaria

O prevedere cu totul nouă din  Legea pentru modificarea și completarea actului privind străinii în Bulgaria introduce „Startup Visa”. Prin aceasta, antreprenorii care vin din țări din afara UE pentru a începe o afacere în Bulgaria vor avea o posibilitate mai rapidă de a locui în țară. Ministerul Economiei stabilește dacă o persoană îndeplinește condițiile pentru un astfel de program.

Astfel, pentru a primi „Startup Visa”, o persoană trebuie să dețină un certificat de proiect high-tech sau inovator eliberat de Ministerul Economiei, a devenit partener sau acționar la o companie bulgară după eliberarea unei vize de ședere pe termen lung sau deține cel puțin 50% din capitalul companiei.

Ce impozit pe venit plătesc angajatorii în Ungaria

În ceea ce privește Ungaria, impozitul pe venitul personal este de 15% aplicabil fără prag. Baza de impozitare se calculează din toate veniturile diminuate cu părțile neimpozabile ale venitului, dacă este cazul, cum ar fi alocațiile de bază de impozitare în funcție de starea familiei. Contribuțiile la asigurările sociale în Ungaria sunt împărțite în 18,5% cotă pentru angajat (împreună cu contribuția la pensie și la sănătate) și 13% pentru angajator. Înregistrarea salariului, inclusiv orice alte modificări ulterioare și plățile contribuțiilor angajatului și a părții angajatorului, se face de către angajator. Acest lucru este valabil și pentru angajatorii străini.

Contribuțiile de asigurări sociale din Ungaria nu sunt acoperite de impozitul datorat, prin urmare sunt calculate și plătite separat lunar. În cazul în care salariatul este angajat la doi sai mai mulți angajatori, toți aceștia sunt obligați să raporteze și să plătească contribuțiile.

Rezidentul fiscal maghiar care lucrează în altă țară sau mai multe alte țări este obligat să depună declarația fiscală până pe 20 mai. În cazul rezidentului fiscal al unei țări care lucrează în Ungaria, angajatorul este considerat plătitor și este obligat să raporteze și să rețină impozitul personal pe venitul lunar.

În România, reședința fiscală împărțită între mai multe țări, nu este recunoscută

Impozitul pe venitul persoanelor fizice din țară este de 10%. Baza de impozitare se calculează din venitul brut impozabil, diminuat din contribuțiile la asigurările sociale plătite de salariat, diminuat în continuare cu părțile neimpozabile din venit, dacă este cazul (exemplu: pensii facultative, training-uri, cadouri cu limita de buget).

O persoană care lucrează în România și primește salarii de la angajatorii care nu au sediul social în țară are obligația de a declara impozit pe venit, în timp ce angajatorul nerezident este supus contribuțiilor la asigurările sociale în numele acestuia din urmă. Persoanele fizice nerezidente care lucrează în România pentru angajatori locali vor fi supuse impozitării locale conform legislației aplicabile. Astfel, acestea vor fi supuse impozitului pe venit lunar care va fi calculat, reținut și plătit de către angajator.

Ghidul general al taxelor pentru mobilitatea globală poate fi consultat
aici.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4107 / 13926
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bondoc & Asociații susține arta. Iubitori frumosului sunt invitați la ”Rendez-vous au Jardin”, pe Domeniul Ghica, la o expoziție de sculptură
Avocații Popescu & Asociații au o bogată experiență în auditarea riscurilor de natură penală, ei participând, cu ani în urmă, la primele astfel de proceduri din România. Echipa are azi toate resursele umane și profesionale necesare auditării aspectelor sesizate de către clienți, oferind soluții complete și investigații complexe | Adrian Chirvase, Partener: Indiferent de natura și amploarea problemelor cu privire la care ni se solicită sprijinul, modalitatea de lucru urmează un tipar caracterizat prin seriozitate, profesionalism și eficiență
LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced Lawyer | Employment
Auditul de protecție pentru o companie care ar putea avea probleme de natură penală presupune o abordare pluridisciplinară. Avocații CMS România spun că esențiale, în astfel de situații, sunt timpul de reacție în crearea unei celule de criză la nivelul clientului și gestionarea fluxului de informații identificate | De vorbă cu Mihai Jiganie-Șerban, Head of Criminal Defense Practice, evidențiat drept ‘Legal Individual’ de către Legal 500, despre modul în care lucrează echipa în astfel de investigații interne
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică grupului Walden în achiziția companiei de transport Alex International Transport 94. Echipa, coordonata de Silviu Stratulat și Raluca Gabor
LegiTeam | GNP Guia Naghi & Partners: Junior Associate ̸ Associate to join our Consultancy Team
Corporate & Commercial - Powered by CMS | România a devenit un magnet pentru investitori în tehnologie (TMT)
Clifford Chance, „Firma de avocatură a anului în Europa” la gala Chambers and Partners. Ce firmă a obținut premiul în România
Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
Jurisdicția preferată a antreprenorilor permite finanțarea parțială a achiziției de imobile în Emiratele Arabe Unite prin instituții bancare islamice locale în condiții avantajoase, de care pot beneficia inclusiv cetățenii români. Despre strategia optimă de structurare a investiției și condițiile obținerii unei finanțări, într-o discuție cu Casiana Dușa, avocat senior și specialist în business islamic
Din culisele unui arbitraj internațional complex | Gabriel Resources a cuantificat costuri de 47,1 mil. $ cu avocații White & Case și de 9 mil. $ cu echipa Țuca Zbârcea & Asociații în arbitrajul ICSID generat de proiectul aurifer eșuat de la Roșia Montană. Sumele alocate experților au fost evaluate la aproape 5 mil. $, iar cheltuielile administrative s-au apropiat de 1 mil. $. România a cerut tribunalului să respingă cererea “amețitoare” privind costurile suportate de reclamant
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...